یادداشت تحقیقاتی
حسن ناصح؛ صفا دهقان منشادی؛ مصطفی جعفرپناه؛ فاطمه اصدق پور؛ احمد قنبری مطلق؛ نسرین صحرانوردفرد
دوره 4، شماره 3 ، آبان 1399، صفحه 13-1
چکیده
هدف این مقاله طراحی منظومة نانوماهوارههای مکعبی ناوبری برای تعیین موقعیت محلی کشور ایران با رویکرد استفاده از قطعات و المانهای تجاری موجود میباشد. در این راستا، ماتریس طراحی نانوماهوارههای مکعبی به منظور تعیین الزامات موقعیت محلی استخراج شده است. ابتدا، با استفاده از پردازش آماری نانوماهوارههای مکعبی با مأموریت مشابه، ...
بیشتر
هدف این مقاله طراحی منظومة نانوماهوارههای مکعبی ناوبری برای تعیین موقعیت محلی کشور ایران با رویکرد استفاده از قطعات و المانهای تجاری موجود میباشد. در این راستا، ماتریس طراحی نانوماهوارههای مکعبی به منظور تعیین الزامات موقعیت محلی استخراج شده است. ابتدا، با استفاده از پردازش آماری نانوماهوارههای مکعبی با مأموریت مشابه، اطلاعات مربوط به زیرسامانههای مختلف تعیین میشود. سپس، مطابق این پردازش دادهها، مشخصات کلی زیرسامانههای مختلف (کنترل وضعیت، کنترل حرارت، تأمین توان، سازه و مخابرات)، اعم از توان، جرم، هزینه و حجم استخراج شده است. در ادامه، با انتخاب محمولة مناسب برای انجام مأموریت مدنظر و بررسی جنبههای مختلف و ارضای الزامات ماتریس طراحی از کاتالوگهای زیرسامانهها و قطعات تجاریسازی شده موسوم به "COTS" استفاده شده است. همچنین، پوششدهی منظومه نسبت به موقعیت محلی کشور ایران از منظر دسترسپذیری نیز در نرمافزار STK تحلیل و شبیهسازی شده است. در نهایت، میتوان منظومة ماهوارههای مکعبی با زیرسامانههای مشخص (برگرفته از قطعاتCOTS) و درصد پوششدهی قابل قبول را برای تعیین موقعیت محلی کشور ایران پیشنهاد نمود.
یادداشت تحقیقاتی
وحید چراغی محمودآبادی؛ هادی مکارم؛ مجید حاتم
دوره 4، شماره 3 ، آبان 1399، صفحه 24-15
چکیده
خطای ناوبری در کاربرد رادار با دهانة مصنوعی (سار) منجر به خطای فاز سیگنال بازگشتی و کاهش کیفیت تصویر سار میشود. از این میان، خطای فاز مرتبههای صفر و یک بر کیفیت تصویر اثری ندارد، اما خطای فاز مرتبههای دوم و بالاتر بسیار حائز اهمیت است. بخش عمدة خطای فاز مرتبههای دوم و بالاتر ناشی از خطاهای زاویة اولیه، بایاس سنسورهای اینرسی و ...
بیشتر
خطای ناوبری در کاربرد رادار با دهانة مصنوعی (سار) منجر به خطای فاز سیگنال بازگشتی و کاهش کیفیت تصویر سار میشود. از این میان، خطای فاز مرتبههای صفر و یک بر کیفیت تصویر اثری ندارد، اما خطای فاز مرتبههای دوم و بالاتر بسیار حائز اهمیت است. بخش عمدة خطای فاز مرتبههای دوم و بالاتر ناشی از خطاهای زاویة اولیه، بایاس سنسورهای اینرسی و رفتار تصادفی این سنسورها است. به منظور فائق آمدن بر این مشکل از سیستمهای ناوبری تلفیقی INS/GPS استفاده میشود. از طرفی، وجود گسستگی در خروجی سیستمهای ناوبری تلفیقی منجر به کاهش شدید کیفیت تصویر سار میشود. در این مقاله، اثر رویکردهای مختلف بخش ناوبری بر پاسخ ضربة سمت مورد بررسی قرار گرفته و اهمیت استفاده از الگوریتمهای ویژه برای تلفیق دادههای INS و GPS نشان داده شده است. سپس، با توجه به رفتار خطای ناوبری، الگوریتم پیشنهادی برای ناوبری در سار ارائه شده و مزیت آن در پاسخ ضربه سمت و کیفیت تصویربرداری به نمایش در آمده است.
علمی- ترویجی
ایمان شفیعی نژاد؛ شراره قاسمی؛ نادیا نوری
دوره 4، شماره 3 ، آبان 1399، صفحه 33-25
چکیده
مأموریتهای فضایی سرنشیندار بخش اعظمی از سفرهای آیندة فضایی را به خود اختصاص میدهد. تشعشعات فضایی کمربندهای ون آلن یکی از چالشهای مهم مأموریتهای فضایی با رویکرد زیست-فضا است. فضاپیماها تحت نفوذ تشعشعات پرانرژی موجود در فضا قرار دارند که تأثیرات زیادی بر وسایل الکتریکی و محمولههای آنها، به خصوص محمولههای زیستی دارد. این ...
بیشتر
مأموریتهای فضایی سرنشیندار بخش اعظمی از سفرهای آیندة فضایی را به خود اختصاص میدهد. تشعشعات فضایی کمربندهای ون آلن یکی از چالشهای مهم مأموریتهای فضایی با رویکرد زیست-فضا است. فضاپیماها تحت نفوذ تشعشعات پرانرژی موجود در فضا قرار دارند که تأثیرات زیادی بر وسایل الکتریکی و محمولههای آنها، به خصوص محمولههای زیستی دارد. این امر نیاز به حفاظت تشعشعی یا کاهش اثر آن را دارد.به عنوان مثال، زمانی که گیاهان تحت تأثیر تنش تشعشعی قرار میگیرند، این تشعشعات تأثیر مخربی بر رشد آنها به علت آسیب دی ان ای میگذارد و منجر به کاهش رشد و تغییرات ژنتیکی آنها میشود. در این مقاله، به بررسی اثرات تشعشعی کمربندهای ون آلن بر موجودات زنده در سفرهای فضایی پرداخته میشود.
علمی- ترویجی
عبدالله اسدالهی قهیه؛ ساناز نیک آئین؛ داود رمش
دوره 4، شماره 3 ، آبان 1399، صفحه 35-43
چکیده
این مقاله روشی نوین و فراگیر در راستای طراحی مفهومی موتورهای سوخت مایع سیکل انبساطی ارائه میدهد. از مزایای کد محاسباتی توسعه داده شده در این پژوهش، امکان در نظرگرفتن رژیم کار بدون کاویتاسیون پمپها با بیشینه کردن ضربة ویژه سامانة موتور است. بر مبنای الگوریتم ارائه شده، رژیم پایای موتور مدلسازی ریاضی استاتیکی میشود. این امر ...
بیشتر
این مقاله روشی نوین و فراگیر در راستای طراحی مفهومی موتورهای سوخت مایع سیکل انبساطی ارائه میدهد. از مزایای کد محاسباتی توسعه داده شده در این پژوهش، امکان در نظرگرفتن رژیم کار بدون کاویتاسیون پمپها با بیشینه کردن ضربة ویژه سامانة موتور است. بر مبنای الگوریتم ارائه شده، رژیم پایای موتور مدلسازی ریاضی استاتیکی میشود. این امر برای افزایش قابلیت اطمینان، کاهش هزینهها در فاز طراحی مفهومی و بهینهسازی قابل توجه است. یکی پارامترهای تأثیرگذار در قابلیت اطمینان یک سامانه سادگی آن بوده که در این سیکل با حذف مولد گاز از پیچیدگی سامانه کاسته خواهد شد. الگوریتم پیشنهادی علاوه بر برآوردهای ابعادی و عملکردی سامانة موتور، کارایی سامانة پیشرانش (ضربة ویژة موتور، بازدة توربین و پمپها) را در نقاط مختلف کاری بررسی میکند. الگوریتم محاسباتی مدل ریاضی استاتیکی به زبان «ماکروسافت ویژال استادیو» تهیه شده است. برای راستیآزمایی روش یاد شده، نتایج محاسبات تئوری برای موتور "RL10" با دادههای واقعی آن مقایسه میشود که حاکی از دقت مناسب مدل یاد شده میباشد.
علمی- ترویجی
مریم ایمانی
دوره 4، شماره 3 ، آبان 1399، صفحه 45-63
چکیده
تصاویر ابرطیفی اطلاعات طیفی با ارزشی را جهت آشکارسازی هدف فراهم میکنند، ولی از آن جاکه این تصاویر برای مناطق ایران در دسترس نیستند. بنابراین، در این پژوهش از تصاویر چندطیفی با حدودا 10 باند طیفی استفاده شده است. با توجه به تفاوتهای بین تصویر ابرطیفی و چندطیفی، نیاز به طراحی یک سامانة مناسب جهت انتخاب و تطبیق آشکارساز مناسب برای ...
بیشتر
تصاویر ابرطیفی اطلاعات طیفی با ارزشی را جهت آشکارسازی هدف فراهم میکنند، ولی از آن جاکه این تصاویر برای مناطق ایران در دسترس نیستند. بنابراین، در این پژوهش از تصاویر چندطیفی با حدودا 10 باند طیفی استفاده شده است. با توجه به تفاوتهای بین تصویر ابرطیفی و چندطیفی، نیاز به طراحی یک سامانة مناسب جهت انتخاب و تطبیق آشکارساز مناسب برای تصاویر چندطیفی احساس میشو. در این مقاله، یک روش سازمان یافته جهت ارزیابی روشهای آشکارسازی هدف تصاویر ابرطیفی استفاده و یک سامانة آشکارسازی هدف طراحی شده است. طبق این سامانه بررسی میشود که کدام یک از آشکارسازها میتواند انتخاب مناسبی جهت اعمال بر روی تصاویر چندطیفی ایران باشد. جهت این امر دو ماهواره لندست 8 و سنتینل 2 را به ترتیب برای تصاویری از مناطق آبادان و اهواز مورد استفاده قرار گرفتهاند. طبق نتایج آزمایشها، آشکارساز نگاشت زاویة طیفی بر مبنای کرنل، در آشکارسازی بسیاری از اهداف با استفاده از تصاویر چندطیفی عملکرد مناسبتری از خود نشان میدهد.
علمی- ترویجی
ثریا لیثی؛ جواد پشتان
دوره 4، شماره 3 ، آبان 1399، صفحه 65-76
چکیده
هواپیماهای بدون سرنشین بالزن با توجه به توانایی پرواز بدون صدا در سرعتهای کم و قابلیت مانور زیاد در معرض توجه قرار گرفتهاند. در این مقاله، با بررسی تاریخچة این موضوع و اهمیـت آن در زمینة علوم مهندسی، چگونگی بدست آمدن نیروهای مورد نیاز برآی پرواز در بال زدن شرح داده میشود. پس از آن، با بررسی جوانب مختلف و ارائة معادلات، مدل مناسبی ...
بیشتر
هواپیماهای بدون سرنشین بالزن با توجه به توانایی پرواز بدون صدا در سرعتهای کم و قابلیت مانور زیاد در معرض توجه قرار گرفتهاند. در این مقاله، با بررسی تاریخچة این موضوع و اهمیـت آن در زمینة علوم مهندسی، چگونگی بدست آمدن نیروهای مورد نیاز برآی پرواز در بال زدن شرح داده میشود. پس از آن، با بررسی جوانب مختلف و ارائة معادلات، مدل مناسبی به منظور دستیابی به اهداف کنترلی بدست میآید. با توجه به پیچیدگی سینماتیکی و دینامیکی بالزنها، مدل به دست آمده غیرخطی و متناوب می باشد. پایداری بالزنها که اغلب با استفاده از روشهای متوسطگیری و نظریة فلوکه بررسی میشود، شرح داده شده است. چالشهای کنترلی مطرح شده و مناسبترین رویکردهای کنترلی برای کنترل پرواز بالزن انتخاب میشود. با توجه به محدودیت در وزن ربات بالزن، انتخاب قطعات الکترونیکی نیز به عنوان یک چالش بررسی خواهد شد.