فهیمه معظمی؛ محمود پسندیده فرد؛ کرامــت ملــک زاده فــرد
دوره 1، شماره 3 ، اسفند 1396، ، صفحه 41-47
چکیده
امروزه طراحی ایرفویلها با توجه به روشهای نوین شبیهسازی دچار تحول شگرفی شده است که به طراح امکان سنجیدن تأثیر عوامل مختلف بر کارایی ایرفویل را میدهد. بنابراین، انتخاب نوع بال امری حیاتی و مهم قلمداد میشود. به عبارت دیگر، طراحی یک بال خوب دغدغة اصلی یک طراح هواپیماست. در پروژة حاضر، تأثیر موجدار کردن سطح ایرفویل بر تغییرات ...
بیشتر
امروزه طراحی ایرفویلها با توجه به روشهای نوین شبیهسازی دچار تحول شگرفی شده است که به طراح امکان سنجیدن تأثیر عوامل مختلف بر کارایی ایرفویل را میدهد. بنابراین، انتخاب نوع بال امری حیاتی و مهم قلمداد میشود. به عبارت دیگر، طراحی یک بال خوب دغدغة اصلی یک طراح هواپیماست. در پروژة حاضر، تأثیر موجدار کردن سطح ایرفویل بر تغییرات ضریب برآ و پسا مورد مطالعه قرار گرفته است. نمودارهای ضرایب برآ و پسا، کانتور توزیع فشار و توزیع سرعت در زوایای حملة متفاوت مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتایج بهدست آمده حاکی از آن است که ایرفویلهای موجدار در زاویة حمله مشخص و نزدیکی زاویة واماندگی از عملکرد بهتری نسبت به ایرفویل بدون سطح مواج برخوردارند. همچنین، نتایج کارایی ایرفویل در زوایای حملة متفاوت که در قالب نمودار آورده شده است که بیانگر عملکرد مطلوب بال مواج دارد.