محمد شفیعی دهج؛ مهیار نادری؛ سید علیرضا جلالی چیمه
دوره 3، شماره 3 ، آذر 1398، ، صفحه 9-14
چکیده
افزایش ارتفاع مداری و جرم محموله ماهوارهبرها، علاوه بر چند مرحلهای کردن ماهوارهبرها، نیازمند استفاده از سامانههای پیشرانش قویتر میباشد. یکی از روشهای متداول جهت تأمین پیشرانة مورد نیاز هر مرحله، چیدمان مناسب چند موتور در کنار یکدیگر است، تا بدین ترتیب نیروی پیشران لازم برای انجام ماموریت فراهم شود. هدف کلی این مقاله، ...
بیشتر
افزایش ارتفاع مداری و جرم محموله ماهوارهبرها، علاوه بر چند مرحلهای کردن ماهوارهبرها، نیازمند استفاده از سامانههای پیشرانش قویتر میباشد. یکی از روشهای متداول جهت تأمین پیشرانة مورد نیاز هر مرحله، چیدمان مناسب چند موتور در کنار یکدیگر است، تا بدین ترتیب نیروی پیشران لازم برای انجام ماموریت فراهم شود. هدف کلی این مقاله، ارائة نتایجِ یک مطالعة آماری صورت گرفته میان پارامترهای جرمی انرژتیکی و سیستمی ماهوارهبرها و موشکهای کشورهایی است که از موتورهای کلاستر شده یا چندمحفظهای، در سامانة پیشرانش پرتابگرهای خود استفاده کردهاند. استخراج نمودارهای نیروی پیشران، نیروی پیشران به وزن، ایمپالس ویژه، فشار محفظة این موتورها و بررسی نوع سامانه فشارگذاری مخازن، سیستم کنترل بردار پیشران و غیره، امکان مقایسة پارامترهای جرمی- انرژتیکی و مشخصات سیستمی سامانههای پیشرانش را تسهیل مینماید. نتایج نشان میدهد که راندمان سرعت مشخصة سیستم تزریق مایع-گاز برای هر دو نوع مولفة پیشران کروسین و هیدروژنِ مایع بیشتر از سیستم تزریق مایع- مایع است که حاکی از برتری پیشرانهای قابل ذخیره در مقایسه با پیشرانهای تبریدی است. از طرف دیگر، فشار محفظة موتورهای سیکل باز با پیشران قابل ذخیره بیشتر از موتورهای با پیشرانهای تبریدی میباشد.