دوره 6 (1401)
دوره 5 (1400)
دوره 4 (1399)
دوره 3 (1398)
دوره 2 (1397)
دوره 1 (1396)
موضوعات = مکانیک پرواز/ناوبری/کنترل/...
تعداد مقالات: 9
تخصیص بهینه فناوری در زیرسامانه پشتیبان حیات با بیشینه قابلیت اطمینان
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 اسفند 1401
چکیده
در مقاله حاضر یک روش هوشمند برای انتخاب فناوری از میان مجموعهای معلوم از فناوریهای با هدف بیشینهسازی قابلیت اطمینان زیر سامانه پشتیبان حیات ارائه میشود. این رویکرد بر مدلسازی مسئله تخصیص بهینه به صورت بهینهسازی ترکیباتی و حل آن به روش بهینهسازی وال متکی است. به این منظور، لازم است تا تغییراتی بر این روش اعمال شود تا ... بیشتراستفاده از شبکه عصبی برای تخمین درصد موفقیت کنترلکننده تحملپذیر عیب فعال فضاپیما
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1401
چکیده
تعیین میزان موفقیت کنترلکننده یکی از مسائل مهم در حوزه کنترل تحملپذیر عیب فعال فضاپیما میباشد. دلیل اهمیت زیاد این موضوع نیز ماهیت تصادفی و از قبل پیشبینی نشده عیوب است. از طرفی، به دلیل وجود حالتهای بسیار زیاد (تقریبا بیشمار) عیب، انجام شبیهسازیهای متعدد و بررسی میزان موفقیت کنترلکننده در شرایط مختلف بروز عیب زمانبر ... بیشترکنترل غیر متمرکز آرایش بندی رهبر- پیرو برای سیستمهای چند عاملی غیرخطی غیروابسته به روش تطبیقی مودلغزشی فازی
دوره 6، شماره 3 ، آذر 1401، ، صفحه 21-31
چکیده
در این مقاله کنترل کننده به صورت محلی و با استفاده از اطلاعات عاملهای همسایه انجام گرفته و گراف مربوطه دارای درخت پوشا می باشد. در ضمن در طراحی کنترل کننده، از سیستمهای فازی بعنوان تقریبگر عمومی استفاده شده و پارامترهای سیستم فازی به گونهای تنظیم شده که خطای ردیابی سیگنال مرجع هر عامل و پایداری از نوع محدود غایی یکنواخت سیستم حلقه ... بیشترروند توسعه سیستم های کنترل موتورهای توربینی هواپیما
دوره 6، شماره 3 ، آذر 1401، ، صفحه 45-55
چکیده
عملکرد سیستم پیشرانش و موتور که به عنوان قلب هواپیما شناخته میشود، وابستگی زیادی به سایر زیرسیستمها از جمله زیرسیستم کنترل موتور دارد. امروزه بیشتر هواپیماهای مدرن مسافربری و نظامی از موتورهای توربینی جهت تولید نیروی تراست استفاده میکنند. سیستم کنترل موتور یکی از پرچالشترین سیستمهای کنترلی هواپیماست که با گذر زمان دستخوش ... بیشترطراحی ربات پرنده بر پایة پلتفرم تلفن هوشمند
دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1401، ، صفحه 7-15
چکیده
رشد و استفاده از تلفنهای همراه هوشمند به موضوعی فراگیر در کشورهای مختلف تبدیل شده است. از سوی دیگر، یکی از فناوریهای جدید و کاربردی که توانسته علاقمندان زیادی را به خود جلب کند، پهپادهای عمود پرواز غیرنظامی یا همان مولتیروتورها میباشد. قابلیتهای متنوع و بعضاً منحصر بفرد رباتهای پرنده (هواگردهای بدون سرنشین) در مقایسه با هواگردهای ... بیشترطراحی کنترلکننده مقاوم ∞ H برای سیستم برداردهی تراست یک پرنده
دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1401، ، صفحه 17-28
چکیده
هدف از این پژوهش طراحی کنترلکننده مقاوم برای سیستم برداردهی تراست یک پرنده مانورپذیر بوده است. در ابتدا معادلات فضای حالت دینامیک حلقهباز سیستم برداردهی تراست با استفاده از روش باندگراف استخراج شده است. پس از آن پارامترهای عملکردی بحرانی سیستم با توجه به امکانپذیری عملیاتی و محدوده عملکرد موفق سیستم مورد ارزیابی قرار گرفته ... بیشترمروری بر روشهای هدایت ورود به جو مبتنی بر تولید مسیر
دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1400، ، صفحه 61-72
چکیده
یکی از مسائل مهم و پیچیده در حوزة مهندسی هوافضا، مسئلة بازگشت به جو است. در بسیاری از وسائل پرنده پدیدة بازگشت به جو مورد بررسی قرار نمیگیرد، چراکه آن را تجربه نمیکنند. مطالعة این پدیده تنها در خصوص آن دسته از اجسام پرنده موضوعیت دارد که از جو خارج شده و بازگشت به جو آنها به دلائلی اهمیت دارد. ماموریتها و قیود مختلف در بحث ورود به ... بیشتربررسی تغییرات در شبیهسازی ساختاری پایدارکننده ژیروسکوپی سهمحوره
دوره 5، شماره 3 ، آذر 1400، ، صفحه 1-19
چکیده
رویکردی نوین برای بررسی تغییرات در فرآیند شبیهسازی ساختاری یک پایدارکننده ژیروسکوپی سهمحوره حامل دوربین، ارائه شده است. روند ارائه شده، شامل تصمیمگیری مدیریتی و نحوة شناسایی بهترین مسیر فرآیند بررسی تغییرات میباشد. ربات نمونه فانتوم با 32 مؤلفه که نیمی از آنها مربوط به هندسه ساختار پرنده و نیم دیگر مربوط به لَقلَقه (گیمبال) ... بیشترکنترل پیشبین مبتنی بر مدل هوشمند برای اصلاح موقعیت یک ماهوارة ارتفاع پایین
دوره 4، شماره 4 ، بهمن 1399، ، صفحه 31-41