سید امان الله موسوی ندوشن؛ یحیی ابراهیم آبادی؛ نواب فتح؛ حامد شیخ حسنی
دوره 3، شماره 3 ، آذر 1398، ، صفحه 1-8
چکیده
پیشرانههای جامد مرکب به علت برخورداری از مزایایی همچون دانسیتة بالا، ایمپالس ویژة بالا و امکان تولید گرینهای بزرگ، کاربردهای گستردهای در صنایع موشکی دارند. این پیشرانهها از سه جزء اصلی اکسیدکننده، سوخت و پیونددهنده تشکیل شدهاند. در سالهای اخیر، رزین پلی بوتادی ان با گروه انتهایی هیدروکسیل (HTPB) با توجه به خواص مکانیکی مناسب ...
بیشتر
پیشرانههای جامد مرکب به علت برخورداری از مزایایی همچون دانسیتة بالا، ایمپالس ویژة بالا و امکان تولید گرینهای بزرگ، کاربردهای گستردهای در صنایع موشکی دارند. این پیشرانهها از سه جزء اصلی اکسیدکننده، سوخت و پیونددهنده تشکیل شدهاند. در سالهای اخیر، رزین پلی بوتادی ان با گروه انتهایی هیدروکسیل (HTPB) با توجه به خواص مکانیکی مناسب و امکان بارگذاری بار جامد بالا (88 تا 90 درصد بار جامد شامل Al و AP) بیشتر در این پیشرانهها مورد استفاده قرار گرفته است. داشتن خواص مکانیکی مناسب یکی از مهمترین پارامترها جهت عملکرد مناسب موتور میباشد. در این تحقیق، ضمن بررسی تأثیر زنجیر گستران T313 و عامل پیوندی MAPO بر خواص مکانیکی سوخت، ضرورت وجود این ماده در فرمولاسیون سوخت و دلایل استفاده همزمان MAPO و T313 مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. جهت ارزیابی این موضوع، فرمولاسیونهایی از پیشرانه با درصدهای مختلف MAPO و T313 ساخته شده و عمر کاربری، خواص مکانیکی و دانسیتة نمونهها مورد بحث و بررسی قرار گرفتهاند. با توجه به نتایج حاصل شده، میتوان نتیجه گرفت که اولاً میزان MAPO و T313 بایستی در مقدار بهینه استفاده شود و ثانیاً این ترکیبات تأثیر زیادی بر خواص رئولوژی و مکانیکی ایفا مینمایند.