آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
علی مرادی؛ علیرضا حجازی زاده؛ حمید پرهیزکار
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 اسفند 1401
چکیده
بالگردها میتوانند منبع تولیدکننده سرو صدای شدید باشند. سرو صدای تولیدی زیاد بالگردها آنها را نامناسب برای مناطق با جمعیت بالا به ویژه در شرایط پرواز در سطوح پایین میکند. این پژوهش به بررسی روشها و ارائه راهکارهایی جهت کاهش یا از بین بردن سرو صدای تولیدی بالگردها میپردازد. برای کاهش سرو صدای تولیدی چندین روش در نظر گرفته شده ...
بیشتر
بالگردها میتوانند منبع تولیدکننده سرو صدای شدید باشند. سرو صدای تولیدی زیاد بالگردها آنها را نامناسب برای مناطق با جمعیت بالا به ویژه در شرایط پرواز در سطوح پایین میکند. این پژوهش به بررسی روشها و ارائه راهکارهایی جهت کاهش یا از بین بردن سرو صدای تولیدی بالگردها میپردازد. برای کاهش سرو صدای تولیدی چندین روش در نظر گرفته شده است. راهکارهایی همچون صدا خفهکن برای موتورها، استفاده از پرههای با فاصله نابرابر، کنترل نیروی طولی، کاهش سرعت نوک پره، تغییر هندسه نوک پره، طراحی ایرفویل، افزایش تعداد پرههای روتور اصلی، کنترل پره فعال و استفاده از روتور با قطر متغیر در روتورها و استفاده از پایه در گیربکس معرفی شدند. مطابق بررسی های صورت گرفته در تحقیق حاضر، استفاده از روشهای ترکیبی بهترین میزان کاهش نویز را به همراه دارد. روشهای مستقل، اگرچه نویز را کاهش میدهند اما بسته به میزان کاهش مورد نیاز در هدفگذاری مورد نظر، می توان با ترکیب روشها به جواب مناسب رسید.
آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
رامین ذاکری
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 اردیبهشت 1402
چکیده
در این مقاله به سازههای تغییر شکلپذیر یک ایرفویل متقارن و بررسی نیروهای آیرودینامیکی درون تونلباد در ابعاد مینیاتوری بصورت تجربی پرداخته شده است. مساله مورد بررسی در این مقاله بررسی اثر تغییر شکل سطحی در یک ریزایرفویل میباشد. بهمنظور صحتسنجی تونل، یک صفحه تخت در محفظه آزمون تونلباد مینیاتوری مورد بررسی قرار گرفت ...
بیشتر
در این مقاله به سازههای تغییر شکلپذیر یک ایرفویل متقارن و بررسی نیروهای آیرودینامیکی درون تونلباد در ابعاد مینیاتوری بصورت تجربی پرداخته شده است. مساله مورد بررسی در این مقاله بررسی اثر تغییر شکل سطحی در یک ریزایرفویل میباشد. بهمنظور صحتسنجی تونل، یک صفحه تخت در محفظه آزمون تونلباد مینیاتوری مورد بررسی قرار گرفت و نتایج تجربی با نتایج موجود با خطای کمتر از 10 درصد گزارش شده است. نمونه ایرفویلهای انتخابی یکی از نمونه ریزایرفویلها ساده (غیر مورفینگ) و نمونه دیگر به صورت هوشمند (مورفینگ) میباشد. جنس سازه انتخابی برای هر دو نمونه ریزایرفویل، چوب بالسا بوده و برای پوسته از روکشحرارتی استفاده شده است. مرحله اول ریزایرفویل ساده در محفظه آزمون مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت مرحله بعد شامل طراحی، ساخت و نهایتاً ارزیابی ریزایرفویل هوشمند در محفظه آزمون اساس کار بوده است. در طراحی ریزایرفویل هوشمند، سازه به دو بخش قسمت ثابت (بخش ابتدایی سازه ) و قسمت متحرک (بخش انتهایی سازه ) تقسیم میشود.
آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
رضا حربی منفرد؛ محمد طیبیرهنی؛ مسعود زارع
دوره 7، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 1-9
چکیده
الگوگیری از بال پرندگان و نحوهی پرواز آنها از دیرباز موضوعی جذاب برای بشر بوده است. در سالیان اخیر بهدلیل پیدایش برخی مواد و عملیکردن الگوگیری از پرواز پرندگان، بالهای شکلپذیر تغییر شگرفی در موضوعات علمی پیرامون وسایل نقلیهی هوایی ایجاد کردهاند. مطالعهی عددی آیرودینامیکی و هواصوتی یکی از حالات شکلپذیری (پیچش حول ...
بیشتر
الگوگیری از بال پرندگان و نحوهی پرواز آنها از دیرباز موضوعی جذاب برای بشر بوده است. در سالیان اخیر بهدلیل پیدایش برخی مواد و عملیکردن الگوگیری از پرواز پرندگان، بالهای شکلپذیر تغییر شگرفی در موضوعات علمی پیرامون وسایل نقلیهی هوایی ایجاد کردهاند. مطالعهی عددی آیرودینامیکی و هواصوتی یکی از حالات شکلپذیری (پیچش حول محور طولی) این نوع بالها هدف این مطالعه، بررسی پارامترهای آیرودینامیکی و هواصوتی یک بال شکلپذیر در حالت پیچش برای یک هندسهی شبیه به پهپاد شاهد- 129 میباشد. از دیگر اهداف، معرفی یک روش نوین با استفاده از محرکها برای تغییرشکل بال مورد نظر است. برای این منظور، علاوه بر حل معادلات متوسطگیری رینولوز شدهی حاکم بر جریان مغشوش، برای محاسبه تنشهای رنیولوز ظاهر شده در این معادلات، با فرض لزجتگرایی بوزینسک(Boussinesg) ، از مدل اغتشاشی k- ω- SST برای تعیین لزجت مغشوش بهرهگرفته شدهاست. این معادلات با استفاده از نرمافزار تجاری فلوئنت ویرایش... حل گردیدهاند. نتایج شبیهسازی بیانگر آن است که با افزایش زاویهی پیچش و زاویهی حمله تا 15 درجه، ضریب برآ و پسا افزایش مییابند. همچنین، در زاویه حملههای یکسان، با افزایش زاویهی پیچش، رشد گردابهها زیادشده و منجر به افزایش کم ضریب برآ در زوایای پیچش بالا میشود.
آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
مهدی نادری نژاد؛ نوید فخرالمباشری؛ عیسی عطوف
دوره 6، شماره 4 ، اسفند 1401، ، صفحه 13-24
چکیده
با توجه به پیچیدگی تحلیل پدیدههای تأثیرگذار بر عملکرد آیرودینامیکی روتور اصلی بالگرد و نحوی شبیهسازی حرکتهای دینامیکی پره نسبت به مرکز دوران، استفاده از روشهایی مانند تئوری المان روتور همراه با دینامیک سیالات محاسباتی میتواند راهحل سادهتری و کمهزینهتری نسبت به شبیهسازی فیزیکی روتور بالگرد باشد. مشخصات هندسی روتور ...
بیشتر
با توجه به پیچیدگی تحلیل پدیدههای تأثیرگذار بر عملکرد آیرودینامیکی روتور اصلی بالگرد و نحوی شبیهسازی حرکتهای دینامیکی پره نسبت به مرکز دوران، استفاده از روشهایی مانند تئوری المان روتور همراه با دینامیک سیالات محاسباتی میتواند راهحل سادهتری و کمهزینهتری نسبت به شبیهسازی فیزیکی روتور بالگرد باشد. مشخصات هندسی روتور بالگرد Bell UH-1 به صورت یک دیسک مجازی در دو حالت روتور تنها و همراه با بدنه در شرایط پروازی ایستا و روبهجلو بررسی شده است. برای شبیهسازی جریان از معادلات ناپایای تراکم پذیر همراه با مؤلفههای آشفتگی استفادهشده و برای گسسته سازی آنها از دقت مرتبه دوم بالادست استفاده شده همچنین تأثیرات عملکردی روتور به صورت مؤلفه چشمه در این معادلات لحاظ شده است. در کار حاضر ابتدا روش اشاره با دادههای تجربی روتور تنها مورد صحت سنجی قرارگرفته و سپس تأثیرات بدنه بر متغیرهای آیرودینامیکی روتور مورد بررسی قرار گرفته است.
آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
امیرفرهنگ نیکخو؛ علی اسماعیلی
دوره 6، شماره 4 ، اسفند 1401، ، صفحه 47-56
چکیده
در این تحقیق، تغییرات دامنه و طول موج تابع سینوسی که لبه حمله موجدار بال را تشکیل میدهد در شرایط پس از واماندگی موردمطالعه قرار گرفته است تا میزان اثرگذاری هر یک از این پارامترها بر روی کنترل پدیده واماندگی بررسی شود و میزان حساسیت پدیده واماندگی به هر یک از این دو پارامتر سنجیده شود. به این منظور، بال با سطح مقطع اپلر دارای لبة ...
بیشتر
در این تحقیق، تغییرات دامنه و طول موج تابع سینوسی که لبه حمله موجدار بال را تشکیل میدهد در شرایط پس از واماندگی موردمطالعه قرار گرفته است تا میزان اثرگذاری هر یک از این پارامترها بر روی کنترل پدیده واماندگی بررسی شود و میزان حساسیت پدیده واماندگی به هر یک از این دو پارامتر سنجیده شود. به این منظور، بال با سطح مقطع اپلر دارای لبة حمله موجدار مدنظر واقع شده و شبیهسازی عددی بهازای رینولدز 140000 و در زاویه حمله 22 درجه که دقیقاً بعد از واماندگی است انجام شده است. نتایج نشان داده که ارتفاع ناحیه جدا شده جریان به دامنه موج سینوسی حساسیت بیشتری دارد درحالیکه عرض ناحیه جدا شده جریان شدیداً به طول موج تابع سینوسی وابسته است. نسبت ضرایب آیرودینامیکی نیز به افزایش دامنه موج سینوسی حساسیت بیشتری دارد و با کاهش 7.5% روبرو شده است.
آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
رخشاد دشتی گوهری؛ رامین ذاکری؛ محمد محسن شاهمردان؛ محسن نظری
دوره 6، شماره 2 ، شهریور 1401، ، صفحه 23-39
چکیده
در این مقاله، از روش دینامیک ذرات اتلافی جهت شبیهسازی جریان حول ریزایرفویل استفاده شده است. به دلیل مشکل رایج در اعمال شرط مرزی و عدم بررسی آیرودینامیکی اجسام در این روش مولکولی برآن شدیم تا مطالعه در این حیطه را آغاز کنیم. در این مطالعه از شرایط مرزی دورهای استفاده شده و با اعمال این شرایط مرزی ذرات به تعادل رسیدند. نتایج بدستآمده ...
بیشتر
در این مقاله، از روش دینامیک ذرات اتلافی جهت شبیهسازی جریان حول ریزایرفویل استفاده شده است. به دلیل مشکل رایج در اعمال شرط مرزی و عدم بررسی آیرودینامیکی اجسام در این روش مولکولی برآن شدیم تا مطالعه در این حیطه را آغاز کنیم. در این مطالعه از شرایط مرزی دورهای استفاده شده و با اعمال این شرایط مرزی ذرات به تعادل رسیدند. نتایج بدستآمده شامل بررسی پروفیل سرعت در هندسه ساده کانال و مقایسه شبیهسازی جریان در کانال به روش دینامیک ذرات اتلافی و دینامیک سیالات محاسباتی میباشد. خطای مقایسه پروفیل سرعت با این دو روش 6 درصد بدستآمد. در ادامه، جریان حول ایرفویل لوزی شکل شبیهسازی شد و با گسترش جریان حول ایرفویل الگوی خطوط جریان بهصورت متقارن بدستآمد. نتایج برای ایرفویل ناکا0012 در زوایای 0، 3، 6، 9، 10 نیز گسترش داده شد. نمودار ضرایب آیرودینامیکی و همچنین نمودار نسبت نیروی آیرودینامیکی بر حسب زاویه حمله با دو روش شبیهسازی دینامیک ذرات اتلافی و دینامیک سیالات محاسباتی مقایسه شده است. خطای مقایسه این دو روش کمتر از 3 درصد محاسبه شد.
آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
مصطفی محمودی؛ علی مرادی
دوره 6، شماره 2 ، شهریور 1401، ، صفحه 71-83
چکیده
پپرندههای بدون سرنشین (کوادکوپتر، هگزاکوپتر، اوکتاکوپتر و غیره) میتوانند منبع تولیدکننده سرو صدای شدید باشند. سرو صدای تولیدی زیاد این پرندهها آنها را برای مناطق با جمعیت بالا به ویژه در شرایط بلند شدن از زمین و فرود آمدن یا پرواز در سطوح پایین نامناسب میکند. این پژوهش به بررسی روشها و ارائه راهکارهایی جهت کاهش یا از بین ...
بیشتر
پپرندههای بدون سرنشین (کوادکوپتر، هگزاکوپتر، اوکتاکوپتر و غیره) میتوانند منبع تولیدکننده سرو صدای شدید باشند. سرو صدای تولیدی زیاد این پرندهها آنها را برای مناطق با جمعیت بالا به ویژه در شرایط بلند شدن از زمین و فرود آمدن یا پرواز در سطوح پایین نامناسب میکند. این پژوهش به بررسی روشها و ارائه راهکارهایی جهت کاهش یا از بین بردن سرو صدای تولیدی پهپادها میپردازد. برای کاهش سرو صدای تولیدی هر دو روش فعال و غیرفعال در نظر گرفته شده است. راهکارهایی همچون صدا خفهکن برای موتورهای پیستونی، پروانه از نوع Q-tip، افزایش تعداد پرههای پروانه، مرزهای جاذب و بازتابدهنده، پرههای داکت شده، داکتهای جاذب صوت، همگام سازی، کاهش نویز چند کاناله فعال به همراه سیستم ثانویه تعبیه شده به صورت مدور در اطراف پروانه و سیستمهای با پروانههای مغناطیسی معرفی شدهاند.
آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
سعید اسکندری؛ رامین ذاکری؛ علی سررشته داری
دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1401، ، صفحه 45-52
چکیده
در این پژوهش، نحوه شبیهسازی جریان گاز رقیق بر روی یک صفحه تخت و محاسبه خواص آیرودینامیکی توسط نرمافزار شبیهسازی مستقیم مونتکارلو یا دی اس ام سی – اپنفوم بررسی شده است. یکی از روشهای کارآمد در شبیهسازی جریان گاز رقیق در شرایط بسیار غیرتعادلی، روش شبیهسازی مستقیم مونت کارلو یا دی اس ام سی میباشد که گاز بهصورت ذره در ...
بیشتر
در این پژوهش، نحوه شبیهسازی جریان گاز رقیق بر روی یک صفحه تخت و محاسبه خواص آیرودینامیکی توسط نرمافزار شبیهسازی مستقیم مونتکارلو یا دی اس ام سی – اپنفوم بررسی شده است. یکی از روشهای کارآمد در شبیهسازی جریان گاز رقیق در شرایط بسیار غیرتعادلی، روش شبیهسازی مستقیم مونت کارلو یا دی اس ام سی میباشد که گاز بهصورت ذره در نظر گرفته میشود. در این بررسی با استفاده از نرمافزار دی اس ام سی- اپنفوم نتایج حاصل از یک صفحه تخت در زاویه حمله صفر استخراج شده، با نتایج موجود اعتبارسنجی نموده که میزان خطا کمتر از 15 درصد میباشد. در ادامه به عنوان نوآوری این پژوهش، به بررسی جریان بر روی صفحه عمودی و محاسبه نیروهای آیرودینامیکی و همچنین اثر زوایای مختلف صفحه تخت بر روی پنل ماهواره پرداخته شده است. نشان داده شده است که ضریب درگ در حالت صفحه عمودی 10 برابر صفحه تخت میباشد. روش و نرمافزار معرفی شده در این پژوهش روشی قدرتمند در شبیهسازیهای مختلف در شرایط گاز رقیق است.
آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
بابک مرادی؛ حسن عیسوند
دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1400، ، صفحه 1-10
چکیده
در این مقاله روش مدلسازی پاسخهای آیرودینامیکی هواپیما به پروفیل تندباد 1-cos ارائه شده است. موارد آزمایش در نظر گرفته شده، ایرفویل دو بعدی ناکا 0012 جهت صحت سنجی روش بکار گرفته شده و ایرفویلهای دو بعدی بال یک هواپیمای سبک ناکا 23012، 23015 و 5/23016و همچنین بال سهبعدی همان هواپیما در عددهای ماخ 1/0 ، 2/0 و 3/0 میباشد. فرض بر این است که موارد ...
بیشتر
در این مقاله روش مدلسازی پاسخهای آیرودینامیکی هواپیما به پروفیل تندباد 1-cos ارائه شده است. موارد آزمایش در نظر گرفته شده، ایرفویل دو بعدی ناکا 0012 جهت صحت سنجی روش بکار گرفته شده و ایرفویلهای دو بعدی بال یک هواپیمای سبک ناکا 23012، 23015 و 5/23016و همچنین بال سهبعدی همان هواپیما در عددهای ماخ 1/0 ، 2/0 و 3/0 میباشد. فرض بر این است که موارد آزمایش، صلب هستند و فقط پروفایلهای تندباد، طولی در نظر گرفته میشوند. نتایج شبیهسازی نشان میدهد که پاسخهای آیرودینامیکی تندباد 1-cos به خوبی با تابع تقریبی کوشنر موافق هستند. در حالت دو بعدی برای یک ایرفویل خاص با افزایش عدد ماخ، دامنه ضریب برآی افزایشی ناشی از تندباد، افزایش و طول موج، کاهش مییابد. با افزایش ضخامت ایرفویل در یک عدد ماخ، دامنه ضریب برآی افزایشی، ثابت میماند ولی طول موج، افزایش مییابد. در حالت سه بعدی برای یک بال با افزایش عدد ماخ، دامنه ضریب برآی افزایشی، افزایش و طول موج، ثابت میماند.
آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
سیده کوکب گوهریان؛ محمد طیبی رهنی
دوره 5، شماره 3 ، آذر 1400، ، صفحه 37-47
چکیده
گسترش ناگهانی کووید-19 در جهان توجه همگان را به خود جلب نموده است. بعلاوه، به دلیل ناشناخته بودن و عدم وجود روش های درمانی قطعی، توصیه سازمان جهانی بهداشت و سایر نهادهای درمانی مبنی بر ارائه راهکارهای غیردارویی جهت کنترل این ویروس میباشد. در همین راستا، یکی از روشهای پیشنهادی استفاده از ماسک در طول دوران این همهگیری جهانی بعنوان ...
بیشتر
گسترش ناگهانی کووید-19 در جهان توجه همگان را به خود جلب نموده است. بعلاوه، به دلیل ناشناخته بودن و عدم وجود روش های درمانی قطعی، توصیه سازمان جهانی بهداشت و سایر نهادهای درمانی مبنی بر ارائه راهکارهای غیردارویی جهت کنترل این ویروس میباشد. در همین راستا، یکی از روشهای پیشنهادی استفاده از ماسک در طول دوران این همهگیری جهانی بعنوان ابزاری جهت کنترل پخش قطرات تنفسی می-باشد. لذا، در این مقاله ابتدا به بررسی فرآیندهای تنفسی مانند تنفس، صحبت، عطسه و سرفه از دیدگاه مهندسی و نقش آن در انتشار ویروس پرداخته شده است. بعلاوه، با کمک علم مکانیک سیالات عددی نحوه تشکیل قطرات تنفسی و عملکرد آنها در انتقال بیماریهای واگیردار تنفسی مورد بررسی قرارگرفته است. سپس، به ضرورت استفاده از ماسک و نقش آن در کاهش انتقال ویروس پرداخته شده -است.
آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
ایمان بهمن جهرمی؛ هادی دستورانی
دوره 5، شماره 2 ، مرداد 1400، ، صفحه 11-18
چکیده
با توجه به الزامات زیستمحیطی در کاهش نویز هواپیما، استفاده از لاینرهای آکوستیکی در ورودی موتورهای توربوفن امری رایج و ضروری میباشد. این لاینرها در هندسههای مختلف طراحی میشوند. درک صحیح اثرات پارامترهای مختلف در طراحی این لاینرها بسیار ضروری میباشد. در این مقاله یکی از نمونههای رایج، لاینرهای حفرهای تاشو (به صورت L شکل) ...
بیشتر
با توجه به الزامات زیستمحیطی در کاهش نویز هواپیما، استفاده از لاینرهای آکوستیکی در ورودی موتورهای توربوفن امری رایج و ضروری میباشد. این لاینرها در هندسههای مختلف طراحی میشوند. درک صحیح اثرات پارامترهای مختلف در طراحی این لاینرها بسیار ضروری میباشد. در این مقاله یکی از نمونههای رایج، لاینرهای حفرهای تاشو (به صورت L شکل) مورد بررسی قرار گرفته است. مزیت این هندسه کاهش فضای مورد نیاز برای به کارگیری لاینر ضمن حفظ عمق لاینر است. در مقاله حاضر از نرم افزار کامسول برای شبیهسازی عددی آکوستیک لاینر حفرهای تاشو در حالت دوبعدی استفاده شده و تأثیر ارتفاع سلولهای لانه زنبوری مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج شبیهسازی نشان میدهد افزایش ارتفاع سلولهای لانه زنبوری در فرکانسهای پایین ( f <1700 Hz) موجب افزایش ضریب جذب صوت میشود، در حالی که در فرکانسهای بالای Hz 1700 ضریب جذب کاهش مییابد و این کاهش در فرکانسهای بالای Hz 3500 بسیار زیاد میشود. بر مبنای نتایج شبیهسازی برای هندسه کلی در نظر گرفته شده در تحقیق حاضر ارتفاع mm 20 برای ارتفاع سلولهای لانه زنبوری مقدار مناسبی است. همچنین، نتایج عددی بهدست آمده با نتایج تجربی و تحلیلی مقایسه شده است که حاکی از صحت و دقت خوب نتایج شبیهسازی میباشد. این بدین معنا است که شبیهسازی عددی دو بعدی لاینر آکوستیکی میتواند در فاز طراحی اولیه لاینرهای آکوستیکی و بررسی پارامتری مسئههای مشابه مورد استفاده قرار گیرد.
آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
رضا آقائی طوق؛ مرضیه احمدی؛ محمدحسن نوبختی
دوره 4، شماره 4 ، بهمن 1399، ، صفحه 21-30
چکیده
این مقاله بهبود عملکرد آئرودینامیکی پرة یک توربین شعاعی را گزارش میکند و تغییرات اعمالی از بخش ورودی تا انتهای پره را شامل میشود. این تغییرات بهگونهای است که در هر گام کارائی توربین بررسی و در نهایت بهترین حالت انتخاب میشود. برای انجام شبیهسازی از نرمافزار انسیس CFX استفاده شده است. ابتدا، با استفاده از مدل یکبعدی حالتهای ...
بیشتر
این مقاله بهبود عملکرد آئرودینامیکی پرة یک توربین شعاعی را گزارش میکند و تغییرات اعمالی از بخش ورودی تا انتهای پره را شامل میشود. این تغییرات بهگونهای است که در هر گام کارائی توربین بررسی و در نهایت بهترین حالت انتخاب میشود. برای انجام شبیهسازی از نرمافزار انسیس CFX استفاده شده است. ابتدا، با استفاده از مدل یکبعدی حالتهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته و حالت برتر انتخاب میشود. سپس، با استفاده از حل معادلات حاکم بهصورت سهبعدی، عملکرد توربین طراحی شده ارزیابی میشود. با تلفیقی از یک کد محاسباتی و یک روش تجربی، بهترین پروفیل پره جهت کارکرد بهینه بهدست میآید. پارامتر هندسی برای تعریف هندسه پره بهصورت دو انحنایی تعریف شده و برای هر فاکتور چند سطح انتخاب میشود. با توجه به تعداد پارامترها و تعداد سطوح در نظر گرفته شده، جدول متعامد مناسب را میتوان انتخاب نمود. سپس، با استفاده از روش طراحی تجربی، هندسة پروفیل پرة بهینه تولید شده و مجدداً با نرمافزار CFX مورد شبیهسازی قرار میگیرد. روتور طراحی شدة بهینه بالاترین بازده و توان تولیدی را در مقایسه با روتور اصلی ارائه میدهد، بهطوریکه 3/7 درصد افزایش توان خروجی روتور طراحی شده مشاهده میشود.
آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
رضا حربی منفرد؛ محمد طیبی رهنی؛ مسعود زارع
دوره 4، شماره 4 ، بهمن 1399، ، صفحه 66-55
چکیده
هدف این مقاله مطالعه و بررسی بالهای شکلپذیر و تأثیر آنها بر وسایل نقلیة هوایی با الگوگیری از شکل بالها و نحوة پرواز پرندگان است. ابتدا، شکل بالهای پرندگان و نحوة پرواز آنها در موقعیتهای مختلف بررسی میشود. سپس، هفت نوع بال شکلپذیر با الگوگیری از شکل بال پرندگان معرفی میشود. همچنین، مواد مورد نیاز این بالها که از سال ...
بیشتر
هدف این مقاله مطالعه و بررسی بالهای شکلپذیر و تأثیر آنها بر وسایل نقلیة هوایی با الگوگیری از شکل بالها و نحوة پرواز پرندگان است. ابتدا، شکل بالهای پرندگان و نحوة پرواز آنها در موقعیتهای مختلف بررسی میشود. سپس، هفت نوع بال شکلپذیر با الگوگیری از شکل بال پرندگان معرفی میشود. همچنین، مواد مورد نیاز این بالها که از سال 2000 کشف و ساخته شدهاند، بیان میشود. در انتها، با ذکر دلایلی نتیجهگیری میشود که میل به داشتن علم این نوع بالها و استفاده از آنها برای دستیابی به فناوریهای بهروز در آینده بسیار ضروری است.