علمی- ترویجی
علوم زیستی/محیط زیست/فیزیولوژی گیاهی/ فیزیولوژی جانوری/سنجش از دور/...
فاطمه موسوی
دوره 5، شماره 2 ، مرداد 1400، صفحه 1-9
چکیده
پیشرفت های اخیر در زمینه فناوری و ساخت فضاپیماهای جدید، راه را برای مطالعه دقیق تر گیاهان در محیط واقعی فضا هموار نمود. مطالعه رشد، نمو و تکوین گیاهان در فضا از دهه 1950 توسط روس ها و آمریکایی ها آغاز شده است. در دهه 1970، اولین آزمایشات گیاهی در رابطه با اثرات طولانی مدت میکروگراویتی بر گیاهان در فضاپیمای اسکای لب ایالات متحده آمریکا و ...
بیشتر
پیشرفت های اخیر در زمینه فناوری و ساخت فضاپیماهای جدید، راه را برای مطالعه دقیق تر گیاهان در محیط واقعی فضا هموار نمود. مطالعه رشد، نمو و تکوین گیاهان در فضا از دهه 1950 توسط روس ها و آمریکایی ها آغاز شده است. در دهه 1970، اولین آزمایشات گیاهی در رابطه با اثرات طولانی مدت میکروگراویتی بر گیاهان در فضاپیمای اسکای لب ایالات متحده آمریکا و ایستگاه فضایی سالیوت روسیه انجام شد. اخیرا ناسا زیستگاه گیاهی پیشرفته را بر روی ایستگاه بین المللی فضایی نصب نموده است. سیستم تصویربرداری پیشرفته طیف، سیستم تحویل مواد مغذی مداری منفعل و تحقیقات بیولوژیک در جعبه های ویژه- واحد تثبیت پتری دیش از جمله فناوری ها نوین ناسا برای مطالعات گیاهی و پرورش گیاهان در فضا می باشند. بنابراین هدف از ماموریت های علمی اکتشافی در حوزه علوم گیاهی: 1. تحقیقات بنیادین به منظور گسترش مرزهای دانش در زمینه زیست شناسی گیاهی و 2. توسعه یک سیستم پشتیبان حیات پایدار مبتنی بر گیاهان است.
علمی پژوهشی
آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
ایمان بهمن جهرمی؛ هادی دستورانی
دوره 5، شماره 2 ، مرداد 1400، صفحه 11-18
چکیده
با توجه به الزامات زیستمحیطی در کاهش نویز هواپیما، استفاده از لاینرهای آکوستیکی در ورودی موتورهای توربوفن امری رایج و ضروری میباشد. این لاینرها در هندسههای مختلف طراحی میشوند. درک صحیح اثرات پارامترهای مختلف در طراحی این لاینرها بسیار ضروری میباشد. در این مقاله یکی از نمونههای رایج، لاینرهای حفرهای تاشو (به صورت L شکل) ...
بیشتر
با توجه به الزامات زیستمحیطی در کاهش نویز هواپیما، استفاده از لاینرهای آکوستیکی در ورودی موتورهای توربوفن امری رایج و ضروری میباشد. این لاینرها در هندسههای مختلف طراحی میشوند. درک صحیح اثرات پارامترهای مختلف در طراحی این لاینرها بسیار ضروری میباشد. در این مقاله یکی از نمونههای رایج، لاینرهای حفرهای تاشو (به صورت L شکل) مورد بررسی قرار گرفته است. مزیت این هندسه کاهش فضای مورد نیاز برای به کارگیری لاینر ضمن حفظ عمق لاینر است. در مقاله حاضر از نرم افزار کامسول برای شبیهسازی عددی آکوستیک لاینر حفرهای تاشو در حالت دوبعدی استفاده شده و تأثیر ارتفاع سلولهای لانه زنبوری مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج شبیهسازی نشان میدهد افزایش ارتفاع سلولهای لانه زنبوری در فرکانسهای پایین ( f <1700 Hz) موجب افزایش ضریب جذب صوت میشود، در حالی که در فرکانسهای بالای Hz 1700 ضریب جذب کاهش مییابد و این کاهش در فرکانسهای بالای Hz 3500 بسیار زیاد میشود. بر مبنای نتایج شبیهسازی برای هندسه کلی در نظر گرفته شده در تحقیق حاضر ارتفاع mm 20 برای ارتفاع سلولهای لانه زنبوری مقدار مناسبی است. همچنین، نتایج عددی بهدست آمده با نتایج تجربی و تحلیلی مقایسه شده است که حاکی از صحت و دقت خوب نتایج شبیهسازی میباشد. این بدین معنا است که شبیهسازی عددی دو بعدی لاینر آکوستیکی میتواند در فاز طراحی اولیه لاینرهای آکوستیکی و بررسی پارامتری مسئههای مشابه مورد استفاده قرار گیرد.
علمی- ترویجی
پیشرانش/ترمودینامیک/انتقال حرارت/سوخت و احتراق/انرژی/...
مرتضی بیاتی
دوره 5، شماره 2 ، مرداد 1400، صفحه 19-27
چکیده
در این تحقیق عملکرد موتور توربوجت J85-GE21 با تحلیل اگزرژی اجزای تشکیلدهندة آن مورد ارزیابی قرار گرفته است. با استفاده از روابط تعادل اگزرژی، عملکرد موتور توربوجت و اجزای آن برای بارگذاریهای توانی مختلف در دو ارتفاع سطح دریا و 000,11 متری و در چندین سرعت پروازی بررسی شده است. بالاترین بازدة اگزرژی در سطح دریا مربوط به کمپرسور با 72/96% بوده ...
بیشتر
در این تحقیق عملکرد موتور توربوجت J85-GE21 با تحلیل اگزرژی اجزای تشکیلدهندة آن مورد ارزیابی قرار گرفته است. با استفاده از روابط تعادل اگزرژی، عملکرد موتور توربوجت و اجزای آن برای بارگذاریهای توانی مختلف در دو ارتفاع سطح دریا و 000,11 متری و در چندین سرعت پروازی بررسی شده است. بالاترین بازدة اگزرژی در سطح دریا مربوط به کمپرسور با 72/96% بوده و پس از آن نازل و توربین به ترتیب با 70/93% و 31/92% قرار دارند. با کاهش سرعت هوای ورودی به موتور در هر ارتفاعی، بازده تمامی اجزاء موتور و بازده کلی کاهش یافت. کمترین بازدة اگزرژی در سطح دریا مربوط به پسسوز با 81/54% و پس از آن محفظة احتراق با 42/80% بود. افزایش ارتفاع باعث کاهش 70% اتلاف اگزرژی موتور میشود. بازده کلی موتور با فرض ثابت بودن فشار هوا با افزایش درجه حرارت هوای ورودی به ازای هر یک درجه افزایش درجه حرارت، 45/0% کاهش مییابد.
علمی پژوهشی
طراحی/سیستم/قابلیت اطمینان/صلاحیت پروازی/آزمایشهای پروازی/...
محمد رضا ستاینده؛ علیرضا بابایی
دوره 5، شماره 2 ، مرداد 1400، صفحه 29-41
چکیده
در این تحقیق سعی شده است تا با ارائة یک روش، مشکلات مربوط به بهینهسازیهای چندهدفه مقید (پیادهسازی، زمان محاسبات و سادگی) تا حدودی برطرف شود. این روش که بر مبنای منطق فازی است یک مساله بهینهسازی چندهدفه مقید را به یک مساله بهینهسازی تک هدفه نامقید تبدیل میکند و به این شکل بسیاری از مشکلات ذکر شده برطرف میشود. جهت نشان ...
بیشتر
در این تحقیق سعی شده است تا با ارائة یک روش، مشکلات مربوط به بهینهسازیهای چندهدفه مقید (پیادهسازی، زمان محاسبات و سادگی) تا حدودی برطرف شود. این روش که بر مبنای منطق فازی است یک مساله بهینهسازی چندهدفه مقید را به یک مساله بهینهسازی تک هدفه نامقید تبدیل میکند و به این شکل بسیاری از مشکلات ذکر شده برطرف میشود. جهت نشان دادن کارآیی روش، سه بهینهسازی طراحی یک هواپیمای بیسرنشین انجام شده است. هدف بهینهسازی اول، مقایسة عملکرد این روش با دو روش معروف بهینهسازی چندهدفه است. هدف از بهینهسازیهای دوم و سوم نیز نشان دادن این قابلیت از روش پیشنهادی است که برحسب ضرورت طراح میتواند به شکل آگاهانه درجه اهمیت را روی توابع هدف و یا قیود تغییر دهد. نتایج بهینهسازیها نشان میدهند که زمان محاسبات با استفاده از روش پیشنهادی کاهش یافته و همچنین با تغییر درجة اهمیت، دو طرح کاملا متفاوت به دست آمده است.
علمی- ترویجی
پیشرانش/ترمودینامیک/انتقال حرارت/سوخت و احتراق/انرژی/...
علی صابری مقدم؛ فرهاد منصوری زاده؛ اسماعیل ولی زاده
دوره 5، شماره 2 ، مرداد 1400، صفحه 43-56
چکیده
پیشرانههای ژل به علت برخورداری از مزایای هر دو پیشرانه جامد و مایع آیندة امید بخشی در کاربردهای هوافضایی دارند. پیشرانههای ژل پیشرانههای مایعی هستند که خواص رئولوژیکی آنها با افزودن ژلکننده و برخی افزودنیها تغییر میکند. خواص رئولوژیکی پیشرانه تأثیر زیادی بر فرآیند اتمیزاسیون آن دارد، بنابراین در این ...
بیشتر
پیشرانههای ژل به علت برخورداری از مزایای هر دو پیشرانه جامد و مایع آیندة امید بخشی در کاربردهای هوافضایی دارند. پیشرانههای ژل پیشرانههای مایعی هستند که خواص رئولوژیکی آنها با افزودن ژلکننده و برخی افزودنیها تغییر میکند. خواص رئولوژیکی پیشرانه تأثیر زیادی بر فرآیند اتمیزاسیون آن دارد، بنابراین در این مقاله ضمن معرفی خواص رئولوژیکی پیشرانة ژل، به تأثیر خواص این پیشرانه بر اتمیزاسیون در انژکتور جریان پیچشی پرداخته شده و برخی نکات مهم جهت طراحی انژکتور جریان پیچشی، به منظور افزایش کیفیت اتمیزاسیون پیشرانة ژلی ارائه شده است. نتایج حاصل از بررسیها نشان دادند که بالا بودن ویسکوزیتة اولیة پیشرانة ژل نسبت به پیشرانة مایع مادر موجب افزایش ضریب تخلیه، اندازه قطر قطرات و طول شکست صفحات ژل و کاهش زاویة پاشش در انژکتور جریان پیچشی میشود و از نظر میزان اثرگذاری بر عملکرد سیستم پیشرانش ژل اندازة قطر قطرات از اهمیت بیشتری برخوردار است. همچنین، با توجه به خاصیت نازکشوندگی برشی پیشرانة ژل و امکان اتمیزاسیون پیشرانة ژل با انژکتور جریان پیچشی، به منظور بهبود اتمیزاسیون پیشرانة ژل، طراحی انژکتور جریان پیچشی باید بهگونهای باشد که نرخ برش بیشتری به پیشرانة ژل جهت کاهش ویسکوزیته اولیه آن اعمال کند.
علمی- ترویجی
هوانوردی/خلبانی/مراقبت پرواز/ایمنی/استاندارد/اویونیک/مخابرات هوائی/...
پویان ایار؛ علیرضا پورفیض
دوره 5، شماره 2 ، مرداد 1400، صفحه 57-69
چکیده
دانشمندان و محققین همواره با توسل به ایدههای خلاقانه خود، سعی در بهینهسازی توسعه انواع مدهای حملونقل از جمله حملونقل هوایی دارند. یکی از این مصادیق، طراحی فرودگاههایی با باندهای دایرهای (بیانتها) میباشد که اخیراً بسیار مورد توجه قرار گرفته است. برای این نوع باند نیازی به در نظر گرفتن مؤلفههای ...
بیشتر
دانشمندان و محققین همواره با توسل به ایدههای خلاقانه خود، سعی در بهینهسازی توسعه انواع مدهای حملونقل از جمله حملونقل هوایی دارند. یکی از این مصادیق، طراحی فرودگاههایی با باندهای دایرهای (بیانتها) میباشد که اخیراً بسیار مورد توجه قرار گرفته است. برای این نوع باند نیازی به در نظر گرفتن مؤلفههای سرباد و باد عرضی برای جانمایی فرودگاه نیست. با استفاده از باند دایرهای ظرفیت و مدیریت ناوگان حملونقل هوایی بهطور قابلتوجهی افزایش مییابد. همچنین، زمین کمتری برای احداث فرودگاه لازم است. علاوهبراین، امکان پرواز و عملیات چند هواپیمای غولپیکر در یک زمان مشخص فراهم میشود که مزایای فراوانی در زمان اوج تقاضا و شرایط بحرانی به همراه دارد.