پیشرانش/ترمودینامیک/انتقال حرارت/سوخت و احتراق/انرژی/...
علی صابری مقدم؛ فرهاد منصوری زاده؛ اسماعیل ولی زاده
دوره 5، شماره 2 ، مرداد 1400، ، صفحه 43-56
چکیده
پیشرانههای ژل به علت برخورداری از مزایای هر دو پیشرانه جامد و مایع آیندة امید بخشی در کاربردهای هوافضایی دارند. پیشرانههای ژل پیشرانههای مایعی هستند که خواص رئولوژیکی آنها با افزودن ژلکننده و برخی افزودنیها تغییر میکند. خواص رئولوژیکی پیشرانه تأثیر زیادی بر فرآیند اتمیزاسیون آن دارد، بنابراین در این ...
بیشتر
پیشرانههای ژل به علت برخورداری از مزایای هر دو پیشرانه جامد و مایع آیندة امید بخشی در کاربردهای هوافضایی دارند. پیشرانههای ژل پیشرانههای مایعی هستند که خواص رئولوژیکی آنها با افزودن ژلکننده و برخی افزودنیها تغییر میکند. خواص رئولوژیکی پیشرانه تأثیر زیادی بر فرآیند اتمیزاسیون آن دارد، بنابراین در این مقاله ضمن معرفی خواص رئولوژیکی پیشرانة ژل، به تأثیر خواص این پیشرانه بر اتمیزاسیون در انژکتور جریان پیچشی پرداخته شده و برخی نکات مهم جهت طراحی انژکتور جریان پیچشی، به منظور افزایش کیفیت اتمیزاسیون پیشرانة ژلی ارائه شده است. نتایج حاصل از بررسیها نشان دادند که بالا بودن ویسکوزیتة اولیة پیشرانة ژل نسبت به پیشرانة مایع مادر موجب افزایش ضریب تخلیه، اندازه قطر قطرات و طول شکست صفحات ژل و کاهش زاویة پاشش در انژکتور جریان پیچشی میشود و از نظر میزان اثرگذاری بر عملکرد سیستم پیشرانش ژل اندازة قطر قطرات از اهمیت بیشتری برخوردار است. همچنین، با توجه به خاصیت نازکشوندگی برشی پیشرانة ژل و امکان اتمیزاسیون پیشرانة ژل با انژکتور جریان پیچشی، به منظور بهبود اتمیزاسیون پیشرانة ژل، طراحی انژکتور جریان پیچشی باید بهگونهای باشد که نرخ برش بیشتری به پیشرانة ژل جهت کاهش ویسکوزیته اولیه آن اعمال کند.