سازه/مکانیک جامدات/دینامیک جامدات/ارتعاشات/آئروالاستیسیته/...
میلاد عظیمی؛ صمد مرادی
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1400، ، صفحه 45-56
چکیده
این مقاله به طراحی قانون کنترلی برای مانور وضعیت و کاهش ارتعاشات باقیمانده یک فضاپیمای انعطافپذیر مجهز به تراستر/چرخ عکسالعملی و وصلههای پیزوالکتریک پرداخته است. تئوری توسعه یافتة مبتنی بر طراحی تابع لیاپانوف با لحاظ دینامیک چرخ عکسالعملی برای کنترل مانور و حسگر/عملگرهای پیزوالکتریک و استفاده از کنترلر فیدبک نرخ کرنش برای ...
بیشتر
این مقاله به طراحی قانون کنترلی برای مانور وضعیت و کاهش ارتعاشات باقیمانده یک فضاپیمای انعطافپذیر مجهز به تراستر/چرخ عکسالعملی و وصلههای پیزوالکتریک پرداخته است. تئوری توسعه یافتة مبتنی بر طراحی تابع لیاپانوف با لحاظ دینامیک چرخ عکسالعملی برای کنترل مانور و حسگر/عملگرهای پیزوالکتریک و استفاده از کنترلر فیدبک نرخ کرنش برای ارتعاشات باقیمانده پس از فاز دستیابی به زاویه مطلوب ارائه شده است. معادلات حرکت سیستم با لحاظ دینامیک غیرخطی و کاملاً کوپل جسم صلب-انعطافپذیر فضاپیمای در مانور تکمحوره با پیادهسازی روش مودهای فرضی و اصل همیلتون استخراج شده است. پایداری کلی سیستم صلب–انعطافپذیر شامل انرژیهای هاب صلب، پنلهای انعطافپذیر، وصلههای پیزوالکتریک، چرخ عکسالعملی و یک فنر پیچشی با بهکارگیری ورودیهای پیوسته (چرخ عکسالعملی) و ناپیوسته کنترلی (تراستر با بکارگیری مدولاسیون پهنا-پالس/فرکانس-پالس) اثبات و ارتعاشات باقیمانده به حداقل رسیده است. عملکرد سیستم کنترل توسعه یافتة پیشنهادی در مقایسه با نمونه رایج آن و رویکرد کنترلی جانمایی قطبها بررسی شده است. شبیهسازیهای انجام شده برای یک مانور با زاویة بزرگ و کاهش قابل ملاحظه ارتعاشات ناشی از تحریک پنلهای انعطافپذیر بیانگر مزیت و کارایی روش پیشنهادی میباشد.
علی یوسف پور؛ ولی اله غفاری
دوره 4، شماره 2 ، مرداد 1399، ، صفحه 10-1
چکیده
در این مقاله، با در نظر گرفتن دینامیک عملگر به طراحی قانون هدایت در یک مسئلة هدایت دو بعدی پرداخته شده است. برای دستیابی به این هدف، با استفاده از رویکرد گام به عقب، روش هدایت تناسبی بهگونهای تغییر داده شده تا پایداری سیستم حلقة بسته با وجود دینامیک عملگر تضمین شود. از اینرو، سعی بر آن است که عملکرد حلقة هدایت (برای مثال مشخصات ...
بیشتر
در این مقاله، با در نظر گرفتن دینامیک عملگر به طراحی قانون هدایت در یک مسئلة هدایت دو بعدی پرداخته شده است. برای دستیابی به این هدف، با استفاده از رویکرد گام به عقب، روش هدایت تناسبی بهگونهای تغییر داده شده تا پایداری سیستم حلقة بسته با وجود دینامیک عملگر تضمین شود. از اینرو، سعی بر آن است که عملکرد حلقة هدایت (برای مثال مشخصات پاسخ گذرا و فاصله از دستدهی) با الگوریتم هدایت پیشنهادی در مقایسه با قانون هدایت تناسبی تا حد امکان بهبود داده شود. برای این منظور، با بهکارگیری ایدة گام به عقب و نظریة پایداری لیاپانف، قانون هدایت کلاسیک بهگونهای اصلاح خواهد شد تا حلقة هدایت در حضور دینامیک عملگر پایدار مجانبی شود. الگوریتم هدایت پیشنهادی در یک مسئله هدایت نوعی شبیهسازی میشود. نتایج به دست آمده کارآیی الگوریتم هدایت اصلاح شده را در مقایسه با قانون هدایت تناسبی نشان میدهد.