علمی- ترویجی
مهناز ذاکری؛ جاماسب پیرکندی؛ سید آرش سید شمس طالقانی
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1397، صفحه 1-10
چکیده
اسکرمجت موتوری است که برای پرواز در سرعتهای بالا طراحی شده و در حقیقت یک موتور رمجت است که عمل احتراق در آن با سرعت مافوقصوت صورت می گیرد. کاربرد وسیع این نوع موتور در صنایع پیشرفته هوافضایی است و تحول عظیمی که این نوع موتورهای پیشرفته می توانند در این صنعت ایجاد کنند، محققان را مصمم به رفع موانع تکنولوژیکی پیشروی آنها ...
بیشتر
اسکرمجت موتوری است که برای پرواز در سرعتهای بالا طراحی شده و در حقیقت یک موتور رمجت است که عمل احتراق در آن با سرعت مافوقصوت صورت می گیرد. کاربرد وسیع این نوع موتور در صنایع پیشرفته هوافضایی است و تحول عظیمی که این نوع موتورهای پیشرفته می توانند در این صنعت ایجاد کنند، محققان را مصمم به رفع موانع تکنولوژیکی پیشروی آنها کرده است. هدف اصلی این مقاله، بررسی عملکرد موتورهای اسکرمجت در تامین نیروی پیشرانش وسایل پرنده با سرعتهای پروازی بالا است. در تحقیق پیش رو نحوه عملکرد اجزای تشکیل دهندة موتور، سیکل ترمودینامیکی موتور، روشهای خنک کاری محفظة احتراق و جنس مواد بهکار رفته در آن، سوخت های مورد استفاده در این نوع موتورها و مسئله پایداری فرآیند احتراق مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند.
علمی- ترویجی
فتح الله امی؛ زهیر صبوحی؛ حمیدرضا خدایاری
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1397، صفحه 11-23
چکیده
امروزه، کاهش انتشار آلایندههای حاصل از فرایندهای احتراقی امری جداییناپذیر در روند طراحی محفظههای احتراق میباشد. رویکرد شبکة راکتور شیمیایی به دلیل کاهش هزینهها، سرعت زیاد و همچنین دقت مناسب در نتایج روشی مناسب برای تخمین میزان انتشار آلایندههایی نظیر NOx در سیستمهای احتراقی میباشد. این روش نیازمند دادههای اولیه از ...
بیشتر
امروزه، کاهش انتشار آلایندههای حاصل از فرایندهای احتراقی امری جداییناپذیر در روند طراحی محفظههای احتراق میباشد. رویکرد شبکة راکتور شیمیایی به دلیل کاهش هزینهها، سرعت زیاد و همچنین دقت مناسب در نتایج روشی مناسب برای تخمین میزان انتشار آلایندههایی نظیر NOx در سیستمهای احتراقی میباشد. این روش نیازمند دادههای اولیه از میدان جریان بهمنظور ساخت شبکة راکتورها است. در این مقاله کاربرد دینامیک سیالات محاسباتی بهعنوان یکی از پراستفادهترین روشها در تخمین میدان جریان و ارائه دادههای اولیه برای ساخت شبکة راکتورها مورد بررسی قرار گرفته است. در مطالعة حاضر رویکردهای مختلف مدلسازی آشفتگی جریان، مکانیسمهای به کار رفته و مدلهای احتراقی در دینامیک سیالات محاسباتی بهمنظور استفاده از نتایج در ساخت شبکة راکتورها مورد مطالعه قرار گرفته است. میتوان بیان کرد که شبکة راکتورها حتی با تعداد کمینة راکتورها میتوانند نتایج مناسبی از غلظت محصولات احتراق ارائه کنند. پس، باید در نظر داشت که افزایش دقت در حل دینامیک سیالات محاسباتی نباید به حدی باشد که هزینههای محاسباتی را بی هدف بیفزاید.
علمی- ترویجی
محسن حاتمی نسب؛ نعمتاله فولادی
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1397، صفحه 25-34
چکیده
در تحقیق حاضر تحلیل آماری اجکتور مورد استفاده در 50 مورد تجهیزات تست ارتفاع در دنیا صورت گرفته است. اطلاعاتی از قبیل موقعیت اجکتور، سیال عامل، تولید سیال عامل، فشار و دمای کاری، حفاظت حرارتی و هزینههای ساخت و عملیاتی میتواند در صنایع فضایی در حال توسعه مفید واقع گردد. بررسیها نشان میدهد که در 87% از تجهیزات، موقعیت نصب اجکتور بهصورت ...
بیشتر
در تحقیق حاضر تحلیل آماری اجکتور مورد استفاده در 50 مورد تجهیزات تست ارتفاع در دنیا صورت گرفته است. اطلاعاتی از قبیل موقعیت اجکتور، سیال عامل، تولید سیال عامل، فشار و دمای کاری، حفاظت حرارتی و هزینههای ساخت و عملیاتی میتواند در صنایع فضایی در حال توسعه مفید واقع گردد. بررسیها نشان میدهد که در 87% از تجهیزات، موقعیت نصب اجکتور بهصورت مرکزی بوده است. همچنین در 76% از این تجهیزات از بخار آب بهعنوان سیال عامل استفاده شده است. جهت حفاظت حرارتی اجکتورهای مرکزی، غالبا از سیستم خنککاری با اسپری آب استفاده میشود. با توجه به منابع موجود، نرخ جرمی آب مورد استفاده برای خنککاری گازهای احتراقی قبل از اجکتور در محدودهی 1/8 تا 3/9 برابر نرخ جرمی گازهای احتراقی تولید شده توسط موتور در بازهی تراست 0/11 تا 204 کیلونیوتن است. در اغلب تجهیزات تست موتورهای سوخت جامد و سوخت مایع به ترتیب از انباشتگر بخار و موتور مولد بخار بهعنوان منبع تولید بخار آب استفاده شده است.
علمی- ترویجی
مصطفی محمودی؛ علی امینایی
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1397، صفحه 35-45
چکیده
تخمین اولیة وزن در مرحلة طراحی مفهومی موتور توربوفن، یکی از مهمترین مراحل طراحی موتورهای توربینگاز است. از اینرو، در این مقاله به بررسی روشهای تخمین اولیة وزن موتور توربوفن و سپس پارامترهای مورد نیاز برای اجرای هر روش پرداخته شده است. در ادامه جامعة آماری که در آن اطلاعات مربوط به وزن 64 موتور توربوفن تدوین شده است، معرفی میشود. ...
بیشتر
تخمین اولیة وزن در مرحلة طراحی مفهومی موتور توربوفن، یکی از مهمترین مراحل طراحی موتورهای توربینگاز است. از اینرو، در این مقاله به بررسی روشهای تخمین اولیة وزن موتور توربوفن و سپس پارامترهای مورد نیاز برای اجرای هر روش پرداخته شده است. در ادامه جامعة آماری که در آن اطلاعات مربوط به وزن 64 موتور توربوفن تدوین شده است، معرفی میشود. بنابراین، روشهای مختلف تخمین اولیة وزن موتور استفاده از اطلاعات وزنی حاصل از پردازش آماری، مقایسه و وزن موتورها محاسبه میشوند. در نهایت، نتایج حاصل از این آزمایش با وزن واقعی موتور مقایسه شده است. براساس نتایج بهدست آمده در میان روشهای مختلف در صد خطای کمترین خطا مربوط به روش تخمین وزن ناسا است که درحدود 8/4 درصد است. در ادامه براساس نمودارهای حاصل از این مقایسه به بررسی تأثیر پارامترهای مختلف بر وزن موتور توربوفن پرداخته شده است (تخمین اولیة وزن به روش وزن موتور برای حالتی که موتور ثابت است ولی طراحی هواپیما تغییر میکند، مطرح میشود). در روش تخمین اولیة وزن براساس اجزای موتور امکان طراحی و وزن هر جزء به طور جداگانه میسر است، از اینرو در طراحی موتورهای جدید بیشتر از آن استفاده میشود.
علمی- ترویجی
حسن ناصح
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1397، صفحه 47-52
چکیده
هدف اصلی از ارائة این مقاله، بررسی راهبرد و اهداف بلند مدت توسعة فناوری حاملهای فضایی ایالات متحده آمریکا میباشد. اخیراً، ایالات متحده برای توسعة حاملهای فضایی خود رویکردهای نوینی را مد نظر قرار داده است. منشا اصلی این رویکردها را میتوان در ایدة برنامة ساستین که توسط نیروی دریایی ایالات متحده شکل گرفته است، جستجو کرد. هدف ...
بیشتر
هدف اصلی از ارائة این مقاله، بررسی راهبرد و اهداف بلند مدت توسعة فناوری حاملهای فضایی ایالات متحده آمریکا میباشد. اخیراً، ایالات متحده برای توسعة حاملهای فضایی خود رویکردهای نوینی را مد نظر قرار داده است. منشا اصلی این رویکردها را میتوان در ایدة برنامة ساستین که توسط نیروی دریایی ایالات متحده شکل گرفته است، جستجو کرد. هدف اصلی برنامة ساستین ارسال تجهیزات و امکانات مورد نیاز به نقاط مختلف زمین در کمترین زمان و هزینه میباشد. لذا، اهمیت این برنامه سبب شده است که این کشور، رویکردهای توسعة فناوری حاملهای فضایی آینده خود را به نحوی در راستای تکمیل برنامة ساستین، برنامهریزی نماید. بنابراین در این مقاله، ضمن بررسی نیازهای برنامة ساستین، رویکردهای نوین توسعة فناوری حاملهای فضایی برای دستیابی به این مهم ارائه خواهند شد.
علمی- ترویجی
شیما طبیبیان
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1397، صفحه 53-62
چکیده
سال هاست که ایده مسکونی شدن کرات دیگر و اعزام انسان به فضا به طور جدی پیگیری می شود. دانشمندان تلاش های زیادی را در راستای کشف آثار حیات در سایر کرات و انتخاب مکان مناسب برای زندگی انسان ها در فضا انجام داده اند. به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، ایلان ماسک، مدیرعامل پروژه اسپیس ایکیس و از چهره های سرشناس عرصة فضانوردی، ...
بیشتر
سال هاست که ایده مسکونی شدن کرات دیگر و اعزام انسان به فضا به طور جدی پیگیری می شود. دانشمندان تلاش های زیادی را در راستای کشف آثار حیات در سایر کرات و انتخاب مکان مناسب برای زندگی انسان ها در فضا انجام داده اند. به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، ایلان ماسک، مدیرعامل پروژه اسپیس ایکیس و از چهره های سرشناس عرصة فضانوردی، اخیراً در حال کار برای راهاندازی یک پایگاه در مریخ تا پیش از سال 2030 است. اما، چندان قطعیتی وجود ندارد که نخستین ساکنان دائمی این پایگاه را انسانها تشکیل دهند و شاید رباتها پیش از انسانها به مریخ مهاجرت کنند. یکی از پیچیده ترین ربات های اعزام شده به مریخ، مریخ نورد کنجکاوی با مأموریت یافتن آثار حیات بر روی سیارة سرخ بوده است. این مقاله به اهداف، ویژگی ها و دستاوردهای ربات های کاوشگر اعزام شده به مریخ از جمله کنجکاوی، پیچیده ترین ربات اعزام شده به سیاره سرخ، می پردازد.