علمی پژوهشی
آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
بابک مرادی؛ حسن عیسوند
دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1400، صفحه 1-10
چکیده
در این مقاله روش مدلسازی پاسخهای آیرودینامیکی هواپیما به پروفیل تندباد 1-cos ارائه شده است. موارد آزمایش در نظر گرفته شده، ایرفویل دو بعدی ناکا 0012 جهت صحت سنجی روش بکار گرفته شده و ایرفویلهای دو بعدی بال یک هواپیمای سبک ناکا 23012، 23015 و 5/23016و همچنین بال سهبعدی همان هواپیما در عددهای ماخ 1/0 ، 2/0 و 3/0 میباشد. فرض بر این است که موارد ...
بیشتر
در این مقاله روش مدلسازی پاسخهای آیرودینامیکی هواپیما به پروفیل تندباد 1-cos ارائه شده است. موارد آزمایش در نظر گرفته شده، ایرفویل دو بعدی ناکا 0012 جهت صحت سنجی روش بکار گرفته شده و ایرفویلهای دو بعدی بال یک هواپیمای سبک ناکا 23012، 23015 و 5/23016و همچنین بال سهبعدی همان هواپیما در عددهای ماخ 1/0 ، 2/0 و 3/0 میباشد. فرض بر این است که موارد آزمایش، صلب هستند و فقط پروفایلهای تندباد، طولی در نظر گرفته میشوند. نتایج شبیهسازی نشان میدهد که پاسخهای آیرودینامیکی تندباد 1-cos به خوبی با تابع تقریبی کوشنر موافق هستند. در حالت دو بعدی برای یک ایرفویل خاص با افزایش عدد ماخ، دامنه ضریب برآی افزایشی ناشی از تندباد، افزایش و طول موج، کاهش مییابد. با افزایش ضخامت ایرفویل در یک عدد ماخ، دامنه ضریب برآی افزایشی، ثابت میماند ولی طول موج، افزایش مییابد. در حالت سه بعدی برای یک بال با افزایش عدد ماخ، دامنه ضریب برآی افزایشی، افزایش و طول موج، ثابت میماند.
علمی- ترویجی
مهندسی فضائی/مکانیک مدارهای فضائی/علوم فضائی/مخابرات فضائی/...
حامد شیخ بهائی؛ سعید حاجی علی گل
دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1400، صفحه 11-21
چکیده
بیشتر اجزای ماهوارهها و فضاپیماها دارای دامنه مشخصی از درجه حرارت مجاز هستند، که باید برای عملکرد بهینه و بقای زیرسیستمها برآورده شوند. این گستره دمایی با انواع تکنیکهای مدیریت حرارتی فعال و غیرفعال تنظیم میشود. کنترل حرارت غیرفعال، نیازی به استفاده از توان الکتریکی ماهواره برای تنظیم حرارتی ندارد، از این رو، سیستمهای ...
بیشتر
بیشتر اجزای ماهوارهها و فضاپیماها دارای دامنه مشخصی از درجه حرارت مجاز هستند، که باید برای عملکرد بهینه و بقای زیرسیستمها برآورده شوند. این گستره دمایی با انواع تکنیکهای مدیریت حرارتی فعال و غیرفعال تنظیم میشود. کنترل حرارت غیرفعال، نیازی به استفاده از توان الکتریکی ماهواره برای تنظیم حرارتی ندارد، از این رو، سیستمهای کنترل حرارت غیرفعال کم هزینه، دارای حجم کم، وزن ناچیز، قابل اعتماد و بدون ریسک عملیاتی بوده و بهرهگیری از آنها برای طراحان سامانههای فضایی به خصوص برای تاسوارهها بسیار سودمند خواهد بود. امروزه، فناوریهای نوین همچون سپرهای خورشیدی، لولههای حرارتی مسطح خمشونده، رادیاتورهای بازشونده، کرکرههای حرارتی، رادیاتورهای نشر متغیر، واحدهای ذخیرهسازی حرارتی و تسمههای حرارتی فیلم گرافیتی پایرولیتیک علاوه بر ابزارهای سنتی کنترل حرارت عرضه شده و با موفقیت به کار برده شدهاند. این مقاله، مروری بر دستاوردها و فناوریهای نوین در کنترل حرارت غیرفعال تاسوارهها خواهد بود.
علمی- ترویجی
پیشرانش/ترمودینامیک/انتقال حرارت/سوخت و احتراق/انرژی/...
زینب حاجی بابایی طاهری؛ جاماسب پیرکندی؛ یوسف عباسی
دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1400، صفحه 23-34
چکیده
زیرسیستم کنترل دمای هر ماهواره وظیفه تأمین و حفظ دمای مجاز تجهیزات آن ماهواره را برعهده دارد. طبیعی است که اگر این زیرسیستم از ماهواره بهدرستی طراحی نشود، سایر زیرسیستمها از جمله محموله قادر نخواهند بود وظیفه خود را انجام دهند. به طور کلی، برای طراحی سیستمهای کنترل دما دو روش فعال و غیرفعال وجود دارد. بررسیهای انجام شده ...
بیشتر
زیرسیستم کنترل دمای هر ماهواره وظیفه تأمین و حفظ دمای مجاز تجهیزات آن ماهواره را برعهده دارد. طبیعی است که اگر این زیرسیستم از ماهواره بهدرستی طراحی نشود، سایر زیرسیستمها از جمله محموله قادر نخواهند بود وظیفه خود را انجام دهند. به طور کلی، برای طراحی سیستمهای کنترل دما دو روش فعال و غیرفعال وجود دارد. بررسیهای انجام شده نشان میدهد که المانهایی میتوانند برای کنترل دمای یک ماهواره مقیاس کوچک مناسب باشند که دارای وزن، حجم و توان مصرفی پایین باشد. از این رو، تجهیزات کنترل دمای غیرفعال در ماهوارههای مقیاس کوچک بسیار استفاده میشود. رایجترین این تجهیزات پوششها، عایقها و رنگها میباشند. اما معمولاً برای طراحی حرارتی ایمنتر ماهوارههای کوچک از برخی المانهای فعال هم استفاده میشود. در میان المانهای فعال حرارتی، گرمکنها رایجتر میباشد، چرا که گرمکنها نسبت به سایر تجهیزات فعال حجم و وزن کمی را به خود اختصاص داده و همچنین توان کمتری نسبت به سایر المانها مصرف میکنند.
علمی پژوهشی
سازه/مکانیک جامدات/دینامیک جامدات/ارتعاشات/آئروالاستیسیته/...
رضا انصاری؛ جعفر اسکندری جم؛ محمدحسین علایی؛ محسن حیدری بنی؛ مجید اسکندری شهرکی
دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1400، صفحه 35-59
چکیده
امروزه کامپوزیتهای پلیمری تقویتشده با الیاف کربن در مقایسه با فلزات، با توجه به برخورداری از نسبت استحکام به وزن بالا، کاربرد گستردهای در حوزههای مختلف پیدا نموده است. ماشینکاری این مواد با توجه به ساختار غیر همگن آنها از پیچیدگی خاصی برخوردار است. با توجه به ضریب انبساط حرارتی متفاوت بین الیاف و رزین در کامپوزیتهای پلیمری، ...
بیشتر
امروزه کامپوزیتهای پلیمری تقویتشده با الیاف کربن در مقایسه با فلزات، با توجه به برخورداری از نسبت استحکام به وزن بالا، کاربرد گستردهای در حوزههای مختلف پیدا نموده است. ماشینکاری این مواد با توجه به ساختار غیر همگن آنها از پیچیدگی خاصی برخوردار است. با توجه به ضریب انبساط حرارتی متفاوت بین الیاف و رزین در کامپوزیتهای پلیمری، فرزکاری این مواد یک عملیات پیچیده برای ایجاد قطعات نهایی میباشد. تحلیل و پیشبینی دقیق شرایط بهینه ماشینکاری با حداکثر راندمان، از اهداف این فرآیند محسوب میگردد. با گسترش تکنولوژی ماشینکاری CNC، کاهش زمان ماشینکاری از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از راه حلهای کاهش زمان، تکنولوژی ماشینکاری با سرعت بالا میباشد. صفحه کامپوزیتی از جنس کربن/ اپوکسی به ضخامت 10 میلیمتر، که در بدنه سازههای هوافضایی و موشکها کاربرد دارد، به روش لایه چینی دستی ساخته شده است. پارامترهای برش برای فرآیند فرزکاری صفحه کامپوزیتی از سرعت اسپیندل 1000 تا 7000 دور بر دقیقه، نرخ پیشروی 1000 تا 3000 میلیمتر بر دقیقه و عمق برش 1 تا 3 میلیمتر هر کدام در پنج سطح مختلف، در نظر گرفته شد. پس از طراحی آزمایش با روش سطح پاسخ، 20 نمونه مورد ماشینکاری قرار گرفت. در این فرآیند، فرزکاری با ابزاری از جنس الماس با پوشش تنگستن کارباید و دارای دو لبه، انجام و سپس زبری سطوح اندازهگیری و نرخ برداشت ماده برای هر آزمایش ثبت شده و تحلیلهای لازم انجام گرفت. سرعت اسپیندل بیشترین تأثیر را در زبری سطح داشت. نتیجهگیری نهایی بدینصورت بود که زبری سطح پایین تحت تأثیر پارامترهای برش درنتیجه سرعت اسپیندل بالا، نرخ پیشروی پایین و عمق برش کم به دست آمد. حالت بهینه با حداقل زبری 9/1 میکرومتر، با سرعت اسپیندل 7000 دور بر دقیقه، نرخ پیشروی 1000 میلیمتر بر دقیقه، عمق برشی 1 میلیمتر به دست آمده است.
علمی- ترویجی
مکانیک پرواز/ناوبری/کنترل/...
رضا اسماعیلزاده؛ فاطمه زهرا رحمانی
دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1400، صفحه 61-72
چکیده
یکی از مسائل مهم و پیچیده در حوزة مهندسی هوافضا، مسئلة بازگشت به جو است. در بسیاری از وسائل پرنده پدیدة بازگشت به جو مورد بررسی قرار نمیگیرد، چراکه آن را تجربه نمیکنند. مطالعة این پدیده تنها در خصوص آن دسته از اجسام پرنده موضوعیت دارد که از جو خارج شده و بازگشت به جو آنها به دلائلی اهمیت دارد. ماموریتها و قیود مختلف در بحث ورود به ...
بیشتر
یکی از مسائل مهم و پیچیده در حوزة مهندسی هوافضا، مسئلة بازگشت به جو است. در بسیاری از وسائل پرنده پدیدة بازگشت به جو مورد بررسی قرار نمیگیرد، چراکه آن را تجربه نمیکنند. مطالعة این پدیده تنها در خصوص آن دسته از اجسام پرنده موضوعیت دارد که از جو خارج شده و بازگشت به جو آنها به دلائلی اهمیت دارد. ماموریتها و قیود مختلف در بحث ورود به جو باعث توسعه روش های مختلف هدایتی شده است که هریک دارای مزایای و معایبی بوده که در حال حاضر یکی از حوزههای تحقیقانی کنونی هوافضا را به خود اختصاص دادهاند. در این مقاله مهمترین روشهای هدایت ورود به جو مبتنی بر تولید مسیر معرفی میشوند. این مقاله تنها روش های هدایتی حلقه بسته را مورد توجه قرار داده است.
علمی- ترویجی
سایر زمینههای مرتبط
هاجر اسحاقی؛ مجید حقگو؛ حامد صالحی
دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1400، صفحه 73-88
چکیده
چسبها و اتصالات چسبی به دلیل ایجاد کاهش چشمگیر در جرم فضاپیماها و دارا بودن چندین ویژگی بطور همزمان (خواص مکانیکی، الکتریکی و حرارتی متناسب با کاربرد) جایگزین روشهای متداولی چون پرچ کردن، جوشکاری و سایر اتصالات مکانیکی بهعنوان یک روش با ارزش برای مونتاژ سامانههای فضایی شدهاند. چسبهای سازههای فضایی در کنار داشتن خواص منحصر ...
بیشتر
چسبها و اتصالات چسبی به دلیل ایجاد کاهش چشمگیر در جرم فضاپیماها و دارا بودن چندین ویژگی بطور همزمان (خواص مکانیکی، الکتریکی و حرارتی متناسب با کاربرد) جایگزین روشهای متداولی چون پرچ کردن، جوشکاری و سایر اتصالات مکانیکی بهعنوان یک روش با ارزش برای مونتاژ سامانههای فضایی شدهاند. چسبهای سازههای فضایی در کنار داشتن خواص منحصر به فرد، توانایی کاربری طولانی مدت و مقاومت در برابر مولفههای محیط فضایی را نیز دارا میباشند. این چسبها به منظور اتصال سازههای هم جنس-فلزی یا کامپوزیتی و سازههای ترکیبی فلز/کامپوزیت بکار گرفته میشوند. در این تحقیق تلاش شده است به معرفی انواع چسبها، روشهای تولیدی، نحوههای اعمال و کاربرد آن ها در این صنعت پرداخته شود. در ادامه محیط فضا و مولفههای آن همچون ذرات باردار پرانرژی، تابشهای الکترومغناطیسی خورشیدی و اکسیژن اتمی معرفی شدهاند و در نهایت تأثیر مولفهها بر برخی از خواص و مکانیسمهای تخریب آن ها بحث شده است.