علمی- ترویجی
علی یوسف پور؛ ولی اله غفاری
دوره 4، شماره 2 ، مرداد 1399، صفحه 10-1
چکیده
در این مقاله، با در نظر گرفتن دینامیک عملگر به طراحی قانون هدایت در یک مسئلة هدایت دو بعدی پرداخته شده است. برای دستیابی به این هدف، با استفاده از رویکرد گام به عقب، روش هدایت تناسبی بهگونهای تغییر داده شده تا پایداری سیستم حلقة بسته با وجود دینامیک عملگر تضمین شود. از اینرو، سعی بر آن است که عملکرد حلقة هدایت (برای مثال مشخصات ...
بیشتر
در این مقاله، با در نظر گرفتن دینامیک عملگر به طراحی قانون هدایت در یک مسئلة هدایت دو بعدی پرداخته شده است. برای دستیابی به این هدف، با استفاده از رویکرد گام به عقب، روش هدایت تناسبی بهگونهای تغییر داده شده تا پایداری سیستم حلقة بسته با وجود دینامیک عملگر تضمین شود. از اینرو، سعی بر آن است که عملکرد حلقة هدایت (برای مثال مشخصات پاسخ گذرا و فاصله از دستدهی) با الگوریتم هدایت پیشنهادی در مقایسه با قانون هدایت تناسبی تا حد امکان بهبود داده شود. برای این منظور، با بهکارگیری ایدة گام به عقب و نظریة پایداری لیاپانف، قانون هدایت کلاسیک بهگونهای اصلاح خواهد شد تا حلقة هدایت در حضور دینامیک عملگر پایدار مجانبی شود. الگوریتم هدایت پیشنهادی در یک مسئله هدایت نوعی شبیهسازی میشود. نتایج به دست آمده کارآیی الگوریتم هدایت اصلاح شده را در مقایسه با قانون هدایت تناسبی نشان میدهد.
علمی- ترویجی
سیدمحمدباقر ملائک؛ هدی مودب
دوره 4، شماره 2 ، مرداد 1399، صفحه 26-11
چکیده
روش بهینهسازی دوسطحی زمانی مطرح میشود که مسئله هدف دارای دو تصمیمگیرنده با سلسله مراتب مختلف باشد. در چنین مسائلی، روابط بهینهسازی سطح زیرین در محدوده قیود سطح بالاتر مؤثر هستند و تفکیک آنها از همدیگر امکانپذیر نیست. مسائل بهینهسازی دوسطحی گستردگی و کاربرد زیادی در موضوعات مرتبط با حمل و نقل کالا و مسافر و در کل مسائل تصمیم ...
بیشتر
روش بهینهسازی دوسطحی زمانی مطرح میشود که مسئله هدف دارای دو تصمیمگیرنده با سلسله مراتب مختلف باشد. در چنین مسائلی، روابط بهینهسازی سطح زیرین در محدوده قیود سطح بالاتر مؤثر هستند و تفکیک آنها از همدیگر امکانپذیر نیست. مسائل بهینهسازی دوسطحی گستردگی و کاربرد زیادی در موضوعات مرتبط با حمل و نقل کالا و مسافر و در کل مسائل تصمیم گیری خرد و کلان دارند. در این مقاله آخرین یافتههای تحقیقاتی و روشهای مدلسازی و حل چنین مسائلی با تمرکز بر سه دهه اخیر ارائه شده است. علاوه بر آن جدیدترین کاربرد این نوع بهینهسازی در مسائل حمل و نقلهای هوافضایی ارائه میگردد. در این مقاله، همچنین به معرفی الگوریتمهای متداول کلاسیک و ترکیبی برای حل اینگونه مسائل میپردازیم.
یادداشت تحقیقاتی
سعید کاوس فر؛ امیر رستمی
دوره 4، شماره 2 ، مرداد 1399، صفحه 34-27
چکیده
در این مقاله میدان جریان اطراف یک استوانة مستطیلی دوبعدی به صورت عددی شبیهسازی و اثرات مکش جریان در ناحیة حباب جدایش بررسی شده است. هدف برآورد میزان تأثیر مکش بر ابعاد حباب جدایش است. میدان جریان به صورت دو بعدی، تراکم ناپذیر، مغشوش و پایا تحلیل شده است. برای شبکهبندی میدان حل از نرمافزار گمبیت و برای تحلیل عددی از نرمافزار فلوئنت ...
بیشتر
در این مقاله میدان جریان اطراف یک استوانة مستطیلی دوبعدی به صورت عددی شبیهسازی و اثرات مکش جریان در ناحیة حباب جدایش بررسی شده است. هدف برآورد میزان تأثیر مکش بر ابعاد حباب جدایش است. میدان جریان به صورت دو بعدی، تراکم ناپذیر، مغشوش و پایا تحلیل شده است. برای شبکهبندی میدان حل از نرمافزار گمبیت و برای تحلیل عددی از نرمافزار فلوئنت استفاده شده است. مسئله در دو حالت بدون مکش و با وجود مکش تحلیل شده و تأثیر مکش بر ابعاد حباب جدایش مورد بررسی قرار گرفته است. مطابق نتایج حاصل شده میتوان گفت وجود مکش طول حباب جدایش را کوچکتر میکند، بهطوریکه در چندین حالت مختلف این طول حدود 50 درصد کاهش مییابد.
علمی- ترویجی
نگین کوروسدری؛ زهرا شاطریان؛ علی کرمی هرستانی
دوره 4، شماره 2 ، مرداد 1399، صفحه 44-35
چکیده
این مقاله به بررسی آنتنهای شفاف به عنوان راه حلی برای حل مشکلاتی مانند زیبایی، آیرودینامیک بودن آنتن در کاربردهای مختلف و نقش آن در کاربردهای فضایی میپردازد. در این مقاله، دو دستة کلی آنتنهای شفاف بررسی شده است. در دستة اول، ساختار آنتن که در آنتنهای متداول معمولاً از فلزات ساخته میشود، با استفاده از تکنولوژی فیلم نازک و ...
بیشتر
این مقاله به بررسی آنتنهای شفاف به عنوان راه حلی برای حل مشکلاتی مانند زیبایی، آیرودینامیک بودن آنتن در کاربردهای مختلف و نقش آن در کاربردهای فضایی میپردازد. در این مقاله، دو دستة کلی آنتنهای شفاف بررسی شده است. در دستة اول، ساختار آنتن که در آنتنهای متداول معمولاً از فلزات ساخته میشود، با استفاده از تکنولوژی فیلم نازک و یا با مشبک نمودن قسمتهای فلزی آنتن محقق میشود. دستة دوم، آنتنهای تشدیدکنندة دیالکتریک (DRA) شفاف است. آنتنهای DRA متداول از جنس مادهای غیررسانا ساخته میشود. بنابراین، با جایگزین کردن دیالکتریکهای متداول با دیالکتریکهای شفاف، مانند شیشه، میتوان آنتنهای DRA شفاف را محقق نمود. در انتها، به تبیین این نکته پرداخته خواهد شد که آنتنهای شفاف میتوانند در کاربردهای فضایی با ادغام با سایر ادوات، مانند سلولهای خورشیدی به کاهش حجم و وزن ماهوارهها کمک کنند.
علمی- ترویجی
حمید کاظمی؛ سمانه الهیان
دوره 4، شماره 2 ، مرداد 1399، صفحه 64-45
چکیده
سرعت بالای رشد بهرهبرداری از پهپادها، سرمایهگذاریهای دولتها برای توسعة زیرساختهای لازم برای گسترش این فناوری، تنوع کاربردها و مزایای حاصل از نتایج عملی استفاده از این فناوری در هر یک از کاربردها، بیانگر جایگاه ویژة این فناوری در آینده است. از سوی دیگر، ویژگیهای ساختاری و حرکتی این وسایل پرنده موجب شده تا بهرهبرداری از ...
بیشتر
سرعت بالای رشد بهرهبرداری از پهپادها، سرمایهگذاریهای دولتها برای توسعة زیرساختهای لازم برای گسترش این فناوری، تنوع کاربردها و مزایای حاصل از نتایج عملی استفاده از این فناوری در هر یک از کاربردها، بیانگر جایگاه ویژة این فناوری در آینده است. از سوی دیگر، ویژگیهای ساختاری و حرکتی این وسایل پرنده موجب شده تا بهرهبرداری از آنها با نگرانیهای بسیاری در سطح دولتمردان برای حفاظت از داراییها و امنیت کشورها و در سطح عموم مردم برای حفظ حریم شخصی همراه باشد. در مقابل، فرصتهایی که توسعة پهپادها برای دولتها در حوزههای مختلف، از جمله اشتغالزایی، کاهش هزینهها، مدیریت سوانح و غیره فراهم میکند، موجب شده تا برنامهریزیهای بلندمدتی برای رفع موانع پیش روی توسعة پهپادها انجام شود. از اینرو، در این مقاله تلاش میشود تا پس از بررسی فرصتها و چالشهای پیش روی توسعة این فناوری در ایران، روشهای مطرح برای پاسخ به چالش مدیریت ترافیک پهپادها با جزئیات بررسی شود.
علمی- ترویجی
محسن کاظمی؛ زهرا حمیدزاده دلرزی؛ سید محمد رشتیان
دوره 4، شماره 2 ، مرداد 1399، صفحه 80-65
چکیده
امروزه تمام ارگانها و سازمانهای هوانوردی جهان از جمله ایکائو به دنبال راهحلهایی جهت رفع بحران کمبود فضای پروازی، رشد ترافیک هوایی جهانی و فراهم کردن ایمنی پروازها هستند. نگرش کارایی محور در بحث ناوبری (PBN) که یک جهش از ناوبری مبتنی برسیستم به ناوبری مبتنی بر عملکرد است. این نگرش راهحلی است که میتواند مشکلات ناشی از ...
بیشتر
امروزه تمام ارگانها و سازمانهای هوانوردی جهان از جمله ایکائو به دنبال راهحلهایی جهت رفع بحران کمبود فضای پروازی، رشد ترافیک هوایی جهانی و فراهم کردن ایمنی پروازها هستند. نگرش کارایی محور در بحث ناوبری (PBN) که یک جهش از ناوبری مبتنی برسیستم به ناوبری مبتنی بر عملکرد است. این نگرش راهحلی است که میتواند مشکلات ناشی از افزایش تعداد پروازها و شلوغی مسیرهای هوایی را بهبود بخشد. طرحهای پروازی PBN از طریق اجرای RNP و RNAV پیادهسازی میشود. برای استفاده از این طرحها در گیرنده FMS هواپیماها چندین حسگر ورودی در نظر گرفته شده است. مهمترین حسگر ورودی GNSS است. این سنسور، به صورت پیوسته از عملیات PBN پشتیبانی میکند. با این حال، سرویسهای GNSS در برابر اثرات جوی و نویزهای عمدی آسیبپذیر هستند. در این مقاله، فرصتها و چالشهای مربوط به استفاده از DME بهعنوان منبع جایگزین برای موقعیتیابی، ناوبری و زمانبندی ( PNT) در غیاب خدمات GNSS مورد بحث قرار میگیرد.