سایر زمینههای مرتبط
سامان یزدان نیک؛ مرتضی طایفی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 مهر 1402
چکیده
در عصر حاضر، استفاده از تکنولوژی پهپادهای چند موتوره شاهد افزایش قابل توجهی در زمینههای متنوعی از جمله جامعه علمی، صنعتی و تجاری بوده است. این سیستمهای چندمنظوره نقشهای کلانی از جمله نظارت، پوشش شبکههای بیسیم، سنجش از راه دور، عملیات جستجو و نجات، تحویل مرسولات، تسهیل انتقال خدمات پزشکی، کشاورزی، مدیریت ترافیک و بازرسی ...
بیشتر
در عصر حاضر، استفاده از تکنولوژی پهپادهای چند موتوره شاهد افزایش قابل توجهی در زمینههای متنوعی از جمله جامعه علمی، صنعتی و تجاری بوده است. این سیستمهای چندمنظوره نقشهای کلانی از جمله نظارت، پوشش شبکههای بیسیم، سنجش از راه دور، عملیات جستجو و نجات، تحویل مرسولات، تسهیل انتقال خدمات پزشکی، کشاورزی، مدیریت ترافیک و بازرسی زیرساخت و دیگر زمینهها را به خود اختصاص دادهاند. خط سیر پیشرفت تکنولوژی بر اهمیت قریب الوقوع کوادکوپترهای هوشمند به عنوان یک نیروی دگرگون کننده در صنعت تاکید می کند که نویدبخش راههای جدید و بازتعریف پارادایم های معمول است. در واقع، این تغییر پارادایم برای کاهش ریسکهای عملیاتی و هزینههای مالی استفاده خواهد شد و در نتیجه باعث افزایش جذب نوآوریهای تکنولوژیکی میشود. پیشبینیها نشان میدهد که نفوذ پهپادها در بخش زیرساختها و پروژههای عمرانی بزرگ تا پایان دههی سوم قرن 21 به حدود 45 میلیارد دلار خواهد رسید. این مقاله با نگاهی جامع در بررسی کاربردها و چالشهای وابسته به سیستمهای مولتی روتور و با تمرکز ویژه بر کوادکوپترها در زمینههای تحقیقاتی و صنایع مختلف پرداخته است. علاوهبراین، این مقاله تجزیه و تحلیلی عمیق از روندهای فعلی را ارائه داده و به بررسی زوایای توسعههای آتی در استفاده از این وسایل تحولی میپردازد.
سایر زمینههای مرتبط
جلال کفاشان؛ نیکروز باقری
دوره 6، شماره 3 ، آذر 1401، ، صفحه 57-69
چکیده
پیشرفتهای اخیر در علم الکترونیک، کنترل، رایانه و تلفیق آنها با علم مکانیک و پرواز سبب توسعه خودروهای هوایی بدونسرنشین (پهپاد) شدهاست. آنچه در جامعه مشهود است، بیشتر ذکر مزیت و قابلیت این فناوری است و به پارامترهای فنی و چالشهای اساسی این فناوری جدید کمتر توجه میشود. توانمندی این خودروها تاکنون بهشیوههای مختلف بدون بیان ...
بیشتر
پیشرفتهای اخیر در علم الکترونیک، کنترل، رایانه و تلفیق آنها با علم مکانیک و پرواز سبب توسعه خودروهای هوایی بدونسرنشین (پهپاد) شدهاست. آنچه در جامعه مشهود است، بیشتر ذکر مزیت و قابلیت این فناوری است و به پارامترهای فنی و چالشهای اساسی این فناوری جدید کمتر توجه میشود. توانمندی این خودروها تاکنون بهشیوههای مختلف بدون بیان چالشها به اقشار مختلف جامعه القاءشده و تبلیغات روی واردات این فناوری همچنان ادامه دارد. با این حال به اقرار کارشناسان بینالمللی، ایران در حال تبدیلشدن به ابرقدرت جهانی در حوزه پهپاد است. اما، برخی از تصمیمسازان تنها از منظر واردات و نمایش تبلیغی به این وسیله پیشرفته و گرانقیمت مینگرند. مقاله حاضر قصددارد تا با بیان پیشینه، انواع و کاربردها، به بیان پارامترها و چالشهای مهم این فناوری پیشرفته با هدف آگاهی بیشتر و شناخت عمیقتر چالشها برای انتخاب عالمانه تصمیمگیران و کاربران از یکسو و آیندهپژوهشی برای طراحان، سازندگان و محققان از سوی دیگر، بپردازد.
سایر زمینههای مرتبط
زهرا شاطریان؛ علی کرمی هرستانی
دوره 6، شماره 2 ، شهریور 1401، ، صفحه 11-21
چکیده
این مقاله بر طراحی فیلترهای مایکروویو با پاسخ فرکانسی نامتقارن با یک صفر انتقال در فرکانسهای پایین یا بالای باند عبور متمرکز است که از نظر اندازه فیزیکی کوچکسازی شدهاند تا الزامات حجمی و جرمی مأموریتهای فضایی را برآورده سازند. فشردهسازی فیلتر ارایه شده در این مقاله با استفاده از حفرههای تشدید استوانهای دو مودی ...
بیشتر
این مقاله بر طراحی فیلترهای مایکروویو با پاسخ فرکانسی نامتقارن با یک صفر انتقال در فرکانسهای پایین یا بالای باند عبور متمرکز است که از نظر اندازه فیزیکی کوچکسازی شدهاند تا الزامات حجمی و جرمی مأموریتهای فضایی را برآورده سازند. فشردهسازی فیلتر ارایه شده در این مقاله با استفاده از حفرههای تشدید استوانهای دو مودی به دست آمده است. به علاوه، نشان داده خواهد شد که با وجود این که طراحی فیلترها به خصوص فیلترهایی با یک صفر انتقال در پایین باند عبور با استفاده از حفرههای تشدید با سطح مقطع مستطیلی کاملاً چالش برانگیز است، فیلترهای با کارایی بالا با صفرهای انتقال در پایین یا بالای باند عبور میتوانند به راحتی با استفاده از حفرههای استوانهای دو مودی پیادهسازی شوند. همچنین، تغییر موقعیت صفر انتقال از پایین به بالای باند عبور با حداقل تغییرات در تنظیمات و ابعاد فیزیکی فیلتر قابل انجام است. بنابراین، در صورت نیاز به تغییر فرکانس سیگنال تداخل کننده از فرکانسی در بالای باند عبور به پایین باند عبور یا بالعکس نیازی به ساخت مجدد فیلتر نمیباشد و فقط با چرخش روزنههای تزویج و حفرههای تشدید و با استفاده از پیچهای تنظیم میتوان این تغییر موقعیت صفر انتقال را انجام داد. برای نشان دادن روش طراحی، دو فیلتر با پهنای باند باریک 30 مگاهرتز در فرکانس مرکزی 12 گیگاهرتز-یکی با صفر انتقال در بالای باند عبور در فرکانس 12.040 گیگاهرتز و یکی با صفر انتقال در پایین باند عبور در فرکانس 11.960 گیگاهرتز- با تلفات بازگشتی بهتر از 20 دسی بل در باند عبور و تلفات انتقال بهتر از 60 دسی بل در صفر انتقال طراحی شده و عملکرد فیلترهای طراحی شده با استفاده از نرمافزار شبیهسازی الکترومغناطیسی تمام موج ارزیابی و با مقادیر تئوری مقایسه شدهاند. نتایج شبیهسازی به خوبی با نتایج تئوری و الزامات فیلترها مطابقت دارند.
سایر زمینههای مرتبط
هاجر اسحاقی؛ مجید حقگو؛ حامد صالحی
دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1400، ، صفحه 73-88
چکیده
چسبها و اتصالات چسبی به دلیل ایجاد کاهش چشمگیر در جرم فضاپیماها و دارا بودن چندین ویژگی بطور همزمان (خواص مکانیکی، الکتریکی و حرارتی متناسب با کاربرد) جایگزین روشهای متداولی چون پرچ کردن، جوشکاری و سایر اتصالات مکانیکی بهعنوان یک روش با ارزش برای مونتاژ سامانههای فضایی شدهاند. چسبهای سازههای فضایی در کنار داشتن خواص منحصر ...
بیشتر
چسبها و اتصالات چسبی به دلیل ایجاد کاهش چشمگیر در جرم فضاپیماها و دارا بودن چندین ویژگی بطور همزمان (خواص مکانیکی، الکتریکی و حرارتی متناسب با کاربرد) جایگزین روشهای متداولی چون پرچ کردن، جوشکاری و سایر اتصالات مکانیکی بهعنوان یک روش با ارزش برای مونتاژ سامانههای فضایی شدهاند. چسبهای سازههای فضایی در کنار داشتن خواص منحصر به فرد، توانایی کاربری طولانی مدت و مقاومت در برابر مولفههای محیط فضایی را نیز دارا میباشند. این چسبها به منظور اتصال سازههای هم جنس-فلزی یا کامپوزیتی و سازههای ترکیبی فلز/کامپوزیت بکار گرفته میشوند. در این تحقیق تلاش شده است به معرفی انواع چسبها، روشهای تولیدی، نحوههای اعمال و کاربرد آن ها در این صنعت پرداخته شود. در ادامه محیط فضا و مولفههای آن همچون ذرات باردار پرانرژی، تابشهای الکترومغناطیسی خورشیدی و اکسیژن اتمی معرفی شدهاند و در نهایت تأثیر مولفهها بر برخی از خواص و مکانیسمهای تخریب آن ها بحث شده است.
سایر زمینههای مرتبط
زهرا داودآبادی فراهانی؛ معین احمدی؛ حامد خوش نیت
دوره 5، شماره 3 ، آذر 1400، ، صفحه 57-65
چکیده
سیستم تنظیم ارتفاع Glide Path یکی از ابزارهای سیستم ناوبری فرود (ILS) است که وظیفة آن در هنگام فرود هواپیما کمک به یافتن زاویة ارتفاع هواپپما نسبت به باند فرود از طریق ارسال سیگنالهای رادیویی است. این کار از طریق ارسال دو سیگنال با الگوی خاصی انجام میگیرد که نسبت این دو سیگنال در یافتن زاویه ارتفاع به کار میآید. رفتارموج الکترومغناطیسی ...
بیشتر
سیستم تنظیم ارتفاع Glide Path یکی از ابزارهای سیستم ناوبری فرود (ILS) است که وظیفة آن در هنگام فرود هواپیما کمک به یافتن زاویة ارتفاع هواپپما نسبت به باند فرود از طریق ارسال سیگنالهای رادیویی است. این کار از طریق ارسال دو سیگنال با الگوی خاصی انجام میگیرد که نسبت این دو سیگنال در یافتن زاویه ارتفاع به کار میآید. رفتارموج الکترومغناطیسی فرستادهشده از سیستم و انعکاس آن از زمین باعث برهمخوردن الگوی تشعشعی ارسالی میشود. مدلسازی این اثر که تحت عنوان اثر زمین شناخته میشود در وزندهی و شیفت فاز مناسب سیگنالهای آنتنهای ارسال بسیار اهمیت دارد. در این مقاله شکلدهی الگوی تشعشعی ارسالی سیستم G/P با در نظر گرفتن انعکاس زمین مدلسازی دقیق شده است و چند شکل پرتو سیستم واقعی نیز شبیه سازی شده است.