علمی- ترویجی
فتح الله امی؛ کورس نکوفر
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1398، صفحه 1-10
چکیده
هدف این مقاله بررسی فناوری هیدرودینامیک مغناطیسی در ایجاد زلزلههای مصنوعی است. برای این منظور، ابتدا به امکان بیان مکانیزم الکتروجنبشی برای زلزلههای مصنوعی پرداخته شده است. سپس، عملکرد سیستم ایجاد این زلزلهها و تأثیر آن با استفاده از این فناوری بررسی شده است. همچنین، کاربرد این نوع زلزلههای مصنوعی تشریح شده است. ...
بیشتر
هدف این مقاله بررسی فناوری هیدرودینامیک مغناطیسی در ایجاد زلزلههای مصنوعی است. برای این منظور، ابتدا به امکان بیان مکانیزم الکتروجنبشی برای زلزلههای مصنوعی پرداخته شده است. سپس، عملکرد سیستم ایجاد این زلزلهها و تأثیر آن با استفاده از این فناوری بررسی شده است. همچنین، کاربرد این نوع زلزلههای مصنوعی تشریح شده است. در ادامه، با استفاده از تجربیات میدانی و آزمایشگاهی، به نتایجی درخصوص تخلیه تنشهای تکتونیکی با پالسهای الکتریکی پرقدرت برای کاهش خطرات زلزله اشاره شده است. پس از آن، این فناوری و نحوه عملکرد آن توصیف و در ادامه مقدار تنشهای تکتونیکی پوستة زمین و تخلیه آنها با استفاده از ژنراتور قدرت بالای هیدرودینامیک مغناطیسی و یافتن گسلهای جدید اندازهگیری شده است. در انتها، نمونهای از ایجاد زلزله مصنوعی با استفاده از این روش توصیف و بررسی شده است.
علمی- ترویجی
سجاد حسینزاده آلقو؛ محمدعلی دهنوی
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1398، صفحه 11-24
چکیده
فضاپیماها، مانند راکتها، ماهوارهها و کاوشگرهای فضایی، راکتهای کوچکی برای کنترل مانورها و زاویة دید به نام تراسترها دارند. این تراسترها با خروج گاز از نازل خود نیرو (تراست) ایجاد میکنند. کاهش مصرف پیشرانه، بهبود عملکرد، جابجایی ایمن و هزینه کم ملزومات تراسترهایی میباشد که برای مانور و کنترل زاویة دید ماهوارهها استفاده ...
بیشتر
فضاپیماها، مانند راکتها، ماهوارهها و کاوشگرهای فضایی، راکتهای کوچکی برای کنترل مانورها و زاویة دید به نام تراسترها دارند. این تراسترها با خروج گاز از نازل خود نیرو (تراست) ایجاد میکنند. کاهش مصرف پیشرانه، بهبود عملکرد، جابجایی ایمن و هزینه کم ملزومات تراسترهایی میباشد که برای مانور و کنترل زاویة دید ماهوارهها استفاده میشود. به همین دلیل، سامانههای کنترل واکنشی به سمت استفاده از پیشرانههای جدید (پیشرانههای سبز) بهجای پیشرانههای سمی حرکت میکند. انواع مختلفی از پیشرانههای سبز تولید شده که به دلایلی مانند قابلیت انبارداری پایین، ایمپالس ویژة کم و چگالی کم مورد استفاده قرار نگرفتهاند. هیدروژن پراکساید، نیتروز اکساید، هیدروکسیل آمونیوم نیترات، هیدرازینیوم نیتروفرمات و آمونیوم دینیترامید پیشرانههای سبزی هستند که مورد تأیید بسیاری از ارگانها قرار گرفته و از آنها در تراسترهای فضایی استفاده شده است. این مقاله با معرفی اجمالی انواع تراسترها، پیشرانههای سبز استفاد شده را مقایسه نموده، بهترین گزینه را پیشنهاد میکند.
علمی- ترویجی
محسن کاظمی؛ بهنور رضائی نیارکی؛ زهرا حمیدزاده دلرزی
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1398، صفحه 25-34
چکیده
در این مقاله به بررسی نحوة پیادهسازی و اجرای ماژول FRTO از طرح جامع ASBU که جدیدترین و آخرین سند هوانوردی ایکائو برای کمک به رفع نیازهای آتی صنعت هوانوردی و افزایش ظرفیتهای عملیاتی با هدف بالا بردن ایمنی، صرفه اقتصادی و ظرفیت مسیرهای هوایی است، پرداخته شده است. هدف از اجرای این ماژول استفاده بهینه از فضای پروازی در کشور ...
بیشتر
در این مقاله به بررسی نحوة پیادهسازی و اجرای ماژول FRTO از طرح جامع ASBU که جدیدترین و آخرین سند هوانوردی ایکائو برای کمک به رفع نیازهای آتی صنعت هوانوردی و افزایش ظرفیتهای عملیاتی با هدف بالا بردن ایمنی، صرفه اقتصادی و ظرفیت مسیرهای هوایی است، پرداخته شده است. هدف از اجرای این ماژول استفاده بهینه از فضای پروازی در کشور ایران و منطقه خاورمیانه میباشد. بنابراین، در بخش دوم این مطالعه زیرساختهای ناوبری مورد نیاز را تشریح و سپس اقدامات لازم جهت اجرایی شدن این ماژول از دیدگاه PBN در TMA تهران مورد بررسی قرار گرفته است.
یادداشت تحقیقاتی
مصطفی ناظمی زاده؛ علیرضا بابایی
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1398، صفحه 35-44
چکیده
در این مقاله کنترل بهینة یک وسیلة هوایی با در نظر گرفتن دینامیک جسم پرنده به همراه مدلسازی موتور پیشران هوازی و بازخورد سرعت آن مورد مطالعه قرار گرفته است. بدین منظور، ابتدا معادلات دینامیکی وسیله هوایی استخراج و مدل ریاضی موتور رانش بدست آمده است. سپس، معادلات دینامیک غیرخطی وسیلة پرنده و معادلات موتور با یکدیگر ترکیب شده ...
بیشتر
در این مقاله کنترل بهینة یک وسیلة هوایی با در نظر گرفتن دینامیک جسم پرنده به همراه مدلسازی موتور پیشران هوازی و بازخورد سرعت آن مورد مطالعه قرار گرفته است. بدین منظور، ابتدا معادلات دینامیکی وسیله هوایی استخراج و مدل ریاضی موتور رانش بدست آمده است. سپس، معادلات دینامیک غیرخطی وسیلة پرنده و معادلات موتور با یکدیگر ترکیب شده است. با بیان معادلات دینامیکی خطی سازی شده در فضای حالت، فرمولاسیون کنترل بهینة خطی با معادلات قیدی دینامیک سیستم در نظر گرفته شده و تابع هزینة کمینه انرژی بدست آمده است. با حل مسئله کنترل بهینة خطی، شبیهسازیهای متنوعی ارایه شده است. نتایج بدست آمده نشان میدهد که با در نظر گرفتن شرایط اولیة مختلف و عدم قطعیت در مدلسازی سیستم، کنترل بهینة سیستم به خوبی انجام شده است. توجه شود که اثر تغییر ضرایب وزنی مسئلة کنترل بهینه بر مسیر کنترلی و بهینهسازی مصرف انرژی بسیار حایز اهمیت است. همچنین، نتایج بدست آمده نشاندهندة کارایی روش پیشنهادی در مدلسازی و کنترل وسیله هوایی با پیشران هوازی است.
علمی- ترویجی
نیکروز مستوفی؛ مهدی حسنلو
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1398، صفحه 45-56
چکیده
امروزه، بکارگیری سنجندههای تصویربرداری غیرمتریک در سکوهای بدون سرنشین بسیار متداول شده است. بطوریکه میتوان این روش را جایگزینی برای نقشهبرداری زمینی در تهیه نقشههای بزرگ مقیاس دانست. به دلیل محدودیتهایی مانند ماهیت سکوی پهپاد، ابعاد و وزن سکو، استفاده از سنجندههای اپتیکی متریک با حجم و وزن بالا امکانپذیر نمیباشد. ...
بیشتر
امروزه، بکارگیری سنجندههای تصویربرداری غیرمتریک در سکوهای بدون سرنشین بسیار متداول شده است. بطوریکه میتوان این روش را جایگزینی برای نقشهبرداری زمینی در تهیه نقشههای بزرگ مقیاس دانست. به دلیل محدودیتهایی مانند ماهیت سکوی پهپاد، ابعاد و وزن سکو، استفاده از سنجندههای اپتیکی متریک با حجم و وزن بالا امکانپذیر نمیباشد. اغلب سنجندههای مورد استفاده در سکوهای پهپاد دوربینهای سبک با ماهیت غیرمتریک میباشد. دانستن مقادیر پارامترهای توجیه داخلی سنجنده به منظور پایش تغییرات آنها و بهبود نتایج مثلثبندی این تصاویر نقش اساسی دارد. بنابراین، انجام کالیبراسیون هندسی آزمایشگاهی برای سنجندههای ذکر شده در شرایط مشابه در شرایط عملیاتی، نتایج مناسبتری را در مراحل بعدی تولید مینماید. ایستگاه موردنظر توانایی انجام مشاهدات کالیبراسیون طیف وسیعی از انواع دوربینهای غیرمتریک را دارا بوده و با امکان ارزیابی صحت نتایج حاصل از روند کالیبراسیون، هم اکنون در حال خدمترسانی است.
علمی- ترویجی
حلیمه حسن پور؛ رقیه پور حبیبیان
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1398، صفحه 57-65
چکیده
مطالعة گیاهان در فضا و شرایط جاذبة ناچیز برای اعزام موجود زنده به فض بسیار اهمیت دارد. نیروی جاذبه رشد و نمو گیاه را تغییر میدهد و این فرآیند با تعادل بین تکثیر و تمایز سلولی در مریستمها صورت میگیرد. تنظیم چرخة سلولی سبب تکثیر، رشد سلولی و در نتیجه تولید بهینه بیومس میشود. بی وزنی و جاذبة ناچیز روی فرآیندها و ترکیبات سلولی ...
بیشتر
مطالعة گیاهان در فضا و شرایط جاذبة ناچیز برای اعزام موجود زنده به فض بسیار اهمیت دارد. نیروی جاذبه رشد و نمو گیاه را تغییر میدهد و این فرآیند با تعادل بین تکثیر و تمایز سلولی در مریستمها صورت میگیرد. تنظیم چرخة سلولی سبب تکثیر، رشد سلولی و در نتیجه تولید بهینه بیومس میشود. بی وزنی و جاذبة ناچیز روی فرآیندها و ترکیبات سلولی تأثیر دارد. تغییر رشد و نمو گیاه تحت جاذبة ناچیز در ارتباط با تغییرات القا شده در غشا سیتوپلاسمی، ترانسکریپتوم، پروتئوم، دیوارة سلولی و علامتدهی کلسیم در سلولهای اختصاصی و غیراختصاصی درک جاذبه است. بررسی سلولی و ملکولی بافتهای گیاهی میتواند در آشکارسازی ساز و کارهای پاسخ به شرایط جاذبة ناچیز و توسعة دانش کشت گیاهان در فضا کمک نماید.