طراحی/سیستم/قابلیت اطمینان/صلاحیت پروازی/آزمایشهای پروازی/...
محمدعلی فارسی
دوره 7، شماره 3 ، شهریور 1402، ، صفحه 1-12
چکیده
میزان موفقیت در انجام ماموریت ها و هزینه های مربوطه همواره یکی از دغدغه های محققین بوده و با توجه به حساسیت و تنوع عملیات ها این موضوع امروزه بیشتر مورد توجه است. در دهه اخیرموضوع عملیات جمعی و تاثیر بر کمیت وکیفیت عملیات هوایی مورد توجه واقع شده است. در این تحقیق یک یگان پهپادی که دارای ساختار موازی بوده با توانایی انجام چند ماموریت ...
بیشتر
میزان موفقیت در انجام ماموریت ها و هزینه های مربوطه همواره یکی از دغدغه های محققین بوده و با توجه به حساسیت و تنوع عملیات ها این موضوع امروزه بیشتر مورد توجه است. در دهه اخیرموضوع عملیات جمعی و تاثیر بر کمیت وکیفیت عملیات هوایی مورد توجه واقع شده است. در این تحقیق یک یگان پهپادی که دارای ساختار موازی بوده با توانایی انجام چند ماموریت مختلف شناسایی، تعقیب و حمله، موردتوجه قرار گرفته است. متناسب با شرایط پهپاد و میزان خرابی و نوع خرابی، کیفیت عملیات و درصد موفقیت آن تعریف می شود. همچنین فرض شده پهپادها دارای نرخ خرابی ثابت نبوده و اصطلاحاً چند حالته هستند و توانایی چند عملیات مختلف به صورت تصادفی را دارد، بنابراین در این تحقیق روش های تابع مولد سراسری و مارکوف توسعه داده شده و با مدلسازی یک سیستم پهپادی نتایج آنها بررسی شده است که بیانگر توانایی و دقت مناسب این روش ها در پیش بینی موفقیت سیستم است.
طراحی/سیستم/قابلیت اطمینان/صلاحیت پروازی/آزمایشهای پروازی/...
سید مهدی نوری؛ مهدی عالمی رستمی؛ قاسم کاهه
دوره 7، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 17-28
چکیده
در این مقاله بازده و قابلیت اطمینان مبدل الکترونیک قدرت AC/DC دو طبقه با بکارگیری الگوریتم ژنتیک چند هدفه (NSGA- II)، به منظور کمینهسازی تابع هدف انجام میشود. متغیرهای تابع هدف، بازدهی و قابلیت اطمینان میباشند. برای ارزیابی قابلیت اطمینان از مدل مارکوف استفاده میشود و در آن خطاهای اتصال کوتاه و مدار باز برای المانهای مدار درنظرگرفته ...
بیشتر
در این مقاله بازده و قابلیت اطمینان مبدل الکترونیک قدرت AC/DC دو طبقه با بکارگیری الگوریتم ژنتیک چند هدفه (NSGA- II)، به منظور کمینهسازی تابع هدف انجام میشود. متغیرهای تابع هدف، بازدهی و قابلیت اطمینان میباشند. برای ارزیابی قابلیت اطمینان از مدل مارکوف استفاده میشود و در آن خطاهای اتصال کوتاه و مدار باز برای المانهای مدار درنظرگرفته میشود. همچنین نرخ خرابی المانهای مدار به کمک معادلات موجود در استاندارد نظامی (MIL- HDBK- 217)، محاسبه میگردد. برای بهینهسازی ابتدا متغیرهای ورودی الگوریتم ژنتیک شامل مقدار اندوکتانسها و خازنها، فرکانس سوئیچینگ هر طبقه، نسبت تبدیل ترانسفورماتور و ولتاژ لینک DC به عنوان ورودی تابع هدف تعیین میشوند تا به کمک آنالیز حساسیت پارامترهایی که تغییراتشان روی تابع هدف تاثیر عمده ندارد، حذف شوند. سپس پارامترهای الگوریتم NSGA- II شامل تعداد تکرار، جمعیت و احتمال تقاطع و جهش برای محاسبه دقیق متغیرهای مدار، تعیین شده و ارزیابی قابلیت اطمینان در قالب میانگین زمان تا خرابی (MTTF) با در نظر گرفتن پارامتر بازدهی صورت میپذیرد. نتایج بیانگر افزایش قابلیت اطمینان با حفظ بازدهی بالا برای مبدل است.
مکانیک پرواز/ناوبری/کنترل/...
میلاد محمودی؛ علیرضا باصحبت نوین زاده؛ فرشاد پازوکی
دوره 7، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 29-37
چکیده
در مقاله حاضر یک روش هوشمند برای انتخاب فناوری از میان مجموعهای معلوم از فناوریهای با هدف بیشینهسازی قابلیت اطمینان زیر سامانه پشتیبان حیات ارائه میشود. این رویکرد بر مدلسازی مسئله تخصیص بهینه به صورت بهینهسازی ترکیباتی و حل آن به روش بهینهسازی وال متکی است. به این منظور، لازم است تا تغییراتی بر این روش اعمال شود تا ...
بیشتر
در مقاله حاضر یک روش هوشمند برای انتخاب فناوری از میان مجموعهای معلوم از فناوریهای با هدف بیشینهسازی قابلیت اطمینان زیر سامانه پشتیبان حیات ارائه میشود. این رویکرد بر مدلسازی مسئله تخصیص بهینه به صورت بهینهسازی ترکیباتی و حل آن به روش بهینهسازی وال متکی است. به این منظور، لازم است تا تغییراتی بر این روش اعمال شود تا از قابلیت پذیرش قیود بودجه جرمی، توانی و حجمی و نیز پذیرش متغیرهای دودویی برخوردار شود. روش پیشنهادی پس از صحهگذاری بر یک مسئله نمونه، اجرا شده و نتایج نشان میدهد که روش پایدار است و به ترکیبی از فناوریها با قابلیت اطمینان بیشینه ضمن رعایت قیود مسئله منجر میشود.