آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
محمد حسین مقیمی اسفندآبادی؛ محمد حسن جوارشکیان
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 مرداد 1402
چکیده
پژوهش حاضر، به بررسی تأثیر فنس بر گردابه های راس بال و سطوح کنترلی در هواپیما با استفاده از روش عددی می پردازد. در طراحی و قرار دادن فنس های بال، ابعاد متوسط استخراج شده از گردابه های راس بال در زوایای حمله مختلف به کار گرفته شده است. همچنین، فنس ها با ابعاد مشخص شده در سه ارتفاع و سه موقعیت مختلف در طول بال نصب شده (طول فنس برابر با میانگین ...
بیشتر
پژوهش حاضر، به بررسی تأثیر فنس بر گردابه های راس بال و سطوح کنترلی در هواپیما با استفاده از روش عددی می پردازد. در طراحی و قرار دادن فنس های بال، ابعاد متوسط استخراج شده از گردابه های راس بال در زوایای حمله مختلف به کار گرفته شده است. همچنین، فنس ها با ابعاد مشخص شده در سه ارتفاع و سه موقعیت مختلف در طول بال نصب شده (طول فنس برابر با میانگین طول گردابه در آن قسمت و ارتفاع فنس 30 درصد قطر گردابه آن قسمت است) و در زوایای حمله 7 تا 16 درجه بررسی شدهاند. گام بعدی، طراحی ابعاد فنس به روش بهینه سازی تک هدفه است. هدف دستیابی به بهترین طراحی که با حداقل زمان و هزینه به یک راه حل بهینه همگرا شود. طراحی فنس ها در سه نقطه بر اساس ابعاد گردابه با روش عددی انجام می شود. با این حال، تجزیه و تحلیل عددی (CFD) به زمان محاسباتی زیادی نیاز دارد، برای حل این، از تابع پایه شبکه عصبی (RBF) و مدل کریجینگ (Kriging) با قرار دادن شرایط اولیه مسئله و نتایج حل عددی در صورت وجود فنس، استفاده شده تا با تعیین مناسب ترین مکان، ضریب گشتاور غلتشی را به حداقل رسانیم.
آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
رضا حربی منفرد؛ محمد طیبیرهنی؛ مسعود زارع
دوره 7، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 1-9
چکیده
الگوگیری از بال پرندگان و نحوهی پرواز آنها از دیرباز موضوعی جذاب برای بشر بوده است. در سالیان اخیر بهدلیل پیدایش برخی مواد و عملیکردن الگوگیری از پرواز پرندگان، بالهای شکلپذیر تغییر شگرفی در موضوعات علمی پیرامون وسایل نقلیهی هوایی ایجاد کردهاند. مطالعهی عددی آیرودینامیکی و هواصوتی یکی از حالات شکلپذیری (پیچش حول ...
بیشتر
الگوگیری از بال پرندگان و نحوهی پرواز آنها از دیرباز موضوعی جذاب برای بشر بوده است. در سالیان اخیر بهدلیل پیدایش برخی مواد و عملیکردن الگوگیری از پرواز پرندگان، بالهای شکلپذیر تغییر شگرفی در موضوعات علمی پیرامون وسایل نقلیهی هوایی ایجاد کردهاند. مطالعهی عددی آیرودینامیکی و هواصوتی یکی از حالات شکلپذیری (پیچش حول محور طولی) این نوع بالها هدف این مطالعه، بررسی پارامترهای آیرودینامیکی و هواصوتی یک بال شکلپذیر در حالت پیچش برای یک هندسهی شبیه به پهپاد شاهد- 129 میباشد. از دیگر اهداف، معرفی یک روش نوین با استفاده از محرکها برای تغییرشکل بال مورد نظر است. برای این منظور، علاوه بر حل معادلات متوسطگیری رینولوز شدهی حاکم بر جریان مغشوش، برای محاسبه تنشهای رنیولوز ظاهر شده در این معادلات، با فرض لزجتگرایی بوزینسک(Boussinesg) ، از مدل اغتشاشی k- ω- SST برای تعیین لزجت مغشوش بهرهگرفته شدهاست. این معادلات با استفاده از نرمافزار تجاری فلوئنت ویرایش... حل گردیدهاند. نتایج شبیهسازی بیانگر آن است که با افزایش زاویهی پیچش و زاویهی حمله تا 15 درجه، ضریب برآ و پسا افزایش مییابند. همچنین، در زاویه حملههای یکسان، با افزایش زاویهی پیچش، رشد گردابهها زیادشده و منجر به افزایش کم ضریب برآ در زوایای پیچش بالا میشود.
آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
مصطفی محمودی؛ علی مرادی
دوره 6، شماره 2 ، شهریور 1401، ، صفحه 71-83
چکیده
پپرندههای بدون سرنشین (کوادکوپتر، هگزاکوپتر، اوکتاکوپتر و غیره) میتوانند منبع تولیدکننده سرو صدای شدید باشند. سرو صدای تولیدی زیاد این پرندهها آنها را برای مناطق با جمعیت بالا به ویژه در شرایط بلند شدن از زمین و فرود آمدن یا پرواز در سطوح پایین نامناسب میکند. این پژوهش به بررسی روشها و ارائه راهکارهایی جهت کاهش یا از بین ...
بیشتر
پپرندههای بدون سرنشین (کوادکوپتر، هگزاکوپتر، اوکتاکوپتر و غیره) میتوانند منبع تولیدکننده سرو صدای شدید باشند. سرو صدای تولیدی زیاد این پرندهها آنها را برای مناطق با جمعیت بالا به ویژه در شرایط بلند شدن از زمین و فرود آمدن یا پرواز در سطوح پایین نامناسب میکند. این پژوهش به بررسی روشها و ارائه راهکارهایی جهت کاهش یا از بین بردن سرو صدای تولیدی پهپادها میپردازد. برای کاهش سرو صدای تولیدی هر دو روش فعال و غیرفعال در نظر گرفته شده است. راهکارهایی همچون صدا خفهکن برای موتورهای پیستونی، پروانه از نوع Q-tip، افزایش تعداد پرههای پروانه، مرزهای جاذب و بازتابدهنده، پرههای داکت شده، داکتهای جاذب صوت، همگام سازی، کاهش نویز چند کاناله فعال به همراه سیستم ثانویه تعبیه شده به صورت مدور در اطراف پروانه و سیستمهای با پروانههای مغناطیسی معرفی شدهاند.
مکانیک پرواز/ناوبری/کنترل/...
قاسم کاهه؛ نیما کریمی؛ مجید حمزه پور؛ علیرضا قادری
دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1401، ، صفحه 7-15
چکیده
رشد و استفاده از تلفنهای همراه هوشمند به موضوعی فراگیر در کشورهای مختلف تبدیل شده است. از سوی دیگر، یکی از فناوریهای جدید و کاربردی که توانسته علاقمندان زیادی را به خود جلب کند، پهپادهای عمود پرواز غیرنظامی یا همان مولتیروتورها میباشد. قابلیتهای متنوع و بعضاً منحصر بفرد رباتهای پرنده (هواگردهای بدون سرنشین) در مقایسه با هواگردهای ...
بیشتر
رشد و استفاده از تلفنهای همراه هوشمند به موضوعی فراگیر در کشورهای مختلف تبدیل شده است. از سوی دیگر، یکی از فناوریهای جدید و کاربردی که توانسته علاقمندان زیادی را به خود جلب کند، پهپادهای عمود پرواز غیرنظامی یا همان مولتیروتورها میباشد. قابلیتهای متنوع و بعضاً منحصر بفرد رباتهای پرنده (هواگردهای بدون سرنشین) در مقایسه با هواگردهای سرنشیندار، درکنار هزینههای عملیاتی به مراتب پایینتر این وسایل موجب افزایش بهرهبرداری و توسعة کاربردهای جدید رباتهای پرنده طی سالیان اخیر شده است. یکی از راههای توسعه و کاربردی نمودن رباتهای پرنده برای عموم مردم، کاهش هزینه تمامشده رباتهای پرنده، دردسترس بودن و استفاده آسان و بدون آموزشهای خاص برای این وسایل است. راه حل پیشنهادی این مجموعه برای این موضوع، توسعه «رباتهای پرنده موبایلپایه» است.