طراحی/سیستم/قابلیت اطمینان/صلاحیت پروازی/آزمایشهای پروازی/...
محمدعلی فارسی
دوره 7، شماره 3 ، شهریور 1402، ، صفحه 1-12
چکیده
میزان موفقیت در انجام ماموریت ها و هزینه های مربوطه همواره یکی از دغدغه های محققین بوده و با توجه به حساسیت و تنوع عملیات ها این موضوع امروزه بیشتر مورد توجه است. در دهه اخیرموضوع عملیات جمعی و تاثیر بر کمیت وکیفیت عملیات هوایی مورد توجه واقع شده است. در این تحقیق یک یگان پهپادی که دارای ساختار موازی بوده با توانایی انجام چند ماموریت ...
بیشتر
میزان موفقیت در انجام ماموریت ها و هزینه های مربوطه همواره یکی از دغدغه های محققین بوده و با توجه به حساسیت و تنوع عملیات ها این موضوع امروزه بیشتر مورد توجه است. در دهه اخیرموضوع عملیات جمعی و تاثیر بر کمیت وکیفیت عملیات هوایی مورد توجه واقع شده است. در این تحقیق یک یگان پهپادی که دارای ساختار موازی بوده با توانایی انجام چند ماموریت مختلف شناسایی، تعقیب و حمله، موردتوجه قرار گرفته است. متناسب با شرایط پهپاد و میزان خرابی و نوع خرابی، کیفیت عملیات و درصد موفقیت آن تعریف می شود. همچنین فرض شده پهپادها دارای نرخ خرابی ثابت نبوده و اصطلاحاً چند حالته هستند و توانایی چند عملیات مختلف به صورت تصادفی را دارد، بنابراین در این تحقیق روش های تابع مولد سراسری و مارکوف توسعه داده شده و با مدلسازی یک سیستم پهپادی نتایج آنها بررسی شده است که بیانگر توانایی و دقت مناسب این روش ها در پیش بینی موفقیت سیستم است.
طراحی/سیستم/قابلیت اطمینان/صلاحیت پروازی/آزمایشهای پروازی/...
سید حسین ساداتی؛ امیرحسین آدمی؛ محمدمهدی عبادی
دوره 7، شماره 3 ، شهریور 1402، ، صفحه 13-24
چکیده
در سال های اخیر استفاده از تاکسی هوایی به عنوان یک راه حل مناسب جهت جابه جایی بار و مسافر خصوصا در مسافت های کوتاه و درون شهری مورد توجه قرارگرفته است. استفاده از روشهای مدرن طراحی بهینه نظیر بهینهسازی چند موضوعی با استخراج طرح بهینه ضمن ارضاء کلیه قیود مدنظران طراحان، اطمینان از بهینه بودن طرح را نیز مقدور میسازد. در این مقاله ...
بیشتر
در سال های اخیر استفاده از تاکسی هوایی به عنوان یک راه حل مناسب جهت جابه جایی بار و مسافر خصوصا در مسافت های کوتاه و درون شهری مورد توجه قرارگرفته است. استفاده از روشهای مدرن طراحی بهینه نظیر بهینهسازی چند موضوعی با استخراج طرح بهینه ضمن ارضاء کلیه قیود مدنظران طراحان، اطمینان از بهینه بودن طرح را نیز مقدور میسازد. در این مقاله پس از مدلسازی زیر سیستمهای مختلف، به طراحی بهینه چندموضوعی تاکسی هوایی بر اساس یک ماموریت داده شده پرداخته شده است. چارچوب بهینهسازی انتخاب شده بر مبنای AAO و با درنظرگرفتن پنج موضوع سازه، آیرودینامیک، مکانیکپرواز، پیشرانش و توان الکتریکی با هدف کمینهسازی جرم پرنده است. در نهایت نتایج بدست آمده با نتایج حاصل از دو روش طراحی کلاسیک بر پایهی "تخمین وزن" و "ضرایب طراحی" مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفته است. نتایج حاکی از بهبود قابل ملاحظه طرح بهینه نسبت به روش های کلاسیک میباشد.
طراحی/سیستم/قابلیت اطمینان/صلاحیت پروازی/آزمایشهای پروازی/...
سید مهدی نوری؛ مهدی عالمی رستمی؛ قاسم کاهه
دوره 7، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 17-28
چکیده
در این مقاله بازده و قابلیت اطمینان مبدل الکترونیک قدرت AC/DC دو طبقه با بکارگیری الگوریتم ژنتیک چند هدفه (NSGA- II)، به منظور کمینهسازی تابع هدف انجام میشود. متغیرهای تابع هدف، بازدهی و قابلیت اطمینان میباشند. برای ارزیابی قابلیت اطمینان از مدل مارکوف استفاده میشود و در آن خطاهای اتصال کوتاه و مدار باز برای المانهای مدار درنظرگرفته ...
بیشتر
در این مقاله بازده و قابلیت اطمینان مبدل الکترونیک قدرت AC/DC دو طبقه با بکارگیری الگوریتم ژنتیک چند هدفه (NSGA- II)، به منظور کمینهسازی تابع هدف انجام میشود. متغیرهای تابع هدف، بازدهی و قابلیت اطمینان میباشند. برای ارزیابی قابلیت اطمینان از مدل مارکوف استفاده میشود و در آن خطاهای اتصال کوتاه و مدار باز برای المانهای مدار درنظرگرفته میشود. همچنین نرخ خرابی المانهای مدار به کمک معادلات موجود در استاندارد نظامی (MIL- HDBK- 217)، محاسبه میگردد. برای بهینهسازی ابتدا متغیرهای ورودی الگوریتم ژنتیک شامل مقدار اندوکتانسها و خازنها، فرکانس سوئیچینگ هر طبقه، نسبت تبدیل ترانسفورماتور و ولتاژ لینک DC به عنوان ورودی تابع هدف تعیین میشوند تا به کمک آنالیز حساسیت پارامترهایی که تغییراتشان روی تابع هدف تاثیر عمده ندارد، حذف شوند. سپس پارامترهای الگوریتم NSGA- II شامل تعداد تکرار، جمعیت و احتمال تقاطع و جهش برای محاسبه دقیق متغیرهای مدار، تعیین شده و ارزیابی قابلیت اطمینان در قالب میانگین زمان تا خرابی (MTTF) با در نظر گرفتن پارامتر بازدهی صورت میپذیرد. نتایج بیانگر افزایش قابلیت اطمینان با حفظ بازدهی بالا برای مبدل است.
طراحی/سیستم/قابلیت اطمینان/صلاحیت پروازی/آزمایشهای پروازی/...
جلال راعی؛ محمد نجفی؛ محمود فلاحت نیا
دوره 6، شماره 4 ، اسفند 1401، ، صفحه 1-12
چکیده
به طور کلی روشهای تحلیلی مختلفی برای ارزیابی قابلیت اطمینان سیستمهای قابلتعمیر و غیرقابلتعمیر و به طور خاص پیشبینی وجود دارد. پیشبینی قابلیت اطمینان یکی از رایجترین شکلهای تحلیل قابلیت اطمینان است که برای تخمین و پیشبینی نرخ وقوع خرابی، قابلیت اطمینان، آمادگی و میانگین زمان- تا- وقوع خرابی قطعات و سیستم مورد استفاده ...
بیشتر
به طور کلی روشهای تحلیلی مختلفی برای ارزیابی قابلیت اطمینان سیستمهای قابلتعمیر و غیرقابلتعمیر و به طور خاص پیشبینی وجود دارد. پیشبینی قابلیت اطمینان یکی از رایجترین شکلهای تحلیل قابلیت اطمینان است که برای تخمین و پیشبینی نرخ وقوع خرابی، قابلیت اطمینان، آمادگی و میانگین زمان- تا- وقوع خرابی قطعات و سیستم مورد استفاده قرار میگیرد. مارکوف روشی برای مدلسازی رفتار اتفاقی سیستمهایی است که به طور پیوسته یا ناپیوسته نسبت به زمان و یا در فضای حالت در تغییر هستند. این پیشبینیها در ارزیابی امکانسنجی طراحی، مقایسه طرحهای جایگزین، شناسایی مناطق وقوع خرابی احتمالی، مصالحات بین عوامل طراحی سیستم و ردیابی بهبود قابلیت اطمینان کاربرد دارند. در این مقاله تلاش شدهاست با استفاده از روش مارکوف و به منظور قابل پیشبینی نمودن شاخصهای ارزیابی قابلیت اطمینان در سیستم هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد)، مدلی بر مبنای نرخ ثابت خرابی و تعمیرات، ارائه گردد؛ همچنین روابط استخراج شده در این مقاله دارای قابلیت تعمیمدهی به انواع هواپیماهای بدون سرنشین میباشد.
طراحی/سیستم/قابلیت اطمینان/صلاحیت پروازی/آزمایشهای پروازی/...
سیدحسین پورتاکدوست؛ امیرحسین خدابخش
دوره 6، شماره 4 ، اسفند 1401، ، صفحه 25-36
چکیده
در این مقاله به بررسی قدرت پیشبینی شبکههای عصبی بازگشتی (Recurrent Neural Networks - RNNs ) و به صورت ویژه شبکههای مطلع از فیزیک (Physics-Informed Neural Networks - PINNs) برای دینامیکهای غیرخطی پرداخته شدهاست. شبکههای مطلع از فیزیک شبکههای عصبی بدون نظارتی (unsupervised) هستند که در آنها صرف برقراری رابطهی ورودی و خروجی مد نظر قرار نگرفته و برقراری ...
بیشتر
در این مقاله به بررسی قدرت پیشبینی شبکههای عصبی بازگشتی (Recurrent Neural Networks - RNNs ) و به صورت ویژه شبکههای مطلع از فیزیک (Physics-Informed Neural Networks - PINNs) برای دینامیکهای غیرخطی پرداخته شدهاست. شبکههای مطلع از فیزیک شبکههای عصبی بدون نظارتی (unsupervised) هستند که در آنها صرف برقراری رابطهی ورودی و خروجی مد نظر قرار نگرفته و برقراری رابطهی دینامیکی مشخصی میان مشتقات به عنوان تابع هدف آموزش تعیین میگردد. این مشخصهی شبکههای مطلع از فیزیک به ما کمک خواهد کرد تا معادلات دیفرانسیل غیرخطی پیچیدهای را با این دسته از شبکههای عصبی تقریب زده و برای طراحی کنترلکنندههای پیچیده از این تقریب به عنوان حلگر زمان-حقیقی مدل سامانه استفاده گردد. در این تحقیق نشان داده خواهد شد که این رده از شبکههای عصبی به خوبی توانمندی اخذ دینامیک سامانه را دارند و حتی در مناطقی از فضای حالت که به شبکه نقطهی نمونهای داده نشدهاست تقریب قابل قبولی از سامانه بدست میدهند. برای اثبات این فرضیه، در مقالهی حاضر سه دسته از دینامیکهای غیرخطی مورد بررسی قرار گرفتهاند: سیستمهای (1) خود- پایا (self-sustained)، (2) تحریک شونده (excitatory)، و (3) آشوبناک ( (chaotic). نتایج ارائه شده نشاندهندهی توانمندی شبکههای مطلع از فیزیک برای تخمین سامانههای خود- پایا و آشوبناک است. این در حالی است که پاسخ شبکه در پیشبینی رفتار شبکههای تحریک شونده مطلوب نبوده و نیاز به مطالعهی بیشتر دارد.
طراحی/سیستم/قابلیت اطمینان/صلاحیت پروازی/آزمایشهای پروازی/...
محمد رضا ستاینده؛ علیرضا بابایی
دوره 5، شماره 2 ، مرداد 1400، ، صفحه 29-41
چکیده
در این تحقیق سعی شده است تا با ارائة یک روش، مشکلات مربوط به بهینهسازیهای چندهدفه مقید (پیادهسازی، زمان محاسبات و سادگی) تا حدودی برطرف شود. این روش که بر مبنای منطق فازی است یک مساله بهینهسازی چندهدفه مقید را به یک مساله بهینهسازی تک هدفه نامقید تبدیل میکند و به این شکل بسیاری از مشکلات ذکر شده برطرف میشود. جهت نشان ...
بیشتر
در این تحقیق سعی شده است تا با ارائة یک روش، مشکلات مربوط به بهینهسازیهای چندهدفه مقید (پیادهسازی، زمان محاسبات و سادگی) تا حدودی برطرف شود. این روش که بر مبنای منطق فازی است یک مساله بهینهسازی چندهدفه مقید را به یک مساله بهینهسازی تک هدفه نامقید تبدیل میکند و به این شکل بسیاری از مشکلات ذکر شده برطرف میشود. جهت نشان دادن کارآیی روش، سه بهینهسازی طراحی یک هواپیمای بیسرنشین انجام شده است. هدف بهینهسازی اول، مقایسة عملکرد این روش با دو روش معروف بهینهسازی چندهدفه است. هدف از بهینهسازیهای دوم و سوم نیز نشان دادن این قابلیت از روش پیشنهادی است که برحسب ضرورت طراح میتواند به شکل آگاهانه درجه اهمیت را روی توابع هدف و یا قیود تغییر دهد. نتایج بهینهسازیها نشان میدهند که زمان محاسبات با استفاده از روش پیشنهادی کاهش یافته و همچنین با تغییر درجة اهمیت، دو طرح کاملا متفاوت به دست آمده است.