حسن ناصح
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1397، ، صفحه 47-52
چکیده
هدف اصلی از ارائة این مقاله، بررسی راهبرد و اهداف بلند مدت توسعة فناوری حاملهای فضایی ایالات متحده آمریکا میباشد. اخیراً، ایالات متحده برای توسعة حاملهای فضایی خود رویکردهای نوینی را مد نظر قرار داده است. منشا اصلی این رویکردها را میتوان در ایدة برنامة ساستین که توسط نیروی دریایی ایالات متحده شکل گرفته است، جستجو کرد. هدف ...
بیشتر
هدف اصلی از ارائة این مقاله، بررسی راهبرد و اهداف بلند مدت توسعة فناوری حاملهای فضایی ایالات متحده آمریکا میباشد. اخیراً، ایالات متحده برای توسعة حاملهای فضایی خود رویکردهای نوینی را مد نظر قرار داده است. منشا اصلی این رویکردها را میتوان در ایدة برنامة ساستین که توسط نیروی دریایی ایالات متحده شکل گرفته است، جستجو کرد. هدف اصلی برنامة ساستین ارسال تجهیزات و امکانات مورد نیاز به نقاط مختلف زمین در کمترین زمان و هزینه میباشد. لذا، اهمیت این برنامه سبب شده است که این کشور، رویکردهای توسعة فناوری حاملهای فضایی آینده خود را به نحوی در راستای تکمیل برنامة ساستین، برنامهریزی نماید. بنابراین در این مقاله، ضمن بررسی نیازهای برنامة ساستین، رویکردهای نوین توسعة فناوری حاملهای فضایی برای دستیابی به این مهم ارائه خواهند شد.
آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
امیرفرهنگ نیکخو؛ علی اسماعیلی
دوره 6، شماره 4 ، اسفند 1401، ، صفحه 47-56
چکیده
در این تحقیق، تغییرات دامنه و طول موج تابع سینوسی که لبه حمله موجدار بال را تشکیل میدهد در شرایط پس از واماندگی مورد مطالعه قرار گرفته است تا میزان اثرگذاری هر یک از این پارامترها بر روی کنترل پدیده واماندگی بررسی شود و میزان حساسیت پدیده واماندگی به هر یک از این دو پارامتر سنجیده شود. به این منظور، بال با سطح مقطع اپلر دارای لبة ...
بیشتر
در این تحقیق، تغییرات دامنه و طول موج تابع سینوسی که لبه حمله موجدار بال را تشکیل میدهد در شرایط پس از واماندگی مورد مطالعه قرار گرفته است تا میزان اثرگذاری هر یک از این پارامترها بر روی کنترل پدیده واماندگی بررسی شود و میزان حساسیت پدیده واماندگی به هر یک از این دو پارامتر سنجیده شود. به این منظور، بال با سطح مقطع اپلر دارای لبة حمله موجدار مدنظر واقع شده و شبیهسازی عددی بهازای رینولدز 140000 و در زاویه حمله 22 درجه که دقیقاً بعد از واماندگی است انجام شدهاست. نتایج نشان داده که ارتفاع ناحیه جدا شده جریان به دامنه موج سینوسی حساسیت بیشتری دارد درحالیکه عرض ناحیه جدا شده جریان شدیداً به طول موج تابع سینوسی وابسته است. نسبت ضرایب آیرودینامیکی نیز به افزایش دامنه موج سینوسی حساسیت بیشتری دارد و با کاهش 5/7% روبرو شدهاست.
یاسر جعفری؛ محمد فراهانی
دوره 1، شماره 3 ، اسفند 1396، ، صفحه 49-60
چکیده
در این مقاله به مطالعه و معرفی نسل جدید جتهای مافوق صوت تجاری (SSBJ) پرداخته شده است. مهمترین مزیت استفاده از جتهای مافوق صوت در ناوگان مسافربری هوایی، صرفهجویی در زمان سفر است. در این پژوهش، ابتدا برخی از مهمترین چالشها موجود در مسیر توسعة تکنولوژی جتهای مافوق صوت تجاری و راهکارهای غلبه بر این چالشها بررسی میشوند. تمرکز ...
بیشتر
در این مقاله به مطالعه و معرفی نسل جدید جتهای مافوق صوت تجاری (SSBJ) پرداخته شده است. مهمترین مزیت استفاده از جتهای مافوق صوت در ناوگان مسافربری هوایی، صرفهجویی در زمان سفر است. در این پژوهش، ابتدا برخی از مهمترین چالشها موجود در مسیر توسعة تکنولوژی جتهای مافوق صوت تجاری و راهکارهای غلبه بر این چالشها بررسی میشوند. تمرکز این پژوهش بر روی معرفی شرکتها و سازمانهای فعال در زمینة توسعه جتهای مافوق صوت تجاری نسل جدید است. همچنین، برنامة زمانی ورود محصولات عملی شرکتها و سازمانهای معرفی شده به ناوگان حمل و نقل مسافربری هوایی ارائه خواهد شد.
پیشرانش/ترمودینامیک/انتقال حرارت/سوخت و احتراق/انرژی/...
سبحان حرفت؛ مصطفی محمودی
دوره 7، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 49-58
چکیده
امروزه افزایش برد گلولههای متداول از اهمیت زیادی برخوردار شده است. فناوریهای قبلی، برد گلولهها را به مقدار مشخصی افزایش میداد. این فناوریهای پیشین در گلولههای توپخانهای شامل فناوری ایجاد دمش در پایه گلوله و استفاده از فناوری گلوله راکتی میباشد. امروزه شرکتهای بزرگ تحقیقاتی از فناوری جدیدی در افزایش گلوله توپ استفاده ...
بیشتر
امروزه افزایش برد گلولههای متداول از اهمیت زیادی برخوردار شده است. فناوریهای قبلی، برد گلولهها را به مقدار مشخصی افزایش میداد. این فناوریهای پیشین در گلولههای توپخانهای شامل فناوری ایجاد دمش در پایه گلوله و استفاده از فناوری گلوله راکتی میباشد. امروزه شرکتهای بزرگ تحقیقاتی از فناوری جدیدی در افزایش گلوله توپ استفاده میکنند. بر اساس ادعای این شرکتها فناوریهای جدید میتواند برد گلوله 155 میلیمتری را تا 155 کیلومتر افزایش دهد. فناوری جدید همان استفاده از فناوری رمجت سوخت جامد است که اکنون بسیار موردتوجه قرارگرفته است. موتورهای رمجت، هیچ قطعهی متحرکی ندارند و در نگاه اول، مانند یک لوله توخالی به نظر میرسند که بیشتر در سرعتهای مافوق صوت به کار میروند. در اینگونه موتورها، برای روشن شدن موتور ابتدا باید سرعت هوا به مقدار لازم برسد در صورت رخداد چنین حالتی، موتور رم جت بهطور خودکار روشن میشود. در این پژوهش فناوری گلوله رم جت و پیشرفتهای حاصله در آن بررسیشده است. با توجه به بررسیهای انجام شده، یکی از فناوریهای مهم آینده در گلولههای توپخانهای، استفاده از فناوری رمجت است.
پیشرانش/ترمودینامیک/انتقال حرارت/سوخت و احتراق/انرژی/...
جاماسب پیرکندی؛ علیرضا زلفی؛ غلامرضا هاشم زاده
دوره 7، شماره 3 ، شهریور 1402، ، صفحه 49-67
چکیده
مطالعات نشان میدهد که تحلیل قانون اول در سیستمهای پیشرانش هوایی به تنهایی کافی نبوده و جهت بررسی دقیق یک موتور باید قانون دوم و تحلیل اگزرژی نیز مورد بررسی قرار گیرد. تحلیل ترمودینامیکی و اگزرژی موتورهای هواتنفسی به ویژه موتورهای توربوجت، توربوفن و توربوپراپ در دهه اخیر توجه پژوهشگران زیادی را به خود جلب کرده است. در ...
بیشتر
مطالعات نشان میدهد که تحلیل قانون اول در سیستمهای پیشرانش هوایی به تنهایی کافی نبوده و جهت بررسی دقیق یک موتور باید قانون دوم و تحلیل اگزرژی نیز مورد بررسی قرار گیرد. تحلیل ترمودینامیکی و اگزرژی موتورهای هواتنفسی به ویژه موتورهای توربوجت، توربوفن و توربوپراپ در دهه اخیر توجه پژوهشگران زیادی را به خود جلب کرده است. در این رویکرد با استفاده از قوانین ترمودینامیکی و تحلیلهای اگزرژی، موتورهای توربوجت، توربوفن و توربوپراپ به صورت سیستمی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و حالت کارکرد بهینه آنها استخراج می-گردد. هدف عمده این پژوهش بررسی و ارائه آخرین یافتههای تحقیقاتی در این حوزه با تمرکز بر موتورهای توربوجت، توربوفن و توربوپراپ می-باشد. نتایج بیشتر تحقیقات نشان میدهد که محفظه احتراق و پسسوز دو بخش مهم موتورهای هوایی هستند که بیشترین تخریب اگزرژی در آنها رخ میدهد. از سوی دیگر بررسی و تحلیل اگزرژی موتورها در خارج از نقطه طراحی نیز مساله مهمی است که در سالهای اخیر مورد توجه بوده است.
سیّدحامد هاشمی مهنه
دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1396، ، صفحه 53-59
چکیده
در این نوشته، نخست اکتشافات فضایی از دیدگاه تاریخی بیان و سپس مأموریتهای مهم جاری و آینده در این حوزه به اختصار معرفی میشوند. همچنین، سطح نشینها با تمرکز بر ماه نشینها و مریخ نشینها مورد بررسی قرار میگیرند و چالشهای فنی و مأموریت آنها مرور میشود. در ادامه به مسئله فرود آرام بهعنوان یکی از ضروریات مأموریتهای ...
بیشتر
در این نوشته، نخست اکتشافات فضایی از دیدگاه تاریخی بیان و سپس مأموریتهای مهم جاری و آینده در این حوزه به اختصار معرفی میشوند. همچنین، سطح نشینها با تمرکز بر ماه نشینها و مریخ نشینها مورد بررسی قرار میگیرند و چالشهای فنی و مأموریت آنها مرور میشود. در ادامه به مسئله فرود آرام بهعنوان یکی از ضروریات مأموریتهای فضایی سطح نشین پرداخته میشود. سپس، مسئله فرود آرام بر ماه به عنوان یک مسئله خاص همراه با فازهای مأموریتی آن معرفی میشود. بهدلیل اهمیت صرفهجویی در مصرف سوخت، مسئله فرود آرام بر ماه در قالب یک مسئله کنترل بهینةمصرف سوخت با معادلات دیفرانسیل عادی غیر خطی مدلسازی میشود. همچنین، معادلات حاکم، شرایط اولیه و نهایی آن در شرایط مختلف و نیز توابع هدف مرسوم در این دست مسائل بر حسب مراجع موجود بیان میشود. در پایان نیز نتایج حل عددی یک مسألة نمونه برای فرود آرام بر سطح ماه بیان خواهد شد.
شیما طبیبیان
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1397، ، صفحه 53-62
چکیده
سال هاست که ایده مسکونی شدن کرات دیگر و اعزام انسان به فضا به طور جدی پیگیری می شود. دانشمندان تلاش های زیادی را در راستای کشف آثار حیات در سایر کرات و انتخاب مکان مناسب برای زندگی انسان ها در فضا انجام داده اند. به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، ایلان ماسک، مدیرعامل پروژه اسپیس ایکیس و از چهره های سرشناس عرصة فضانوردی، ...
بیشتر
سال هاست که ایده مسکونی شدن کرات دیگر و اعزام انسان به فضا به طور جدی پیگیری می شود. دانشمندان تلاش های زیادی را در راستای کشف آثار حیات در سایر کرات و انتخاب مکان مناسب برای زندگی انسان ها در فضا انجام داده اند. به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، ایلان ماسک، مدیرعامل پروژه اسپیس ایکیس و از چهره های سرشناس عرصة فضانوردی، اخیراً در حال کار برای راهاندازی یک پایگاه در مریخ تا پیش از سال 2030 است. اما، چندان قطعیتی وجود ندارد که نخستین ساکنان دائمی این پایگاه را انسانها تشکیل دهند و شاید رباتها پیش از انسانها به مریخ مهاجرت کنند. یکی از پیچیده ترین ربات های اعزام شده به مریخ، مریخ نورد کنجکاوی با مأموریت یافتن آثار حیات بر روی سیارة سرخ بوده است. این مقاله به اهداف، ویژگی ها و دستاوردهای ربات های کاوشگر اعزام شده به مریخ از جمله کنجکاوی، پیچیده ترین ربات اعزام شده به سیاره سرخ، می پردازد.
احمدرضا علی اکبری
دوره 2، شماره 3 ، آذر 1397، ، صفحه 53-65
چکیده
تلاش برای ساخت موشکها در اوایل قرن 12 میلادی وجود داشت. اما فعالیتهای جدی و علمی در این زمینه، در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی آغاز شدند. نتیجۀ این فعالیتها، عاقبت در سال 1942 به ساخت موشک با سوخت مایع انجامید. بعد از جنگ جهانی دوم، این فعالیتها عمدتاً در ایالات متحدۀ آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی (آن زمان) ادامه یافتند ...
بیشتر
تلاش برای ساخت موشکها در اوایل قرن 12 میلادی وجود داشت. اما فعالیتهای جدی و علمی در این زمینه، در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی آغاز شدند. نتیجۀ این فعالیتها، عاقبت در سال 1942 به ساخت موشک با سوخت مایع انجامید. بعد از جنگ جهانی دوم، این فعالیتها عمدتاً در ایالات متحدۀ آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی (آن زمان) ادامه یافتند که منجر به ساخت یک سری از موشکهای بزرگ شدند که بعدها اصلاح، تکمیل و پیشرفتهتر شدند و امروزه مورد استفاده قرار میگیرند. یکی از نقطههای اوج این پیشرفتهای موشکی، موشک زحل 5 بود که باعث محقق شدن رؤیای سفر فضایی در بین سالهای 1969 تا 1972 و رسیدن پای انسان بر روی کرۀ ماه شد.
فاطمه موسوی
دوره 3، شماره 2 ، شهریور 1398، ، صفحه 53-58
چکیده
نیاز به تحقیقات پایة گیاهی تحت شرایط پیچیدة فضا بارها توسط سازمانهای فضایی دنیا، از جمله ناسا، عنوان شده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثرات میکروگراویتی القایی روی رویش و رشد لوله گرده لیلیوم میباشد. در این تحقیق، میزان زیستپذیری دانههای گرده توسط روش رنگآمیزی با استوکارمن تعیین شد. دانههای گرده لیلیوم در محیط کشت ...
بیشتر
نیاز به تحقیقات پایة گیاهی تحت شرایط پیچیدة فضا بارها توسط سازمانهای فضایی دنیا، از جمله ناسا، عنوان شده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثرات میکروگراویتی القایی روی رویش و رشد لوله گرده لیلیوم میباشد. در این تحقیق، میزان زیستپذیری دانههای گرده توسط روش رنگآمیزی با استوکارمن تعیین شد. دانههای گرده لیلیوم در محیط کشت مایع حاوی 10 درصد سوکروز، 6/1 میلی مول H3BO3، 1 میلیمول KCl و 1/0 میلیمول CaCl2 (pH=5.7) تحت هر دو شرایط کنترل زمینی و کلینواستت رویش پیدا کردند. پس از اینکوباسیون به مدت دو ساعت، گردهها به منظور بررسی درصد جوانه زنی و جهت رشد لوله گرده مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج نشان داد که درصد یا نرخ رویش دانههای گرده تحت شرایط میکروگراویتی نسبت به شرایط کنترل زمینی تمایل رو به افزایش را نشان میدهد. به هر حال، طول لولههای گرده تحت شرایط میکروگراویتی کاهش مییابد.
هوانوردی/خلبانی/مراقبت پرواز/ایمنی/استاندارد/اویونیک/مخابرات هوائی/...
مسعود ابراهیمی؛ مهلا رئوف مقدم
دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1401، ، صفحه 53-64
چکیده
از جمله فناوریهایی که در سالهای اخیر به صورت آزمایشی بکار گرفته شده، پرواز آرایشمند هواپیماهای مسافربری به سبک پرندگان است. شرکتهای هواپیمایی مدام در حال ابداع و نوآوری هستند تا بهرهوری هواپیماهایشان را بهبود بخشند. انتقال سریعتر مسافران و بارها به مقصد و مصرف سوخت کمتر از مشغلههای اصلی ذهن این شرکتها هستند. ...
بیشتر
از جمله فناوریهایی که در سالهای اخیر به صورت آزمایشی بکار گرفته شده، پرواز آرایشمند هواپیماهای مسافربری به سبک پرندگان است. شرکتهای هواپیمایی مدام در حال ابداع و نوآوری هستند تا بهرهوری هواپیماهایشان را بهبود بخشند. انتقال سریعتر مسافران و بارها به مقصد و مصرف سوخت کمتر از مشغلههای اصلی ذهن این شرکتها هستند. پرواز به صورت جمعی و با آرایش (آنچنان که پرندگان از سر غریزه انجام میدهند) مزیتهایی مانند کاهش نیروی درگ و مصرف انرژی دارد. اثرات تداخل آیرودینامیکی ناشی از پرواز آرایشمند و مشکل مربوط به آن، علاقه زیادی به تحقیق در این زمینه برانگیخته است. از نگرانیهای مربوط به پرواز آرایشمند، راحتی مسافر در کنار ایمنی با توجه به مسافت طولانی است. مواردی مانند طراحی سنسور و خستگی سازه نیز در این پروازها مهم میباشند. در این مقاله هدف بررسی راحتی سرنشینان در پرواز آرایشمند در شرایط عدم قطعیت میباشد.
لیلا برغمدی؛ سید حسن صدیقی؛ بیژن غفاری قمی؛ شهاب نوروزیان علم
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1399، ، صفحه 55-63
چکیده
آشکارسازی نور فرابنفش در علوم نجوم و هواشناسی به دلیل اطلاعات مفیدی که در اختیار میگذارد، مورد توجه قرار دارد. CCD هایی که بر پایة آشکارساز فرابنفش ساخته میشود، به انواع فیلترهای طول موجهای بلندتر نیاز ندارد. در این صورت، نور فرابنفش بهطور مستقیم آشکارسازی میشود و از این رو میتوان گفت که حساسیت مؤثر این نوع CCD نسبت به نور فرابنفش ...
بیشتر
آشکارسازی نور فرابنفش در علوم نجوم و هواشناسی به دلیل اطلاعات مفیدی که در اختیار میگذارد، مورد توجه قرار دارد. CCD هایی که بر پایة آشکارساز فرابنفش ساخته میشود، به انواع فیلترهای طول موجهای بلندتر نیاز ندارد. در این صورت، نور فرابنفش بهطور مستقیم آشکارسازی میشود و از این رو میتوان گفت که حساسیت مؤثر این نوع CCD نسبت به نور فرابنفش بیشتر است. علاوه بر پارامترهای اساسی آشکارساز، مثل بازدهی کوانتومی، جریان تاریک و جریان نوری، حد تحمل در برابر تشعشعات پرانرژی، بهخصوص برای آشکارسازهایی که جهت کاربرد در محیط فضایی مورد استفاده قرار میگیرد، اهمیت زیادی دارد. محیطهای تشعشعی با تأثیر و تغییر در مشخصات مواد و قطعات تشکیلدهندة آشکارسازهای نوری بهتدریج عملکرد آنها را با افت کیفیت مواجه کرده و باعث عملکرد نامناسب و محدودیتهایی در استفاده از آشکارسازها میشود. در این مقاله، ابتدا انواع آشکارسازهای فرابنفش و مشخصات عمومی آنها بررسی میشود. سپس، آشکارساز مبتنی بر نیمههادی AlN معرفی و اثر تشعشعات بر پارامترهای آن بررسی میشود. در انتها، به مطالعة چند نوع از آشکارسازهای طیف VUV جهت استفاده در کاربردهای فضایی پرداخته میشود.
حسین قره باغی
دوره 1، شماره 2 ، آذر 1396، ، صفحه 55-62
چکیده
با توجه به مشکلات کشور در خرید هواپیما و فرسوده شدن هواپیماهای ناوگان هوایی، بایستی برای پاسخ به این نیاز چارهاندیشی نمود. یکی از راههای رفع این نیاز، طراحی و ساخت هواپیما در داخل کشور است. با توجه به بررسیهای انجام شده، هواپیماهای مسافربری حدود 180 نفره با برد 5000 کیلومتر یکی از نیازهای کشور است. در این کار تحقیقاتی هزینههای ...
بیشتر
با توجه به مشکلات کشور در خرید هواپیما و فرسوده شدن هواپیماهای ناوگان هوایی، بایستی برای پاسخ به این نیاز چارهاندیشی نمود. یکی از راههای رفع این نیاز، طراحی و ساخت هواپیما در داخل کشور است. با توجه به بررسیهای انجام شده، هواپیماهای مسافربری حدود 180 نفره با برد 5000 کیلومتر یکی از نیازهای کشور است. در این کار تحقیقاتی هزینههای طراحی، ساخت و بهرهبرداری این نوع هواپیما مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین، هزینههای موجود در کشور آمریکا بررسی و با هزینههای موجود در ایران مقایسه شده است. در تحقیقات انجام شده سه هدف اصلی وجود داشت، اول تخمین کلیه هزینهها به تفکیک مراحل مختلف طراحی، ساخت و بهرهبرداری، دوم آنکه هزینههای طراحی سهم بسیار کمتری نسبت به هزینههای ساخت و بهرهبرداری دارد، سوم آنکه هزینه های موجود در ایران کمتر از آمریکاست.
محمدعلی دهنوی؛ رضا امامی
دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1398، ، صفحه 57-67
چکیده
نرخ سوزش در تعیین رفتار بالستیکی و عملکردی پیشرانههای راکت جامد نقش بسیار مهمی ایفا میکند. در این مقاله تأثیر عوامل مختلفی از جمله فشار محفظهی احتراق، دمای اولیه گرین پیشرانه، نسبت سوخت به اکسیدکننده، ترکیب درصد اجزای پیشرانه، اندازه ذرات اکسیدکننده، اندازهی راکت موتور و اندازهی گرین بر نرخ سوزش بررسی شده است. برای این بررسی، ...
بیشتر
نرخ سوزش در تعیین رفتار بالستیکی و عملکردی پیشرانههای راکت جامد نقش بسیار مهمی ایفا میکند. در این مقاله تأثیر عوامل مختلفی از جمله فشار محفظهی احتراق، دمای اولیه گرین پیشرانه، نسبت سوخت به اکسیدکننده، ترکیب درصد اجزای پیشرانه، اندازه ذرات اکسیدکننده، اندازهی راکت موتور و اندازهی گرین بر نرخ سوزش بررسی شده است. برای این بررسی، از فناوریها، روشها و تجهیزات آزمایشگاهی مختلفی استفاده میشود که از مهمترین آنها میتوان به روشهای (کراوفورد، Closed Vessel، اندازهگیری فراصوت، مایکروویو، پرتونگاری اشعهی ایکس، اندازهگیری ظرفیت الکتریکی پلاسما، تکنیکهای نوری، سیستمهای انتشار صوتی) اشاره نمود. کلیه روشهای مذکور، روشهایی است که در کشورهای پیشرو برای اندازهگیری نرخ سوزش پیشرانهها استفاده شده است. با مقایسه مزایا و معایب هر کدام از این فناوریها، تجهیزات و روشها در تعیین نرخ سوزش پیشرانههای جامد، میتوان تجهیزات و روش مطلوب را با در نظرگرفتن جوانب کلی اعم از (مسائل عملیاتی، اقتصادی، کاربردی بودن، ایمنی و ...) انتخاب نمود.
حلیمه حسن پور؛ رقیه پور حبیبیان
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1398، ، صفحه 57-65
چکیده
مطالعة گیاهان در فضا و شرایط جاذبة ناچیز برای اعزام موجود زنده به فض بسیار اهمیت دارد. نیروی جاذبه رشد و نمو گیاه را تغییر میدهد و این فرآیند با تعادل بین تکثیر و تمایز سلولی در مریستمها صورت میگیرد. تنظیم چرخة سلولی سبب تکثیر، رشد سلولی و در نتیجه تولید بهینه بیومس میشود. بی وزنی و جاذبة ناچیز روی فرآیندها و ترکیبات سلولی ...
بیشتر
مطالعة گیاهان در فضا و شرایط جاذبة ناچیز برای اعزام موجود زنده به فض بسیار اهمیت دارد. نیروی جاذبه رشد و نمو گیاه را تغییر میدهد و این فرآیند با تعادل بین تکثیر و تمایز سلولی در مریستمها صورت میگیرد. تنظیم چرخة سلولی سبب تکثیر، رشد سلولی و در نتیجه تولید بهینه بیومس میشود. بی وزنی و جاذبة ناچیز روی فرآیندها و ترکیبات سلولی تأثیر دارد. تغییر رشد و نمو گیاه تحت جاذبة ناچیز در ارتباط با تغییرات القا شده در غشا سیتوپلاسمی، ترانسکریپتوم، پروتئوم، دیوارة سلولی و علامتدهی کلسیم در سلولهای اختصاصی و غیراختصاصی درک جاذبه است. بررسی سلولی و ملکولی بافتهای گیاهی میتواند در آشکارسازی ساز و کارهای پاسخ به شرایط جاذبة ناچیز و توسعة دانش کشت گیاهان در فضا کمک نماید.
سایر زمینههای مرتبط
جلال کفاشان؛ نیکروز باقری
دوره 6، شماره 3 ، آذر 1401، ، صفحه 57-69
چکیده
پیشرفتهای اخیر در علم الکترونیک، کنترل، رایانه و تلفیق آنها با علم مکانیک و پرواز سبب توسعه خودروهای هوایی بدونسرنشین (پهپاد) شدهاست. آنچه در جامعه مشهود است، بیشتر ذکر مزیت و قابلیت این فناوری است و به پارامترهای فنی و چالشهای اساسی این فناوری جدید کمتر توجه میشود. توانمندی این خودروها تاکنون بهشیوههای مختلف بدون بیان ...
بیشتر
پیشرفتهای اخیر در علم الکترونیک، کنترل، رایانه و تلفیق آنها با علم مکانیک و پرواز سبب توسعه خودروهای هوایی بدونسرنشین (پهپاد) شدهاست. آنچه در جامعه مشهود است، بیشتر ذکر مزیت و قابلیت این فناوری است و به پارامترهای فنی و چالشهای اساسی این فناوری جدید کمتر توجه میشود. توانمندی این خودروها تاکنون بهشیوههای مختلف بدون بیان چالشها به اقشار مختلف جامعه القاءشده و تبلیغات روی واردات این فناوری همچنان ادامه دارد. با این حال به اقرار کارشناسان بینالمللی، ایران در حال تبدیلشدن به ابرقدرت جهانی در حوزه پهپاد است. اما، برخی از تصمیمسازان تنها از منظر واردات و نمایش تبلیغی به این وسیله پیشرفته و گرانقیمت مینگرند. مقاله حاضر قصددارد تا با بیان پیشینه، انواع و کاربردها، به بیان پارامترها و چالشهای مهم این فناوری پیشرفته با هدف آگاهی بیشتر و شناخت عمیقتر چالشها برای انتخاب عالمانه تصمیمگیران و کاربران از یکسو و آیندهپژوهشی برای طراحان، سازندگان و محققان از سوی دیگر، بپردازد.
سازه/مکانیک جامدات/دینامیک جامدات/ارتعاشات/آئروالاستیسیته/...
هادی قشوچیبرق؛ علی دهقانی؛ علی میرزائیکهق
دوره 6، شماره 4 ، اسفند 1401، ، صفحه 57-68
چکیده
امروزه در سطح دنیا با پیشرفت روز افزون تکنولوژیهای ساخت و طراحی، امکان ساخت کامپوزیتهای الیاف- فلز با سفتی متغیر فراهم شدهاست. این کامپوزیتها باتوجه به دارا بودن مزایای همزمان فلز و کامپوزیت، در صنایع مختلف به ویژه در صنعت هوایی بسیار کاربرد دارند. به عنوان نوآوری در این پژوهش، تحلیل فرکانسی صفحات لایهای الیاف- فلز سفتی ...
بیشتر
امروزه در سطح دنیا با پیشرفت روز افزون تکنولوژیهای ساخت و طراحی، امکان ساخت کامپوزیتهای الیاف- فلز با سفتی متغیر فراهم شدهاست. این کامپوزیتها باتوجه به دارا بودن مزایای همزمان فلز و کامپوزیت، در صنایع مختلف به ویژه در صنعت هوایی بسیار کاربرد دارند. به عنوان نوآوری در این پژوهش، تحلیل فرکانسی صفحات لایهای الیاف- فلز سفتی متغیر تحت بار حرارتی با روش نوار محدود نیمه تحلیلی بر مبنای تئوری کلاسیک صفحات مورد بررسی قرار گرفتهاست. در این راستا، اثرات شرایط مرزی، لایه چینی، تعداد لایهها و اثر ابعاد هندسی بر رفتار فرکانسی صفحات فوق مورد مطالعه قرار گرفتهاست. نتایج حاصله نشان میدهد فرکانس صفحات الیاف- فلز سفتی متغیر در شرایط مرزی مختلف با افزایش درجه حرارت، ضخامت و قیدهای صفحه افزایش مییابد. تغییر راستای الیاف و تغییر ابعاد هندسی نیز بر فرکانس صفحات تاثیرگذار است. جهت صحه سنجی، بخشی از نتایج با چند مرجع مختلف مقایسه و درستی نتایج تایید شدهاست.
سازه/مکانیک جامدات/دینامیک جامدات/ارتعاشات/آئروالاستیسیته/...
رضا معبودی؛ حسن شکراللهی؛ مصطفی اسماعیلی
دوره 7، شماره 1 ، اردیبهشت 1402، ، صفحه 57-67
چکیده
در این مقاله فلاتر تیر کامپوزیتی تقویت شده با نانولولههای کربنی دارای جرم متصله تحلیل و ارائه میشود. ناپایداری آیروالاستیک یک تیر مستطیل شکل با شرایط تکیهگاهی مختلف ارائه شده است. معادلات حاکم بر ارتعاشات این سیستم دینامیکی بر اساس اصل همیلتون تعیین گردیده است و سپس با حل معادلات به کمک روش مربعات تفاضلی تعمیم یافته در نهایت ...
بیشتر
در این مقاله فلاتر تیر کامپوزیتی تقویت شده با نانولولههای کربنی دارای جرم متصله تحلیل و ارائه میشود. ناپایداری آیروالاستیک یک تیر مستطیل شکل با شرایط تکیهگاهی مختلف ارائه شده است. معادلات حاکم بر ارتعاشات این سیستم دینامیکی بر اساس اصل همیلتون تعیین گردیده است و سپس با حل معادلات به کمک روش مربعات تفاضلی تعمیم یافته در نهایت فرکانس طبیعی سیستم دینامیکی مذکور محاسبه گردید. در مقایسههایی که با نتایج پژوهشهای پیشین صورت پذیرفت تطابق قابل قبولی مشاهده شد. سپس به بررسی اثرات تقویت کننده نانولوله کربنی و اثرات جرم متصله بر فرکانس و پایداری تیر مذکور پرداخته شده است. نتایج نشان میدهد فرکانس بی بعد با توزیع یکنواخت در کلیه شرایط مرزی با افزایش نسبت طول به ضخامت فرکانس کاهش پیدا میکند، همچنین پدیده فلاتر برای تیریکسرگیردار با توزیع کاهشی- افزایشی نسبت به توزیع یکنواخت مطلوبتر میباشد، و با حرکت جرم برای تیر یکسرگیردار از ابتدای تیر به مرکز تیر فرکانس کاهش پیدا میکند.
سروش تحیری؛ ولی اله غفاری؛ حسن محمد محمد خانی
دوره 3، شماره 2 ، شهریور 1398، ، صفحه 59-69
چکیده
در این مقاله بهبود عملکرد یک سیستم هدایت و کاهش خطای آن با استفاده از تراستر جانبی بررسی شده است. این امر با اضافه کردن سیستم موتورهای کنترل جهت (تراسترهای جانبی)، علاوه بر سطوح کنترل جسم، به سیستم هدایت محقق میشود. این سیستم شامل تعدادی تراستر یکبار مصرف است که در جهتهای مختلف در قسمت ابتدایی بدنه وسیله قرار میگیرد. در صورت فعال ...
بیشتر
در این مقاله بهبود عملکرد یک سیستم هدایت و کاهش خطای آن با استفاده از تراستر جانبی بررسی شده است. این امر با اضافه کردن سیستم موتورهای کنترل جهت (تراسترهای جانبی)، علاوه بر سطوح کنترل جسم، به سیستم هدایت محقق میشود. این سیستم شامل تعدادی تراستر یکبار مصرف است که در جهتهای مختلف در قسمت ابتدایی بدنه وسیله قرار میگیرد. در صورت فعال شدن هر تراستر، نیرویی به بدنة وسیله وارد و منجر به تولید گشتاوری حول مرکز جرم آن میشود. در نتیجه، از چرخش حاصل برای تغییرجهت جسم استفاده میشود. برای افزایش مانورپذیری جسم، تراسترهای جانبی معمولاً در فاز نهایی الگوریتم هدایت برای تامین شتاب جانبی مورد نیاز به سیستم هدایت اضافه میشود. برای سیستم هدایت، ترکیبی از دو حلقه کنترل بالهای ایرودینامیکی و تراسترها (از تفاضل خطای زاویههای سمت و چرخش خط دید) استفاده شده است. بنابراین، ابتدا مدل شش درجه آزادی جسم با اطلاعات فیزیکی مندرج در منابع، فرضیات مهندسی و انطباق تصویری به دست آمده است. سپس، با استفاده از نرمافزار DATCOM ضرایب ایرودینامیکی آن وسیله تعیین و شبیهسازی پرواز در نرمافزار MATLAB انجام شده است. نتایج شبیهسازی کارآمد بودن الگوریتم هدایت پیشنهادی را در مقایسه با روش هدایت دیگر نشان میدهد.
مکانیک پرواز/ناوبری/کنترل/...
رضا اسماعیلزاده؛ فاطمه زهرا رحمانی
دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1400، ، صفحه 61-72
چکیده
یکی از مسائل مهم و پیچیده در حوزة مهندسی هوافضا، مسئلة بازگشت به جو است. در بسیاری از وسائل پرنده پدیدة بازگشت به جو مورد بررسی قرار نمیگیرد، چراکه آن را تجربه نمیکنند. مطالعة این پدیده تنها در خصوص آن دسته از اجسام پرنده موضوعیت دارد که از جو خارج شده و بازگشت به جو آنها به دلائلی اهمیت دارد. ماموریتها و قیود مختلف در بحث ورود به ...
بیشتر
یکی از مسائل مهم و پیچیده در حوزة مهندسی هوافضا، مسئلة بازگشت به جو است. در بسیاری از وسائل پرنده پدیدة بازگشت به جو مورد بررسی قرار نمیگیرد، چراکه آن را تجربه نمیکنند. مطالعة این پدیده تنها در خصوص آن دسته از اجسام پرنده موضوعیت دارد که از جو خارج شده و بازگشت به جو آنها به دلائلی اهمیت دارد. ماموریتها و قیود مختلف در بحث ورود به جو باعث توسعه روش های مختلف هدایتی شده است که هریک دارای مزایای و معایبی بوده که در حال حاضر یکی از حوزههای تحقیقانی کنونی هوافضا را به خود اختصاص دادهاند. در این مقاله مهمترین روشهای هدایت ورود به جو مبتنی بر تولید مسیر معرفی میشوند. این مقاله تنها روش های هدایتی حلقه بسته را مورد توجه قرار داده است.
روشها و ابزارهای: محاسباتی (CFD)/اندازهگیری (تجربی)/تحلیلی (ریاضی)/...
شهرام قربانی فر؛ محمد طیبی؛ مسعود زارع
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1400، ، صفحه 67-77
چکیده
در این مقاله، معادله نیرو-جابجایی و نوسانات سه بعدی غیر خطی یک قطره آونگان به صورت عددی بررسی میشود. رشد و جدایش قطره، که به دلیل گرانش از انتهای لولة مویین آویزان است، (با فرض نسبتهای چگالی و گرانروی بالا و جریانهای دو فازی غیرقابل اختلاط در نظر گرفته میشود. از روش شبکة بولتزمن با زمان آرامش سه بعدی برای شبیهسازی رشد، جدایش و ...
بیشتر
در این مقاله، معادله نیرو-جابجایی و نوسانات سه بعدی غیر خطی یک قطره آونگان به صورت عددی بررسی میشود. رشد و جدایش قطره، که به دلیل گرانش از انتهای لولة مویین آویزان است، (با فرض نسبتهای چگالی و گرانروی بالا و جریانهای دو فازی غیرقابل اختلاط در نظر گرفته میشود. از روش شبکة بولتزمن با زمان آرامش سه بعدی برای شبیهسازی رشد، جدایش و نوسانات قطره استفاده شد. متوجه شدیم که قطره در حال رشد همزمان سه رفتار کششی مختلف را نشان میدهد. نشان داده شد که قطره دارای شتاب نوسانی است. حداکثر دامنه شتاب بدون بعد حدود 35 و فرکانس بدون بعد حدود 40 بود. نتیجه گیری شد که قطره هنگام رشد امواج صوتی را در بالادست تولید میکند. اگرچه جریان در جهت گرانش بود، نوسانات عرضی با دامنه کم و با فرکانس بدون بعد 500 تا 800 در طول رشد قطره تشخیص داده شد.
آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
حمید پرهیزکار؛ علی مرادی؛ علیرضا حجازی زاده
دوره 7، شماره 3 ، شهریور 1402، ، صفحه 69-84
چکیده
بالگردها میتوانند منبع تولیدکننده سرو صدای شدید باشند. سرو صدای تولیدی زیاد بالگردها آنها را نامناسب برای مناطق با جمعیت بالا به ویژه در شرایط پرواز در سطوح پایین میکند. این پژوهش به بررسی روشها و ارائه راهکارهایی جهت کاهش یا از بین بردن سرو صدای تولیدی بالگردها میپردازد. برای کاهش سرو صدای تولیدی چندین روش در نظر گرفته شده ...
بیشتر
بالگردها میتوانند منبع تولیدکننده سرو صدای شدید باشند. سرو صدای تولیدی زیاد بالگردها آنها را نامناسب برای مناطق با جمعیت بالا به ویژه در شرایط پرواز در سطوح پایین میکند. این پژوهش به بررسی روشها و ارائه راهکارهایی جهت کاهش یا از بین بردن سرو صدای تولیدی بالگردها میپردازد. برای کاهش سرو صدای تولیدی چندین روش در نظر گرفته شده است. راهکارهایی همچون صدا خفهکن برای موتورها، استفاده از پرههای با فاصله نابرابر، کنترل نیروی طولی، کاهش سرعت نوک پره، تغییر هندسه نوک پره، طراحی ایرفویل، افزایش تعداد پرههای روتور اصلی، کنترل پره فعال و استفاده از روتور با قطر متغیر در روتورها و استفاده از پایه در گیربکس معرفی شدند. مطابق بررسی های صورت گرفته در تحقیق حاضر، استفاده از روشهای ترکیبی بهترین میزان کاهش نویز را به همراه دارد. روشهای مستقل، اگرچه نویز را کاهش میدهند اما بسته به میزان کاهش مورد نیاز در هدفگذاری مورد نظر، می توان با ترکیب روشها به جواب مناسب رسید.
سایر زمینههای مرتبط
هاجر اسحاقی؛ مجید حقگو؛ حامد صالحی
دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1400، ، صفحه 73-88
چکیده
چسبها و اتصالات چسبی به دلیل ایجاد کاهش چشمگیر در جرم فضاپیماها و دارا بودن چندین ویژگی بطور همزمان (خواص مکانیکی، الکتریکی و حرارتی متناسب با کاربرد) جایگزین روشهای متداولی چون پرچ کردن، جوشکاری و سایر اتصالات مکانیکی بهعنوان یک روش با ارزش برای مونتاژ سامانههای فضایی شدهاند. چسبهای سازههای فضایی در کنار داشتن خواص منحصر ...
بیشتر
چسبها و اتصالات چسبی به دلیل ایجاد کاهش چشمگیر در جرم فضاپیماها و دارا بودن چندین ویژگی بطور همزمان (خواص مکانیکی، الکتریکی و حرارتی متناسب با کاربرد) جایگزین روشهای متداولی چون پرچ کردن، جوشکاری و سایر اتصالات مکانیکی بهعنوان یک روش با ارزش برای مونتاژ سامانههای فضایی شدهاند. چسبهای سازههای فضایی در کنار داشتن خواص منحصر به فرد، توانایی کاربری طولانی مدت و مقاومت در برابر مولفههای محیط فضایی را نیز دارا میباشند. این چسبها به منظور اتصال سازههای هم جنس-فلزی یا کامپوزیتی و سازههای ترکیبی فلز/کامپوزیت بکار گرفته میشوند. در این تحقیق تلاش شده است به معرفی انواع چسبها، روشهای تولیدی، نحوههای اعمال و کاربرد آن ها در این صنعت پرداخته شود. در ادامه محیط فضا و مولفههای آن همچون ذرات باردار پرانرژی، تابشهای الکترومغناطیسی خورشیدی و اکسیژن اتمی معرفی شدهاند و در نهایت تأثیر مولفهها بر برخی از خواص و مکانیسمهای تخریب آن ها بحث شده است.
پیشرانش/ترمودینامیک/انتقال حرارت/سوخت و احتراق/انرژی/...
سیدمحمدامین برقعی؛ محمدامین اسکندری
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 شهریور 1402
چکیده
بهطورکلی براساس استانداردگوست روسیه دستگاه موتور پیشرانهای فضایی شامل چندین زیرسیستم میباشد که به دلیل همپوشانی و تأثیرپذیری زیادبین مخازن پیشرانه وسیستم تغذیه معمولاًبهصورت کوپل با یکدیگر طراحی میشوند. درمطالعات انجامشده علاوه برشناخت المانهای مداری ونحوهی چیدمان مداری، منجربه شناخت نیازمندیها، اهداف والزامات ...
بیشتر
بهطورکلی براساس استانداردگوست روسیه دستگاه موتور پیشرانهای فضایی شامل چندین زیرسیستم میباشد که به دلیل همپوشانی و تأثیرپذیری زیادبین مخازن پیشرانه وسیستم تغذیه معمولاًبهصورت کوپل با یکدیگر طراحی میشوند. درمطالعات انجامشده علاوه برشناخت المانهای مداری ونحوهی چیدمان مداری، منجربه شناخت نیازمندیها، اهداف والزامات اصلی طراحی سامانه نیزمیشود. سپس براساس مطالعات انجام پذیرفته،طراحی مدار سامانهی تغذیه وانتخاب المانهای آن صورت گرفته است. با استفاده از روابط ساده سیالاتی افت فشارهریک ازاین المانهای محاسبه شده و بابرقراری بالانس انرژی فشار مخازن استخراج میگردد. پسازآن بادرنظرگرفتن جرم باقیمانده ازگازفشار گذاردرمخازن، جرم کلی موردنیازازگازفشارگذار محاسبهشده است. باتوجه به کرایژونیک بودن پیشرانهها،ملاحظات طراحی مسیرهاو مخازن اهمیت بیشتری خواهدداشت و درنهایت پس به ارائه و ملاحظات طراحی مفهومی پرداخته شده است. ازاهداف اصلی این پژوهش طراحی براساس استاندارد برای رسیدن به قابلیت اطمینان بالا میباشد. در این مقاله به بررسی انواع سیستمهای تغذیه و گلوگاهها و چالشهای مختلف پرداخته میشودو درنهایت مدل دوبعدی این زیر سیستم براساس سطح TRL کشور ارائه خواهد شد.
مکانیک پرواز/ناوبری/کنترل/...
محمد براتی؛ مهدی سبزه پرور؛ محمد نوابی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 شهریور 1402
چکیده
از مهمترین پیششرطهای انجام موفق آزمونهای کنترل وضعیت در سیمولاتور آزمایشگاهی دینامیک وضعیت فضاپیما، انطباق حداکثری مرکز جرم پلتفرم با مرکز دوران آن برای حذف گشتاور اغتشاشی جاذبه میباشد. در این مقاله استخراج یک مدل دینامیکی مناسب برای پلتفرم دارای نابالانسی جرمی انجام شده و سپس روشی اصولی برای پایدارسازی آن توسط کنترلکننده ...
بیشتر
از مهمترین پیششرطهای انجام موفق آزمونهای کنترل وضعیت در سیمولاتور آزمایشگاهی دینامیک وضعیت فضاپیما، انطباق حداکثری مرکز جرم پلتفرم با مرکز دوران آن برای حذف گشتاور اغتشاشی جاذبه میباشد. در این مقاله استخراج یک مدل دینامیکی مناسب برای پلتفرم دارای نابالانسی جرمی انجام شده و سپس روشی اصولی برای پایدارسازی آن توسط کنترلکننده خطی همراه با شرایط پایداری ارائه میشود. در روش پیشنهادی، ابتدا بردار موقعیت مرکز جرم پلتفرم تخمین زده میشود. سپس یک قانون کنترل تناسبی-مشتقی با جابجایی خودکار دو جرم محور افقی پلتفرم را با صفحه افق محلی همتراز کرده و انحرافات مرکز جرم در این صفحه را خنثی میکند. در مرحله پایانی، انحراف مرکز جرم از مرکز دوران در راستای قائم مجدداً تخمین زده شده و توسط مکانیزم جابجایی جرم این محور خنثی و بالانس جرمی در راستای سه محور تکمیل میشود. در شبیهسازی از معادلات دینامیک غیرخطی استفاده شده و محدودیت سرعت عملگر کنترلی لحاظ شده است. نتایج نشاندهنده عملکرد مطلوب روش پیشنهادی در کاهش قابل توجه گشتاور پسماند ناشی از نابالانسی میباشد.
سایر زمینههای مرتبط
سامان یزدان نیک؛ مرتضی طایفی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 مهر 1402
چکیده
در عصر حاضر، استفاده از تکنولوژی پهپادهای چند موتوره شاهد افزایش قابل توجهی در زمینههای متنوعی از جمله جامعه علمی، صنعتی و تجاری بوده است. این سیستمهای چندمنظوره نقشهای کلانی از جمله نظارت، پوشش شبکههای بیسیم، سنجش از راه دور، عملیات جستجو و نجات، تحویل مرسولات، تسهیل انتقال خدمات پزشکی، کشاورزی، مدیریت ترافیک و بازرسی ...
بیشتر
در عصر حاضر، استفاده از تکنولوژی پهپادهای چند موتوره شاهد افزایش قابل توجهی در زمینههای متنوعی از جمله جامعه علمی، صنعتی و تجاری بوده است. این سیستمهای چندمنظوره نقشهای کلانی از جمله نظارت، پوشش شبکههای بیسیم، سنجش از راه دور، عملیات جستجو و نجات، تحویل مرسولات، تسهیل انتقال خدمات پزشکی، کشاورزی، مدیریت ترافیک و بازرسی زیرساخت و دیگر زمینهها را به خود اختصاص دادهاند. خط سیر پیشرفت تکنولوژی بر اهمیت قریب الوقوع کوادکوپترهای هوشمند به عنوان یک نیروی دگرگون کننده در صنعت تاکید می کند که نویدبخش راههای جدید و بازتعریف پارادایم های معمول است. در واقع، این تغییر پارادایم برای کاهش ریسکهای عملیاتی و هزینههای مالی استفاده خواهد شد و در نتیجه باعث افزایش جذب نوآوریهای تکنولوژیکی میشود. پیشبینیها نشان میدهد که نفوذ پهپادها در بخش زیرساختها و پروژههای عمرانی بزرگ تا پایان دههی سوم قرن 21 به حدود 45 میلیارد دلار خواهد رسید. این مقاله با نگاهی جامع در بررسی کاربردها و چالشهای وابسته به سیستمهای مولتی روتور و با تمرکز ویژه بر کوادکوپترها در زمینههای تحقیقاتی و صنایع مختلف پرداخته است. علاوهبراین، این مقاله تجزیه و تحلیلی عمیق از روندهای فعلی را ارائه داده و به بررسی زوایای توسعههای آتی در استفاده از این وسایل تحولی میپردازد.