آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
رضا آقائی طوق؛ مرضیه احمدی؛ محمدحسن نوبختی
دوره 4، شماره 4 ، بهمن 1399، ، صفحه 21-30
چکیده
این مقاله بهبود عملکرد آئرودینامیکی پرة یک توربین شعاعی را گزارش میکند و تغییرات اعمالی از بخش ورودی تا انتهای پره را شامل میشود. این تغییرات بهگونهای است که در هر گام کارائی توربین بررسی و در نهایت بهترین حالت انتخاب میشود. برای انجام شبیهسازی از نرمافزار انسیس CFX استفاده شده است. ابتدا، با استفاده از مدل یکبعدی حالتهای ...
بیشتر
این مقاله بهبود عملکرد آئرودینامیکی پرة یک توربین شعاعی را گزارش میکند و تغییرات اعمالی از بخش ورودی تا انتهای پره را شامل میشود. این تغییرات بهگونهای است که در هر گام کارائی توربین بررسی و در نهایت بهترین حالت انتخاب میشود. برای انجام شبیهسازی از نرمافزار انسیس CFX استفاده شده است. ابتدا، با استفاده از مدل یکبعدی حالتهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته و حالت برتر انتخاب میشود. سپس، با استفاده از حل معادلات حاکم بهصورت سهبعدی، عملکرد توربین طراحی شده ارزیابی میشود. با تلفیقی از یک کد محاسباتی و یک روش تجربی، بهترین پروفیل پره جهت کارکرد بهینه بهدست میآید. پارامتر هندسی برای تعریف هندسه پره بهصورت دو انحنایی تعریف شده و برای هر فاکتور چند سطح انتخاب میشود. با توجه به تعداد پارامترها و تعداد سطوح در نظر گرفته شده، جدول متعامد مناسب را میتوان انتخاب نمود. سپس، با استفاده از روش طراحی تجربی، هندسة پروفیل پرة بهینه تولید شده و مجدداً با نرمافزار CFX مورد شبیهسازی قرار میگیرد. روتور طراحی شدة بهینه بالاترین بازده و توان تولیدی را در مقایسه با روتور اصلی ارائه میدهد، بهطوریکه 3/7 درصد افزایش توان خروجی روتور طراحی شده مشاهده میشود.