آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
مهدی نادری نژاد؛ نوید فخرالمباشری؛ عیسی عطوف
دوره 6، شماره 4 ، اسفند 1401، ، صفحه 13-24
چکیده
با توجه به پیچیدگی تحلیل پدیدههای تأثیرگذار بر عملکرد آیرودینامیکی روتور اصلی بالگرد و نحوی شبیهسازی حرکتهای دینامیکی پره نسبت به مرکز دوران، استفاده از روشهایی مانند تئوری المان روتور همراه با دینامیک سیالات محاسباتی میتواند راهحل سادهتری و کمهزینهتری نسبت به شبیهسازی فیزیکی روتور بالگرد باشد. مشخصات هندسی روتور ...
بیشتر
با توجه به پیچیدگی تحلیل پدیدههای تأثیرگذار بر عملکرد آیرودینامیکی روتور اصلی بالگرد و نحوی شبیهسازی حرکتهای دینامیکی پره نسبت به مرکز دوران، استفاده از روشهایی مانند تئوری المان روتور همراه با دینامیک سیالات محاسباتی میتواند راهحل سادهتری و کمهزینهتری نسبت به شبیهسازی فیزیکی روتور بالگرد باشد. مشخصات هندسی روتور بالگرد Bell UH-1 به صورت یک دیسک مجازی در دو حالت روتور تنها و همراه با بدنه در شرایط پروازی ایستا و روبهجلو بررسی شده است. برای شبیهسازی جریان از معادلات ناپایای تراکم پذیر همراه با مؤلفههای آشفتگی استفادهشده و برای گسسته سازی آنها از دقت مرتبه دوم بالادست استفاده شده همچنین تأثیرات عملکردی روتور به صورت مؤلفه چشمه در این معادلات لحاظ شده است. در کار حاضر ابتدا روش اشاره با دادههای تجربی روتور تنها مورد صحت سنجی قرارگرفته و سپس تأثیرات بدنه بر متغیرهای آیرودینامیکی روتور مورد بررسی قرار گرفته است.