مکانیک پرواز/ناوبری/کنترل/...
حجت طائی؛ رضا غلامیان؛ سپیده آیتی
دوره 6، شماره 3 ، آذر 1401، ، صفحه 45-55
چکیده
عملکرد سیستم پیشرانش و موتور که به عنوان قلب هواپیما شناخته میشود، وابستگی زیادی به سایر زیرسیستمها از جمله زیرسیستم کنترل موتور دارد. امروزه بیشتر هواپیماهای مدرن مسافربری و نظامی از موتورهای توربینی جهت تولید نیروی تراست استفاده میکنند. سیستم کنترل موتور یکی از پرچالشترین سیستمهای کنترلی هواپیماست که با گذر زمان دستخوش ...
بیشتر
عملکرد سیستم پیشرانش و موتور که به عنوان قلب هواپیما شناخته میشود، وابستگی زیادی به سایر زیرسیستمها از جمله زیرسیستم کنترل موتور دارد. امروزه بیشتر هواپیماهای مدرن مسافربری و نظامی از موتورهای توربینی جهت تولید نیروی تراست استفاده میکنند. سیستم کنترل موتور یکی از پرچالشترین سیستمهای کنترلی هواپیماست که با گذر زمان دستخوش تغییرات و پیشرفتهای چشمگیری شده است. هدف هر سیستم کنترلی موتور، ارائه حداکثر کارایی در شرایط پروازی و افزایش راندمان موتور است. با افزایش نیازمندیها و توسعه تکنولوژی در سیستمهای پیشرانش، کنترل الکترونیکی دیجیتال موتور و کنترل تمام خودکار الکترونیکی دیجیتال موتور جایگزین کنترل هیدرومکانیکی شدهاند. هدف از این مطالعه، ارائه روندنمای توسعه سیستم کنترل موتورهای توربینی از نظر تاریخی و یافتن شیوه-های نوین کنترلی موتور میباشد. باتوجه به پیچیدگی موتور سیستم پیشرانش هواپیما، رویکرد کنترلی موتور تعیین و طراحی خواهد شد.
مکانیک پرواز/ناوبری/کنترل/...
حجت طائی؛ علی ابوطالبیان
دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1401، ، صفحه 17-28
چکیده
هدف از این پژوهش طراحی کنترلکننده مقاوم برای سیستم برداردهی تراست یک پرنده مانورپذیر بوده است. در ابتدا معادلات فضای حالت دینامیک حلقهباز سیستم برداردهی تراست با استفاده از روش باندگراف استخراج شده است. پس از آن پارامترهای عملکردی بحرانی سیستم با توجه به امکانپذیری عملیاتی و محدوده عملکرد موفق سیستم مورد ارزیابی قرار گرفته ...
بیشتر
هدف از این پژوهش طراحی کنترلکننده مقاوم برای سیستم برداردهی تراست یک پرنده مانورپذیر بوده است. در ابتدا معادلات فضای حالت دینامیک حلقهباز سیستم برداردهی تراست با استفاده از روش باندگراف استخراج شده است. پس از آن پارامترهای عملکردی بحرانی سیستم با توجه به امکانپذیری عملیاتی و محدوده عملکرد موفق سیستم مورد ارزیابی قرار گرفته و شناسایی شدند. در ادامه توابع وزنی طراحی کنترلکننده مقاوم H∞ از جمله تابع وزنی نامعینی تحت تاثیر عدمقطعیتهای مشخص شده، تعیین شدند. در انتها نیز قوام کنترل مقاوم در حضور عدمقطعیتها مورد ارزیابی قرار گرفت و پس از آن نتایج تغییر زاویه نازل برداردهی تراست در مقایسه با نتایج عملکرد یک کنترل کننده PID بهینه شده ارزیابی شد.شبیهسازیهای انجام گرفته غالبا تحت نرمافزار متلب بوده است. نتایج این پژوهش نشان داد که روش باندگراف از اعتبار مناسبی برای مدلسازی این سیستم برخوردار بوده و کنترلکننده مقاوم طراحی شده نیز میتواند پاسخگوی الزامات ماموریتی آن باشد.
محمدعلی شاهی آشتیانی؛ حجت طائی؛ محمد بیانوندی
دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1396، ، صفحه 43-52
چکیده
امروزه، به جهت کاهش هزینهها، استفاده از ماهوارههای کوچک در مدار LEO مورد استقبال قرار گرفته است. با افزایش ماموریتهای سنجشی در این مدار که نیاز به ماهوارههایی با دقت مداری بالا دارد، کنترل مداری ماهوارههای LEO در کنار کنترل وضعیت آنها از اهمیت ویژهای برخوردار است. تحقیقات اخیر تلاشکردهاند تا با ارائه ...
بیشتر
امروزه، به جهت کاهش هزینهها، استفاده از ماهوارههای کوچک در مدار LEO مورد استقبال قرار گرفته است. با افزایش ماموریتهای سنجشی در این مدار که نیاز به ماهوارههایی با دقت مداری بالا دارد، کنترل مداری ماهوارههای LEO در کنار کنترل وضعیت آنها از اهمیت ویژهای برخوردار است. تحقیقات اخیر تلاشکردهاند تا با ارائه سامانة کنترل مداری خودگردان بر دقت سامانه بیفزایند و ازسوی دیگر هزینهها را بیش از پیش کاهش دهند. این سامانه با حفظ تمام و یا تعدادی از المانهای مداری ماهواره توسط خود ماهواره، دخالت نیروی انسانی در ایستگاه زمینی را کاهش میدهد و در نتیجه نیاز به تعدد ایستگاههای زمینی را مرتفع خواهد ساخت. همچنین، این سامانه علاوه بر کاهش هزینهها و افزایش دقت، قابلیتهایی را به ماموریتهای فضایی میافزاید که پیش از این وجود نداشتهاند. این تحقیق با بیان ویژگیهای سامانة کنترل مداری خودگردان و نیز بررسی تحقیقات نظری و عملی در این رابطه به تحلیل رویکردهای استفاده از این سامانه خواهد پرداخت.