مکانیک پرواز/ناوبری/کنترل/...
حجت طائی؛ علی ابوطالبیان
دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1401، ، صفحه 17-28
چکیده
هدف از این پژوهش طراحی کنترلکننده مقاوم برای سیستم برداردهی تراست یک پرنده مانورپذیر بوده است. در ابتدا معادلات فضای حالت دینامیک حلقهباز سیستم برداردهی تراست با استفاده از روش باندگراف استخراج شده است. پس از آن پارامترهای عملکردی بحرانی سیستم با توجه به امکانپذیری عملیاتی و محدوده عملکرد موفق سیستم مورد ارزیابی قرار گرفته ...
بیشتر
هدف از این پژوهش طراحی کنترلکننده مقاوم برای سیستم برداردهی تراست یک پرنده مانورپذیر بوده است. در ابتدا معادلات فضای حالت دینامیک حلقهباز سیستم برداردهی تراست با استفاده از روش باندگراف استخراج شده است. پس از آن پارامترهای عملکردی بحرانی سیستم با توجه به امکانپذیری عملیاتی و محدوده عملکرد موفق سیستم مورد ارزیابی قرار گرفته و شناسایی شدند. در ادامه توابع وزنی طراحی کنترلکننده مقاوم H∞ از جمله تابع وزنی نامعینی تحت تاثیر عدمقطعیتهای مشخص شده، تعیین شدند. در انتها نیز قوام کنترل مقاوم در حضور عدمقطعیتها مورد ارزیابی قرار گرفت و پس از آن نتایج تغییر زاویه نازل برداردهی تراست در مقایسه با نتایج عملکرد یک کنترل کننده PID بهینه شده ارزیابی شد.شبیهسازیهای انجام گرفته غالبا تحت نرمافزار متلب بوده است. نتایج این پژوهش نشان داد که روش باندگراف از اعتبار مناسبی برای مدلسازی این سیستم برخوردار بوده و کنترلکننده مقاوم طراحی شده نیز میتواند پاسخگوی الزامات ماموریتی آن باشد.