پیشرانش/ترمودینامیک/انتقال حرارت/سوخت و احتراق/انرژی/...
زهیر صبوحی؛ محمد رزمجوئی
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1400، ، صفحه 15-28
چکیده
در این مقاله، به بررسی انتقال حرارت و فناشوندگی عایقهای حرارتی مورد استفاده در موتور و نازل پرداخته شده است. معادلات انتقال حرارت و جرم در دو بعد در یک نازل همگرا-واگرا در نظر گرفته شده است. برای حل این معادلات از روش حجم محدود و از روش ضمنی برای وابستگی زمانی استفاده شده است. معادلة تجزیه که به فرم آرنیوس نوشته شده با استفاده از روش ...
بیشتر
در این مقاله، به بررسی انتقال حرارت و فناشوندگی عایقهای حرارتی مورد استفاده در موتور و نازل پرداخته شده است. معادلات انتقال حرارت و جرم در دو بعد در یک نازل همگرا-واگرا در نظر گرفته شده است. برای حل این معادلات از روش حجم محدود و از روش ضمنی برای وابستگی زمانی استفاده شده است. معادلة تجزیه که به فرم آرنیوس نوشته شده با استفاده از روش رانگ-کوتا حل شده و چگالی و شار جرمی گاز تولیدی در هر گام زمانی بدست آمده است. همچنین، مدلی برای لحاظ نرخ پسروی ارائه شده است. اعتبارسنجی مدل با نتایج تجربی رایز در عایق سیلیکافنولیک مقایسه شده و نشان از انطباق خوب نتایج حاصل از شبیهسازی با مشاهدات تجربی میباشد. پس از صحهگذاری نتایج بدست آمده به بررسی تأثیر ضریب تصحیح دمش پرداخته شده و نتایج نشاندهندة حائز اهمیت بودن این ضریب برای طراحی دقیق عایقهای فناشونده است. ضریب تصحیح دمش باعث کاهش ضریب انتقال حرارت جابهجایی، کاهش پسروی سطح و در نتیجه کاهش دمای پشت عایق میشود. بنابراین، در مواردی که ضخامت عایق قابل توجه یا گرمای فناشوندگی عایق پایین باشد، این پارامتر میتواند حائز اهمیت بوده و نتایج نهایی و در نتیجه طراحی نهایی را تحت تأثیر قرار دهد.
محمدرضا بایرامعلی پور قشلاقی؛ علی صابری مقدم؛ محمدمهدی بحری رشت آبادی
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1399، ، صفحه 23-34
چکیده
در عایقکاری مخزن کرایوژنیک از عایقهای مختلفی استفاده میشود که عایق چندلایه یک نوع از آنها است. عایقهای چندلایه نسبت به سایر عایقهای کرایوژنیک دارای عملکرد بالاتری است. این عایقها از لایههای سپر تابشی و جداکننده تشکیل شدهاند. عایقهای چندلایة یکپارچه عایقهایی هستند که در آن لایههای جداکننده با قطعههای پلیمری ...
بیشتر
در عایقکاری مخزن کرایوژنیک از عایقهای مختلفی استفاده میشود که عایق چندلایه یک نوع از آنها است. عایقهای چندلایه نسبت به سایر عایقهای کرایوژنیک دارای عملکرد بالاتری است. این عایقها از لایههای سپر تابشی و جداکننده تشکیل شدهاند. عایقهای چندلایة یکپارچه عایقهایی هستند که در آن لایههای جداکننده با قطعههای پلیمری کوچک با رسانایی حرارتی پایین جایگزین میشود. لایههای جداکنندة عایق چندلایة پاسخگو به بار از ستونهای کوچک پلیمری ساخته شده که به بارهای خارجی در هر لحظه پاسخ میدهد. عایقهای چندلایة معمولی رایج توانایی بارگذاری را ندارد. برای برطرف کردن این مشکل از عایقهای چندلایة متحمل بار استفاده میشود. این عایقها جداکنندة توری ندارند، بلکه در آنها از جداکنندههای پلیمری که توانایی تحمل بار و وزن بالایی دارند، استفاده شده است. سیستم عایق کامپوزیتی لایهای، شامل لایههای سپر تابشی، لایههای پودری (آیروژل یا فیوم سیلیکا) و لایههای حامل (پارچة بدون بافت یا کاغذ فایبرگلاس) است. تفاوت آنها با عایق چندلایة معمولی در این است که عایق کامپوزیتی لایهای یک لایة اضافی پودری در ساختار خود دارد.