آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
رضا حربی منفرد؛ محمد طیبیرهنی؛ مسعود زارع
دوره 7، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 1-9
چکیده
الگوگیری از بال پرندگان و نحوهی پرواز آنها از دیرباز موضوعی جذاب برای بشر بوده است. در سالیان اخیر بهدلیل پیدایش برخی مواد و عملیکردن الگوگیری از پرواز پرندگان، بالهای شکلپذیر تغییر شگرفی در موضوعات علمی پیرامون وسایل نقلیهی هوایی ایجاد کردهاند. مطالعهی عددی آیرودینامیکی و هواصوتی یکی از حالات شکلپذیری (پیچش حول ...
بیشتر
الگوگیری از بال پرندگان و نحوهی پرواز آنها از دیرباز موضوعی جذاب برای بشر بوده است. در سالیان اخیر بهدلیل پیدایش برخی مواد و عملیکردن الگوگیری از پرواز پرندگان، بالهای شکلپذیر تغییر شگرفی در موضوعات علمی پیرامون وسایل نقلیهی هوایی ایجاد کردهاند. مطالعهی عددی آیرودینامیکی و هواصوتی یکی از حالات شکلپذیری (پیچش حول محور طولی) این نوع بالها هدف این مطالعه، بررسی پارامترهای آیرودینامیکی و هواصوتی یک بال شکلپذیر در حالت پیچش برای یک هندسهی شبیه به پهپاد شاهد- 129 میباشد. از دیگر اهداف، معرفی یک روش نوین با استفاده از محرکها برای تغییرشکل بال مورد نظر است. برای این منظور، علاوه بر حل معادلات متوسطگیری رینولوز شدهی حاکم بر جریان مغشوش، برای محاسبه تنشهای رنیولوز ظاهر شده در این معادلات، با فرض لزجتگرایی بوزینسک(Boussinesg) ، از مدل اغتشاشی k- ω- SST برای تعیین لزجت مغشوش بهرهگرفته شدهاست. این معادلات با استفاده از نرمافزار تجاری فلوئنت ویرایش... حل گردیدهاند. نتایج شبیهسازی بیانگر آن است که با افزایش زاویهی پیچش و زاویهی حمله تا 15 درجه، ضریب برآ و پسا افزایش مییابند. همچنین، در زاویه حملههای یکسان، با افزایش زاویهی پیچش، رشد گردابهها زیادشده و منجر به افزایش کم ضریب برآ در زوایای پیچش بالا میشود.