آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
رضا حربی منفرد؛ محمد طیبیرهنی؛ مسعود زارع
دوره 7، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 1-9
چکیده
الگوگیری از بال پرندگان و نحوهی پرواز آنها از دیرباز موضوعی جذاب برای بشر بوده است. در سالیان اخیر بهدلیل پیدایش برخی مواد و عملیکردن الگوگیری از پرواز پرندگان، بالهای شکلپذیر تغییر شگرفی در موضوعات علمی پیرامون وسایل نقلیهی هوایی ایجاد کردهاند. مطالعهی عددی آیرودینامیکی و هواصوتی یکی از حالات شکلپذیری (پیچش حول ...
بیشتر
الگوگیری از بال پرندگان و نحوهی پرواز آنها از دیرباز موضوعی جذاب برای بشر بوده است. در سالیان اخیر بهدلیل پیدایش برخی مواد و عملیکردن الگوگیری از پرواز پرندگان، بالهای شکلپذیر تغییر شگرفی در موضوعات علمی پیرامون وسایل نقلیهی هوایی ایجاد کردهاند. مطالعهی عددی آیرودینامیکی و هواصوتی یکی از حالات شکلپذیری (پیچش حول محور طولی) این نوع بالها هدف این مطالعه، بررسی پارامترهای آیرودینامیکی و هواصوتی یک بال شکلپذیر در حالت پیچش برای یک هندسهی شبیه به پهپاد شاهد- 129 میباشد. از دیگر اهداف، معرفی یک روش نوین با استفاده از محرکها برای تغییرشکل بال مورد نظر است. برای این منظور، علاوه بر حل معادلات متوسطگیری رینولوز شدهی حاکم بر جریان مغشوش، برای محاسبه تنشهای رنیولوز ظاهر شده در این معادلات، با فرض لزجتگرایی بوزینسک(Boussinesg) ، از مدل اغتشاشی k- ω- SST برای تعیین لزجت مغشوش بهرهگرفته شدهاست. این معادلات با استفاده از نرمافزار تجاری فلوئنت ویرایش... حل گردیدهاند. نتایج شبیهسازی بیانگر آن است که با افزایش زاویهی پیچش و زاویهی حمله تا 15 درجه، ضریب برآ و پسا افزایش مییابند. همچنین، در زاویه حملههای یکسان، با افزایش زاویهی پیچش، رشد گردابهها زیادشده و منجر به افزایش کم ضریب برآ در زوایای پیچش بالا میشود.
آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
مهدی نادری نژاد؛ نوید فخرالمباشری؛ عیسی عطوف
دوره 6، شماره 4 ، اسفند 1401، ، صفحه 13-24
چکیده
با توجه به پیچیدگی تحلیل پدیدههای تأثیرگذار بر عملکرد آیرودینامیکی روتور اصلی بالگرد و نحوی شبیهسازی حرکتهای دینامیکی پره نسبت به مرکز دوران، استفاده از روشهایی مانند تئوری المان روتور همراه با دینامیک سیالات محاسباتی میتواند راهحل سادهتری و کمهزینهتری نسبت به شبیهسازی فیزیکی روتور بالگرد باشد. مشخصات هندسی روتور ...
بیشتر
با توجه به پیچیدگی تحلیل پدیدههای تأثیرگذار بر عملکرد آیرودینامیکی روتور اصلی بالگرد و نحوی شبیهسازی حرکتهای دینامیکی پره نسبت به مرکز دوران، استفاده از روشهایی مانند تئوری المان روتور همراه با دینامیک سیالات محاسباتی میتواند راهحل سادهتری و کمهزینهتری نسبت به شبیهسازی فیزیکی روتور بالگرد باشد. مشخصات هندسی روتور بالگرد Bell UH-1 به صورت یک دیسک مجازی در دو حالت روتور تنها و همراه با بدنه در شرایط پروازی ایستا و روبهجلو بررسی شدهاست. برای شبیهسازی جریان از معادلات ناپایای تراکم پذیر همراه با مؤلفههای آشفتگی استفادهشده و برای گسسته سازی آنها از دقت مرتبه دوم بالادست استفاده شده همچنین تأثیرات عملکردی روتور به صورت مؤلفه چشمه در این معادلات لحاظ شدهاست. در کار حاضر ابتدا روش اشاره با دادههای تجربی روتور تنها مورد صحت سنجی قرارگرفته و سپس تأثیرات بدنه بر متغیرهای آیرودینامیکی روتور مورد بررسی قرار گرفتهاست. نتایج ارائه شده نشان میدهد که بیشترین تأثیر زاویه جانبی دیسک روتور و نصب بدنه بر روی نیروهای عمودی وارد بر روتور به ترتیب در زاویه آزیموث 90 و ربع چهارم رخ خواهد داد. همچنین بدنه بالگرد با توجه به فرضیات انجام شده در کار حاضر تأثیرات زیادی روی عملکرد آیرودینامیکی روتور نداشته است.