پیشرانش/ترمودینامیک/انتقال حرارت/سوخت و احتراق/انرژی/...
جاماسب پیرکندی؛ علیرضا زلفی؛ غلامرضا هاشم زاده
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 اسفند 1401
چکیده
مطالعات نشان میدهد که تحلیل قانون اول در سیستمهای پیشرانش هوایی به تنهایی کافی نبوده و جهت بررسی دقیق یک موتور باید قانون دوم و تحلیل اگزرژی نیز مورد بررسی قرار گیرد. تحلیل ترمودینامیکی و اگزرژی موتورهای هواتنفسی به ویژه موتورهای توربوجت، توربوفن و توربوپراپ در دهه اخیر توجه پژوهشگران زیادی را به خود جلب کرده است. در ...
بیشتر
مطالعات نشان میدهد که تحلیل قانون اول در سیستمهای پیشرانش هوایی به تنهایی کافی نبوده و جهت بررسی دقیق یک موتور باید قانون دوم و تحلیل اگزرژی نیز مورد بررسی قرار گیرد. تحلیل ترمودینامیکی و اگزرژی موتورهای هواتنفسی به ویژه موتورهای توربوجت، توربوفن و توربوپراپ در دهه اخیر توجه پژوهشگران زیادی را به خود جلب کرده است. در این رویکرد با استفاده از قوانین ترمودینامیکی و تحلیلهای اگزرژی، موتورهای توربوجت، توربوفن و توربوپراپ به صورت سیستمی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و حالت کارکرد بهینه آنها استخراج می-گردد. هدف عمده این پژوهش بررسی و ارائه آخرین یافتههای تحقیقاتی در این حوزه با تمرکز بر موتورهای توربوجت، توربوفن و توربوپراپ می-باشد. نتایج بیشتر تحقیقات نشان میدهد که محفظه احتراق و پسسوز دو بخش مهم موتورهای هوایی هستند که بیشترین تخریب اگزرژی در آنها رخ میدهد. از سوی دیگر بررسی و تحلیل اگزرژی موتورها در خارج از نقطه طراحی نیز مساله مهمی است که در سالهای اخیر مورد توجه بوده است.
پیشرانش/ترمودینامیک/انتقال حرارت/سوخت و احتراق/انرژی/...
زینب حاجی بابایی طاهری؛ جاماسب پیرکندی؛ یوسف عباسی
دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1400، ، صفحه 23-34
چکیده
زیرسیستم کنترل دمای هر ماهواره وظیفه تأمین و حفظ دمای مجاز تجهیزات آن ماهواره را برعهده دارد. طبیعی است که اگر این زیرسیستم از ماهواره بهدرستی طراحی نشود، سایر زیرسیستمها از جمله محموله قادر نخواهند بود وظیفه خود را انجام دهند. به طور کلی، برای طراحی سیستمهای کنترل دما دو روش فعال و غیرفعال وجود دارد. بررسیهای انجام شده ...
بیشتر
زیرسیستم کنترل دمای هر ماهواره وظیفه تأمین و حفظ دمای مجاز تجهیزات آن ماهواره را برعهده دارد. طبیعی است که اگر این زیرسیستم از ماهواره بهدرستی طراحی نشود، سایر زیرسیستمها از جمله محموله قادر نخواهند بود وظیفه خود را انجام دهند. به طور کلی، برای طراحی سیستمهای کنترل دما دو روش فعال و غیرفعال وجود دارد. بررسیهای انجام شده نشان میدهد که المانهایی میتوانند برای کنترل دمای یک ماهواره مقیاس کوچک مناسب باشند که دارای وزن، حجم و توان مصرفی پایین باشد. از این رو، تجهیزات کنترل دمای غیرفعال در ماهوارههای مقیاس کوچک بسیار استفاده میشود. رایجترین این تجهیزات پوششها، عایقها و رنگها میباشند. اما معمولاً برای طراحی حرارتی ایمنتر ماهوارههای کوچک از برخی المانهای فعال هم استفاده میشود. در میان المانهای فعال حرارتی، گرمکنها رایجتر میباشد، چرا که گرمکنها نسبت به سایر تجهیزات فعال حجم و وزن کمی را به خود اختصاص داده و همچنین توان کمتری نسبت به سایر المانها مصرف میکنند.
پیشرانش/ترمودینامیک/انتقال حرارت/سوخت و احتراق/انرژی/...
جاماسب پیرکندی؛ علیرضا زلفی
دوره 5، شماره 3 ، آذر 1400، ، صفحه 67-79
چکیده
قانون دوم ترمودینامیک و اگزرژی در تحلیلهای سیستمهای پیشرانش موضوع مهمی میباشد که در سالهای اخیر به شدت مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. بررسیها نشان میدهد که تحلیل قانون اول در سیستمهای پیشرانش هوایی به تنهایی دارای ارزش و اعتبار علمی پایینی بوده و جهت بررسی دقیق یک سیستم باید قانون دوم و اگزرژی نیز مورد ...
بیشتر
قانون دوم ترمودینامیک و اگزرژی در تحلیلهای سیستمهای پیشرانش موضوع مهمی میباشد که در سالهای اخیر به شدت مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. بررسیها نشان میدهد که تحلیل قانون اول در سیستمهای پیشرانش هوایی به تنهایی دارای ارزش و اعتبار علمی پایینی بوده و جهت بررسی دقیق یک سیستم باید قانون دوم و اگزرژی نیز مورد بررسی قرار گیرد. تحلیل ترمودینامیکی موتورهای هواتنفسی مافوق صوت به ویژه موتورهای رمجت و اسکرمجت با هدف مطالعه بر روی عملکرد آن در دهه اخیر توجه پژوهشگران زیادی را به خود جلب کرده است. در این روش با استفاده از قوانین ترمودینامیکی و تحلیلهای اگزرژی، موتورهای رمجت و اسکرمجت به صورت سیستمی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و حالت بهینه آنها استخراج میشود. هدف عمده این پژوهش بررسی و ارائة آخرین یافتههای تحقیقاتی در این حوزه با تمرکز بر موتورهای رمجت و اسکرمجت میباشد.
مهناز ذاکری؛ جاماسب پیرکندی؛ سید آرش سید شمس طالقانی
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1397، ، صفحه 1-10
چکیده
اسکرمجت موتوری است که برای پرواز در سرعتهای بالا طراحی شده و در حقیقت یک موتور رمجت است که عمل احتراق در آن با سرعت مافوقصوت صورت می گیرد. کاربرد وسیع این نوع موتور در صنایع پیشرفته هوافضایی است و تحول عظیمی که این نوع موتورهای پیشرفته می توانند در این صنعت ایجاد کنند، محققان را مصمم به رفع موانع تکنولوژیکی پیشروی آنها ...
بیشتر
اسکرمجت موتوری است که برای پرواز در سرعتهای بالا طراحی شده و در حقیقت یک موتور رمجت است که عمل احتراق در آن با سرعت مافوقصوت صورت می گیرد. کاربرد وسیع این نوع موتور در صنایع پیشرفته هوافضایی است و تحول عظیمی که این نوع موتورهای پیشرفته می توانند در این صنعت ایجاد کنند، محققان را مصمم به رفع موانع تکنولوژیکی پیشروی آنها کرده است. هدف اصلی این مقاله، بررسی عملکرد موتورهای اسکرمجت در تامین نیروی پیشرانش وسایل پرنده با سرعتهای پروازی بالا است. در تحقیق پیش رو نحوه عملکرد اجزای تشکیل دهندة موتور، سیکل ترمودینامیکی موتور، روشهای خنک کاری محفظة احتراق و جنس مواد بهکار رفته در آن، سوخت های مورد استفاده در این نوع موتورها و مسئله پایداری فرآیند احتراق مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند.