پیشرانش/ترمودینامیک/انتقال حرارت/سوخت و احتراق/انرژی/...
جاماسب پیرکندی؛ علیرضا زلفی؛ غلامرضا هاشم زاده
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 اسفند 1401
چکیده
مطالعات نشان میدهد که تحلیل قانون اول در سیستمهای پیشرانش هوایی به تنهایی کافی نبوده و جهت بررسی دقیق یک موتور باید قانون دوم و تحلیل اگزرژی نیز مورد بررسی قرار گیرد. تحلیل ترمودینامیکی و اگزرژی موتورهای هواتنفسی به ویژه موتورهای توربوجت، توربوفن و توربوپراپ در دهه اخیر توجه پژوهشگران زیادی را به خود جلب کرده است. در ...
بیشتر
مطالعات نشان میدهد که تحلیل قانون اول در سیستمهای پیشرانش هوایی به تنهایی کافی نبوده و جهت بررسی دقیق یک موتور باید قانون دوم و تحلیل اگزرژی نیز مورد بررسی قرار گیرد. تحلیل ترمودینامیکی و اگزرژی موتورهای هواتنفسی به ویژه موتورهای توربوجت، توربوفن و توربوپراپ در دهه اخیر توجه پژوهشگران زیادی را به خود جلب کرده است. در این رویکرد با استفاده از قوانین ترمودینامیکی و تحلیلهای اگزرژی، موتورهای توربوجت، توربوفن و توربوپراپ به صورت سیستمی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و حالت کارکرد بهینه آنها استخراج می-گردد. هدف عمده این پژوهش بررسی و ارائه آخرین یافتههای تحقیقاتی در این حوزه با تمرکز بر موتورهای توربوجت، توربوفن و توربوپراپ می-باشد. نتایج بیشتر تحقیقات نشان میدهد که محفظه احتراق و پسسوز دو بخش مهم موتورهای هوایی هستند که بیشترین تخریب اگزرژی در آنها رخ میدهد. از سوی دیگر بررسی و تحلیل اگزرژی موتورها در خارج از نقطه طراحی نیز مساله مهمی است که در سالهای اخیر مورد توجه بوده است.
پیشرانش/ترمودینامیک/انتقال حرارت/سوخت و احتراق/انرژی/...
جاماسب پیرکندی؛ علیرضا زلفی
دوره 5، شماره 3 ، آذر 1400، ، صفحه 67-79
چکیده
قانون دوم ترمودینامیک و اگزرژی در تحلیلهای سیستمهای پیشرانش موضوع مهمی میباشد که در سالهای اخیر به شدت مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. بررسیها نشان میدهد که تحلیل قانون اول در سیستمهای پیشرانش هوایی به تنهایی دارای ارزش و اعتبار علمی پایینی بوده و جهت بررسی دقیق یک سیستم باید قانون دوم و اگزرژی نیز مورد ...
بیشتر
قانون دوم ترمودینامیک و اگزرژی در تحلیلهای سیستمهای پیشرانش موضوع مهمی میباشد که در سالهای اخیر به شدت مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. بررسیها نشان میدهد که تحلیل قانون اول در سیستمهای پیشرانش هوایی به تنهایی دارای ارزش و اعتبار علمی پایینی بوده و جهت بررسی دقیق یک سیستم باید قانون دوم و اگزرژی نیز مورد بررسی قرار گیرد. تحلیل ترمودینامیکی موتورهای هواتنفسی مافوق صوت به ویژه موتورهای رمجت و اسکرمجت با هدف مطالعه بر روی عملکرد آن در دهه اخیر توجه پژوهشگران زیادی را به خود جلب کرده است. در این روش با استفاده از قوانین ترمودینامیکی و تحلیلهای اگزرژی، موتورهای رمجت و اسکرمجت به صورت سیستمی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و حالت بهینه آنها استخراج میشود. هدف عمده این پژوهش بررسی و ارائة آخرین یافتههای تحقیقاتی در این حوزه با تمرکز بر موتورهای رمجت و اسکرمجت میباشد.