مکانیک پرواز/ناوبری/کنترل/...
حجت طائی؛ علی ابوطالبیان
دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1401، ، صفحه 17-28
چکیده
هدف از این پژوهش طراحی کنترلکننده مقاوم برای سیستم برداردهی تراست یک پرنده مانورپذیر بوده است. در ابتدا معادلات فضای حالت دینامیک حلقهباز سیستم برداردهی تراست با استفاده از روش باندگراف استخراج شده است. پس از آن پارامترهای عملکردی بحرانی سیستم با توجه به امکانپذیری عملیاتی و محدوده عملکرد موفق سیستم مورد ارزیابی قرار گرفته ...
بیشتر
هدف از این پژوهش طراحی کنترلکننده مقاوم برای سیستم برداردهی تراست یک پرنده مانورپذیر بوده است. در ابتدا معادلات فضای حالت دینامیک حلقهباز سیستم برداردهی تراست با استفاده از روش باندگراف استخراج شده است. پس از آن پارامترهای عملکردی بحرانی سیستم با توجه به امکانپذیری عملیاتی و محدوده عملکرد موفق سیستم مورد ارزیابی قرار گرفته و شناسایی شدند. در ادامه توابع وزنی طراحی کنترلکننده مقاوم H∞ از جمله تابع وزنی نامعینی تحت تاثیر عدمقطعیتهای مشخص شده، تعیین شدند. در انتها نیز قوام کنترل مقاوم در حضور عدمقطعیتها مورد ارزیابی قرار گرفت و پس از آن نتایج تغییر زاویه نازل برداردهی تراست در مقایسه با نتایج عملکرد یک کنترل کننده PID بهینه شده ارزیابی شد.شبیهسازیهای انجام گرفته غالبا تحت نرمافزار متلب بوده است. نتایج این پژوهش نشان داد که روش باندگراف از اعتبار مناسبی برای مدلسازی این سیستم برخوردار بوده و کنترلکننده مقاوم طراحی شده نیز میتواند پاسخگوی الزامات ماموریتی آن باشد.
آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
رضا آقائی طوق؛ مرضیه احمدی؛ محمدحسن نوبختی
دوره 4، شماره 4 ، بهمن 1399، ، صفحه 21-30
چکیده
این مقاله بهبود عملکرد آئرودینامیکی پرة یک توربین شعاعی را گزارش میکند و تغییرات اعمالی از بخش ورودی تا انتهای پره را شامل میشود. این تغییرات بهگونهای است که در هر گام کارائی توربین بررسی و در نهایت بهترین حالت انتخاب میشود. برای انجام شبیهسازی از نرمافزار انسیس CFX استفاده شده است. ابتدا، با استفاده از مدل یکبعدی حالتهای ...
بیشتر
این مقاله بهبود عملکرد آئرودینامیکی پرة یک توربین شعاعی را گزارش میکند و تغییرات اعمالی از بخش ورودی تا انتهای پره را شامل میشود. این تغییرات بهگونهای است که در هر گام کارائی توربین بررسی و در نهایت بهترین حالت انتخاب میشود. برای انجام شبیهسازی از نرمافزار انسیس CFX استفاده شده است. ابتدا، با استفاده از مدل یکبعدی حالتهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته و حالت برتر انتخاب میشود. سپس، با استفاده از حل معادلات حاکم بهصورت سهبعدی، عملکرد توربین طراحی شده ارزیابی میشود. با تلفیقی از یک کد محاسباتی و یک روش تجربی، بهترین پروفیل پره جهت کارکرد بهینه بهدست میآید. پارامتر هندسی برای تعریف هندسه پره بهصورت دو انحنایی تعریف شده و برای هر فاکتور چند سطح انتخاب میشود. با توجه به تعداد پارامترها و تعداد سطوح در نظر گرفته شده، جدول متعامد مناسب را میتوان انتخاب نمود. سپس، با استفاده از روش طراحی تجربی، هندسة پروفیل پرة بهینه تولید شده و مجدداً با نرمافزار CFX مورد شبیهسازی قرار میگیرد. روتور طراحی شدة بهینه بالاترین بازده و توان تولیدی را در مقایسه با روتور اصلی ارائه میدهد، بهطوریکه 3/7 درصد افزایش توان خروجی روتور طراحی شده مشاهده میشود.