آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
بررسی روش های منتخب جهت بهبودی ضرایب آیرودینامیکی و عملکرد بهتر هواپیماهای بدون سرنشین

محمدحسین مقیمی اسفندآبادی؛ محمد حسن جوارشکیان

دوره 8، شماره 3 ، مهر 1403، ، صفحه 1-16

چکیده
  هواپیما بدون سرنشین یک نوع هواپیما است که بدون نیاز به سرنشین انسانی عمل می‌کند. این هواپیماها قادر به پرواز خودکار، بدون نیاز به کنترل از راه دور هستند و بیشتر به وسیله کامپیوتر و سنسورها کنترل می‌شوند. هواپیما بدون سرنشین در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربرد‌های مختلفی دارد که شامل ارتباطات، نظارت و عکاسی و فیلمبرداری ...  بیشتر

آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
طراحی و بهینه سازی فنس روی بال یک مدل هواپیمای لامبدا شکل جهت کاهش ضریب گشتاور غلتشی

محمد حسین مقیمی اسفندآبادی؛ محمد حسن جوارشکیان

دوره 8، شماره 2 ، تیر 1403، ، صفحه 13-25

چکیده
  پژوهش حاضر، به بررسی تأثیر فنس بر گردابه های راس بال و سطوح کنترلی در هواپیما با استفاده از روش عددی می پردازد. در طراحی و قرار دادن فنس های بال، ابعاد متوسط استخراج شده از گردابه های راس بال در زوایای حمله مختلف به کار گرفته شده است. همچنین، فنس ها با ابعاد مشخص شده در سه ارتفاع و سه موقعیت مختلف در طول بال نصب شده (طول فنس برابر با میانگین ...  بیشتر

آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
طراحی و ساخت ریز ایرفویل هوشمند با استفاده از تغییر شکل سطحی و بررسی تجربی خواص آیرو‌دینامیکی

رامین ذاکری

دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1403، ، صفحه 15-25

چکیده
  در این مقاله به سازه‌های تغییر شکل‌پذیر یک ایرفویل متقارن و بررسی نیرو‌های آیرو‌دینامیکی درون تونل‌باد در ابعاد مینیاتوری بصورت تجربی پرداخته شده است. مساله مورد بررسی در این مقاله بررسی اثر تغییر شکل سطحی در یک ریز‌ایرفویل می‌باشد. به‌منظور صحت‌سنجی تونل، یک صفحه تخت در محفظه آزمون تونل‌باد مینیاتوری مورد بررسی قرار گرفت ...  بیشتر

آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
روش‌های کاهش صدای تولیدی بالگردها

حمید پرهیزکار؛ علی مرادی؛ علیرضا حجازی زاده

دوره 7، شماره 3 ، شهریور 1402، ، صفحه 69-84

چکیده
  بالگردها می‌توانند منبع تولیدکننده سرو صدای شدید باشند. سرو صدای تولیدی زیاد بالگردها آن‌ها را نامناسب برای مناطق با جمعیت بالا به ویژه در شرایط پرواز در سطوح پایین می‌کند. این پژوهش به بررسی روش‌ها و ارائه راهکارهایی جهت کاهش یا از بین بردن سرو صدای تولیدی بالگردها می‌پردازد. برای کاهش سرو صدای تولیدی چندین روش در نظر گرفته شده ...  بیشتر

آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
شبیه‌سازی عددی آیرودینامیکی– هواصوتی و ساخت یک بال شکل‌پذیر در حالت پیچش حول محور طولی بال

رضا حربی منفرد؛ محمد طیبی‌رهنی؛ مسعود زارع

دوره 7، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 1-9

چکیده
  الگوگیری از بال پرندگان و نحوه‌ی پرواز آن‌ها از دیرباز موضوعی جذاب برای بشر بوده است. در سالیان اخیر به‌دلیل پیدایش برخی مواد و عملی‌کردن الگوگیری از پرواز پرندگان، بال‌های شکل‌پذیر تغییر شگرفی در موضوعات علمی پیرامون وسایل نقلیه‌ی هوایی ایجاد کرده‌اند. مطالعه‌ی عددی آیرودینامیکی و هواصوتی یکی از حالات شکل‌پذیری (پیچش حول ...  بیشتر

آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
محاسبه عددی بارهای آیرودینامیکی روتور بالگرد با استفاده از روش CFD/BET

مهدی نادری نژاد؛ نوید فخرالمباشری؛ عیسی عطوف

دوره 6، شماره 4 ، اسفند 1401، ، صفحه 13-24

چکیده
  با توجه به پیچیدگی تحلیل پدیده‌های تأثیرگذار بر عملکرد آیرودینامیکی روتور اصلی بالگرد و نحوی شبیه‌سازی حرکت‌های دینامیکی پره نسبت به مرکز دوران، استفاده از روش‌هایی مانند تئوری المان روتور همراه با دینامیک سیالات محاسباتی می‌تواند راه‌حل ساده‌تری و کم‌هزینه‌تری نسبت به شبیه‌سازی فیزیکی روتور بالگرد باشد. مشخصات هندسی روتور ...  بیشتر

آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
بررسی تأثیرات دامنه طول موج لبه حمله سینوسی در بال‌های موج‌دار در شرایط پس از واماندگی

امیرفرهنگ نیکخو؛ علی اسماعیلی

دوره 6، شماره 4 ، اسفند 1401، ، صفحه 47-56

چکیده
  در این تحقیق، تغییرات دامنه و طول موج تابع سینوسی که لبه حمله موج‌دار بال را تشکیل می‌دهد در شرایط پس از واماندگی مورد مطالعه قرار گرفته است تا میزان اثرگذاری هر یک از این پارامترها بر روی کنترل پدیده واماندگی بررسی شود و میزان حساسیت پدیده واماندگی به هر یک از این دو پارامتر سنجیده شود. به این منظور، بال با سطح مقطع اپلر دارای لبة ...  بیشتر

آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
شبیه‌سازی عملکرد آیرودینامیکی یک ریز‌ایرفویل متقارن با استفاده از روش دینامیک ذرات اتلافی

رخشاد دشتی گوهری؛ رامین ذاکری؛ محمد محسن شاه‌مردان؛ محسن نظری

دوره 6، شماره 2 ، شهریور 1401، ، صفحه 23-39

چکیده
  در این مقاله، از روش دینامیک ذرات اتلافی جهت شبیه­سازی جریان حول ریزایرفویل استفاده شده است. به دلیل مشکل رایج در اعمال شرط مرزی و عدم بررسی آیرودینامیکی اجسام در این روش مولکولی برآن شدیم تا مطالعه در این حیطه را آغاز کنیم. در این مطالعه از شرایط مرزی دوره­ای استفاده شده و با اعمال این شرایط مرزی ذرات به تعادل رسیدند. نتایج بدست­آمده ...  بیشتر

آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
روش‌های کاهش صدای تولیدی پهپادها

مصطفی محمودی؛ علی مرادی

دوره 6، شماره 2 ، شهریور 1401، ، صفحه 71-83

چکیده
  پپرنده‌های بدون سرنشین (کوادکوپتر، هگزاکوپتر، اوکتاکوپتر و غیره) می‌توانند منبع تولیدکننده سرو صدای شدید باشند. سرو صدای تولیدی زیاد این پرنده‌ها آن‌ها را برای مناطق با جمعیت بالا به ویژه در شرایط بلند شدن از زمین و فرود آمدن یا پرواز در سطوح پایین نامناسب می‌کند. این پژوهش به بررسی روش‌ها و ارائه راهکارهایی جهت کاهش یا از بین ...  بیشتر

آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
شبیه‌سازی خواص آیرودینامیکی جریان گاز رقیق بر روی پنل ماهواره به روش DSMC

سعید اسکندری؛ رامین ذاکری؛ علی سررشته داری

دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1401، ، صفحه 45-52

چکیده
  در این پژوهش، نحوه شبیه‌سازی جریان گاز رقیق بر روی یک صفحه تخت و محاسبه خواص آیرودینامیکی توسط نرم‌افزار شبیه‌سازی مستقیم مونت‌کارلو یا دی اس ام سی – اپن‌فوم بررسی شده است. یکی از روش‌های کارآمد در شبیه‌سازی جریان گاز رقیق در شرایط بسیار غیرتعادلی، روش شبیه‌سازی مستقیم مونت کارلو یا دی اس ام سی می‌باشد که گاز به‌صورت ذره در ...  بیشتر

آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
تحلیل آیرودینامیک غیردائم ایرفویل و بال هواپیما، نسبت به توابع ورودی از تندباد

بابک مرادی؛ حسن عیسوند

دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1400، ، صفحه 1-10

چکیده
  در این مقاله روش مدل­سازی پاسخ­های آیرودینامیکی هواپیما به پروفیل­ تندباد 1-cos ارائه شده است. موارد آزمایش در نظر گرفته شده، ایرفویل دو بعدی ناکا 0012 جهت صحت سنجی روش بکار گرفته شده و ایرفویلهای دو بعدی بال یک هواپیمای سبک ناکا 23012، 23015 و 5/23016و همچنین بال سه­بعدی همان هواپیما در عددهای ماخ 1/0 ، 2/0 و 3/0 می­باشد. فرض بر این است که موارد ...  بیشتر

آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
نحوه تشکیل قطرات ناشی از تنفس، سرفه و عطسه در بیماران مبتلا به کووید-19 و نقش پوشیدن ماسک در کنترل شیوع آن

سیده کوکب گوهریان؛ محمد طیبی رهنی

دوره 5، شماره 3 ، آذر 1400، ، صفحه 37-47

چکیده
  گسترش ناگهانی کووید-19 در جهان توجه همگان را به خود جلب نموده است. بعلاوه، به دلیل ناشناخته بودن و عدم وجود روش های درمانی قطعی، توصیه سازمان جهانی بهداشت و سایر نهادهای درمانی مبنی بر ارائه راهکارهای غیردارویی جهت کنترل این ویروس می‌باشد. در همین راستا، یکی از روش‌های پیشنهادی استفاده از ماسک‌ در طول دوران این همه‌گیری جهانی بعنوان ...  بیشتر

آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
بررسی عددی و تحلیلی ضریب جذب صوتِ لاینر آکوستیکی جهت کاهش صوت موتور توربوفن

ایمان بهمن جهرمی؛ هادی دستورانی

دوره 5، شماره 2 ، مرداد 1400، ، صفحه 11-18

چکیده
  با توجه به الزامات زیست‌محیطی در کاهش نویز هواپیما، استفاده از لاینرهای آکوستیکی در ورودی موتورهای توربوفن امری رایج و ضروری می‌باشد. این لاینرها در هندسه‌های مختلف طراحی می‌شوند. درک صحیح اثرات پارامترهای مختلف در طراحی این لاینرها بسیار ضروری می‌باشد. در این مقاله یکی از نمونه‌های رایج، لاینرهای حفره‌ای تاشو (به صورت L شکل) ...  بیشتر

آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
بهبود عملکرد آیرودینامیکی توربین شعاعی میکروتوربین گاز با به‌کارگیری پره‌های دو انحناء

رضا آقائی طوق؛ مرضیه احمدی؛ محمدحسن نوبختی

دوره 4، شماره 4 ، بهمن 1399، ، صفحه 21-30

چکیده
  این مقاله بهبود عملکرد آئرودینامیکی پرة یک توربین شعاعی را گزارش می‌کند و تغییرات اعمالی از بخش ورودی تا انتهای پره را شامل می‌شود. این تغییرات به‌گونه‌ای است که در هر گام کارائی توربین بررسی و در نهایت بهترین حالت انتخاب می‌شود. برای انجام شبیهسازی از نرم‌افزار انسیس CFX استفاده شده است. ابتدا، با استفاده از مدل یک­بعدی حالت­های ...  بیشتر

آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
بال‌های شکل‌پذیر- طرحی نوین در صنعت هوایی

رضا حربی منفرد؛ محمد طیبی رهنی؛ مسعود زارع

دوره 4، شماره 4 ، بهمن 1399، ، صفحه 66-55

چکیده
  هدف این مقاله مطالعه و بررسی بال‌های شکل‌پذیر و تأثیر آن‌ها بر وسایل نقلیة هوایی با الگوگیری از شکل بال‌ها و نحوة پرواز پرندگان است. ابتدا، شکل بال‌های پرندگان و نحوة پرواز آن‌ها در موقعیت‌های مختلف بررسی می‌شود. سپس، هفت نوع بال شکل‌پذیر با الگوگیری از شکل بال پرندگان معرفی می‌شود. همچنین، مواد مورد نیاز این بال‌ها که از سال ...  بیشتر