علمی- ترویجی
علوم زیستی/محیط زیست/فیزیولوژی گیاهی/ فیزیولوژی جانوری/سنجش از دور/...
حلیمه حسن پور
دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 1-6
چکیده
میکروگراویتی و تشعشعات کیهانی از تنشهای محیط فضا هستند که میتوانند سبب آسیب DNA در موجودات زنده شوند. تشعشعات مستقیماً از طریق فعل و انفعال ذرات باردار با ملکول DNA و یا بطور غیر مستقیم با تولید رادیکالهای آزاد به DNA سلول آسیب میرسانند. بهعلاوه، تشعشعات میتواند سبب تغییر ترکیبات دیوارة سلولی، فعالشدن آنزیمهای جاروبکنندة ...
بیشتر
میکروگراویتی و تشعشعات کیهانی از تنشهای محیط فضا هستند که میتوانند سبب آسیب DNA در موجودات زنده شوند. تشعشعات مستقیماً از طریق فعل و انفعال ذرات باردار با ملکول DNA و یا بطور غیر مستقیم با تولید رادیکالهای آزاد به DNA سلول آسیب میرسانند. بهعلاوه، تشعشعات میتواند سبب تغییر ترکیبات دیوارة سلولی، فعالشدن آنزیمهای جاروبکنندة رادیکالهای آزاد و تجمع ترکیبات آنتیاکسیدان شود. گرچه گیاهان دارای سازوکارهای تکامل یافتهای برای مقابله با چنین آسیبهایی هستند، شرایط فضا به ویژه میکروگراویتی میتواند در اصلاح و تعمیر آسیب DNA نقش داشته باشد. آسیبهای شدید DNA میتواند سبب شکسته شدن دو رشته DNA، ایجاد کروموزومهای غیر نرمال و تشکیل میکروهستکها شده و خطر مرگ سلولی را افزایش دهد. در این پژوهش، تأثیر تنشهای محیط فضایی بر آسیب DNA و سازوکارهای پاسخی در شرایط پرتاب و یا شبیهسازی شده بررسی خواهد شد.
یادداشت تحقیقاتی
مکانیک پرواز/ناوبری/کنترل/...
قاسم کاهه؛ نیما کریمی؛ مجید حمزه پور؛ علیرضا قادری
دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 7-15
چکیده
رشد و استفاده از تلفنهای همراه هوشمند به موضوعی فراگیر در کشورهای مختلف تبدیل شده است. از سوی دیگر، یکی از فناوریهای جدید و کاربردی که توانسته علاقمندان زیادی را به خود جلب کند، پهپادهای عمود پرواز غیرنظامی یا همان مولتیروتورها میباشد. قابلیتهای متنوع و بعضاً منحصر بفرد رباتهای پرنده (هواگردهای بدون سرنشین) در مقایسه با هواگردهای ...
بیشتر
رشد و استفاده از تلفنهای همراه هوشمند به موضوعی فراگیر در کشورهای مختلف تبدیل شده است. از سوی دیگر، یکی از فناوریهای جدید و کاربردی که توانسته علاقمندان زیادی را به خود جلب کند، پهپادهای عمود پرواز غیرنظامی یا همان مولتیروتورها میباشد. قابلیتهای متنوع و بعضاً منحصر بفرد رباتهای پرنده (هواگردهای بدون سرنشین) در مقایسه با هواگردهای سرنشیندار، درکنار هزینههای عملیاتی به مراتب پایینتر این وسایل موجب افزایش بهرهبرداری و توسعة کاربردهای جدید رباتهای پرنده طی سالیان اخیر شده است. یکی از راههای توسعه و کاربردی نمودن رباتهای پرنده برای عموم مردم، کاهش هزینه تمامشده رباتهای پرنده، دردسترس بودن و استفاده آسان و بدون آموزشهای خاص برای این وسایل است. راه حل پیشنهادی این مجموعه برای این موضوع، توسعه «رباتهای پرنده موبایلپایه» است.
علمی پژوهشی
مکانیک پرواز/ناوبری/کنترل/...
حجت طائی؛ علی ابوطالبیان
دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 17-28
چکیده
هدف از این پژوهش طراحی کنترلکننده مقاوم برای سیستم برداردهی تراست یک پرنده مانورپذیر بوده است. در ابتدا معادلات فضای حالت دینامیک حلقهباز سیستم برداردهی تراست با استفاده از روش باندگراف استخراج شده است. پس از آن پارامترهای عملکردی بحرانی سیستم با توجه به امکانپذیری عملیاتی و محدوده عملکرد موفق سیستم مورد ارزیابی قرار گرفته ...
بیشتر
هدف از این پژوهش طراحی کنترلکننده مقاوم برای سیستم برداردهی تراست یک پرنده مانورپذیر بوده است. در ابتدا معادلات فضای حالت دینامیک حلقهباز سیستم برداردهی تراست با استفاده از روش باندگراف استخراج شده است. پس از آن پارامترهای عملکردی بحرانی سیستم با توجه به امکانپذیری عملیاتی و محدوده عملکرد موفق سیستم مورد ارزیابی قرار گرفته و شناسایی شدند. در ادامه توابع وزنی طراحی کنترلکننده مقاوم H∞ از جمله تابع وزنی نامعینی تحت تاثیر عدمقطعیتهای مشخص شده، تعیین شدند. در انتها نیز قوام کنترل مقاوم در حضور عدمقطعیتها مورد ارزیابی قرار گرفت و پس از آن نتایج تغییر زاویه نازل برداردهی تراست در مقایسه با نتایج عملکرد یک کنترل کننده PID بهینه شده ارزیابی شد.شبیهسازیهای انجام گرفته غالبا تحت نرمافزار متلب بوده است. نتایج این پژوهش نشان داد که روش باندگراف از اعتبار مناسبی برای مدلسازی این سیستم برخوردار بوده و کنترلکننده مقاوم طراحی شده نیز میتواند پاسخگوی الزامات ماموریتی آن باشد.
علمی- ترویجی
سازه/مکانیک جامدات/دینامیک جامدات/ارتعاشات/آئروالاستیسیته/...
محمد علیمحمدی؛ علی داور؛ محسن حیدری بنی؛ جعفر اسکندری جم؛ مجید اسکندری شهرکی
دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 29-44
چکیده
در این پژوهش، مساله ارتعاش آزاد صفحات تقویتشده مشبک کامپوزیتی با سه نوع طرح تقویتی مختلف (لوزوی، مربعی و ترکیبی) تحت شرایط مرزی مختلف بهصورت تحلیلی و عددی مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین، در بررسی ارتعاشات آزاد ورق مشبک کامپوزیتی علاوه بر شرایط مرزی، پارامترهای دیگری مانند اثر لایهچینی و اثر کسر حجمی تقویتکنندهها نیز مورد ...
بیشتر
در این پژوهش، مساله ارتعاش آزاد صفحات تقویتشده مشبک کامپوزیتی با سه نوع طرح تقویتی مختلف (لوزوی، مربعی و ترکیبی) تحت شرایط مرزی مختلف بهصورت تحلیلی و عددی مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین، در بررسی ارتعاشات آزاد ورق مشبک کامپوزیتی علاوه بر شرایط مرزی، پارامترهای دیگری مانند اثر لایهچینی و اثر کسر حجمی تقویتکنندهها نیز مورد بررسی قرار گرفته است. در روش تحلیلی از فرضیات تئوری کیدان استفاده شده و حل عددی مساله بهوسیله نرمافزار المان محدود آباکوس انجام شده است. از نتایج مهم قابل ذکر در تحقیق حاضر، رابطه بین زاویه قرارگیری تقویتکنندهها و لایهچینی ورق کامپوزیتی میباشد که هرچه این زاویهها به یکدیگر نزدیکتر باشند، فرکانس طبیعی آن ورق بیشتر است. یکی دیگر از نتایج مهم قابل ذکر، بررسی همزمان شرایط مرزی و افزایش کسر حجمی تقویتکنندهها میباشد که با افزایش کسر حجمی و تغییر شرایط مرزی از تکیهگاه ساده به تکیهگاه گیردار، فرکانس طبیعی صفحه مشبک کامپوزیتی افزایش مییابند.
علمی پژوهشی
آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
سعید اسکندری؛ رامین ذاکری؛ علی سررشته داری
دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 45-52
چکیده
در این پژوهش، نحوه شبیهسازی جریان گاز رقیق بر روی یک صفحه تخت و محاسبه خواص آیرودینامیکی توسط نرمافزار شبیهسازی مستقیم مونتکارلو یا دی اس ام سی – اپنفوم بررسی شده است. یکی از روشهای کارآمد در شبیهسازی جریان گاز رقیق در شرایط بسیار غیرتعادلی، روش شبیهسازی مستقیم مونت کارلو یا دی اس ام سی میباشد که گاز بهصورت ذره در ...
بیشتر
در این پژوهش، نحوه شبیهسازی جریان گاز رقیق بر روی یک صفحه تخت و محاسبه خواص آیرودینامیکی توسط نرمافزار شبیهسازی مستقیم مونتکارلو یا دی اس ام سی – اپنفوم بررسی شده است. یکی از روشهای کارآمد در شبیهسازی جریان گاز رقیق در شرایط بسیار غیرتعادلی، روش شبیهسازی مستقیم مونت کارلو یا دی اس ام سی میباشد که گاز بهصورت ذره در نظر گرفته میشود. در این بررسی با استفاده از نرمافزار دی اس ام سی- اپنفوم نتایج حاصل از یک صفحه تخت در زاویه حمله صفر استخراج شده، با نتایج موجود اعتبارسنجی نموده که میزان خطا کمتر از 15 درصد میباشد. در ادامه به عنوان نوآوری این پژوهش، به بررسی جریان بر روی صفحه عمودی و محاسبه نیروهای آیرودینامیکی و همچنین اثر زوایای مختلف صفحه تخت بر روی پنل ماهواره پرداخته شده است. نشان داده شده است که ضریب درگ در حالت صفحه عمودی 10 برابر صفحه تخت میباشد. روش و نرمافزار معرفی شده در این پژوهش روشی قدرتمند در شبیهسازیهای مختلف در شرایط گاز رقیق است.
علمی- ترویجی
هوانوردی/خلبانی/مراقبت پرواز/ایمنی/استاندارد/اویونیک/مخابرات هوائی/...
مسعود ابراهیمی؛ مهلا رئوف مقدم
دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 53-64
چکیده
از جمله فناوریهایی که در سالهای اخیر به صورت آزمایشی بکار گرفته شده، پرواز آرایشمند هواپیماهای مسافربری به سبک پرندگان است. شرکتهای هواپیمایی مدام در حال ابداع و نوآوری هستند تا بهرهوری هواپیماهایشان را بهبود بخشند. انتقال سریعتر مسافران و بارها به مقصد و مصرف سوخت کمتر از مشغلههای اصلی ذهن این شرکتها هستند. ...
بیشتر
از جمله فناوریهایی که در سالهای اخیر به صورت آزمایشی بکار گرفته شده، پرواز آرایشمند هواپیماهای مسافربری به سبک پرندگان است. شرکتهای هواپیمایی مدام در حال ابداع و نوآوری هستند تا بهرهوری هواپیماهایشان را بهبود بخشند. انتقال سریعتر مسافران و بارها به مقصد و مصرف سوخت کمتر از مشغلههای اصلی ذهن این شرکتها هستند. پرواز به صورت جمعی و با آرایش (آنچنان که پرندگان از سر غریزه انجام میدهند) مزیتهایی مانند کاهش نیروی درگ و مصرف انرژی دارد. اثرات تداخل آیرودینامیکی ناشی از پرواز آرایشمند و مشکل مربوط به آن، علاقه زیادی به تحقیق در این زمینه برانگیخته است. از نگرانیهای مربوط به پرواز آرایشمند، راحتی مسافر در کنار ایمنی با توجه به مسافت طولانی است. مواردی مانند طراحی سنسور و خستگی سازه نیز در این پروازها مهم میباشند. در این مقاله هدف بررسی راحتی سرنشینان در پرواز آرایشمند در شرایط عدم قطعیت میباشد.