علی یوسف پور؛ ولی اله غفاری
دوره 4، شماره 2 ، مرداد 1399، ، صفحه 10-1
چکیده
در این مقاله، با در نظر گرفتن دینامیک عملگر به طراحی قانون هدایت در یک مسئلة هدایت دو بعدی پرداخته شده است. برای دستیابی به این هدف، با استفاده از رویکرد گام به عقب، روش هدایت تناسبی بهگونهای تغییر داده شده تا پایداری سیستم حلقة بسته با وجود دینامیک عملگر تضمین شود. از اینرو، سعی بر آن است که عملکرد حلقة هدایت (برای مثال مشخصات ...
بیشتر
در این مقاله، با در نظر گرفتن دینامیک عملگر به طراحی قانون هدایت در یک مسئلة هدایت دو بعدی پرداخته شده است. برای دستیابی به این هدف، با استفاده از رویکرد گام به عقب، روش هدایت تناسبی بهگونهای تغییر داده شده تا پایداری سیستم حلقة بسته با وجود دینامیک عملگر تضمین شود. از اینرو، سعی بر آن است که عملکرد حلقة هدایت (برای مثال مشخصات پاسخ گذرا و فاصله از دستدهی) با الگوریتم هدایت پیشنهادی در مقایسه با قانون هدایت تناسبی تا حد امکان بهبود داده شود. برای این منظور، با بهکارگیری ایدة گام به عقب و نظریة پایداری لیاپانف، قانون هدایت کلاسیک بهگونهای اصلاح خواهد شد تا حلقة هدایت در حضور دینامیک عملگر پایدار مجانبی شود. الگوریتم هدایت پیشنهادی در یک مسئله هدایت نوعی شبیهسازی میشود. نتایج به دست آمده کارآیی الگوریتم هدایت اصلاح شده را در مقایسه با قانون هدایت تناسبی نشان میدهد.
سروش تحیری؛ ولی اله غفاری؛ حسن محمد محمد خانی
دوره 3، شماره 2 ، شهریور 1398، ، صفحه 59-69
چکیده
در این مقاله بهبود عملکرد یک سیستم هدایت و کاهش خطای آن با استفاده از تراستر جانبی بررسی شده است. این امر با اضافه کردن سیستم موتورهای کنترل جهت (تراسترهای جانبی)، علاوه بر سطوح کنترل جسم، به سیستم هدایت محقق میشود. این سیستم شامل تعدادی تراستر یکبار مصرف است که در جهتهای مختلف در قسمت ابتدایی بدنه وسیله قرار میگیرد. در صورت فعال ...
بیشتر
در این مقاله بهبود عملکرد یک سیستم هدایت و کاهش خطای آن با استفاده از تراستر جانبی بررسی شده است. این امر با اضافه کردن سیستم موتورهای کنترل جهت (تراسترهای جانبی)، علاوه بر سطوح کنترل جسم، به سیستم هدایت محقق میشود. این سیستم شامل تعدادی تراستر یکبار مصرف است که در جهتهای مختلف در قسمت ابتدایی بدنه وسیله قرار میگیرد. در صورت فعال شدن هر تراستر، نیرویی به بدنة وسیله وارد و منجر به تولید گشتاوری حول مرکز جرم آن میشود. در نتیجه، از چرخش حاصل برای تغییرجهت جسم استفاده میشود. برای افزایش مانورپذیری جسم، تراسترهای جانبی معمولاً در فاز نهایی الگوریتم هدایت برای تامین شتاب جانبی مورد نیاز به سیستم هدایت اضافه میشود. برای سیستم هدایت، ترکیبی از دو حلقه کنترل بالهای ایرودینامیکی و تراسترها (از تفاضل خطای زاویههای سمت و چرخش خط دید) استفاده شده است. بنابراین، ابتدا مدل شش درجه آزادی جسم با اطلاعات فیزیکی مندرج در منابع، فرضیات مهندسی و انطباق تصویری به دست آمده است. سپس، با استفاده از نرمافزار DATCOM ضرایب ایرودینامیکی آن وسیله تعیین و شبیهسازی پرواز در نرمافزار MATLAB انجام شده است. نتایج شبیهسازی کارآمد بودن الگوریتم هدایت پیشنهادی را در مقایسه با روش هدایت دیگر نشان میدهد.