طراحی/سیستم/قابلیت اطمینان/صلاحیت پروازی/آزمایشهای پروازی/...
سید مهدی نوری؛ مهدی عالمی رستمی
چکیده
در این مقاله راندمان و قابلیت اطمینان مبدل الکترونیک قدرت AC/DC دو طبقه با بکارگیری الگوریتم ژنتیک چند هدفه (NSGA-II)، به منظور کمینهسازی یک تابع هدف انجام میشود. برای ارزیابی قابلیت اطمینان از مدل مارکوف استفاده میشود و در آن خطاهای اتصال کوتاه و مدار باز برای المانهای مدار در نظر گرفته میشود. همچنین نرخ خرابی المانهای مدار به کمک ...
بیشتر
در این مقاله راندمان و قابلیت اطمینان مبدل الکترونیک قدرت AC/DC دو طبقه با بکارگیری الگوریتم ژنتیک چند هدفه (NSGA-II)، به منظور کمینهسازی یک تابع هدف انجام میشود. برای ارزیابی قابلیت اطمینان از مدل مارکوف استفاده میشود و در آن خطاهای اتصال کوتاه و مدار باز برای المانهای مدار در نظر گرفته میشود. همچنین نرخ خرابی المانهای مدار به کمک معادلات موجود در استاندارد نظامی(MIL-HDBK-217)، محاسبه میگردد. برای بهینهسازی ابتدا متغیرهای ورودی الگوریتم ژنتیک شامل مقدار اندوکتانسها و خازنها، فرکانس سوئیچینگ هر طبقه، نسبت تبدیل ترانسفورماتور و ولتاژ لینک DC به عنوان ورودی تابع هدف تعیین میشوند تا به کمک آنالیز حساسیت پارامترهایی که تغییراتشان روی تابع هدف تاثیر عمده ندارد، حذف شوند. سپس پارامترهای الگوریتم NSGA-II شامل تعداد تکرار، جمعیت و احتمال تقاطع و جهش برای محاسبه دقیق متغیرهای مدار، تعیین شده و ارزیابی قابلیت اطمینان در قالب میانگین زمان تا خرابی (MTTF) با در نظر گرفتن پارامتر راندمان صورت میپذیرد.
طراحی/سیستم/قابلیت اطمینان/صلاحیت پروازی/آزمایشهای پروازی/...
سید حسین ساداتی؛ امیرحسین آدمی؛ محمدمهدی عبادی
چکیده
در سال های اخیر استفاده از تاکسی هوایی به عنوان یک راه حل مناسب جهت جابه جایی بار و مسافر خصوصا در مسافت های کوتاه و درون شهری مورد توجه قرارگرفته است. استفاده از روشهای مدرن طراحی بهینه نظیر بهینهسازی چند موضوعی با استخراج طرح بهینه ضمن ارضاء کلیه قیود مدنظران طراحان، اطمینان از بهینه بودن طرح را نیز مقدور میسازد. در این مقاله ...
بیشتر
در سال های اخیر استفاده از تاکسی هوایی به عنوان یک راه حل مناسب جهت جابه جایی بار و مسافر خصوصا در مسافت های کوتاه و درون شهری مورد توجه قرارگرفته است. استفاده از روشهای مدرن طراحی بهینه نظیر بهینهسازی چند موضوعی با استخراج طرح بهینه ضمن ارضاء کلیه قیود مدنظران طراحان، اطمینان از بهینه بودن طرح را نیز مقدور میسازد. در این مقاله پس از مدلسازی زیر سیستمهای مختلف، به طراحی بهینه چندموضوعی تاکسی هوایی بر اساس یک ماموریت داده شده پرداخته شده است. چارچوب بهینهسازی انتخاب شده بر مبنای AAO و با درنظرگرفتن پنج موضوع سازه، آیرودینامیک، مکانیکپرواز، پیشرانش و توان الکتریکی با هدف کمینهسازی جرم پرنده است. در نهایت نتایج بدست آمده با نتایج حاصل از دو روش طراحی کلاسیک بر پایهی "تخمین وزن" و "ضرایب طراحی" مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفته است. نتایج حاکی از بهبود قابل ملاحظه طرح بهینه نسبت به روش های کلاسیک میباشد.
طراحی/سیستم/قابلیت اطمینان/صلاحیت پروازی/آزمایشهای پروازی/...
جلال راعی؛ محمد نجفی؛ محمود فلاحت نیا
چکیده
به طور کلی روشهای تحلیلی مختلفی برای ارزیابی قابلیت اطمینان سیستمهای قابلتعمیر و غیرقابلتعمیر و به طور خاص پیشبینی وجود دارد. پیشبینی قابلیت اطمینان یکی از رایجترین شکلهای تحلیل قابلیت اطمینان است که برای تخمین و پیشبینی نرخ وقوع خرابی، قابلیت اطمینان، آمادگی و میانگین زمان-تا-وقوع خرابی قطعات و سیستم مورد استفاده ...
بیشتر
به طور کلی روشهای تحلیلی مختلفی برای ارزیابی قابلیت اطمینان سیستمهای قابلتعمیر و غیرقابلتعمیر و به طور خاص پیشبینی وجود دارد. پیشبینی قابلیت اطمینان یکی از رایجترین شکلهای تحلیل قابلیت اطمینان است که برای تخمین و پیشبینی نرخ وقوع خرابی، قابلیت اطمینان، آمادگی و میانگین زمان-تا-وقوع خرابی قطعات و سیستم مورد استفاده قرار میگیرد. مارکوف روشی برای مدلسازی رفتار اتفاقی سیستمهایی است که به طور پیوسته یا ناپیوسته نسبت به زمان و یا در فضای حالت در تغییر هستند. این پیشبینیها در ارزیابی امکانسنجی طراحی، مقایسه طرح-های جایگزین، شناسایی مناطق وقوع خرابی احتمالی، مصالحات بین عوامل طراحی سیستم و ردیابی بهبود قابلیت اطمینان کاربرد دارند. در این مقاله تلاش شده است با استفاده از روش مارکوف و به منظور قابل پیشبینی نمودن شاخصهای ارزیابی قابلیت اطمینان در سیستم هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) ، مدلی بر مبنای نرخ ثابت خرابی و تعمیرات، ارائه گردد؛ همچنین روابط استخراج شده در این مقاله دارای قابلیت تعمیم-دهی به انواع هواپیماهای بدون سرنشین میباشد.
طراحی/سیستم/قابلیت اطمینان/صلاحیت پروازی/آزمایشهای پروازی/...
سیدحسین پورتاکدوست؛ امیرحسین خدابخش
چکیده
در این مقاله به بررسی قدرت پیشبینی شبکههای عصبی بازگشتی و به صورت ویژه شبکههای مطلع از فیزیک برای دینامیکهای غیرخطی پرداخته شدهاست. شبکههای مطلع از فیزیک شبکههای عصبی بدون نظارتی هستند .این مشخصهی شبکه کمک خواهد کرد تا معادلات با این دسته از شبکههای عصبی تقریب زده شود. در این تحقیق نشان داده خواهد شد که این رده از شبکههای ...
بیشتر
در این مقاله به بررسی قدرت پیشبینی شبکههای عصبی بازگشتی و به صورت ویژه شبکههای مطلع از فیزیک برای دینامیکهای غیرخطی پرداخته شدهاست. شبکههای مطلع از فیزیک شبکههای عصبی بدون نظارتی هستند .این مشخصهی شبکه کمک خواهد کرد تا معادلات با این دسته از شبکههای عصبی تقریب زده شود. در این تحقیق نشان داده خواهد شد که این رده از شبکههای عصبی به خوبی توانمندی اخذ دینامیک سامانه را دارند و حتی در مناطقی از فضای حالت که به شبکه نقطهی نمونهای داده نشدهاست تقریب قابل قبولی از سامانه بدست میدهند. برای اثبات این فرضیه، در مقالهی حاضر سه دسته از دینامیکهای غیرخطی مورد بررسی قرار گرفتهاند: سیستمهای (1) خود-پایا (self-sustained)، (2) تحریک شونده (excitatory)، و (3) آشوبناک (chaotic). نتایج ارائه شده نشاندهندهی توانمندی شبکههای مطلع از فیزیک برای تخمین سامانههای خود-پایا و آشوبناک است. این در حالی است که پاسخ شبکه در پیشبینی رفتار شبکههای تحریک شونده مطلوب نبوده و نیاز به مطالعهی بیشتر دارد.
طراحی/سیستم/قابلیت اطمینان/صلاحیت پروازی/آزمایشهای پروازی/...
محمد رضا ستاینده؛ علیرضا بابایی
چکیده
در این تحقیق سعی شده است تا با ارائة یک روش، مشکلات مربوط به بهینهسازیهای چندهدفه مقید (پیادهسازی، زمان محاسبات و سادگی) تا حدودی برطرف شود. این روش که بر مبنای منطق فازی است یک مساله بهینهسازی چندهدفه مقید را به یک مساله بهینهسازی تک هدفه نامقید تبدیل میکند و به این شکل بسیاری از مشکلات ذکر شده برطرف میشود. جهت نشان ...
بیشتر
در این تحقیق سعی شده است تا با ارائة یک روش، مشکلات مربوط به بهینهسازیهای چندهدفه مقید (پیادهسازی، زمان محاسبات و سادگی) تا حدودی برطرف شود. این روش که بر مبنای منطق فازی است یک مساله بهینهسازی چندهدفه مقید را به یک مساله بهینهسازی تک هدفه نامقید تبدیل میکند و به این شکل بسیاری از مشکلات ذکر شده برطرف میشود. جهت نشان دادن کارآیی روش، سه بهینهسازی طراحی یک هواپیمای بیسرنشین انجام شده است. هدف بهینهسازی اول، مقایسة عملکرد این روش با دو روش معروف بهینهسازی چندهدفه است. هدف از بهینهسازیهای دوم و سوم نیز نشان دادن این قابلیت از روش پیشنهادی است که برحسب ضرورت طراح میتواند به شکل آگاهانه درجه اهمیت را روی توابع هدف و یا قیود تغییر دهد. نتایج بهینهسازیها نشان میدهند که زمان محاسبات با استفاده از روش پیشنهادی کاهش یافته و همچنین با تغییر درجة اهمیت، دو طرح کاملا متفاوت به دست آمده است.