طراحی/سیستم/قابلیت اطمینان/صلاحیت پروازی/آزمایشهای پروازی/...
محمد رضا ستاینده؛ علیرضا بابایی
دوره 5، شماره 2 ، مرداد 1400، ، صفحه 29-41
چکیده
در این تحقیق سعی شده است تا با ارائة یک روش، مشکلات مربوط به بهینهسازیهای چندهدفه مقید (پیادهسازی، زمان محاسبات و سادگی) تا حدودی برطرف شود. این روش که بر مبنای منطق فازی است یک مساله بهینهسازی چندهدفه مقید را به یک مساله بهینهسازی تک هدفه نامقید تبدیل میکند و به این شکل بسیاری از مشکلات ذکر شده برطرف میشود. جهت نشان ...
بیشتر
در این تحقیق سعی شده است تا با ارائة یک روش، مشکلات مربوط به بهینهسازیهای چندهدفه مقید (پیادهسازی، زمان محاسبات و سادگی) تا حدودی برطرف شود. این روش که بر مبنای منطق فازی است یک مساله بهینهسازی چندهدفه مقید را به یک مساله بهینهسازی تک هدفه نامقید تبدیل میکند و به این شکل بسیاری از مشکلات ذکر شده برطرف میشود. جهت نشان دادن کارآیی روش، سه بهینهسازی طراحی یک هواپیمای بیسرنشین انجام شده است. هدف بهینهسازی اول، مقایسة عملکرد این روش با دو روش معروف بهینهسازی چندهدفه است. هدف از بهینهسازیهای دوم و سوم نیز نشان دادن این قابلیت از روش پیشنهادی است که برحسب ضرورت طراح میتواند به شکل آگاهانه درجه اهمیت را روی توابع هدف و یا قیود تغییر دهد. نتایج بهینهسازیها نشان میدهند که زمان محاسبات با استفاده از روش پیشنهادی کاهش یافته و همچنین با تغییر درجة اهمیت، دو طرح کاملا متفاوت به دست آمده است.
مصطفی ناظمی زاده؛ علیرضا بابایی
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1398، ، صفحه 35-44
چکیده
در این مقاله کنترل بهینة یک وسیلة هوایی با در نظر گرفتن دینامیک جسم پرنده به همراه مدلسازی موتور پیشران هوازی و بازخورد سرعت آن مورد مطالعه قرار گرفته است. بدین منظور، ابتدا معادلات دینامیکی وسیله هوایی استخراج و مدل ریاضی موتور رانش بدست آمده است. سپس، معادلات دینامیک غیرخطی وسیلة پرنده و معادلات موتور با یکدیگر ترکیب شده ...
بیشتر
در این مقاله کنترل بهینة یک وسیلة هوایی با در نظر گرفتن دینامیک جسم پرنده به همراه مدلسازی موتور پیشران هوازی و بازخورد سرعت آن مورد مطالعه قرار گرفته است. بدین منظور، ابتدا معادلات دینامیکی وسیله هوایی استخراج و مدل ریاضی موتور رانش بدست آمده است. سپس، معادلات دینامیک غیرخطی وسیلة پرنده و معادلات موتور با یکدیگر ترکیب شده است. با بیان معادلات دینامیکی خطی سازی شده در فضای حالت، فرمولاسیون کنترل بهینة خطی با معادلات قیدی دینامیک سیستم در نظر گرفته شده و تابع هزینة کمینه انرژی بدست آمده است. با حل مسئله کنترل بهینة خطی، شبیهسازیهای متنوعی ارایه شده است. نتایج بدست آمده نشان میدهد که با در نظر گرفتن شرایط اولیة مختلف و عدم قطعیت در مدلسازی سیستم، کنترل بهینة سیستم به خوبی انجام شده است. توجه شود که اثر تغییر ضرایب وزنی مسئلة کنترل بهینه بر مسیر کنترلی و بهینهسازی مصرف انرژی بسیار حایز اهمیت است. همچنین، نتایج بدست آمده نشاندهندة کارایی روش پیشنهادی در مدلسازی و کنترل وسیله هوایی با پیشران هوازی است.