فتح الله امی؛ زهیر صبوحی؛ حمیدرضا خدایاری
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1397، ، صفحه 11-23
چکیده
امروزه، کاهش انتشار آلایندههای حاصل از فرایندهای احتراقی امری جداییناپذیر در روند طراحی محفظههای احتراق میباشد. رویکرد شبکة راکتور شیمیایی به دلیل کاهش هزینهها، سرعت زیاد و همچنین دقت مناسب در نتایج روشی مناسب برای تخمین میزان انتشار آلایندههایی نظیر NOx در سیستمهای احتراقی میباشد. این روش نیازمند دادههای اولیه از ...
بیشتر
امروزه، کاهش انتشار آلایندههای حاصل از فرایندهای احتراقی امری جداییناپذیر در روند طراحی محفظههای احتراق میباشد. رویکرد شبکة راکتور شیمیایی به دلیل کاهش هزینهها، سرعت زیاد و همچنین دقت مناسب در نتایج روشی مناسب برای تخمین میزان انتشار آلایندههایی نظیر NOx در سیستمهای احتراقی میباشد. این روش نیازمند دادههای اولیه از میدان جریان بهمنظور ساخت شبکة راکتورها است. در این مقاله کاربرد دینامیک سیالات محاسباتی بهعنوان یکی از پراستفادهترین روشها در تخمین میدان جریان و ارائه دادههای اولیه برای ساخت شبکة راکتورها مورد بررسی قرار گرفته است. در مطالعة حاضر رویکردهای مختلف مدلسازی آشفتگی جریان، مکانیسمهای به کار رفته و مدلهای احتراقی در دینامیک سیالات محاسباتی بهمنظور استفاده از نتایج در ساخت شبکة راکتورها مورد مطالعه قرار گرفته است. میتوان بیان کرد که شبکة راکتورها حتی با تعداد کمینة راکتورها میتوانند نتایج مناسبی از غلظت محصولات احتراق ارائه کنند. پس، باید در نظر داشت که افزایش دقت در حل دینامیک سیالات محاسباتی نباید به حدی باشد که هزینههای محاسباتی را بی هدف بیفزاید.
محمد رضا سلیمی؛ حدیثه کریمایی
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 17-25
چکیده
رانشگرهای تکمؤلفهای سیستم کنترل وضعیت، یک نیاز برای توسعه و کاربردیسازی ماهوارهها در فضا هستند که از فناوری بالا و گرانقیمتی نیز برخوردارند. هماکنون رانشگرهای هیدرازینی، پرکاربردترین رانشگرهای سامانههایِ هدایت و کنترل محمولههای بازگشتی و محمولههای سرنشیندار محسوب میشوند. در این مقاله، ایجاد کاتالیزور و بستر ...
بیشتر
رانشگرهای تکمؤلفهای سیستم کنترل وضعیت، یک نیاز برای توسعه و کاربردیسازی ماهوارهها در فضا هستند که از فناوری بالا و گرانقیمتی نیز برخوردارند. هماکنون رانشگرهای هیدرازینی، پرکاربردترین رانشگرهای سامانههایِ هدایت و کنترل محمولههای بازگشتی و محمولههای سرنشیندار محسوب میشوند. در این مقاله، ایجاد کاتالیزور و بستر کاتالیزوری برای تجزیة هیدرازین در رانشگرهای تکمؤلفهای کمپیشران بحث شده است. محفظة احتراق این نوع رانشگرها حاوی گرانولهای کاتالیزور است که حجم آن به مقدار بهینه انتخاب میشود. همچنین، مواد تشکیلدهندة کاتالیزور، روشهای ساخت کاتالیزور و بستر کاتالیزوری، ملاحظات ساخت و الزامات و همچنین جانمایی آن معرفی و به تفضیل مورد بررسی قرار میگیرد. تحقیق حاضر کاربردی بوده و در حال حاضر در پژوهشگاه هوافضا تهیه کاتالیزور برای استفاده در تراسترهای 10 نیوتنی هیدرازینی در کاوشگرهای فضایی در دست تهیه است و در مرحلة اول به اندازة 50 سانتیمتر مکعب تهیه خواهد شد.
کوروس نکوفر؛ اندیشه تیرگر؛ سیدامیر حسینی
دوره 1، شماره 2 ، آذر 1396، ، صفحه 35-44
چکیده
در طراحی موتور سوخت مایع بهدلیل دمای بالای احتراق و نرخ بالای انتقال از گازهای داغ به دیوار محفظه، خنککاری محفظة رانش اهمیت بسیار بالایی دارد. در طراحی خنککاری محفظة رانش، انتخاب روش مناسب، طراحی مجاری خنککاری و مباحث مرتبط با محفظة رانش دو جداره و استفاده از پوششهای حرارتی اهمیت بسیار زیادی دارد. در دیوارة محفظة احتراق ...
بیشتر
در طراحی موتور سوخت مایع بهدلیل دمای بالای احتراق و نرخ بالای انتقال از گازهای داغ به دیوار محفظه، خنککاری محفظة رانش اهمیت بسیار بالایی دارد. در طراحی خنککاری محفظة رانش، انتخاب روش مناسب، طراحی مجاری خنککاری و مباحث مرتبط با محفظة رانش دو جداره و استفاده از پوششهای حرارتی اهمیت بسیار زیادی دارد. در دیوارة محفظة احتراق و نازل موتور پیشران مایع لازم است یک سیستم خنککاری بهمنظور جلوگیری از شکست مقاومت بدنة موتور استفاده شود. در خنککاری به روش بازیابی سیال مبرد (معمولاً سوخت) از میان کانالهایی که برای آن در بدنة موتور تعبیه شده است، عبور میکند و دمای بدنة موتور را کاهش میدهد. مدلسازی و تحلیل جریان سیال کانال خنککننده در موتور پیشران مایع بهدلیل شار حرارتی بالا یکی از مهمترین و چالشیترین موضوع در زمینة این نوع موتورهاست. در این مقاله، فرایند احتراق با استفاده از روش دینامیک سیالات محاسباتی مورد بررسی قرار گرفت. برای این کار ابتدا مطالعة روی کارهای مشابه منتشر شده در این زمینه انجام شد. سپس، معادلات موجود و لازم برای شبیهسازی این فرایند استخراج شد. در نهایت با استفاده از روش عددی انتخاب شده برای حل احتراق، شبیهسازی برای هندسة موجود در دبیهای مختلف انجام شد که نتایج قابل قبولی دارد.