آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
رامین ذاکری
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 اردیبهشت 1402
چکیده
در این مقاله به سازههای تغییر شکلپذیر یک ایرفویل متقارن و بررسی نیروهای آیرودینامیکی درون تونلباد در ابعاد مینیاتوری بصورت تجربی پرداخته شده است. مساله مورد بررسی در این مقاله بررسی اثر تغییر شکل سطحی در یک ریزایرفویل میباشد. بهمنظور صحتسنجی تونل، یک صفحه تخت در محفظه آزمون تونلباد مینیاتوری مورد بررسی قرار گرفت ...
بیشتر
در این مقاله به سازههای تغییر شکلپذیر یک ایرفویل متقارن و بررسی نیروهای آیرودینامیکی درون تونلباد در ابعاد مینیاتوری بصورت تجربی پرداخته شده است. مساله مورد بررسی در این مقاله بررسی اثر تغییر شکل سطحی در یک ریزایرفویل میباشد. بهمنظور صحتسنجی تونل، یک صفحه تخت در محفظه آزمون تونلباد مینیاتوری مورد بررسی قرار گرفت و نتایج تجربی با نتایج موجود با خطای کمتر از 10 درصد گزارش شده است. نمونه ایرفویلهای انتخابی یکی از نمونه ریزایرفویلها ساده (غیر مورفینگ) و نمونه دیگر به صورت هوشمند (مورفینگ) میباشد. جنس سازه انتخابی برای هر دو نمونه ریزایرفویل، چوب بالسا بوده و برای پوسته از روکشحرارتی استفاده شده است. مرحله اول ریزایرفویل ساده در محفظه آزمون مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت مرحله بعد شامل طراحی، ساخت و نهایتاً ارزیابی ریزایرفویل هوشمند در محفظه آزمون اساس کار بوده است. در طراحی ریزایرفویل هوشمند، سازه به دو بخش قسمت ثابت (بخش ابتدایی سازه ) و قسمت متحرک (بخش انتهایی سازه ) تقسیم میشود.
آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
رخشاد دشتی گوهری؛ رامین ذاکری؛ محمد محسن شاهمردان؛ محسن نظری
دوره 6، شماره 2 ، شهریور 1401، ، صفحه 23-39
چکیده
در این مقاله، از روش دینامیک ذرات اتلافی جهت شبیهسازی جریان حول ریزایرفویل استفاده شده است. به دلیل مشکل رایج در اعمال شرط مرزی و عدم بررسی آیرودینامیکی اجسام در این روش مولکولی برآن شدیم تا مطالعه در این حیطه را آغاز کنیم. در این مطالعه از شرایط مرزی دورهای استفاده شده و با اعمال این شرایط مرزی ذرات به تعادل رسیدند. نتایج بدستآمده ...
بیشتر
در این مقاله، از روش دینامیک ذرات اتلافی جهت شبیهسازی جریان حول ریزایرفویل استفاده شده است. به دلیل مشکل رایج در اعمال شرط مرزی و عدم بررسی آیرودینامیکی اجسام در این روش مولکولی برآن شدیم تا مطالعه در این حیطه را آغاز کنیم. در این مطالعه از شرایط مرزی دورهای استفاده شده و با اعمال این شرایط مرزی ذرات به تعادل رسیدند. نتایج بدستآمده شامل بررسی پروفیل سرعت در هندسه ساده کانال و مقایسه شبیهسازی جریان در کانال به روش دینامیک ذرات اتلافی و دینامیک سیالات محاسباتی میباشد. خطای مقایسه پروفیل سرعت با این دو روش 6 درصد بدستآمد. در ادامه، جریان حول ایرفویل لوزی شکل شبیهسازی شد و با گسترش جریان حول ایرفویل الگوی خطوط جریان بهصورت متقارن بدستآمد. نتایج برای ایرفویل ناکا0012 در زوایای 0، 3، 6، 9، 10 نیز گسترش داده شد. نمودار ضرایب آیرودینامیکی و همچنین نمودار نسبت نیروی آیرودینامیکی بر حسب زاویه حمله با دو روش شبیهسازی دینامیک ذرات اتلافی و دینامیک سیالات محاسباتی مقایسه شده است. خطای مقایسه این دو روش کمتر از 3 درصد محاسبه شد.
آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
سعید اسکندری؛ رامین ذاکری؛ علی سررشته داری
دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1401، ، صفحه 45-52
چکیده
در این پژوهش، نحوه شبیهسازی جریان گاز رقیق بر روی یک صفحه تخت و محاسبه خواص آیرودینامیکی توسط نرمافزار شبیهسازی مستقیم مونتکارلو یا دی اس ام سی – اپنفوم بررسی شده است. یکی از روشهای کارآمد در شبیهسازی جریان گاز رقیق در شرایط بسیار غیرتعادلی، روش شبیهسازی مستقیم مونت کارلو یا دی اس ام سی میباشد که گاز بهصورت ذره در ...
بیشتر
در این پژوهش، نحوه شبیهسازی جریان گاز رقیق بر روی یک صفحه تخت و محاسبه خواص آیرودینامیکی توسط نرمافزار شبیهسازی مستقیم مونتکارلو یا دی اس ام سی – اپنفوم بررسی شده است. یکی از روشهای کارآمد در شبیهسازی جریان گاز رقیق در شرایط بسیار غیرتعادلی، روش شبیهسازی مستقیم مونت کارلو یا دی اس ام سی میباشد که گاز بهصورت ذره در نظر گرفته میشود. در این بررسی با استفاده از نرمافزار دی اس ام سی- اپنفوم نتایج حاصل از یک صفحه تخت در زاویه حمله صفر استخراج شده، با نتایج موجود اعتبارسنجی نموده که میزان خطا کمتر از 15 درصد میباشد. در ادامه به عنوان نوآوری این پژوهش، به بررسی جریان بر روی صفحه عمودی و محاسبه نیروهای آیرودینامیکی و همچنین اثر زوایای مختلف صفحه تخت بر روی پنل ماهواره پرداخته شده است. نشان داده شده است که ضریب درگ در حالت صفحه عمودی 10 برابر صفحه تخت میباشد. روش و نرمافزار معرفی شده در این پژوهش روشی قدرتمند در شبیهسازیهای مختلف در شرایط گاز رقیق است.
رامین ذاکری؛ رخشاد دشتی گوهری؛ اسماعیل یدالهی افرا
دوره 3، شماره 2 ، شهریور 1398، ، صفحه 1-9
چکیده
در این مقاله، از روش دینامیک ذرات اتلافی برای شبیهسازی ریزپمپ الکترواسموتیک در نقش قلب یک سیستم پیشران فضایی- شیمیایی استفاده میشود. در این شبیهسازی، بر اساس قاعده جریان الکترواسموتیک، سیال توسط ریزپمپ رسانش و پارامترهای متأثر، مانند ابعاد کانال، ولتاژ اعمالشده و اثر جنس سطح یا زتاپتانسیل بررسی و تحلیل شده ...
بیشتر
در این مقاله، از روش دینامیک ذرات اتلافی برای شبیهسازی ریزپمپ الکترواسموتیک در نقش قلب یک سیستم پیشران فضایی- شیمیایی استفاده میشود. در این شبیهسازی، بر اساس قاعده جریان الکترواسموتیک، سیال توسط ریزپمپ رسانش و پارامترهای متأثر، مانند ابعاد کانال، ولتاژ اعمالشده و اثر جنس سطح یا زتاپتانسیل بررسی و تحلیل شده است. چگونگی توسعه روش شبیهسازی به منظور اعمال نیروی خارجی (نیروی الکترواسموتیک) و همچنین، چگونگی توسعه روش به کانال با ابعاد یا شرایط متفاوت ارائه شده است. نتایج به دستآمده بررسی پروفیل سرعت در کانال به ازای پارامترهای متفاوت متأثر را شامل میشود. این نتایج با حل تحلیلی مقایسه و اعتبارسنجی شده است. در این بررسی نشان داده شده که روش الکترواسموتیک روشی ایدهآل برای انتقال سیال به عنوان ریزپمپ در شرایط مختلف و همچنین، کاربردی در شاخص ریز، مانند ریزماهواره، است.