فرزانه عظیمی؛ زهرا حاج ابراهیمی؛ کورس نکوفر
دوره 1، شماره 3 ، اسفند 1396، ، صفحه 31-40
چکیده
تأمین انرژی فضانوردان در حین انجام فعالیتهای فضایی، اهمیت بسیار زیادی در اکتشافات فضایی دارد. در برخی مواقع مواد غذایی علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز، منجر به کاهش عوارض ناشی از سفر به فضا نیز میگردند. غذاهای فضایی، ترکیبات غذایی هستند که به طور خاص برای مصرف فضانوردان در خارج جو ایجاد شدهاند. این غذاها دارای عناصر و ...
بیشتر
تأمین انرژی فضانوردان در حین انجام فعالیتهای فضایی، اهمیت بسیار زیادی در اکتشافات فضایی دارد. در برخی مواقع مواد غذایی علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز، منجر به کاهش عوارض ناشی از سفر به فضا نیز میگردند. غذاهای فضایی، ترکیبات غذایی هستند که به طور خاص برای مصرف فضانوردان در خارج جو ایجاد شدهاند. این غذاها دارای عناصر و ترکیب مخصوص هستند که تغذیه متعادل برای افرادی را که در فضا کار میکنند فراهم میکند و ذخیره، آماده کردن و مصرف آن در محیط بیوزنی داخل سفینه راحت و ایمن است. علاوه بر آن، غذاهایی که به فضا فرستاده میشوند میباید سبک، فشرده، خوشمزه و دارای مواد مغذی باشند. همچنین میباید برای مدت طولانی بدون یخچال نگهداری شوند. منوهای غذایی، کالری به میزان 2500 و یا بیشتر را به ازای هر روز برای فضانوردان تامین میکند. در مطالعه پیش رو ضمن پرداختن به مشخصات غذاهای فضایی و همچنین بررسی فاکتورهای پراهمیتی که در غذای فضانوردان میباید مورد توجه قرار گیرد، اشاره مختصری نیز به روند فناوری تامین غذای فضانوردان شده است. همچنین تاثیر شرایط موجود در فضا و بی وزنی بر روی بدن فضانوردان و راهحلهای مطرح شده برای مقابله با آنها مورد بررسی قرار گرفته است.
کوروس نکوفر؛ اندیشه تیرگر؛ سیدامیر حسینی
دوره 1، شماره 2 ، آذر 1396، ، صفحه 35-44
چکیده
در طراحی موتور سوخت مایع بهدلیل دمای بالای احتراق و نرخ بالای انتقال از گازهای داغ به دیوار محفظه، خنککاری محفظة رانش اهمیت بسیار بالایی دارد. در طراحی خنککاری محفظة رانش، انتخاب روش مناسب، طراحی مجاری خنککاری و مباحث مرتبط با محفظة رانش دو جداره و استفاده از پوششهای حرارتی اهمیت بسیار زیادی دارد. در دیوارة محفظة احتراق ...
بیشتر
در طراحی موتور سوخت مایع بهدلیل دمای بالای احتراق و نرخ بالای انتقال از گازهای داغ به دیوار محفظه، خنککاری محفظة رانش اهمیت بسیار بالایی دارد. در طراحی خنککاری محفظة رانش، انتخاب روش مناسب، طراحی مجاری خنککاری و مباحث مرتبط با محفظة رانش دو جداره و استفاده از پوششهای حرارتی اهمیت بسیار زیادی دارد. در دیوارة محفظة احتراق و نازل موتور پیشران مایع لازم است یک سیستم خنککاری بهمنظور جلوگیری از شکست مقاومت بدنة موتور استفاده شود. در خنککاری به روش بازیابی سیال مبرد (معمولاً سوخت) از میان کانالهایی که برای آن در بدنة موتور تعبیه شده است، عبور میکند و دمای بدنة موتور را کاهش میدهد. مدلسازی و تحلیل جریان سیال کانال خنککننده در موتور پیشران مایع بهدلیل شار حرارتی بالا یکی از مهمترین و چالشیترین موضوع در زمینة این نوع موتورهاست. در این مقاله، فرایند احتراق با استفاده از روش دینامیک سیالات محاسباتی مورد بررسی قرار گرفت. برای این کار ابتدا مطالعة روی کارهای مشابه منتشر شده در این زمینه انجام شد. سپس، معادلات موجود و لازم برای شبیهسازی این فرایند استخراج شد. در نهایت با استفاده از روش عددی انتخاب شده برای حل احتراق، شبیهسازی برای هندسة موجود در دبیهای مختلف انجام شد که نتایج قابل قبولی دارد.