فتح الله امی؛ کورس نکوفر
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1398، ، صفحه 1-10
چکیده
هدف این مقاله بررسی فناوری هیدرودینامیک مغناطیسی در ایجاد زلزلههای مصنوعی است. برای این منظور، ابتدا به امکان بیان مکانیزم الکتروجنبشی برای زلزلههای مصنوعی پرداخته شده است. سپس، عملکرد سیستم ایجاد این زلزلهها و تأثیر آن با استفاده از این فناوری بررسی شده است. همچنین، کاربرد این نوع زلزلههای مصنوعی تشریح شده است. ...
بیشتر
هدف این مقاله بررسی فناوری هیدرودینامیک مغناطیسی در ایجاد زلزلههای مصنوعی است. برای این منظور، ابتدا به امکان بیان مکانیزم الکتروجنبشی برای زلزلههای مصنوعی پرداخته شده است. سپس، عملکرد سیستم ایجاد این زلزلهها و تأثیر آن با استفاده از این فناوری بررسی شده است. همچنین، کاربرد این نوع زلزلههای مصنوعی تشریح شده است. در ادامه، با استفاده از تجربیات میدانی و آزمایشگاهی، به نتایجی درخصوص تخلیه تنشهای تکتونیکی با پالسهای الکتریکی پرقدرت برای کاهش خطرات زلزله اشاره شده است. پس از آن، این فناوری و نحوه عملکرد آن توصیف و در ادامه مقدار تنشهای تکتونیکی پوستة زمین و تخلیه آنها با استفاده از ژنراتور قدرت بالای هیدرودینامیک مغناطیسی و یافتن گسلهای جدید اندازهگیری شده است. در انتها، نمونهای از ایجاد زلزله مصنوعی با استفاده از این روش توصیف و بررسی شده است.
امیرحسین عدالت پور؛ زهیر صبوحی؛ فتح الله امی
دوره 2، شماره 3 ، آذر 1397، ، صفحه 31-42
چکیده
در سالهای آتی، تحولی شگرف در حمل و نقل درون شهری پدیدار خواهد شد. این تحول، با ورود تاکسیهای هوایی و وسایل پرندة دیگر همراه خواهد بود. در این مقاله، ابتدا مقدمهای در خصوص الزام استفاده از این سیستم آورده شده است. رایجترین طرحهای مورد استفاده برای این تاکسیها، هواپیماهای کوچک عمود پرواز میباشد که از پیشرانش الکتریکی ...
بیشتر
در سالهای آتی، تحولی شگرف در حمل و نقل درون شهری پدیدار خواهد شد. این تحول، با ورود تاکسیهای هوایی و وسایل پرندة دیگر همراه خواهد بود. در این مقاله، ابتدا مقدمهای در خصوص الزام استفاده از این سیستم آورده شده است. رایجترین طرحهای مورد استفاده برای این تاکسیها، هواپیماهای کوچک عمود پرواز میباشد که از پیشرانش الکتریکی یا هیبریدی استفاده میکند. این هواپیماها، بهدلیل نیاز به فضای کم برای برخاستن و فرود آمدن و آلایندگی عملیاتی پایین و ایمنی بالا، به شدت مورد علاقة طراحان واقع شده است. در ادامه، طرحهای شرکتهای صاحبنام فعال در این حوزه بررسی میشود. موانعی در راه عملیاتی شدن و ورود تاکسیهای هوایی به بازار وجود دارد که به صورت کامل در 11 مورد بررسی میشود و سپس برای رفع آنها، راهحلهایی ارائه میشود. هدف پژوهش، معرفی این نوع مدرن از تاکسیهای هوایی و ارائهی راهحلهایی برای راهیابی آنها به بازار به منظور سهبعدی شدن محیط حمل و نقل است.
فتح الله امی؛ زهیر صبوحی؛ حمیدرضا خدایاری
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1397، ، صفحه 11-23
چکیده
امروزه، کاهش انتشار آلایندههای حاصل از فرایندهای احتراقی امری جداییناپذیر در روند طراحی محفظههای احتراق میباشد. رویکرد شبکة راکتور شیمیایی به دلیل کاهش هزینهها، سرعت زیاد و همچنین دقت مناسب در نتایج روشی مناسب برای تخمین میزان انتشار آلایندههایی نظیر NOx در سیستمهای احتراقی میباشد. این روش نیازمند دادههای اولیه از ...
بیشتر
امروزه، کاهش انتشار آلایندههای حاصل از فرایندهای احتراقی امری جداییناپذیر در روند طراحی محفظههای احتراق میباشد. رویکرد شبکة راکتور شیمیایی به دلیل کاهش هزینهها، سرعت زیاد و همچنین دقت مناسب در نتایج روشی مناسب برای تخمین میزان انتشار آلایندههایی نظیر NOx در سیستمهای احتراقی میباشد. این روش نیازمند دادههای اولیه از میدان جریان بهمنظور ساخت شبکة راکتورها است. در این مقاله کاربرد دینامیک سیالات محاسباتی بهعنوان یکی از پراستفادهترین روشها در تخمین میدان جریان و ارائه دادههای اولیه برای ساخت شبکة راکتورها مورد بررسی قرار گرفته است. در مطالعة حاضر رویکردهای مختلف مدلسازی آشفتگی جریان، مکانیسمهای به کار رفته و مدلهای احتراقی در دینامیک سیالات محاسباتی بهمنظور استفاده از نتایج در ساخت شبکة راکتورها مورد مطالعه قرار گرفته است. میتوان بیان کرد که شبکة راکتورها حتی با تعداد کمینة راکتورها میتوانند نتایج مناسبی از غلظت محصولات احتراق ارائه کنند. پس، باید در نظر داشت که افزایش دقت در حل دینامیک سیالات محاسباتی نباید به حدی باشد که هزینههای محاسباتی را بی هدف بیفزاید.
مصطفی زاهدزاده؛ فتح الله امی
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 1-8
چکیده
امروزه تحقیقات بسیاری جهت توسعه موتورهای هوا- تنفسی اسکرمجت صورت میپذیرد. موتورهای اسکرمجت از اکسیژن موجود در اتمسفر به عنوان اکسیدکننده استفاده مینمایند که به دلیل نداشتن مخازن اکسیدکننده، وزن این سیستمها در مقایسه با سیستمهای موشکی کمتر میباشد. موفقیت یک سیستم پیشرانشی هوا-تنفسی، بستگی زیادی به قابلیت ترکیب شدن مناسب ...
بیشتر
امروزه تحقیقات بسیاری جهت توسعه موتورهای هوا- تنفسی اسکرمجت صورت میپذیرد. موتورهای اسکرمجت از اکسیژن موجود در اتمسفر به عنوان اکسیدکننده استفاده مینمایند که به دلیل نداشتن مخازن اکسیدکننده، وزن این سیستمها در مقایسه با سیستمهای موشکی کمتر میباشد. موفقیت یک سیستم پیشرانشی هوا-تنفسی، بستگی زیادی به قابلیت ترکیب شدن مناسب سوخت با هوا دارد. در مورد سیستمهای پروازی هوا- تنفسی ماورای صوتی، به دلیل نیاز به احتراق مافوق صوت، چالشهای مربوط به ترکیب شدن سوخت و هوا افزایش مییابند. سرعتهای جریان درون محفظة احتراق اینگونه موتورها از مرتبه چند هزار متر بر ثانیه است که در نتیجه زمان اقامت مخلوط جهت اختلاط سوخت و هوا بسیار کوتاه میباشد. در تحقیق حاضر، حوزه جریان دو-بعدی تزریق جت متقاطع به درون هوای مافوق صوت به صورت عددی با استفاده از نرمافزار فلوئنت بررسی شده است. معادلات دو-بعدی ناویر-استوکس به همراه مدل آشفتگی دو- معادلهای k-ω sst و معادله حالت گاز کامل حل شدهاند و نتایج حاصل از شبیهسازی عددی با نتایج تجربی مقایسه و اعتبارسنجی شدهاند.