آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
بابک مرادی؛ حسن عیسوند
دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1400، ، صفحه 1-10
چکیده
در این مقاله روش مدلسازی پاسخهای آیرودینامیکی هواپیما به پروفیل تندباد 1-cos ارائه شده است. موارد آزمایش در نظر گرفته شده، ایرفویل دو بعدی ناکا 0012 جهت صحت سنجی روش بکار گرفته شده و ایرفویلهای دو بعدی بال یک هواپیمای سبک ناکا 23012، 23015 و 5/23016و همچنین بال سهبعدی همان هواپیما در عددهای ماخ 1/0 ، 2/0 و 3/0 میباشد. فرض بر این است که موارد ...
بیشتر
در این مقاله روش مدلسازی پاسخهای آیرودینامیکی هواپیما به پروفیل تندباد 1-cos ارائه شده است. موارد آزمایش در نظر گرفته شده، ایرفویل دو بعدی ناکا 0012 جهت صحت سنجی روش بکار گرفته شده و ایرفویلهای دو بعدی بال یک هواپیمای سبک ناکا 23012، 23015 و 5/23016و همچنین بال سهبعدی همان هواپیما در عددهای ماخ 1/0 ، 2/0 و 3/0 میباشد. فرض بر این است که موارد آزمایش، صلب هستند و فقط پروفایلهای تندباد، طولی در نظر گرفته میشوند. نتایج شبیهسازی نشان میدهد که پاسخهای آیرودینامیکی تندباد 1-cos به خوبی با تابع تقریبی کوشنر موافق هستند. در حالت دو بعدی برای یک ایرفویل خاص با افزایش عدد ماخ، دامنه ضریب برآی افزایشی ناشی از تندباد، افزایش و طول موج، کاهش مییابد. با افزایش ضخامت ایرفویل در یک عدد ماخ، دامنه ضریب برآی افزایشی، ثابت میماند ولی طول موج، افزایش مییابد. در حالت سه بعدی برای یک بال با افزایش عدد ماخ، دامنه ضریب برآی افزایشی، افزایش و طول موج، ثابت میماند.