آزمون ارتعاشات زمینی یکی از تستهای استاندارد سازهای الزامی برای هواپیماهای مسافری در آستانه تولید است. این آزمون با هدف استخراج مدل تجربی دینامیکی سازة هواپیما اجرا میشود. فرآیند اجرای این آزمون شامل برنامهریزی آزمون، آمادهسازی سازه، دادهبرداری و استخراج پارامترهای دینامیک سازه از دادههای تست است. در مطالعه ...
بیشتر
آزمون ارتعاشات زمینی یکی از تستهای استاندارد سازهای الزامی برای هواپیماهای مسافری در آستانه تولید است. این آزمون با هدف استخراج مدل تجربی دینامیکی سازة هواپیما اجرا میشود. فرآیند اجرای این آزمون شامل برنامهریزی آزمون، آمادهسازی سازه، دادهبرداری و استخراج پارامترهای دینامیک سازه از دادههای تست است. در مطالعه حاضر، روند اجرایی عملی هریک از مراحل تشریح میشود. با توجه به ابعاد و پیچیدگی این آزمون، تکنیکها، سخت افزارها و نرم افزارهای خاصی مورد نیاز میباشد که مورد بررسی قرار گرفته است. در این مقاله تجربیات جهانی اجرای این آزمون به اختصار مطرح شده است. در نهایت، چیدهمانی نوعی آزمون ارتعاشات زمینی برای یک هواپیمای پهن پیکر معرفی و تشریح شده است.
فلاتر یک پدیده ناخواستة ناشی از برهمکنش نیروهای آیرودینامیک، الاستیک و اینرسی است. این پدیده باعث بهوجود آمدن نوسانات ناپایدار سازهای میشود که اغلب منجر به شکست سازه خواهد شد. اغلب هواپیماهای پرسرعت و یا الاستیک از نظر فلاتر حساسیت بالایی دارند. در این پژوهش روشهای گسترش یافته در چند دهة اخیر در زمینة آزمایش پروازی فلاتر ...
بیشتر
فلاتر یک پدیده ناخواستة ناشی از برهمکنش نیروهای آیرودینامیک، الاستیک و اینرسی است. این پدیده باعث بهوجود آمدن نوسانات ناپایدار سازهای میشود که اغلب منجر به شکست سازه خواهد شد. اغلب هواپیماهای پرسرعت و یا الاستیک از نظر فلاتر حساسیت بالایی دارند. در این پژوهش روشهای گسترش یافته در چند دهة اخیر در زمینة آزمایش پروازی فلاتر مرور خواهد شد. سیستمهای تحریک سازه، سیستمهای اندازهگیری، پردازش دیجیتال دادهها و روشهای استخراج پارامترهای فرکانسی و میرایی مورد بررسی قرار خواهند گرفت. همچنین، تجربههای عملی انجام شده در این راستا ذکر و وضعیت کنونی این زمینه بیان خواهد شد.