پیشرانش/ترمودینامیک/انتقال حرارت/سوخت و احتراق/انرژی/...
سبحان حرفت؛ مصطفی محمودی
دوره 7، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 49-58
چکیده
امروزه افزایش برد گلولههای متداول از اهمیت زیادی برخوردار شده است. فناوریهای قبلی، برد گلولهها را به مقدار مشخصی افزایش میداد. این فناوریهای پیشین در گلولههای توپخانهای شامل فناوری ایجاد دمش در پایه گلوله و استفاده از فناوری گلوله راکتی میباشد. امروزه شرکتهای بزرگ تحقیقاتی از فناوری جدیدی در افزایش گلوله توپ استفاده ...
بیشتر
امروزه افزایش برد گلولههای متداول از اهمیت زیادی برخوردار شده است. فناوریهای قبلی، برد گلولهها را به مقدار مشخصی افزایش میداد. این فناوریهای پیشین در گلولههای توپخانهای شامل فناوری ایجاد دمش در پایه گلوله و استفاده از فناوری گلوله راکتی میباشد. امروزه شرکتهای بزرگ تحقیقاتی از فناوری جدیدی در افزایش گلوله توپ استفاده میکنند. بر اساس ادعای این شرکتها فناوریهای جدید میتواند برد گلوله 155 میلیمتری را تا 155 کیلومتر افزایش دهد. فناوری جدید همان استفاده از فناوری رمجت سوخت جامد است که اکنون بسیار موردتوجه قرارگرفته است. موتورهای رمجت، هیچ قطعهی متحرکی ندارند و در نگاه اول، مانند یک لوله توخالی به نظر میرسند که بیشتر در سرعتهای مافوق صوت به کار میروند. در اینگونه موتورها، برای روشن شدن موتور ابتدا باید سرعت هوا به مقدار لازم برسد در صورت رخداد چنین حالتی، موتور رم جت بهطور خودکار روشن میشود. در این پژوهش فناوری گلوله رم جت و پیشرفتهای حاصله در آن بررسیشده است. با توجه به بررسیهای انجام شده، یکی از فناوریهای مهم آینده در گلولههای توپخانهای، استفاده از فناوری رمجت است.
آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
مصطفی محمودی؛ علی مرادی
دوره 6، شماره 2 ، شهریور 1401، ، صفحه 71-83
چکیده
پپرندههای بدون سرنشین (کوادکوپتر، هگزاکوپتر، اوکتاکوپتر و غیره) میتوانند منبع تولیدکننده سرو صدای شدید باشند. سرو صدای تولیدی زیاد این پرندهها آنها را برای مناطق با جمعیت بالا به ویژه در شرایط بلند شدن از زمین و فرود آمدن یا پرواز در سطوح پایین نامناسب میکند. این پژوهش به بررسی روشها و ارائه راهکارهایی جهت کاهش یا از بین ...
بیشتر
پپرندههای بدون سرنشین (کوادکوپتر، هگزاکوپتر، اوکتاکوپتر و غیره) میتوانند منبع تولیدکننده سرو صدای شدید باشند. سرو صدای تولیدی زیاد این پرندهها آنها را برای مناطق با جمعیت بالا به ویژه در شرایط بلند شدن از زمین و فرود آمدن یا پرواز در سطوح پایین نامناسب میکند. این پژوهش به بررسی روشها و ارائه راهکارهایی جهت کاهش یا از بین بردن سرو صدای تولیدی پهپادها میپردازد. برای کاهش سرو صدای تولیدی هر دو روش فعال و غیرفعال در نظر گرفته شده است. راهکارهایی همچون صدا خفهکن برای موتورهای پیستونی، پروانه از نوع Q-tip، افزایش تعداد پرههای پروانه، مرزهای جاذب و بازتابدهنده، پرههای داکت شده، داکتهای جاذب صوت، همگام سازی، کاهش نویز چند کاناله فعال به همراه سیستم ثانویه تعبیه شده به صورت مدور در اطراف پروانه و سیستمهای با پروانههای مغناطیسی معرفی شدهاند.
مصطفی محمودی؛ محسن شادروان؛ محمود کاشانی
دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1397، ، صفحه 17-26
چکیده
روشهای کنترل وسایل پرنده از جمله موشک و هواپیما تا سالها برپایه تغییر مکان صفحات آیرودینامیکی در راستای جریان هوای عبوری استوار بوده است. روش جدیدی که در سالیان اخیر مورد مطالعه جدی قرار گرفته است تغییر در راستای بردار رانش خروجی از موتور است که با توجه به ماهیت جریان سیال داغ خروجی از رانشگر پرنده، سیستمی جهت تغییر در راستای ...
بیشتر
روشهای کنترل وسایل پرنده از جمله موشک و هواپیما تا سالها برپایه تغییر مکان صفحات آیرودینامیکی در راستای جریان هوای عبوری استوار بوده است. روش جدیدی که در سالیان اخیر مورد مطالعه جدی قرار گرفته است تغییر در راستای بردار رانش خروجی از موتور است که با توجه به ماهیت جریان سیال داغ خروجی از رانشگر پرنده، سیستمی جهت تغییر در راستای خروجی بردار رانش موتور تعبیه میشود. یکیاز متداولترین سیستمهای کاربردی استفاده از اجزا مکانیکی متحرک در راستای جریان خروجی از موتور و همچنین استفاده از جریان ثانویه سیال جهت تغییر در راستای جریان خروجی میباشد. از مزایای اینروش میتوان به کاهش سطوح مورد نیاز کنترلی برای هدایت و کنترل پرنده، کاهش مصرف سوخت، افزایش برد پروازی، افزایش قابل توجه مانور پذیری پرنده اشاره کرد. در این پژوهش پس از بررسی انواع سیستمهای کنترل بردار رانش، مزایا و معایب آنها بیان و در نهایت عملکرد آنها باهم مقایسه شدهاست.
مصطفی محمودی؛ علی امینایی
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1397، ، صفحه 35-45
چکیده
تخمین اولیة وزن در مرحلة طراحی مفهومی موتور توربوفن، یکی از مهمترین مراحل طراحی موتورهای توربینگاز است. از اینرو، در این مقاله به بررسی روشهای تخمین اولیة وزن موتور توربوفن و سپس پارامترهای مورد نیاز برای اجرای هر روش پرداخته شده است. در ادامه جامعة آماری که در آن اطلاعات مربوط به وزن 64 موتور توربوفن تدوین شده است، معرفی میشود. ...
بیشتر
تخمین اولیة وزن در مرحلة طراحی مفهومی موتور توربوفن، یکی از مهمترین مراحل طراحی موتورهای توربینگاز است. از اینرو، در این مقاله به بررسی روشهای تخمین اولیة وزن موتور توربوفن و سپس پارامترهای مورد نیاز برای اجرای هر روش پرداخته شده است. در ادامه جامعة آماری که در آن اطلاعات مربوط به وزن 64 موتور توربوفن تدوین شده است، معرفی میشود. بنابراین، روشهای مختلف تخمین اولیة وزن موتور استفاده از اطلاعات وزنی حاصل از پردازش آماری، مقایسه و وزن موتورها محاسبه میشوند. در نهایت، نتایج حاصل از این آزمایش با وزن واقعی موتور مقایسه شده است. براساس نتایج بهدست آمده در میان روشهای مختلف در صد خطای کمترین خطا مربوط به روش تخمین وزن ناسا است که درحدود 8/4 درصد است. در ادامه براساس نمودارهای حاصل از این مقایسه به بررسی تأثیر پارامترهای مختلف بر وزن موتور توربوفن پرداخته شده است (تخمین اولیة وزن به روش وزن موتور برای حالتی که موتور ثابت است ولی طراحی هواپیما تغییر میکند، مطرح میشود). در روش تخمین اولیة وزن براساس اجزای موتور امکان طراحی و وزن هر جزء به طور جداگانه میسر است، از اینرو در طراحی موتورهای جدید بیشتر از آن استفاده میشود.
مصطفی محمودی؛ علی امینایی
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 9-15
چکیده
کلیدیترین روش افزایش توان و بهبود کارایی موتور در دورهای میانی استفاده از سیستم پرخوران در این موتورهاست. سیستم پرخوران فرآیندی است که با نصب یا افزایش مراحل متوالی فشردهسازی هوا توسط توربوشارژر انجام میشود. از مزیتهای دیگر استفاده از سیستم پرخوران، کاهش تولید آلایندگی ناشی از موتورهای احتراق داخلی است. هدف این مقاله بررسی ...
بیشتر
کلیدیترین روش افزایش توان و بهبود کارایی موتور در دورهای میانی استفاده از سیستم پرخوران در این موتورهاست. سیستم پرخوران فرآیندی است که با نصب یا افزایش مراحل متوالی فشردهسازی هوا توسط توربوشارژر انجام میشود. از مزیتهای دیگر استفاده از سیستم پرخوران، کاهش تولید آلایندگی ناشی از موتورهای احتراق داخلی است. هدف این مقاله بررسی سیستم پرخوران توسط توربوشارژرها به روشهای تکمرحلهای و چند مرحلهای میباشد. در سیستمهای پرخوران چند مرحلهای از چندین خنککننده هوا برای خنککردن هوای ورودی به محفظة احتراق استفاده میشود. سیستم پرخوران دو مرحلهای برای رعایت استانداردهای آلایندگی و موتورهای دیزلی که در ارتفاعات بالا از سطح دریا کار میکنند، استفاده میشود و سیستم پورخوران چند مرحلهای برای کاربری موتورهای بنزینی هوایی در ارتفاع بالای 10 کیلومتر توصیه میشود.