علمی- ترویجی
علوم زیستی/محیط زیست/فیزیولوژی گیاهی/ فیزیولوژی جانوری/سنجش از دور/...
حلیمه حسن پور
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 اسفند 1401
چکیده
نور به عنوان یک از فاکتورهای محیطی موثر بر رشد گیاه است. تاکنون از منابع نوری مختلفی برای کشت گیاهان در سیستم های بسته و مطالعات فضایی استفاده شده است. منابع نوری سنتی دارای مشکلاتی بوده که برای تحقیقات فضایی مناسب نیستند. بزرگترین مشکل آنها نیازمندی به منبع انرژی بالا، وزن زیاد منابع تغذیه و تولید گرمای زیاد است. اولین بار طیف های ...
بیشتر
نور به عنوان یک از فاکتورهای محیطی موثر بر رشد گیاه است. تاکنون از منابع نوری مختلفی برای کشت گیاهان در سیستم های بسته و مطالعات فضایی استفاده شده است. منابع نوری سنتی دارای مشکلاتی بوده که برای تحقیقات فضایی مناسب نیستند. بزرگترین مشکل آنها نیازمندی به منبع انرژی بالا، وزن زیاد منابع تغذیه و تولید گرمای زیاد است. اولین بار طیف های نوری الایدی برای رفع مشکلات کشت گیاه در تحقیقات فضایی طراحی شد و امروزه در تحقیقات زمینی نظیر گل خانه ها و اتاق های کشت گیاه استفاده می شود. طیفهای الایدی رنگ های مختلفی دارند، ولی نیاز به مطالعات آزمایشگاهی برای تعیین نیاز گیاهان به این طیفهاست. در این مطالعه تکنولوژی نوری الایدی، تاثیر طیف ها بر رشد، تولید متابولیت و گیرنده های نوری مورد بررسی قرار می گیرد.
علمی- ترویجی
سازه/مکانیک جامدات/دینامیک جامدات/ارتعاشات/آئروالاستیسیته/...
سید جاوید میراحمدی؛ محمدرضا نصر اصفهانی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1401
چکیده
تامین انرژی مورد نیاز فضاپیماها و ماهوارهها یک نیاز روزافزون است. به همین دلیل، یکی از حوزههای فعال در توسعه فناوریهای فضایی است. در کنار آرایههای خورشیدی بستر صلب که به طور متداول استفاده میشوند، آرایههای خورشیدی دارای بستر منعطف و آرایههای خورشیدی دارای متمرکز کننده از دیگر دستههای موجود هستند. در این مقاله به بررسی ...
بیشتر
تامین انرژی مورد نیاز فضاپیماها و ماهوارهها یک نیاز روزافزون است. به همین دلیل، یکی از حوزههای فعال در توسعه فناوریهای فضایی است. در کنار آرایههای خورشیدی بستر صلب که به طور متداول استفاده میشوند، آرایههای خورشیدی دارای بستر منعطف و آرایههای خورشیدی دارای متمرکز کننده از دیگر دستههای موجود هستند. در این مقاله به بررسی پیشرفتها و فناوری تجاری در هر یک از انواع آرایههای خورشیدی پرداخته میشود. آرایههای خورشیدی دارای بستر انعطافپذیر از مواردی است که اخیراً در ماهوارهها مورد توجه قرار گرفته است. به نظر میرسد به دلیل جذابیت توان ویژه بالاتر و حجم کمتر این آرایهها نسبت به آرایههای صلب، در آینده نزدیک جایگزین آرایههای صلب شوند.
علمی پژوهشی
سازه/مکانیک جامدات/دینامیک جامدات/ارتعاشات/آئروالاستیسیته/...
حسین ترابیان؛ سیمین کمالی روستا؛ محمد جلوخانی نیارکی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 اسفند 1401
چکیده
در این پژوهش با استفاده از فرآیند اصطکاکی اغتشاشی برای تولید کامپوزیتهای سطحی با سرعت پیشروی و دورانی ثابت، نمونه در تعداد پاسهای مختلف (یک، سه و پنج) ساخته و برای بدست آوردن محدوده تنش و انجام تنظیمات دستگاه و اعمال بارگذاری آزمون خستگی، تست کشش انجام میشود. نتایج بررسی ریزساختار نشان داد با افزایش تعداد پاس، توزیع ذرات زمینه ...
بیشتر
در این پژوهش با استفاده از فرآیند اصطکاکی اغتشاشی برای تولید کامپوزیتهای سطحی با سرعت پیشروی و دورانی ثابت، نمونه در تعداد پاسهای مختلف (یک، سه و پنج) ساخته و برای بدست آوردن محدوده تنش و انجام تنظیمات دستگاه و اعمال بارگذاری آزمون خستگی، تست کشش انجام میشود. نتایج بررسی ریزساختار نشان داد با افزایش تعداد پاس، توزیع ذرات زمینه بهترشده و بیشترین استحکام تسلیم نمونههای کامپوزیتی، برای نمونه یک پاس میباشد نتایج حاصل تست خستگی نمونه ها مشخص شد نمونه سه پاس-دوم بیشترین عمر خستگی پرچرخه را بین کامپوزیت های ساخته شده دارد. هدف اینست با فرآیند اصطکاکی اغتشاشی عیوب ریختگری را حذف و ریزساختار فلزی بهبود یابد نتیجتا سختی و استحکام فلز بهبودیافته و مقاومت به سایش، خستگی و خوردگی افزایش یابد و شکل پذیری بهبود یابد در نتیجه افزایش تعداد پاس منجر به توزیع همگن و یکنواخت ذرات تقویت کننده شده است. افزایش تعداد پاس سبب توزیع و جدایش بهتر ذرات کاربیدسیلیسیم در فاز زمینه شده است.
علمی پژوهشی
مکانیک پرواز/ناوبری/کنترل/...
فاطمه قادری؛ علیرضا طلوعی؛ رضا قاسمی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 فروردین 1402
چکیده
این مقاله باهدف کنترل پرواز گروهی بالگردهای بدون سرنشین تدوین شده است. متدولوژی حل شامل مدلسازی دینامیکی بالگرد، طراحی کنترلکننده و درنهایت طراحی کنترل شکلدهی است. پس از ارائه معادلات دینامیکی حاکم بر پرنده با استفاده از روش نیوتن اویلر به دلیل معماری ساده و توانایی جداسازی سیستمهای چند متغیره غیرخطی برای کنترل موقعیت و وضعیت، ...
بیشتر
این مقاله باهدف کنترل پرواز گروهی بالگردهای بدون سرنشین تدوین شده است. متدولوژی حل شامل مدلسازی دینامیکی بالگرد، طراحی کنترلکننده و درنهایت طراحی کنترل شکلدهی است. پس از ارائه معادلات دینامیکی حاکم بر پرنده با استفاده از روش نیوتن اویلر به دلیل معماری ساده و توانایی جداسازی سیستمهای چند متغیره غیرخطی برای کنترل موقعیت و وضعیت، کنترل وارون دینامیک بالگردها اعمال شده است، همچنین کنترل پیشبین توسعهیافته نیز برای کنترل موقعیت و وضعیت بالگرد بکار رفت و نتایج حاصل از شبیهسازی این دو کنترلر با هم مقایسه شد که نشان از عملکرد بهتر کنترل پیشبین داشت. ازاینرو در طراحی کنترل شکلدهی، کنترل مستقل بالگردها به روش پیشبین انجام شد. بهمنظور کنترل شکلدهی نیز از روش مبتنی بر مدل پیرو پیشرو استفاده شده است. برای کنترل دینامیک خطای شکلدهی نیز کنترلکنندهی مد لغزشی انتگرالی بکار رفته است. نتایج حاصل از شبیهسازی موفقیت ردیابی با افزایش تعداد بالگردها و در مسیر خطی و مارپیچ را در فرمانهای کنترلی را نشان داد.
علمی پژوهشی
مکانیک پرواز/ناوبری/کنترل/...
مانا غنی فر؛ میلاد کامزن؛ مرتضی طایفی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 فروردین 1402
چکیده
در این مقاله، استفاده از کنترلکننده PID جهت کنترل یک مدل از کوادروتور دارای دینامیک غیرخطی، مورد بررسی قرار میگیرد. در همین راستا، چهار روش متمایز جهت تنظیم پارامترهای این کنترلر مورد بررسی و مقایسه قرار میگیرد. این چهار تکنیک شامل تکنیکهای برخط الگوریتم شبکه عصبی، استنتاج فازی و تکنیکهای خارج خط الگوریتم بهینهسازی ژنتیک ...
بیشتر
در این مقاله، استفاده از کنترلکننده PID جهت کنترل یک مدل از کوادروتور دارای دینامیک غیرخطی، مورد بررسی قرار میگیرد. در همین راستا، چهار روش متمایز جهت تنظیم پارامترهای این کنترلر مورد بررسی و مقایسه قرار میگیرد. این چهار تکنیک شامل تکنیکهای برخط الگوریتم شبکه عصبی، استنتاج فازی و تکنیکهای خارج خط الگوریتم بهینهسازی ژنتیک و تجمع ذرات میگردند. در پایان اما با توجه به نتایج حاصل از شبیهسازی عددی و نیز نتایج حاصل از مقایسه یک تابع هزینه پیشتعریف مربعی محاسبه شده در هریک از حالات استفاده از این تکنیکهای تنظیم پارامترها در حضور یک اغتشاش نسبتاً بزرگ با دامنه و فرکانس انتخاب شده که در کل زمان شبیهسازی، سیستم را تحت تأثیر قرار میدهد، نشان داده میشود بطور کلی، رستهی الگوریتمهای برخط، به ویژه با وجود اغتشاش مذکور، از آنجا که ضرایب کنترلی سیستم حلقه-بسته را در هر گام زمانی از شبیهسازی عددی، به صورت لحظهای بروزرسانی میکنند، عملکرد بهتری در کنترل دینامیک سیستم از خود نشان میدهد.
علمی پژوهشی
مکانیک پرواز/ناوبری/کنترل/...
محمدحسین علیزاده؛ علیرضا طلوعی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 فروردین 1402
چکیده
هواپیمای مورد نظر از نوع هواپیمای بدون سرنشین با قابلیت انجام ماموریت چندگانه می باشد. در این مقاله پس از خطی سازی کانال فراز، تابع انتقال برای نقاط مهم استخراج می شود. سپس یک جبرانساز مقاوم کلاسیک و یک میراکننده سرعت زاویه ای طراحی می شود. با توجه به بازه عدم قطعیتها، با کمک الگوریتم بهینه سازی کلونی زنبور عسل، جبرانساز تنظیم می گردد. ...
بیشتر
هواپیمای مورد نظر از نوع هواپیمای بدون سرنشین با قابلیت انجام ماموریت چندگانه می باشد. در این مقاله پس از خطی سازی کانال فراز، تابع انتقال برای نقاط مهم استخراج می شود. سپس یک جبرانساز مقاوم کلاسیک و یک میراکننده سرعت زاویه ای طراحی می شود. با توجه به بازه عدم قطعیتها، با کمک الگوریتم بهینه سازی کلونی زنبور عسل، جبرانساز تنظیم می گردد. همچنین مقدار بهینه زاویه عقب گرد بال به صورت غیر مستقیم از مقدار بهینه مرکز فشار آیرودینامیکی بدست می آید. رویکرد بهینه سازی در این مقاله، مقاوم نمودن کانال فراز در مواجهه با عدم قطعیتها است. نتایج نشان می دهد، با نوآوری صورت گرفته در طراحی جبرانساز به روش کلاسیک و ترکیب آن با شبیه سازی مونت کارلو و الگوریتم بهینه ساز، رفتار کانال فراز در زمان حضور عدم قطعیتها بهبود قابل توجهی داشته است.
علمی پژوهشی
سازه/مکانیک جامدات/دینامیک جامدات/ارتعاشات/آئروالاستیسیته/...
علی داور؛ محسن حیدری بنی؛ رضا آذرافزا؛ جعفر اسکندری جم
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 فروردین 1402
چکیده
در این پژوهش، با ارتقای دقّت تئوریهای مرتبه بالای موجود، تئوری پوسته استوانهای کامپوزیتی مرتبه بالای تصحیح شده جدید با دوازده مؤلفه جابجایی توسعه داده شده است. در این تئوری، اثر عبارتهای مربوط به شکل ذوزنقهای مقطع پوسته (z/R + 1) در منتجههای تنش پوسته به طور دقیق محاسبه شده است. پس از افزودن انرژی کرنشی نظیر تنشهای اولیه و ...
بیشتر
در این پژوهش، با ارتقای دقّت تئوریهای مرتبه بالای موجود، تئوری پوسته استوانهای کامپوزیتی مرتبه بالای تصحیح شده جدید با دوازده مؤلفه جابجایی توسعه داده شده است. در این تئوری، اثر عبارتهای مربوط به شکل ذوزنقهای مقطع پوسته (z/R + 1) در منتجههای تنش پوسته به طور دقیق محاسبه شده است. پس از افزودن انرژی کرنشی نظیر تنشهای اولیه و انرژی کرنشی نظیر جلوگیری از چرخش جسم صلب به تابعی (فانکشنال) انرژی پوسته، بر اساس اصل هامیلتون، معادلات تعادل پوسته استوانهای دو سر ساده استخراج شدهاند. با استفاده از این معادلات، تحلیل مقدار ویژه (ارتعاشات آزاد) انجام شدهاند. اعتبارسنجی نتایج پژوهش حاضر با مقایسه با نتایج تئوری و تجربی سایر محقّقین و نتایج حاصل از نرمافزار ABAQUS صورت پذیرفته، تطابق خوبی حاصل شده است. نتایج نشان میدهند که هر چه اثر عبارتهای (z/R + 1) دقیق تر به حساب آید، دقت محاسبه فرکانسهای طبیعی افزایش مییابد.
علمی پژوهشی
آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
رامین ذاکری
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 اردیبهشت 1402
چکیده
در این مقاله به سازههای تغییر شکلپذیر یک ایرفویل متقارن و بررسی نیروهای آیرودینامیکی درون تونلباد در ابعاد مینیاتوری بصورت تجربی پرداخته شده است. مساله مورد بررسی در این مقاله بررسی اثر تغییر شکل سطحی در یک ریزایرفویل میباشد. بهمنظور صحتسنجی تونل، یک صفحه تخت در محفظه آزمون تونلباد مینیاتوری مورد بررسی قرار گرفت ...
بیشتر
در این مقاله به سازههای تغییر شکلپذیر یک ایرفویل متقارن و بررسی نیروهای آیرودینامیکی درون تونلباد در ابعاد مینیاتوری بصورت تجربی پرداخته شده است. مساله مورد بررسی در این مقاله بررسی اثر تغییر شکل سطحی در یک ریزایرفویل میباشد. بهمنظور صحتسنجی تونل، یک صفحه تخت در محفظه آزمون تونلباد مینیاتوری مورد بررسی قرار گرفت و نتایج تجربی با نتایج موجود با خطای کمتر از 10 درصد گزارش شده است. نمونه ایرفویلهای انتخابی یکی از نمونه ریزایرفویلها ساده (غیر مورفینگ) و نمونه دیگر به صورت هوشمند (مورفینگ) میباشد. جنس سازه انتخابی برای هر دو نمونه ریزایرفویل، چوب بالسا بوده و برای پوسته از روکشحرارتی استفاده شده است. مرحله اول ریزایرفویل ساده در محفظه آزمون مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت مرحله بعد شامل طراحی، ساخت و نهایتاً ارزیابی ریزایرفویل هوشمند در محفظه آزمون اساس کار بوده است. در طراحی ریزایرفویل هوشمند، سازه به دو بخش قسمت ثابت (بخش ابتدایی سازه ) و قسمت متحرک (بخش انتهایی سازه ) تقسیم میشود.
علمی- ترویجی
مهندسی فضائی/مکانیک مدارهای فضائی/علوم فضائی/مخابرات فضائی/...
مرتضی فرهید؛ سمیرا میر مظهری انور؛ محرم شاملی؛ حسین بهشتی بیرامی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 31 اردیبهشت 1402
چکیده
در این مقاله جزئیات و نتایج اجرای استاندارد پروتکل ارتباطی گذرگاه CAN را برای ماموریت های فضایی ارائه می کنیم. فریم پروتکل ارتباطی CAN از بخشهای شروع فریم، داوری و کنترل، داده، کد افزونگی چرخهای و تأیید تشکیل شده است. بخش داوری و کنترل، وظیفه کنترل جریان داده را بر عهده دارد. برای این دو بخش دو استاندارد وجود دارد که در ماهوارهها ...
بیشتر
در این مقاله جزئیات و نتایج اجرای استاندارد پروتکل ارتباطی گذرگاه CAN را برای ماموریت های فضایی ارائه می کنیم. فریم پروتکل ارتباطی CAN از بخشهای شروع فریم، داوری و کنترل، داده، کد افزونگی چرخهای و تأیید تشکیل شده است. بخش داوری و کنترل، وظیفه کنترل جریان داده را بر عهده دارد. برای این دو بخش دو استاندارد وجود دارد که در ماهوارهها معمولاً با توجه به نیاز به استفاده از پروتکل LDUT برای انتقال دادههای بزرگ، از استاندارد توسعهیافته CAN استفاده میشود که پروتکل LDUT مطابق آن طراحی شده است. همچنین برای مدیریت افزونگی گذرگاه CAN، شرایط پیادهسازی پارامترهای هر گره بررسی گردیده و درنهایت، این پروتکل بر روی عملگر کنترل وضعیت چرخ عکس العملی با ملاحظات سختافزاری میکروکنترلر و مبدل مربوطه در محیط نرم افزاری MPLAB پیاده سازی شده و توسط آنالایزر CAN شرکت میکروچیپ بصورت مجزا و شبیه ساز OBC بصورت گروه چهارتایی با کارکرد صحیح افزونگی گذرگاه در کنار دیگر گره های ماهواره موردتصدیق قرار میگیرد.
علمی پژوهشی
پیشرانش/ترمودینامیک/انتقال حرارت/سوخت و احتراق/انرژی/...
محسن اسفندی؛ محمدکاظم مؤیدی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 خرداد 1402
چکیده
دراین مطالعه شبیهسازی بالستیک داخلی و جریانهای خروجی از موتور سوخت جامد، بررسی شده است. میدان جریان در نظر گرفته شده در این مسئله شامل گرین استوانهای و دیواره جامد موتور و دامنه جریان در خروجی نازل، مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته است. معادلات جریان به صورت متقارن محوری و با فرض تراکم پذیری برای پدیده سوزش سوخت در حالت سوزش غیر ...
بیشتر
دراین مطالعه شبیهسازی بالستیک داخلی و جریانهای خروجی از موتور سوخت جامد، بررسی شده است. میدان جریان در نظر گرفته شده در این مسئله شامل گرین استوانهای و دیواره جامد موتور و دامنه جریان در خروجی نازل، مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته است. معادلات جریان به صورت متقارن محوری و با فرض تراکم پذیری برای پدیده سوزش سوخت در حالت سوزش غیر فرسایشی،بکار گرفته شدهاست. در مطالعه حاضر، گرین سوخت از نوع استوانهای، که از کاربردترین نوع گرین های سوخت به لحاظ سادگی درتولید می باشد،در نظر گرفته شدهاست. به جهت نزدیکی بیشتر مدل شبیهساز به فرآیند واقعی، از توابع تعریف شده توسط کاربر در نرم افرار فلوئنت،برای توصیف برخی کمیتها و پدیدههای خاص مسئله مورد بررسی، استفاده شدهاست. در پایان نتایج حاصل از شبیهسازی در حالتهای مختلف سوزش سوخت، مورد بررسی و نشان دهنده دقت مدل شبیهساز با استفاده از وارد کردن پارامترهای تاثیرگذار بر سوزش سوخت می باشد.
علمی پژوهشی
مهندسی فضائی/مکانیک مدارهای فضائی/علوم فضائی/مخابرات فضائی/...
محمد سجاد مهدیاری؛ مهران نصرت اللهی؛ رضا زردشتی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 خرداد 1402
چکیده
یک مقایسه و تحلیل آماری جامع روی مشخصات حسگرهای ستاره به کار رفته در دنیا، میتواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار پژوهشگران، سازندگان و مشتریان این حوزه قرار دهد. در این راستا، با یک جستجوی جامع، 12 شاخصه از حسگرهای ستاره (دقت، سرعت قابل ردیابی، زمان شناسایی اولیه، فرکانس، میدان دید، قدر ستاره، جرم، حجم، توان، ولتاژ، دما و عمر) در ...
بیشتر
یک مقایسه و تحلیل آماری جامع روی مشخصات حسگرهای ستاره به کار رفته در دنیا، میتواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار پژوهشگران، سازندگان و مشتریان این حوزه قرار دهد. در این راستا، با یک جستجوی جامع، 12 شاخصه از حسگرهای ستاره (دقت، سرعت قابل ردیابی، زمان شناسایی اولیه، فرکانس، میدان دید، قدر ستاره، جرم، حجم، توان، ولتاژ، دما و عمر) در میان 72 حسگر ستاره مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. همچنین با برازش منحنیها در نمودارهای مقایسهای روابطی استخراج گردیده که امکان طراحی آماری را برای سازندگان میسر مینماید. با امتیازدهی هر شاخصه، امکان مقایسه هم زمان تمام مشخصات حسگرها بوسیله نمودار فراهم شده و به طراحان ماهواره این امکان را داده تا با وزندهی به معیارها، بهترین حسگر ستاره موجود را برای هدف و مأموریت خود، شناسایی و انتخاب نمایند. همچنین بررسی حسگرهای بومی نشان میدهد با الهامگیری از سختافزار و نرمافزار حسگرهایی چون PST3 ارتقاء و پیشرفت محصولات در زمان کمتری قابل حصول خواهد بود.
علمی- ترویجی
تعمیر و نگهداری موتور، بال و بدنه وسایط پرنده/تکنولوژی/ساخت/...
مهدی جعفری؛ سید امیررضا اردبیلی؛ امیر کاوه
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 تیر 1402
چکیده
اجزای محیط LEO متشکل از خلاء بالا، تابش فرابنفش، چرخههای حرارتی، اکسیژن اتمی، ذرات باردار، تابش الکترومغناطیسی، میکروشهاب سنگها و زبالههای فضایی، به طور قابل توجهی ویژگیهای مواد مواد کامپوزیتی زمینه پلیمری را تخریب میکنند. بنابراین، در طراحی سازههای فضایی با استفاده از مواد کامپوزیتی، خرابی احتمالی خواص مکانیکی ناشی از ...
بیشتر
اجزای محیط LEO متشکل از خلاء بالا، تابش فرابنفش، چرخههای حرارتی، اکسیژن اتمی، ذرات باردار، تابش الکترومغناطیسی، میکروشهاب سنگها و زبالههای فضایی، به طور قابل توجهی ویژگیهای مواد مواد کامپوزیتی زمینه پلیمری را تخریب میکنند. بنابراین، در طراحی سازههای فضایی با استفاده از مواد کامپوزیتی، خرابی احتمالی خواص مکانیکی ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت در محیط فضایی LEO باید به دقت مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس، درک قابل اعتماد از محیط LEO در اثرات بر روی مواد کامپوزیت و همچنین بررسی ویژگیهای آن بسیار مهم است. سیستم شبیه ساز فضایی تحت خلأ با هدف ایجاد محیطی استاندارد با قابلیت رسیدن به خلأهای بالا و همچنین قابلیت ایجاد دماهای پایین طراحی میگردد، همچنین برای بررسی صلاحیت اجزای فضایی و تحقیقات مواد مورد استفاده در ماهواره استفاده میشوند. این سیستمها رفتار قطعات ماهواره را تجزیه و تحلیل میکنند، تعادل حرارتی و عملکرد آن را ارزیابی میکنند تا از موفقیت و بقای ماموریت اطمینان حاصل کنند.
علمی پژوهشی
تعمیر و نگهداری موتور، بال و بدنه وسایط پرنده/تکنولوژی/ساخت/...
سعید رمضانی؛ حمزه سلطانعلی؛ امیر بیرامی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 مرداد 1402
چکیده
مدیریت سلامت و پیشبینی عیوب به عنوان یکی از گزارههای اصلی نگهداری و تعمیرات پیشگویانه، نقش ویژهای به منظور شناسایی، تشخیص و پیشبینی وضعیت سلامت انواع داراییهای فیزیکی ایفا مینماید. ارزیابی وضعیت سلامت انواع داراییها در صنعت هوایی، با هدف ارائه برنامههای نگهداشت، از طریق برآورد وضعیت زوال/تخریب یکی از راهکارهای اساسی ...
بیشتر
مدیریت سلامت و پیشبینی عیوب به عنوان یکی از گزارههای اصلی نگهداری و تعمیرات پیشگویانه، نقش ویژهای به منظور شناسایی، تشخیص و پیشبینی وضعیت سلامت انواع داراییهای فیزیکی ایفا مینماید. ارزیابی وضعیت سلامت انواع داراییها در صنعت هوایی، با هدف ارائه برنامههای نگهداشت، از طریق برآورد وضعیت زوال/تخریب یکی از راهکارهای اساسی است. در این مطالعه، با توجه به محدودیتها و عدم قطعیتهای موجود در روشهای مرسوم پیشبینی در حوزه تعیین روند زوال تجهیزات، یک مدل توسعهیافته شبکه عصبی مصنوعی با محوریت مفهوم یادگیری عمیق و مقایسه آن با سایر روشهای مرسوم ارائه شد. نتایج مقایسهای نشان داد که روش شبکه عصبی پرسپترون عمیق با دقت پیش-بینی 94 درصد دارای عملکرد بالایی در تعیین روند زوال در موتورهای توربینی هواپیما در مقایسه با سایر روشهای مرسوم داشته است. نتایج حاصل از این تحقیق میتواند در پیشبینی عمر مفید باقیمانده و نیز ارائه برنامههای مناسب نگهداشت در تجهیزات صنایع هوایی مورد استفاده باشد.
علمی پژوهشی
آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
محمد حسین مقیمی اسفندآبادی؛ محمد حسن جوارشکیان
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 مرداد 1402
چکیده
پژوهش حاضر، به بررسی تأثیر فنس بر گردابه های راس بال و سطوح کنترلی در هواپیما با استفاده از روش عددی می پردازد. در طراحی و قرار دادن فنس های بال، ابعاد متوسط استخراج شده از گردابه های راس بال در زوایای حمله مختلف به کار گرفته شده است. همچنین، فنس ها با ابعاد مشخص شده در سه ارتفاع و سه موقعیت مختلف در طول بال نصب شده (طول فنس برابر با میانگین ...
بیشتر
پژوهش حاضر، به بررسی تأثیر فنس بر گردابه های راس بال و سطوح کنترلی در هواپیما با استفاده از روش عددی می پردازد. در طراحی و قرار دادن فنس های بال، ابعاد متوسط استخراج شده از گردابه های راس بال در زوایای حمله مختلف به کار گرفته شده است. همچنین، فنس ها با ابعاد مشخص شده در سه ارتفاع و سه موقعیت مختلف در طول بال نصب شده (طول فنس برابر با میانگین طول گردابه در آن قسمت و ارتفاع فنس 30 درصد قطر گردابه آن قسمت است) و در زوایای حمله 7 تا 16 درجه بررسی شدهاند. گام بعدی، طراحی ابعاد فنس به روش بهینه سازی تک هدفه است. هدف دستیابی به بهترین طراحی که با حداقل زمان و هزینه به یک راه حل بهینه همگرا شود. طراحی فنس ها در سه نقطه بر اساس ابعاد گردابه با روش عددی انجام می شود. با این حال، تجزیه و تحلیل عددی (CFD) به زمان محاسباتی زیادی نیاز دارد، برای حل این، از تابع پایه شبکه عصبی (RBF) و مدل کریجینگ (Kriging) با قرار دادن شرایط اولیه مسئله و نتایج حل عددی در صورت وجود فنس، استفاده شده تا با تعیین مناسب ترین مکان، ضریب گشتاور غلتشی را به حداقل رسانیم.
علمی پژوهشی
مکانیک پرواز/ناوبری/کنترل/...
محمد مهدی سوری؛ سید حسین ساداتی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 مرداد 1402
چکیده
این مقاله به تشریح روند طراحی و شبیهسازی عملکرد کنترلکننده پیش بین مدل بهینه میپردازد که به منظور هدایت موشک در یک مساله دو بعدی کمینهسازی زمان برخورد و فاصله از دست دهی با هدف ایجاد شدهاند. در طراحی کنترلکننده پیش بین مدل بهینه، ابتدا نوع پرکاربرد مدل پیشبین خطی ضمنی طراحی شده و سپس مدل پیشبین غیرخطی ...
بیشتر
این مقاله به تشریح روند طراحی و شبیهسازی عملکرد کنترلکننده پیش بین مدل بهینه میپردازد که به منظور هدایت موشک در یک مساله دو بعدی کمینهسازی زمان برخورد و فاصله از دست دهی با هدف ایجاد شدهاند. در طراحی کنترلکننده پیش بین مدل بهینه، ابتدا نوع پرکاربرد مدل پیشبین خطی ضمنی طراحی شده و سپس مدل پیشبین غیرخطی ارائه شده و عملکرد آنها در هدایت موشک مورد ارزیابی قرار گرفته است. با توجه به شبیهسازی ها میتوان نشان داد که کنترلکننده پیشبین مدل خطی ضمنی (برخط) و کنترل کننده پیشبین مدل غیرخطی بهینه، فاصله برخورد نهایی موشک با هدف و زمان برخورد را به خوبی کنترل میکند. نوآوری این مقاله طراحی کنترل کننده پیشبین مدل بهینه با استفاده از الگوریتم ژنتیک و اجتماع ذرات در مدل هدایت و کنترل یکپارچه است.
یادداشت تحقیقاتی
سازه/مکانیک جامدات/دینامیک جامدات/ارتعاشات/آئروالاستیسیته/...
سعید طرهانی؛ مهدی کرمی خرم آبادی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 شهریور 1402
چکیده
در این تحقیق به بررسی استحکام ضربه نانو کامپوزیت تابعی اپوکسی تقویت شده با نانو ذرات گرافن پرداخته شده است. ابتدا نمونه ها برای توزیع یکنواخت و تابعی ساخته شده است. سپس نحوه توزیع نانو ذرات با استفاده از میکروسکوپ الکترونی روبشی بررسی شده است. بر اساس این بررسی برای توزیع یکنواخت، در نمونه های کمتر از ۵/۱% درصد وزنی نانو ذرات گرافن هیچ ...
بیشتر
در این تحقیق به بررسی استحکام ضربه نانو کامپوزیت تابعی اپوکسی تقویت شده با نانو ذرات گرافن پرداخته شده است. ابتدا نمونه ها برای توزیع یکنواخت و تابعی ساخته شده است. سپس نحوه توزیع نانو ذرات با استفاده از میکروسکوپ الکترونی روبشی بررسی شده است. بر اساس این بررسی برای توزیع یکنواخت، در نمونه های کمتر از ۵/۱% درصد وزنی نانو ذرات گرافن هیچ نشانه ای از ذرات بهم چسبیده یافت نگردید. برای نمونه تابعی نیز تصویر برداری صورت گرفته و مشاهده گردیده که مرز لایه ها بهم پیوسته است. سپس نمونه ها تحت آزمایش ضربه ای ایزود قرار داده شده و مشاهده گردیده که برای توزیع یکنواخت، میزان جذب انرژی تا ۱% درصد وزنی نانو ذرات گرافن افزایش یافته و سپس برای نمونه ۵/۱% درصد وزنی نانو ذرات گرافن، مقدار آن شروع به کاهش می کند. برای بررسی صحت نتایج بدست آمده، با استفاده از روش اجزاء محدود مدلسازی برای نمونه های ذکر شده صورت گرفته و نتایج بدست آمده با نتایج آزمایشگاهی مقایسه گردیده است.
علمی پژوهشی
پیشرانش/ترمودینامیک/انتقال حرارت/سوخت و احتراق/انرژی/...
سیدمحمدامین برقعی؛ محمدامین اسکندری
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 شهریور 1402
چکیده
بهطورکلی براساس استانداردگوست روسیه دستگاه موتور پیشرانهای فضایی شامل چندین زیرسیستم میباشد که به دلیل همپوشانی و تأثیرپذیری زیادبین مخازن پیشرانه وسیستم تغذیه معمولاًبهصورت کوپل با یکدیگر طراحی میشوند. درمطالعات انجامشده علاوه برشناخت المانهای مداری ونحوهی چیدمان مداری، منجربه شناخت نیازمندیها، اهداف والزامات ...
بیشتر
بهطورکلی براساس استانداردگوست روسیه دستگاه موتور پیشرانهای فضایی شامل چندین زیرسیستم میباشد که به دلیل همپوشانی و تأثیرپذیری زیادبین مخازن پیشرانه وسیستم تغذیه معمولاًبهصورت کوپل با یکدیگر طراحی میشوند. درمطالعات انجامشده علاوه برشناخت المانهای مداری ونحوهی چیدمان مداری، منجربه شناخت نیازمندیها، اهداف والزامات اصلی طراحی سامانه نیزمیشود. سپس براساس مطالعات انجام پذیرفته،طراحی مدار سامانهی تغذیه وانتخاب المانهای آن صورت گرفته است. با استفاده از روابط ساده سیالاتی افت فشارهریک ازاین المانهای محاسبه شده و بابرقراری بالانس انرژی فشار مخازن استخراج میگردد. پسازآن بادرنظرگرفتن جرم باقیمانده ازگازفشار گذاردرمخازن، جرم کلی موردنیازازگازفشارگذار محاسبهشده است. باتوجه به کرایژونیک بودن پیشرانهها،ملاحظات طراحی مسیرهاو مخازن اهمیت بیشتری خواهدداشت و درنهایت پس به ارائه و ملاحظات طراحی مفهومی پرداخته شده است. ازاهداف اصلی این پژوهش طراحی براساس استاندارد برای رسیدن به قابلیت اطمینان بالا میباشد. در این مقاله به بررسی انواع سیستمهای تغذیه و گلوگاهها و چالشهای مختلف پرداخته میشودو درنهایت مدل دوبعدی این زیر سیستم براساس سطح TRL کشور ارائه خواهد شد.
علمی پژوهشی
مکانیک پرواز/ناوبری/کنترل/...
محمد براتی؛ مهدی سبزه پرور؛ محمد نوابی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 شهریور 1402
چکیده
از مهمترین پیششرطهای انجام موفق آزمونهای کنترل وضعیت در سیمولاتور آزمایشگاهی دینامیک وضعیت فضاپیما، انطباق حداکثری مرکز جرم پلتفرم با مرکز دوران آن برای حذف گشتاور اغتشاشی جاذبه میباشد. در این مقاله استخراج یک مدل دینامیکی مناسب برای پلتفرم دارای نابالانسی جرمی انجام شده و سپس روشی اصولی برای پایدارسازی آن توسط کنترلکننده ...
بیشتر
از مهمترین پیششرطهای انجام موفق آزمونهای کنترل وضعیت در سیمولاتور آزمایشگاهی دینامیک وضعیت فضاپیما، انطباق حداکثری مرکز جرم پلتفرم با مرکز دوران آن برای حذف گشتاور اغتشاشی جاذبه میباشد. در این مقاله استخراج یک مدل دینامیکی مناسب برای پلتفرم دارای نابالانسی جرمی انجام شده و سپس روشی اصولی برای پایدارسازی آن توسط کنترلکننده خطی همراه با شرایط پایداری ارائه میشود. در روش پیشنهادی، ابتدا بردار موقعیت مرکز جرم پلتفرم تخمین زده میشود. سپس یک قانون کنترل تناسبی-مشتقی با جابجایی خودکار دو جرم محور افقی پلتفرم را با صفحه افق محلی همتراز کرده و انحرافات مرکز جرم در این صفحه را خنثی میکند. در مرحله پایانی، انحراف مرکز جرم از مرکز دوران در راستای قائم مجدداً تخمین زده شده و توسط مکانیزم جابجایی جرم این محور خنثی و بالانس جرمی در راستای سه محور تکمیل میشود. در شبیهسازی از معادلات دینامیک غیرخطی استفاده شده و محدودیت سرعت عملگر کنترلی لحاظ شده است. نتایج نشاندهنده عملکرد مطلوب روش پیشنهادی در کاهش قابل توجه گشتاور پسماند ناشی از نابالانسی میباشد.