علمی پژوهشی
مکانیک پرواز/ناوبری/کنترل/...
محمدحسین علیزاده؛ علیرضا طلوعی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 فروردین 1402
چکیده
هواپیمای مورد نظر از نوع هواپیمای بدون سرنشین با قابلیت انجام ماموریت چندگانه می باشد. در این مقاله پس از خطی سازی کانال فراز، تابع انتقال برای نقاط مهم استخراج می شود. سپس یک جبرانساز مقاوم کلاسیک و یک میراکننده سرعت زاویه ای طراحی می شود. با توجه به بازه عدم قطعیتها، با کمک الگوریتم بهینه سازی کلونی زنبور عسل، جبرانساز تنظیم می گردد. ...
بیشتر
هواپیمای مورد نظر از نوع هواپیمای بدون سرنشین با قابلیت انجام ماموریت چندگانه می باشد. در این مقاله پس از خطی سازی کانال فراز، تابع انتقال برای نقاط مهم استخراج می شود. سپس یک جبرانساز مقاوم کلاسیک و یک میراکننده سرعت زاویه ای طراحی می شود. با توجه به بازه عدم قطعیتها، با کمک الگوریتم بهینه سازی کلونی زنبور عسل، جبرانساز تنظیم می گردد. همچنین مقدار بهینه زاویه عقب گرد بال به صورت غیر مستقیم از مقدار بهینه مرکز فشار آیرودینامیکی بدست می آید. رویکرد بهینه سازی در این مقاله، مقاوم نمودن کانال فراز در مواجهه با عدم قطعیتها است. نتایج نشان می دهد، با نوآوری صورت گرفته در طراحی جبرانساز به روش کلاسیک و ترکیب آن با شبیه سازی مونت کارلو و الگوریتم بهینه ساز، رفتار کانال فراز در زمان حضور عدم قطعیتها بهبود قابل توجهی داشته است.
علمی پژوهشی
تعمیر و نگهداری موتور، بال و بدنه وسایط پرنده/تکنولوژی/ساخت/...
سعید رمضانی؛ حمزه سلطانعلی؛ امیر بیرامی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 مرداد 1402
چکیده
مدیریت سلامت و پیشبینی عیوب به عنوان یکی از گزارههای اصلی نگهداری و تعمیرات پیشگویانه، نقش ویژهای به منظور شناسایی، تشخیص و پیشبینی وضعیت سلامت انواع داراییهای فیزیکی ایفا مینماید. ارزیابی وضعیت سلامت انواع داراییها در صنعت هوایی، با هدف ارائه برنامههای نگهداشت، از طریق برآورد وضعیت زوال/تخریب یکی از راهکارهای اساسی ...
بیشتر
مدیریت سلامت و پیشبینی عیوب به عنوان یکی از گزارههای اصلی نگهداری و تعمیرات پیشگویانه، نقش ویژهای به منظور شناسایی، تشخیص و پیشبینی وضعیت سلامت انواع داراییهای فیزیکی ایفا مینماید. ارزیابی وضعیت سلامت انواع داراییها در صنعت هوایی، با هدف ارائه برنامههای نگهداشت، از طریق برآورد وضعیت زوال/تخریب یکی از راهکارهای اساسی است. در این مطالعه، با توجه به محدودیتها و عدم قطعیتهای موجود در روشهای مرسوم پیشبینی در حوزه تعیین روند زوال تجهیزات، یک مدل توسعهیافته شبکه عصبی مصنوعی با محوریت مفهوم یادگیری عمیق و مقایسه آن با سایر روشهای مرسوم ارائه شد. نتایج مقایسهای نشان داد که روش شبکه عصبی پرسپترون عمیق با دقت پیش-بینی 94 درصد دارای عملکرد بالایی در تعیین روند زوال در موتورهای توربینی هواپیما در مقایسه با سایر روشهای مرسوم داشته است. نتایج حاصل از این تحقیق میتواند در پیشبینی عمر مفید باقیمانده و نیز ارائه برنامههای مناسب نگهداشت در تجهیزات صنایع هوایی مورد استفاده باشد.
علمی پژوهشی
پیشرانش/ترمودینامیک/انتقال حرارت/سوخت و احتراق/انرژی/...
سیدمحمدامین برقعی؛ محمدامین اسکندری
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 شهریور 1402
چکیده
بهطورکلی بر اساس استاندارد گوست روسیه دستگاه موتور پیشرانهای فضایی شامل زیرسیستمهای پاشش،محفظه رانش، سیستم انتقال حرارت و خنک کاری، سیستم راهانداز، سیستم تغذیه، سیستم کنترل بردار رانش و بخش مخازن سوخت و اکسنده میباشد که به دلیل همپوشانی و تأثیرپذیری زیاد بین مخازن پیشرانه و سیستم تغذیه معمولاً بهصورت کوپل با یکدیگر طراحی ...
بیشتر
بهطورکلی بر اساس استاندارد گوست روسیه دستگاه موتور پیشرانهای فضایی شامل زیرسیستمهای پاشش،محفظه رانش، سیستم انتقال حرارت و خنک کاری، سیستم راهانداز، سیستم تغذیه، سیستم کنترل بردار رانش و بخش مخازن سوخت و اکسنده میباشد که به دلیل همپوشانی و تأثیرپذیری زیاد بین مخازن پیشرانه و سیستم تغذیه معمولاً بهصورت کوپل با یکدیگر طراحی میشوند. در مطالعات انجامشده علاوه بر شناخت المانهای مداری و نحوهی چیدمان مداری، منجر به شناخت نیازمندیها، اهداف و الزامات و قیود اصلی طراحی پیشرانش میشود. سپس بر اساس مطالعات انجام پذیرفته، طراحی مدار سامانهی تغذیه و انتخاب المانهای آن صورت گرفته است. با استفاده از روابط سیالاتی افت فشار هر یک از این المانهای محاسبه شده و با برقراری بالانس انرژی فشار مخازن استخراج میگردد. پسازآن با در نظر گرفتن جرم باقیمانده از گاز فشار گذار در مخازن، جرم کلی موردنیاز از گاز فشار گذار محاسبهشده است. با توجه به کرایژونیک (فوق سرد) یا زم استیک بودن پیشرانهها در این پروژه، ملاحظات طراحی مسیرها و مخازن اهمیت بیشتری خواهد داشت و درنهایت پس به ارائه تغییرات فشار در هر دو مسیر سوخت و اکسنده، به نمودار لوله کشی و ابزار دقیق پرداخته شده است. از اهداف اصلی این پژوهش طراحی بر اساس استاندارد برای رسیدن به قابلیت اطمینان بالا میباشد. در این مقاله به بررسی انواع سیستمهای تغذیه مختلف و گلوگاهها و چالشهای مختلف پرداخته میشود و درنهایت مدل دوبعدی این زیر سیستم بر اساس سطح تکنولوژی قابل دستیابی کشور ارائه خواهد شد.
علمی پژوهشی
مهندسی فضائی/مکانیک مدارهای فضائی/علوم فضائی/مخابرات فضائی/...
نرگس طالبی مطلق؛ سویل محمدزاده صدیق؛ حسین بهشتی؛ حمید قوچی اسگندر؛ محرم شاملی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 مهر 1402
چکیده
در این مقاله، کنترل تحملپذیر عیب غیرفعال مبتنی بر مد لغزشی اصلاحشده تطبیقی در حضور اغتشاشات خارجی، نامعینی سیستم و عیب عملگرها برای کنترل وضعیت در ماهواره با چهار چرخ عکسالعملی طراحی شده است. به منظور نیل به این هدف، روش کنترل مد لغزشی نهایی سریع تطبیقی، بهدلیل مقاومت در برابر نامعینیهای مدل نشده و طراحی روش کنترل برای مدل ...
بیشتر
در این مقاله، کنترل تحملپذیر عیب غیرفعال مبتنی بر مد لغزشی اصلاحشده تطبیقی در حضور اغتشاشات خارجی، نامعینی سیستم و عیب عملگرها برای کنترل وضعیت در ماهواره با چهار چرخ عکسالعملی طراحی شده است. به منظور نیل به این هدف، روش کنترل مد لغزشی نهایی سریع تطبیقی، بهدلیل مقاومت در برابر نامعینیهای مدل نشده و طراحی روش کنترل برای مدل غیرخطی سیستم مورد استفاده قرار گرفته است. برای بهبود عملکرد کنترلکننده، سطح لغزش به گونهای انتخاب شده است که خطای ردیابی در زمان محدود به همسایگی کوچکی از مبدا همگرا شود (که با استفاده از قانون لیاپانوف توسعهیافته به اثبات رسیده) و از تکینگی قانون کنترلی جلوگیری گردد. در روش پیشنهادی، با بهکارگیری یک بهره تطبیقی در بخش رساننده قانون کنترلی مد لغزشی اثرات نامطلوب ناشی از نامعینیهای سیستم کاهش مییابد. این امر باعث کاهش چشمگیر خطای ردیابی و در نتیجه بهبود عملکرد سیستم حلقه بسته میشود. همچنین، در راستای حذف پدیده چترینگ، پارامترهای تطبیقی و سطح لغزش به عنوان ضریب بخش رساننده کنترلی اعمال میشود. نتایج شبیهسازی بیانگر ردیابی وضعیت با دقت بالا، حذف چترینگ و بهبود عملکرد سیستم حلقه بسته است.
علمی- ترویجی
آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
محمدحسین مقیمی اسفندآبادی؛ محمد حسن جوارشکیان
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 آبان 1402
چکیده
هواپیما بدون سرنشین یک نوع هواپیما است که بدون نیاز به سرنشین انسانی عمل میکند. این هواپیماها قادر به پرواز خودکار، بدون نیاز به کنترل از راه دور هستند و بیشتر به وسیله کامپیوتر و سنسورها کنترل میشوند. هواپیما بدون سرنشین در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار میگیرد و کاربردهای مختلفی دارد که شامل ارتباطات، نظارت و عکاسی و فیلمبرداری ...
بیشتر
هواپیما بدون سرنشین یک نوع هواپیما است که بدون نیاز به سرنشین انسانی عمل میکند. این هواپیماها قادر به پرواز خودکار، بدون نیاز به کنترل از راه دور هستند و بیشتر به وسیله کامپیوتر و سنسورها کنترل میشوند. هواپیما بدون سرنشین در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار میگیرد و کاربردهای مختلفی دارد که شامل ارتباطات، نظارت و عکاسی و فیلمبرداری هوایی، امنیت و نظارت بر مرزها، جستجو و نجات، مطالعات علمی و محیط زیست، کشاورزی و همچنین صنعت نظامی میباشد. از مزایای استفاده از هواپیمای بدون سرنشین میتوان به کارایی بالا، دسترسی به مناطق دشوار و خطرناک، کاهش هزینه اشاره کرد. با این حال، استفاده از هواپیما بدون سرنشین همچنین با چالشها و مشکلاتی همراه است. یکی از مهم ترین مشکلات ، خطر از دست دادن کنترل و مشکلات ایرودینامیکی و اتمام سوخت و در زوایای حملهی مختلف است. بهبود ضرایب آیرودینامیکی میتواند به افزایش امنیت پرواز و کاهش خطرات مربوط به از دست دادن کنترل هواپیما کمک کند. در این پژوهش به برسی المانها، تغیر شکلهای ایجاد شده روی بال هواپیما و سطوح کنترلیهای کاربردی جهت بهبود ضرایب آیرودینامیکی میپردازیم.
علمی پژوهشی
پیشرانش/ترمودینامیک/انتقال حرارت/سوخت و احتراق/انرژی/...
علی حاجی زاده؛ میریوسف هاشمی؛ علی ضیائی اصل
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 آبان 1402
چکیده
با توجه به اهمیت بسیار بالای توربین گازی در تولید برق و همچنین توسعه روزافزون آن، از جملهی مهمترین روشها برای افزایش کارایی پرههای توربین گازی، افزودن پوشش محافظ گرمایی به سطح خارجی آنهاست. این پوششها اینکه باعث بهبود خنککاری پره توربین گازی میشوند، ولی معایبی نیز دارند که از جمله معایب آنها زبر نمودن سطح پرهها ...
بیشتر
با توجه به اهمیت بسیار بالای توربین گازی در تولید برق و همچنین توسعه روزافزون آن، از جملهی مهمترین روشها برای افزایش کارایی پرههای توربین گازی، افزودن پوشش محافظ گرمایی به سطح خارجی آنهاست. این پوششها اینکه باعث بهبود خنککاری پره توربین گازی میشوند، ولی معایبی نیز دارند که از جمله معایب آنها زبر نمودن سطح پرهها است که ناخواسته منجر به جدایشهای جریان سیال داغ اطراف توربین گازی میگردند، لذا سطوح زبر پوششهای محافظ گرمایی میبایست به طور بهینه و هدفدار مورد استفاده قرار گیرند. در این تحقیق، با استفاده از نرم افزار تجاری فلوئنت به بررسی و تحلیل این نوع پوششها، برای یافتن مناسبترین حالت ممکن جهت استفاده از آن پرداخته شده است. تاثیر پارامترهای زبری سطح، ضخامت و جنس پوششهای محافظ گرمایی مورد بررسی قرار گرفته و بهینه ترین حالت برای پارامترهای مذکور، به ترتیب 1/0 م م، 38/0 م م و 7/2 وات بر متردرکلوین بدست آمدهاست.
علمی پژوهشی
مهندسی فضائی/مکانیک مدارهای فضائی/علوم فضائی/مخابرات فضائی/...
الهام حسینی؛ راضیه نریمانی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 آبان 1402
چکیده
یکی از سرویسهای مخابرات ماهوارهای سرویس ذخیره و ارسال است که در این مقاله به تحلیل مشخصات این سرویس و تبیین تاثیر هریک از آنها روی پارامترهای طراحی محموله میپردازیم. یکی از چالشهای طراحی محموله مخابراتی نگاشت پارامترهای سرویس به الزامات فنی اجزای محموله است. ابتدا روابط تحلیلی بین پارامترهای سرویس( تعداد کاربران، ترافیک هر ...
بیشتر
یکی از سرویسهای مخابرات ماهوارهای سرویس ذخیره و ارسال است که در این مقاله به تحلیل مشخصات این سرویس و تبیین تاثیر هریک از آنها روی پارامترهای طراحی محموله میپردازیم. یکی از چالشهای طراحی محموله مخابراتی نگاشت پارامترهای سرویس به الزامات فنی اجزای محموله است. ابتدا روابط تحلیلی بین پارامترهای سرویس( تعداد کاربران، ترافیک هر کاربر و تاخیر مجاز) و الزامات فنی( ظرفیت شبکه و حافظه روی برد) ارائه شده است. سپس پروتکلهای لایههای شبکه و پارامترهای آنها با هدف بهینهسازی توان و بازده شبکه براساس شرایط لینک مخابرات ماهوارهای انتخاب میشود. با مشخص شدن اثرگذاری مشخصات سرویس روی پارامترهای طراحی و سیستماتیک کردن فرایند طراحی، استخراج الزامات محموله در مسیر توسعه شبکه براحتی انجام میشود. یکی از عوامل موثر در طراحی بلوک دیاگرام محموله مخابراتی قابلیت اطمینان آن است. نوع و طرح افزونگی با در نظر گرفتن قابلیت اطمینان اجزای محموله مخابراتی و کارکرد هر جزء با هدف حصول قابلیت اطمینان محموله و کاهش انتشار خطا پیشنهاد شده است
علمی پژوهشی
آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
محمد حسین مقیمی اسفندآبادی؛ محمد حسن جوارشکیان
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 مرداد 1402
چکیده
پژوهش حاضر، به بررسی تأثیر فنس بر گردابه های راس بال و سطوح کنترلی در هواپیما با استفاده از روش عددی می پردازد. در طراحی و قرار دادن فنس های بال، ابعاد متوسط استخراج شده از گردابه های راس بال در زوایای حمله مختلف به کار گرفته شده است. همچنین، فنس ها با ابعاد مشخص شده در سه ارتفاع و سه موقعیت مختلف در طول بال نصب شده (طول فنس برابر با میانگین ...
بیشتر
پژوهش حاضر، به بررسی تأثیر فنس بر گردابه های راس بال و سطوح کنترلی در هواپیما با استفاده از روش عددی می پردازد. در طراحی و قرار دادن فنس های بال، ابعاد متوسط استخراج شده از گردابه های راس بال در زوایای حمله مختلف به کار گرفته شده است. همچنین، فنس ها با ابعاد مشخص شده در سه ارتفاع و سه موقعیت مختلف در طول بال نصب شده (طول فنس برابر با میانگین طول گردابه در آن قسمت و ارتفاع فنس 30 درصد قطر گردابه آن قسمت است) و در زوایای حمله 7 تا 16 درجه بررسی شدهاند. گام بعدی، طراحی ابعاد فنس به روش بهینه سازی تک هدفه است. هدف دستیابی به بهترین طراحی که با حداقل زمان و هزینه به یک راه حل بهینه همگرا شود. طراحی فنس ها در سه نقطه بر اساس ابعاد گردابه با روش عددی انجام می شود. با این حال، تجزیه و تحلیل عددی (CFD) به زمان محاسباتی زیادی نیاز دارد، برای حل این، از تابع پایه شبکه عصبی (RBF) و مدل کریجینگ (Kriging) با قرار دادن شرایط اولیه مسئله و نتایج حل عددی در صورت وجود فنس، استفاده شده تا با تعیین مناسب ترین مکان، ضریب گشتاور غلتشی را به حداقل رسانیم.
علمی پژوهشی
آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
رامین ذاکری
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 اردیبهشت 1402
چکیده
در این مقاله به سازههای تغییر شکلپذیر یک ایرفویل متقارن و بررسی نیروهای آیرودینامیکی درون تونلباد در ابعاد مینیاتوری بصورت تجربی پرداخته شده است. مساله مورد بررسی در این مقاله بررسی اثر تغییر شکل سطحی در یک ریزایرفویل میباشد. بهمنظور صحتسنجی تونل، یک صفحه تخت در محفظه آزمون تونلباد مینیاتوری مورد بررسی قرار گرفت ...
بیشتر
در این مقاله به سازههای تغییر شکلپذیر یک ایرفویل متقارن و بررسی نیروهای آیرودینامیکی درون تونلباد در ابعاد مینیاتوری بصورت تجربی پرداخته شده است. مساله مورد بررسی در این مقاله بررسی اثر تغییر شکل سطحی در یک ریزایرفویل میباشد. بهمنظور صحتسنجی تونل، یک صفحه تخت در محفظه آزمون تونلباد مینیاتوری مورد بررسی قرار گرفت و نتایج تجربی با نتایج موجود با خطای کمتر از 10 درصد گزارش شده است. نمونه ایرفویلهای انتخابی یکی از نمونه ریزایرفویلها ساده (غیر مورفینگ) و نمونه دیگر به صورت هوشمند (مورفینگ) میباشد. جنس سازه انتخابی برای هر دو نمونه ریزایرفویل، چوب بالسا بوده و برای پوسته از روکشحرارتی استفاده شده است. مرحله اول ریزایرفویل ساده در محفظه آزمون مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت مرحله بعد شامل طراحی، ساخت و نهایتاً ارزیابی ریزایرفویل هوشمند در محفظه آزمون اساس کار بوده است. در طراحی ریزایرفویل هوشمند، سازه به دو بخش قسمت ثابت (بخش ابتدایی سازه ) و قسمت متحرک (بخش انتهایی سازه ) تقسیم میشود.
علمی پژوهشی
پیشرانش/ترمودینامیک/انتقال حرارت/سوخت و احتراق/انرژی/...
محسن اسفندی؛ محمدکاظم مؤیدی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 خرداد 1402
چکیده
دراین مطالعه شبیهسازی بالستیک داخلی و جریانهای خروجی از موتور سوخت جامد، بررسی شده است. میدان جریان در نظر گرفته شده در این مسئله شامل گرین استوانهای و دیواره جامد موتور و دامنه جریان در خروجی نازل، مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته است. معادلات جریان به صورت متقارن محوری و با فرض تراکم پذیری برای پدیده سوزش سوخت در حالت سوزش غیر ...
بیشتر
دراین مطالعه شبیهسازی بالستیک داخلی و جریانهای خروجی از موتور سوخت جامد، بررسی شده است. میدان جریان در نظر گرفته شده در این مسئله شامل گرین استوانهای و دیواره جامد موتور و دامنه جریان در خروجی نازل، مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته است. معادلات جریان به صورت متقارن محوری و با فرض تراکم پذیری برای پدیده سوزش سوخت در حالت سوزش غیر فرسایشی،بکار گرفته شدهاست. در مطالعه حاضر، گرین سوخت از نوع استوانهای، که از کاربردترین نوع گرین های سوخت به لحاظ سادگی درتولید می باشد،در نظر گرفته شدهاست. به جهت نزدیکی بیشتر مدل شبیهساز به فرآیند واقعی، از توابع تعریف شده توسط کاربر در نرم افرار فلوئنت،برای توصیف برخی کمیتها و پدیدههای خاص مسئله مورد بررسی، استفاده شدهاست. در پایان نتایج حاصل از شبیهسازی در حالتهای مختلف سوزش سوخت، مورد بررسی و نشان دهنده دقت مدل شبیهساز با استفاده از وارد کردن پارامترهای تاثیرگذار بر سوزش سوخت می باشد.
علمی پژوهشی
مکانیک پرواز/ناوبری/کنترل/...
محمد مهدی سوری؛ سید حسین ساداتی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 مرداد 1402
چکیده
این مقاله به تشریح روند طراحی و شبیهسازی عملکرد کنترلکننده پیش بین مدل بهینه میپردازد که به منظور هدایت موشک در یک مساله دو بعدی کمینهسازی زمان برخورد و فاصله از دست دهی با هدف ایجاد شدهاند. در طراحی کنترلکننده پیش بین مدل بهینه، ابتدا نوع پرکاربرد مدل پیشبین خطی ضمنی طراحی شده و سپس مدل پیشبین غیرخطی ...
بیشتر
این مقاله به تشریح روند طراحی و شبیهسازی عملکرد کنترلکننده پیش بین مدل بهینه میپردازد که به منظور هدایت موشک در یک مساله دو بعدی کمینهسازی زمان برخورد و فاصله از دست دهی با هدف ایجاد شدهاند. در طراحی کنترلکننده پیش بین مدل بهینه، ابتدا نوع پرکاربرد مدل پیشبین خطی ضمنی طراحی شده و سپس مدل پیشبین غیرخطی ارائه شده و عملکرد آنها در هدایت موشک مورد ارزیابی قرار گرفته است. با توجه به شبیهسازی ها میتوان نشان داد که کنترلکننده پیشبین مدل خطی ضمنی (برخط) و کنترل کننده پیشبین مدل غیرخطی بهینه، فاصله برخورد نهایی موشک با هدف و زمان برخورد را به خوبی کنترل میکند. نوآوری این مقاله طراحی کنترل کننده پیشبین مدل بهینه با استفاده از الگوریتم ژنتیک و اجتماع ذرات در مدل هدایت و کنترل یکپارچه است.
یادداشت تحقیقاتی
سازه/مکانیک جامدات/دینامیک جامدات/ارتعاشات/آئروالاستیسیته/...
سعید طرهانی؛ مهدی کرمی خرم آبادی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 شهریور 1402
چکیده
در این تحقیق به بررسی استحکام ضربه نانو کامپوزیت تابعی اپوکسی تقویت شده با نانو ذرات گرافن پرداخته شده است. ابتدا نمونه ها برای توزیع یکنواخت و تابعی ساخته شده است. سپس نحوه توزیع نانو ذرات با استفاده از میکروسکوپ الکترونی روبشی بررسی شده است. بر اساس این بررسی برای توزیع یکنواخت، در نمونه های کمتر از ۵/۱% درصد وزنی نانو ذرات گرافن هیچ ...
بیشتر
در این تحقیق به بررسی استحکام ضربه نانو کامپوزیت تابعی اپوکسی تقویت شده با نانو ذرات گرافن پرداخته شده است. ابتدا نمونه ها برای توزیع یکنواخت و تابعی ساخته شده است. سپس نحوه توزیع نانو ذرات با استفاده از میکروسکوپ الکترونی روبشی بررسی شده است. بر اساس این بررسی برای توزیع یکنواخت، در نمونه های کمتر از ۵/۱% درصد وزنی نانو ذرات گرافن هیچ نشانه ای از ذرات بهم چسبیده یافت نگردید. برای نمونه تابعی نیز تصویر برداری صورت گرفته و مشاهده گردیده که مرز لایه ها بهم پیوسته است. سپس نمونه ها تحت آزمایش ضربه ای ایزود قرار داده شده و مشاهده گردیده که برای توزیع یکنواخت، میزان جذب انرژی تا ۱% درصد وزنی نانو ذرات گرافن افزایش یافته و سپس برای نمونه ۵/۱% درصد وزنی نانو ذرات گرافن، مقدار آن شروع به کاهش می کند. برای بررسی صحت نتایج بدست آمده، با استفاده از روش اجزاء محدود مدلسازی برای نمونه های ذکر شده صورت گرفته و نتایج بدست آمده با نتایج آزمایشگاهی مقایسه گردیده است.
علمی پژوهشی
مکانیک پرواز/ناوبری/کنترل/...
محمد براتی؛ مهدی سبزه پرور؛ محمد نوابی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 مهر 1402
چکیده
از مهمترین پیششرطهای انجام موفق آزمونهای کنترل وضعیت در سیمولاتور آزمایشگاهی دینامیک وضعیت فضاپیما، انطباق حداکثری مرکز جرم پلتفرم با مرکز دوران آن برای حذف گشتاور اغتشاشی جاذبه میباشد. در این مقاله استخراج یک مدل دینامیکی مناسب برای پلتفرم دارای نابالانسی جرمی انجام شده و سپس روشی اصولی برای پایدارسازی آن توسط کنترلکننده ...
بیشتر
از مهمترین پیششرطهای انجام موفق آزمونهای کنترل وضعیت در سیمولاتور آزمایشگاهی دینامیک وضعیت فضاپیما، انطباق حداکثری مرکز جرم پلتفرم با مرکز دوران آن برای حذف گشتاور اغتشاشی جاذبه میباشد. در این مقاله استخراج یک مدل دینامیکی مناسب برای پلتفرم دارای نابالانسی جرمی انجام شده و سپس روشی اصولی برای پایدارسازی آن توسط کنترلکننده خطی همراه با شرایط پایداری ارائه میشود. در روش پیشنهادی، ابتدا بردار موقعیت مرکز جرم پلتفرم تخمین زده میشود. سپس یک قانون کنترل تناسبی-مشتقی با جابجایی خودکار دو جرم محور افقی پلتفرم را با صفحه افق محلی همتراز کرده و انحرافات مرکز جرم در این صفحه را خنثی میکند. در مرحله پایانی، انحراف مرکز جرم از مرکز دوران در راستای قائم مجدداً تخمین زده شده و توسط مکانیزم جابجایی جرم این محور خنثی و بالانس جرمی در راستای سه محور تکمیل میشود. در شبیهسازی از معادلات دینامیک غیرخطی استفاده شده و محدودیت سرعت عملگر کنترلی لحاظ شده است. نتایج نشاندهنده عملکرد مطلوب روش پیشنهادی در کاهش قابل توجه گشتاور پسماند ناشی از نابالانسی میباشد.
علمی- ترویجی
سایر زمینههای مرتبط
سامان یزدان نیک؛ مرتضی طایفی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 مهر 1402
چکیده
در عصر حاضر، استفاده از تکنولوژی پهپادهای چند موتوره شاهد افزایش قابل توجهی در زمینههای متنوعی از جمله جامعه علمی، صنعتی و تجاری بوده است. این سیستمهای چندمنظوره نقشهای کلانی از جمله نظارت، پوشش شبکههای بیسیم، سنجش از راه دور، عملیات جستجو و نجات، تحویل مرسولات، تسهیل انتقال خدمات پزشکی، کشاورزی، مدیریت ترافیک و بازرسی ...
بیشتر
در عصر حاضر، استفاده از تکنولوژی پهپادهای چند موتوره شاهد افزایش قابل توجهی در زمینههای متنوعی از جمله جامعه علمی، صنعتی و تجاری بوده است. این سیستمهای چندمنظوره نقشهای کلانی از جمله نظارت، پوشش شبکههای بیسیم، سنجش از راه دور، عملیات جستجو و نجات، تحویل مرسولات، تسهیل انتقال خدمات پزشکی، کشاورزی، مدیریت ترافیک و بازرسی زیرساخت و دیگر زمینهها را به خود اختصاص دادهاند. خط سیر پیشرفت تکنولوژی بر اهمیت قریب الوقوع کوادکوپترهای هوشمند به عنوان یک نیروی دگرگون کننده در صنعت تاکید می کند که نویدبخش راههای جدید و بازتعریف پارادایم های معمول است. در واقع، این تغییر پارادایم برای کاهش ریسکهای عملیاتی و هزینههای مالی استفاده خواهد شد و در نتیجه باعث افزایش جذب نوآوریهای تکنولوژیکی میشود. پیشبینیها نشان میدهد که نفوذ پهپادها در بخش زیرساختها و پروژههای عمرانی بزرگ تا پایان دههی سوم قرن 21 به حدود 45 میلیارد دلار خواهد رسید. این مقاله با نگاهی جامع در بررسی کاربردها و چالشهای وابسته به سیستمهای مولتی روتور و با تمرکز ویژه بر کوادکوپترها در زمینههای تحقیقاتی و صنایع مختلف پرداخته است. علاوهبراین، این مقاله تجزیه و تحلیلی عمیق از روندهای فعلی را ارائه داده و به بررسی زوایای توسعههای آتی در استفاده از این وسایل تحولی میپردازد.
علمی- ترویجی
تعمیر و نگهداری موتور، بال و بدنه وسایط پرنده/تکنولوژی/ساخت/...
مهدی جعفری؛ سید امیررضا اردبیلی؛ امیر کاوه
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 تیر 1402
چکیده
اجزای محیط LEO متشکل از خلاء بالا، تابش فرابنفش، چرخههای حرارتی، اکسیژن اتمی، ذرات باردار، تابش الکترومغناطیسی، میکروشهاب سنگها و زبالههای فضایی، به طور قابل توجهی ویژگیهای مواد مواد کامپوزیتی زمینه پلیمری را تخریب میکنند. بنابراین، در طراحی سازههای فضایی با استفاده از مواد کامپوزیتی، خرابی احتمالی خواص مکانیکی ناشی از ...
بیشتر
اجزای محیط LEO متشکل از خلاء بالا، تابش فرابنفش، چرخههای حرارتی، اکسیژن اتمی، ذرات باردار، تابش الکترومغناطیسی، میکروشهاب سنگها و زبالههای فضایی، به طور قابل توجهی ویژگیهای مواد مواد کامپوزیتی زمینه پلیمری را تخریب میکنند. بنابراین، در طراحی سازههای فضایی با استفاده از مواد کامپوزیتی، خرابی احتمالی خواص مکانیکی ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت در محیط فضایی LEO باید به دقت مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس، درک قابل اعتماد از محیط LEO در اثرات بر روی مواد کامپوزیت و همچنین بررسی ویژگیهای آن بسیار مهم است. سیستم شبیه ساز فضایی تحت خلأ با هدف ایجاد محیطی استاندارد با قابلیت رسیدن به خلأهای بالا و همچنین قابلیت ایجاد دماهای پایین طراحی میگردد، همچنین برای بررسی صلاحیت اجزای فضایی و تحقیقات مواد مورد استفاده در ماهواره استفاده میشوند. این سیستمها رفتار قطعات ماهواره را تجزیه و تحلیل میکنند، تعادل حرارتی و عملکرد آن را ارزیابی میکنند تا از موفقیت و بقای ماموریت اطمینان حاصل کنند.
علمی پژوهشی
تعمیر و نگهداری موتور، بال و بدنه وسایط پرنده/تکنولوژی/ساخت/...
حمیدرضا زارعی؛ مصطفی لیوانی؛ میثم جلالوند
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 مهر 1402
چکیده
چکیده: در این مقاله برای بررسی شدت آسیب وارده به خلبان بالگرد تحت ضربه ناشی از سقوط، شبیهسازی عددی مدل صندلی واقعی کابین خلبان بالگرد انجام شده است. برای محدود کردن پیچیدگی مسئله، ضربهای کاملاً عمودی بهعنوان سناریوی مرجع برای مجموعهای شامل یک صندلی بالگرد قابل سقوط، بخش جذب انرژی و یک آدمک انساننما در نظر گرفته شد. برای این ...
بیشتر
چکیده: در این مقاله برای بررسی شدت آسیب وارده به خلبان بالگرد تحت ضربه ناشی از سقوط، شبیهسازی عددی مدل صندلی واقعی کابین خلبان بالگرد انجام شده است. برای محدود کردن پیچیدگی مسئله، ضربهای کاملاً عمودی بهعنوان سناریوی مرجع برای مجموعهای شامل یک صندلی بالگرد قابل سقوط، بخش جذب انرژی و یک آدمک انساننما در نظر گرفته شد. برای این کار مدل سهبعدی صندلی موجود در آزمایشگاه در دو حالت با و بدون افزودن مکانیزم جذب انرژی مورد مطالعه قرار گرفت. از سازه لانهزنبوری در بخش میراکننده صندلی استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد استفاده از جاذب UPVC برای آزمایش سقوط از ارتفاع با جرم مشخص، بر اساس معیارهای بیومکانیکی آسیبهای واردشده به جمجمه و ستون فقرات را حدود 80 درصد کاهش داده است. همچنین بر اساس نتایج مستخرجه در این پژوهش، سازه لانهزنبوری آلومینیومی با اینکه معیار آسیب وارده به سر را برآورده کرده و در محدوده مجاز قرار میگیرد، ولی معیارهای آسیب وارده به ستون فقرات و محدوده شتاب مجاز را رد کرده است؛ بااینحال نسبت به حالت بدون لانهزنبوری عملکرد بسیار بهتری داشته و تا حدود زیادی توانسته انرژی ضربه حاصل از سقوط را جذب نماید.
علمی- ترویجی
مهندسی فضائی/مکانیک مدارهای فضائی/علوم فضائی/مخابرات فضائی/...
پوریا شکرالهی؛ مسعود ابراهیمی کچویی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 آبان 1402
چکیده
بسترهای آزمایش فضایی نقطه عطفی در مأموریتهای فضایی هستند. توسعه بسترهای آزمایشگاهی که قادر به آزمایش مأموریتهای فضایی هستند باعث افزایش قابلیت اطمینان و بهبود عملکرد سامانههای فضایی در مأموریتهای خود میشود. در این مقاله به یک مطالعه مروری بر روی بسترهای آزمایش فضایی با تمرکز بر روی بسترهای آزمایشگاهی ملاقات و اتصال پرداخته ...
بیشتر
بسترهای آزمایش فضایی نقطه عطفی در مأموریتهای فضایی هستند. توسعه بسترهای آزمایشگاهی که قادر به آزمایش مأموریتهای فضایی هستند باعث افزایش قابلیت اطمینان و بهبود عملکرد سامانههای فضایی در مأموریتهای خود میشود. در این مقاله به یک مطالعه مروری بر روی بسترهای آزمایش فضایی با تمرکز بر روی بسترهای آزمایشگاهی ملاقات و اتصال پرداخته شده است. در این مطالعه، بسترهای آزمایش به دو دسته دوبعدی و سهبعدی تقسیمبندی شدهاند. بسترهای مبتنی بر میز فاقد اصطکاک، پلتفرمهای شبیهساز رباتیک و ترکیب میز و یک ساختار ریلی در دسته دوبعدی قرار گرفتهاند. دسته سهبعدی نیز شامل بسترهای مبتنی بر بازوی رباتیک، استخرهای آب، محیط فاقد جاذبه یا جاذبه نزدیک به صفر، ریل در یک محیط سهبعدی و پرندههای بدون سرنشین است. با توجه به اهمیت توسعه و اجرای بسترهای آزمایشگاهی برای مأموریتهای فضایی و ملاقات و اتصال، در پایان، بسترهای آزمایش تقسیمبندی، معرفی و مثالهایی از آزمایشگاههای موجود و نمونههایی از موسسهها و مراکز فعال در این حوزه معرفی شدهاند.
علمی پژوهشی
تعمیر و نگهداری موتور، بال و بدنه وسایط پرنده/تکنولوژی/ساخت/...
جمشید فضیلتی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 آبان 1402
چکیده
پروانههای (ملخ) حلقوی با مبدأ استفاده دریایی یکی از ایدههایی است که بهتازگی توسط محققان مرکز لینکلن MIT برای کاربردهای هوایی معرفی شده است. ادعا شده است که این طراحی با حذف نقاط فرار سیال در انتهای تیغهها، بهطور قابل توجهی سطح نویز را در مقایسه با ملخهای متداول کاهش میدهد. با توجه به اهمیت کاهش آثار زیست محیطی وسایل پرنده، ...
بیشتر
پروانههای (ملخ) حلقوی با مبدأ استفاده دریایی یکی از ایدههایی است که بهتازگی توسط محققان مرکز لینکلن MIT برای کاربردهای هوایی معرفی شده است. ادعا شده است که این طراحی با حذف نقاط فرار سیال در انتهای تیغهها، بهطور قابل توجهی سطح نویز را در مقایسه با ملخهای متداول کاهش میدهد. با توجه به اهمیت کاهش آثار زیست محیطی وسایل پرنده، این نوع طراحی میتواند بهویژه در محیطهای شهری مفید باشد و پذیرش پهپادها را برای کاربرد تسهیل کند. در این مطالعه، با هدف شناسایی این نوع طراحی، فرایند نمونهسازی و آزمون نوعی از این پروانه انجام گرفته است. پارامتر عملکردی اصلی مورد توجه در این مطالعه نیروی پیشران (تراست) است. جهت ایجاد بستری برای مقایسه، نمونههایی از پروانههای متداول تیغهای نیز تولید و آزموده شده است. به عنوان یک روش سریع و در دسترس برای نمونهسازی، ساخت نمونههای پروانه به روش تولید افزایشی و با استفاده از چاپگر سهبعدی انجام شده است. در اجرای آزمون، اندازهگیری همزمان دور چرخش موتور و تراست پروانه انجام شده است. در نهایت نمودارهای عملکردی برای تمام پروانهها استخراج و مقایسه شده است. نتایج این مطالعه نشان داد که پروانه حلقوی سهحلقه با وزن کمی بیشتر، تراست بیشتر از پروانه متداول سهتیغه ارائه میکند.