مصطفی محمودی؛ علی امینایی
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1397، ، صفحه 35-45
چکیده
تخمین اولیة وزن در مرحلة طراحی مفهومی موتور توربوفن، یکی از مهمترین مراحل طراحی موتورهای توربینگاز است. از اینرو، در این مقاله به بررسی روشهای تخمین اولیة وزن موتور توربوفن و سپس پارامترهای مورد نیاز برای اجرای هر روش پرداخته شده است. در ادامه جامعة آماری که در آن اطلاعات مربوط به وزن 64 موتور توربوفن تدوین شده است، معرفی میشود. ...
بیشتر
تخمین اولیة وزن در مرحلة طراحی مفهومی موتور توربوفن، یکی از مهمترین مراحل طراحی موتورهای توربینگاز است. از اینرو، در این مقاله به بررسی روشهای تخمین اولیة وزن موتور توربوفن و سپس پارامترهای مورد نیاز برای اجرای هر روش پرداخته شده است. در ادامه جامعة آماری که در آن اطلاعات مربوط به وزن 64 موتور توربوفن تدوین شده است، معرفی میشود. بنابراین، روشهای مختلف تخمین اولیة وزن موتور استفاده از اطلاعات وزنی حاصل از پردازش آماری، مقایسه و وزن موتورها محاسبه میشوند. در نهایت، نتایج حاصل از این آزمایش با وزن واقعی موتور مقایسه شده است. براساس نتایج بهدست آمده در میان روشهای مختلف در صد خطای کمترین خطا مربوط به روش تخمین وزن ناسا است که درحدود 8/4 درصد است. در ادامه براساس نمودارهای حاصل از این مقایسه به بررسی تأثیر پارامترهای مختلف بر وزن موتور توربوفن پرداخته شده است (تخمین اولیة وزن به روش وزن موتور برای حالتی که موتور ثابت است ولی طراحی هواپیما تغییر میکند، مطرح میشود). در روش تخمین اولیة وزن براساس اجزای موتور امکان طراحی و وزن هر جزء به طور جداگانه میسر است، از اینرو در طراحی موتورهای جدید بیشتر از آن استفاده میشود.
مصطفی محمودی؛ علی امینایی
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 9-15
چکیده
کلیدیترین روش افزایش توان و بهبود کارایی موتور در دورهای میانی استفاده از سیستم پرخوران در این موتورهاست. سیستم پرخوران فرآیندی است که با نصب یا افزایش مراحل متوالی فشردهسازی هوا توسط توربوشارژر انجام میشود. از مزیتهای دیگر استفاده از سیستم پرخوران، کاهش تولید آلایندگی ناشی از موتورهای احتراق داخلی است. هدف این مقاله بررسی ...
بیشتر
کلیدیترین روش افزایش توان و بهبود کارایی موتور در دورهای میانی استفاده از سیستم پرخوران در این موتورهاست. سیستم پرخوران فرآیندی است که با نصب یا افزایش مراحل متوالی فشردهسازی هوا توسط توربوشارژر انجام میشود. از مزیتهای دیگر استفاده از سیستم پرخوران، کاهش تولید آلایندگی ناشی از موتورهای احتراق داخلی است. هدف این مقاله بررسی سیستم پرخوران توسط توربوشارژرها به روشهای تکمرحلهای و چند مرحلهای میباشد. در سیستمهای پرخوران چند مرحلهای از چندین خنککننده هوا برای خنککردن هوای ورودی به محفظة احتراق استفاده میشود. سیستم پرخوران دو مرحلهای برای رعایت استانداردهای آلایندگی و موتورهای دیزلی که در ارتفاعات بالا از سطح دریا کار میکنند، استفاده میشود و سیستم پورخوران چند مرحلهای برای کاربری موتورهای بنزینی هوایی در ارتفاع بالای 10 کیلومتر توصیه میشود.