علمی-پژوهشی
طراحی/سیستم/قابلیت اطمینان/صلاحیت پروازی/آزمایشهای پروازی/...
جلال راعی؛ محمد نجفی؛ محمود فلاحت نیا
دوره 6، شماره 4 ، اسفند 1401، صفحه 1-12
چکیده
به طور کلی روشهای تحلیلی مختلفی برای ارزیابی قابلیت اطمینان سیستمهای قابلتعمیر و غیرقابلتعمیر و به طور خاص پیشبینی وجود دارد. پیشبینی قابلیت اطمینان یکی از رایجترین شکلهای تحلیل قابلیت اطمینان است که برای تخمین و پیشبینی نرخ وقوع خرابی، قابلیت اطمینان، آمادگی و میانگین زمان-تا-وقوع خرابی قطعات و سیستم مورد استفاده ...
بیشتر
به طور کلی روشهای تحلیلی مختلفی برای ارزیابی قابلیت اطمینان سیستمهای قابلتعمیر و غیرقابلتعمیر و به طور خاص پیشبینی وجود دارد. پیشبینی قابلیت اطمینان یکی از رایجترین شکلهای تحلیل قابلیت اطمینان است که برای تخمین و پیشبینی نرخ وقوع خرابی، قابلیت اطمینان، آمادگی و میانگین زمان-تا-وقوع خرابی قطعات و سیستم مورد استفاده قرار میگیرد. مارکوف روشی برای مدلسازی رفتار اتفاقی سیستمهایی است که به طور پیوسته یا ناپیوسته نسبت به زمان و یا در فضای حالت در تغییر هستند. این پیشبینیها در ارزیابی امکانسنجی طراحی، مقایسه طرح-های جایگزین، شناسایی مناطق وقوع خرابی احتمالی، مصالحات بین عوامل طراحی سیستم و ردیابی بهبود قابلیت اطمینان کاربرد دارند. در این مقاله تلاش شده است با استفاده از روش مارکوف و به منظور قابل پیشبینی نمودن شاخصهای ارزیابی قابلیت اطمینان در سیستم هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) ، مدلی بر مبنای نرخ ثابت خرابی و تعمیرات، ارائه گردد؛ همچنین روابط استخراج شده در این مقاله دارای قابلیت تعمیم-دهی به انواع هواپیماهای بدون سرنشین میباشد.
علمی-پژوهشی
آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
مهدی نادری نژاد؛ نوید فخرالمباشری؛ عیسی عطوف
دوره 6، شماره 4 ، اسفند 1401، صفحه 13-24
چکیده
با توجه به پیچیدگی تحلیل پدیدههای تأثیرگذار بر عملکرد آیرودینامیکی روتور اصلی بالگرد و نحوی شبیهسازی حرکتهای دینامیکی پره نسبت به مرکز دوران، استفاده از روشهایی مانند تئوری المان روتور همراه با دینامیک سیالات محاسباتی میتواند راهحل سادهتری و کمهزینهتری نسبت به شبیهسازی فیزیکی روتور بالگرد باشد. مشخصات هندسی روتور ...
بیشتر
با توجه به پیچیدگی تحلیل پدیدههای تأثیرگذار بر عملکرد آیرودینامیکی روتور اصلی بالگرد و نحوی شبیهسازی حرکتهای دینامیکی پره نسبت به مرکز دوران، استفاده از روشهایی مانند تئوری المان روتور همراه با دینامیک سیالات محاسباتی میتواند راهحل سادهتری و کمهزینهتری نسبت به شبیهسازی فیزیکی روتور بالگرد باشد. مشخصات هندسی روتور بالگرد Bell UH-1 به صورت یک دیسک مجازی در دو حالت روتور تنها و همراه با بدنه در شرایط پروازی ایستا و روبهجلو بررسی شده است. برای شبیهسازی جریان از معادلات ناپایای تراکم پذیر همراه با مؤلفههای آشفتگی استفادهشده و برای گسسته سازی آنها از دقت مرتبه دوم بالادست استفاده شده همچنین تأثیرات عملکردی روتور به صورت مؤلفه چشمه در این معادلات لحاظ شده است. در کار حاضر ابتدا روش اشاره با دادههای تجربی روتور تنها مورد صحت سنجی قرارگرفته و سپس تأثیرات بدنه بر متغیرهای آیرودینامیکی روتور مورد بررسی قرار گرفته است.
علمی-پژوهشی
طراحی/سیستم/قابلیت اطمینان/صلاحیت پروازی/آزمایشهای پروازی/...
سیدحسین پورتاکدوست؛ امیرحسین خدابخش
دوره 6، شماره 4 ، اسفند 1401، صفحه 25-36
چکیده
در این مقاله به بررسی قدرت پیشبینی شبکههای عصبی بازگشتی و به صورت ویژه شبکههای مطلع از فیزیک برای دینامیکهای غیرخطی پرداخته شدهاست. شبکههای مطلع از فیزیک شبکههای عصبی بدون نظارتی هستند .این مشخصهی شبکه کمک خواهد کرد تا معادلات با این دسته از شبکههای عصبی تقریب زده شود. در این تحقیق نشان داده خواهد شد که این رده از شبکههای ...
بیشتر
در این مقاله به بررسی قدرت پیشبینی شبکههای عصبی بازگشتی و به صورت ویژه شبکههای مطلع از فیزیک برای دینامیکهای غیرخطی پرداخته شدهاست. شبکههای مطلع از فیزیک شبکههای عصبی بدون نظارتی هستند .این مشخصهی شبکه کمک خواهد کرد تا معادلات با این دسته از شبکههای عصبی تقریب زده شود. در این تحقیق نشان داده خواهد شد که این رده از شبکههای عصبی به خوبی توانمندی اخذ دینامیک سامانه را دارند و حتی در مناطقی از فضای حالت که به شبکه نقطهی نمونهای داده نشدهاست تقریب قابل قبولی از سامانه بدست میدهند. برای اثبات این فرضیه، در مقالهی حاضر سه دسته از دینامیکهای غیرخطی مورد بررسی قرار گرفتهاند: سیستمهای (1) خود-پایا (self-sustained)، (2) تحریک شونده (excitatory)، و (3) آشوبناک (chaotic). نتایج ارائه شده نشاندهندهی توانمندی شبکههای مطلع از فیزیک برای تخمین سامانههای خود-پایا و آشوبناک است. این در حالی است که پاسخ شبکه در پیشبینی رفتار شبکههای تحریک شونده مطلوب نبوده و نیاز به مطالعهی بیشتر دارد.
علمی-پژوهشی
روشها و ابزارهای: محاسباتی (CFD)/اندازهگیری (تجربی)/تحلیلی (ریاضی)/...
اصغر نجفی
دوره 6، شماره 4 ، اسفند 1401، صفحه 37-46
چکیده
با توجه به کاربردهای اخیر تولید امواج قوی صوتی از ترموآکوستیک تا تمیزکاری صوتی لازم است تا حل معادلات قبلی انتشار صوت که بر مبنای خطیسازی آنها بود و برای کاربردهای معمولی توسعه یافته بود اصلاح گردد. در این مقاله ابتدا معادلات انتشار صوت در یک شیپوره استخراج میشود. این کار با نوشتن معادلات بقای اندازه حرکت و بقای جرم آغاز میشود و ...
بیشتر
با توجه به کاربردهای اخیر تولید امواج قوی صوتی از ترموآکوستیک تا تمیزکاری صوتی لازم است تا حل معادلات قبلی انتشار صوت که بر مبنای خطیسازی آنها بود و برای کاربردهای معمولی توسعه یافته بود اصلاح گردد. در این مقاله ابتدا معادلات انتشار صوت در یک شیپوره استخراج میشود. این کار با نوشتن معادلات بقای اندازه حرکت و بقای جرم آغاز میشود و در ادامه با تعریف تابع پتانسیل سرعت و جاگذاری آن در معادلات به یک معادله دیفرانسیل جزئی ختم میشود. با انتقال این معادله به حوزه فرکانس مسئله به یک معادله با شرایط مرزی تبدیل میشود. با اعمال شرایط مرزی یک شیپوره باز منحنیهای پاسخ فرکانسی استخراج می شوند. این معادلات با استفاده از روش رانگ کوتا قابل حل هستند. از آنجایی که برای شیپوره های نمایی با فرض خطی بودن انتشار صوت پاسخ تحلیل موجود است، نتایج در این حالت اعتبارسنجی می شوند.
علمی-پژوهشی
آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
امیرفرهنگ نیکخو؛ علی اسماعیلی
دوره 6، شماره 4 ، اسفند 1401، صفحه 47-56
چکیده
در این تحقیق، تغییرات دامنه و طول موج تابع سینوسی که لبه حمله موجدار بال را تشکیل میدهد در شرایط پس از واماندگی موردمطالعه قرار گرفته است تا میزان اثرگذاری هر یک از این پارامترها بر روی کنترل پدیده واماندگی بررسی شود و میزان حساسیت پدیده واماندگی به هر یک از این دو پارامتر سنجیده شود. به این منظور، بال با سطح مقطع اپلر دارای لبة ...
بیشتر
در این تحقیق، تغییرات دامنه و طول موج تابع سینوسی که لبه حمله موجدار بال را تشکیل میدهد در شرایط پس از واماندگی موردمطالعه قرار گرفته است تا میزان اثرگذاری هر یک از این پارامترها بر روی کنترل پدیده واماندگی بررسی شود و میزان حساسیت پدیده واماندگی به هر یک از این دو پارامتر سنجیده شود. به این منظور، بال با سطح مقطع اپلر دارای لبة حمله موجدار مدنظر واقع شده و شبیهسازی عددی بهازای رینولدز 140000 و در زاویه حمله 22 درجه که دقیقاً بعد از واماندگی است انجام شده است. نتایج نشان داده که ارتفاع ناحیه جدا شده جریان به دامنه موج سینوسی حساسیت بیشتری دارد درحالیکه عرض ناحیه جدا شده جریان شدیداً به طول موج تابع سینوسی وابسته است. نسبت ضرایب آیرودینامیکی نیز به افزایش دامنه موج سینوسی حساسیت بیشتری دارد و با کاهش 7.5% روبرو شده است.
علمی-پژوهشی
سازه/مکانیک جامدات/دینامیک جامدات/ارتعاشات/آئروالاستیسیته/...
هادی قشوچیبرق؛ علی دهقانی؛ علی میرزائیکهق
دوره 6، شماره 4 ، اسفند 1401، صفحه 57-68
چکیده
امروزه در سطح دنیا با پیشرفت روز افزون تکنولوژی های ساخت و طراحی، امکان ساخت کامپوزیت های الیاف-فلز با سفتی متغیر فراهم شده است. این کامپوزیت ها باتوجه به دارا بودن مزایای همزمان فلز و کامپوزیت، در صنایع مختلف به ویژه در صنعت هوایی بسیار کاربرد دارند. به عنوان نوآوری در این پژوهش، تحلیل فرکانسی صفحات لایه ای الیاف-فلز سفتی متغیر تحت ...
بیشتر
امروزه در سطح دنیا با پیشرفت روز افزون تکنولوژی های ساخت و طراحی، امکان ساخت کامپوزیت های الیاف-فلز با سفتی متغیر فراهم شده است. این کامپوزیت ها باتوجه به دارا بودن مزایای همزمان فلز و کامپوزیت، در صنایع مختلف به ویژه در صنعت هوایی بسیار کاربرد دارند. به عنوان نوآوری در این پژوهش، تحلیل فرکانسی صفحات لایه ای الیاف-فلز سفتی متغیر تحت بار حرارتی با روش نوار محدود نیمه تحلیلی بر مبنای تئوری کلاسیک صفحات مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا، اثرات شرایط مرزی، لایه چینی، تعداد لایه ها و اثر ابعاد هندسی بر رفتار فرکانسی صفحات فوق مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج حاصله نشان می دهد فرکانس صفحات الیاف-فلز سفتی متغیر در شرایط مرزی مختلف با افزایش درجه حرارت، ضخامت و قیدهای صفحه افزایش می یابد. تغییر راستای الیاف و تغییر ابعاد هندسی نیز بر فرکانس صفحات تاثیرگذار است. جهت صحه سنجی، بخشی از نتایج با چند مرجع مختلف مقایسه و درستی نتایج تایید شده است.