آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
مهدی نادری نژاد؛ نوید فخرالمباشری؛ عیسی عطوف
دوره 6، شماره 4 ، اسفند 1401، ، صفحه 13-24
چکیده
با توجه به پیچیدگی تحلیل پدیدههای تأثیرگذار بر عملکرد آیرودینامیکی روتور اصلی بالگرد و نحوی شبیهسازی حرکتهای دینامیکی پره نسبت به مرکز دوران، استفاده از روشهایی مانند تئوری المان روتور همراه با دینامیک سیالات محاسباتی میتواند راهحل سادهتری و کمهزینهتری نسبت به شبیهسازی فیزیکی روتور بالگرد باشد. مشخصات هندسی روتور ...
بیشتر
با توجه به پیچیدگی تحلیل پدیدههای تأثیرگذار بر عملکرد آیرودینامیکی روتور اصلی بالگرد و نحوی شبیهسازی حرکتهای دینامیکی پره نسبت به مرکز دوران، استفاده از روشهایی مانند تئوری المان روتور همراه با دینامیک سیالات محاسباتی میتواند راهحل سادهتری و کمهزینهتری نسبت به شبیهسازی فیزیکی روتور بالگرد باشد. مشخصات هندسی روتور بالگرد Bell UH-1 به صورت یک دیسک مجازی در دو حالت روتور تنها و همراه با بدنه در شرایط پروازی ایستا و روبهجلو بررسی شده است. برای شبیهسازی جریان از معادلات ناپایای تراکم پذیر همراه با مؤلفههای آشفتگی استفادهشده و برای گسسته سازی آنها از دقت مرتبه دوم بالادست استفاده شده همچنین تأثیرات عملکردی روتور به صورت مؤلفه چشمه در این معادلات لحاظ شده است. در کار حاضر ابتدا روش اشاره با دادههای تجربی روتور تنها مورد صحت سنجی قرارگرفته و سپس تأثیرات بدنه بر متغیرهای آیرودینامیکی روتور مورد بررسی قرار گرفته است.
آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
رخشاد دشتی گوهری؛ رامین ذاکری؛ محمد محسن شاهمردان؛ محسن نظری
دوره 6، شماره 2 ، شهریور 1401، ، صفحه 23-39
چکیده
در این مقاله، از روش دینامیک ذرات اتلافی جهت شبیهسازی جریان حول ریزایرفویل استفاده شده است. به دلیل مشکل رایج در اعمال شرط مرزی و عدم بررسی آیرودینامیکی اجسام در این روش مولکولی برآن شدیم تا مطالعه در این حیطه را آغاز کنیم. در این مطالعه از شرایط مرزی دورهای استفاده شده و با اعمال این شرایط مرزی ذرات به تعادل رسیدند. نتایج بدستآمده ...
بیشتر
در این مقاله، از روش دینامیک ذرات اتلافی جهت شبیهسازی جریان حول ریزایرفویل استفاده شده است. به دلیل مشکل رایج در اعمال شرط مرزی و عدم بررسی آیرودینامیکی اجسام در این روش مولکولی برآن شدیم تا مطالعه در این حیطه را آغاز کنیم. در این مطالعه از شرایط مرزی دورهای استفاده شده و با اعمال این شرایط مرزی ذرات به تعادل رسیدند. نتایج بدستآمده شامل بررسی پروفیل سرعت در هندسه ساده کانال و مقایسه شبیهسازی جریان در کانال به روش دینامیک ذرات اتلافی و دینامیک سیالات محاسباتی میباشد. خطای مقایسه پروفیل سرعت با این دو روش 6 درصد بدستآمد. در ادامه، جریان حول ایرفویل لوزی شکل شبیهسازی شد و با گسترش جریان حول ایرفویل الگوی خطوط جریان بهصورت متقارن بدستآمد. نتایج برای ایرفویل ناکا0012 در زوایای 0، 3، 6، 9، 10 نیز گسترش داده شد. نمودار ضرایب آیرودینامیکی و همچنین نمودار نسبت نیروی آیرودینامیکی بر حسب زاویه حمله با دو روش شبیهسازی دینامیک ذرات اتلافی و دینامیک سیالات محاسباتی مقایسه شده است. خطای مقایسه این دو روش کمتر از 3 درصد محاسبه شد.
محمدکاظم مؤیدی؛ احمد محمدمیرزایی
دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1398، ، صفحه 13-19
چکیده
در این پژوهش، درباره میدان جریان پیرامون محمولة بازگشتی از فضا مطالعه شده است که یک مدل هندسی دارای پخ و متقارن نسبت به محور عمودی است. شبیهسازی جریان پیرامون اجسام پرنده در رژیم پروازی فرا صوتی، از مباحث مطرح در پروژههای هوافضایی است. بازگشت موفقیتآمیز محمولههای بازگشتی به زمین بهشدت به زاویة حملة آنها هنگام ورود به اتمسفر ...
بیشتر
در این پژوهش، درباره میدان جریان پیرامون محمولة بازگشتی از فضا مطالعه شده است که یک مدل هندسی دارای پخ و متقارن نسبت به محور عمودی است. شبیهسازی جریان پیرامون اجسام پرنده در رژیم پروازی فرا صوتی، از مباحث مطرح در پروژههای هوافضایی است. بازگشت موفقیتآمیز محمولههای بازگشتی به زمین بهشدت به زاویة حملة آنها هنگام ورود به اتمسفر وابسته است. به دلیل اهمیت موضوع محاسبات آیرودینامیکی وسایل پرنده و به دلیل اینکه معمولاً وسایل پرنده تاکتیکی از جمله موشک در زاویه حمله پرواز میکنند، موضوع یادشده اهمیت خاصی در صنایع هوافضایی دارد و در بسیاری از موارد نتایج تحقیقات انتشار نیافته است و این موضوع سبب بروز تا حد زیادی تحقیق در این حوزه را با مشکلاتی مواجه میکند. در این تحقیق، جریان حول اجسام متقارن در زوایای حمله مختلف بررسی خواهد شد. به این منظور میدان جریان در عدد ماخ 7 و در زوایای حملة مختلف شبیهسازی و نتایج آن با دادههای مرجع مقایسه میشود که نتایج دقت نسبتا مناسبی را به ویژه برای ضرایب نیروی محوری و شکل خطوط همتراز برای مولفة افقی سرعت نشان میدهد.
فتح الله امی؛ زهیر صبوحی؛ حمیدرضا خدایاری
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1397، ، صفحه 11-23
چکیده
امروزه، کاهش انتشار آلایندههای حاصل از فرایندهای احتراقی امری جداییناپذیر در روند طراحی محفظههای احتراق میباشد. رویکرد شبکة راکتور شیمیایی به دلیل کاهش هزینهها، سرعت زیاد و همچنین دقت مناسب در نتایج روشی مناسب برای تخمین میزان انتشار آلایندههایی نظیر NOx در سیستمهای احتراقی میباشد. این روش نیازمند دادههای اولیه از ...
بیشتر
امروزه، کاهش انتشار آلایندههای حاصل از فرایندهای احتراقی امری جداییناپذیر در روند طراحی محفظههای احتراق میباشد. رویکرد شبکة راکتور شیمیایی به دلیل کاهش هزینهها، سرعت زیاد و همچنین دقت مناسب در نتایج روشی مناسب برای تخمین میزان انتشار آلایندههایی نظیر NOx در سیستمهای احتراقی میباشد. این روش نیازمند دادههای اولیه از میدان جریان بهمنظور ساخت شبکة راکتورها است. در این مقاله کاربرد دینامیک سیالات محاسباتی بهعنوان یکی از پراستفادهترین روشها در تخمین میدان جریان و ارائه دادههای اولیه برای ساخت شبکة راکتورها مورد بررسی قرار گرفته است. در مطالعة حاضر رویکردهای مختلف مدلسازی آشفتگی جریان، مکانیسمهای به کار رفته و مدلهای احتراقی در دینامیک سیالات محاسباتی بهمنظور استفاده از نتایج در ساخت شبکة راکتورها مورد مطالعه قرار گرفته است. میتوان بیان کرد که شبکة راکتورها حتی با تعداد کمینة راکتورها میتوانند نتایج مناسبی از غلظت محصولات احتراق ارائه کنند. پس، باید در نظر داشت که افزایش دقت در حل دینامیک سیالات محاسباتی نباید به حدی باشد که هزینههای محاسباتی را بی هدف بیفزاید.