طراحی/سیستم/قابلیت اطمینان/صلاحیت پروازی/آزمایشهای پروازی/...
جلال راعی؛ محمد نجفی؛ محمود فلاحت نیا
دوره 6، شماره 4 ، اسفند 1401، ، صفحه 1-12
چکیده
به طور کلی روشهای تحلیلی مختلفی برای ارزیابی قابلیت اطمینان سیستمهای قابلتعمیر و غیرقابلتعمیر و به طور خاص پیشبینی وجود دارد. پیشبینی قابلیت اطمینان یکی از رایجترین شکلهای تحلیل قابلیت اطمینان است که برای تخمین و پیشبینی نرخ وقوع خرابی، قابلیت اطمینان، آمادگی و میانگین زمان-تا-وقوع خرابی قطعات و سیستم مورد استفاده ...
بیشتر
به طور کلی روشهای تحلیلی مختلفی برای ارزیابی قابلیت اطمینان سیستمهای قابلتعمیر و غیرقابلتعمیر و به طور خاص پیشبینی وجود دارد. پیشبینی قابلیت اطمینان یکی از رایجترین شکلهای تحلیل قابلیت اطمینان است که برای تخمین و پیشبینی نرخ وقوع خرابی، قابلیت اطمینان، آمادگی و میانگین زمان-تا-وقوع خرابی قطعات و سیستم مورد استفاده قرار میگیرد. مارکوف روشی برای مدلسازی رفتار اتفاقی سیستمهایی است که به طور پیوسته یا ناپیوسته نسبت به زمان و یا در فضای حالت در تغییر هستند. این پیشبینیها در ارزیابی امکانسنجی طراحی، مقایسه طرح-های جایگزین، شناسایی مناطق وقوع خرابی احتمالی، مصالحات بین عوامل طراحی سیستم و ردیابی بهبود قابلیت اطمینان کاربرد دارند. در این مقاله تلاش شده است با استفاده از روش مارکوف و به منظور قابل پیشبینی نمودن شاخصهای ارزیابی قابلیت اطمینان در سیستم هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) ، مدلی بر مبنای نرخ ثابت خرابی و تعمیرات، ارائه گردد؛ همچنین روابط استخراج شده در این مقاله دارای قابلیت تعمیم-دهی به انواع هواپیماهای بدون سرنشین میباشد.