نوع مقاله : علمی- ترویجی
نویسندگان
1 استادیار، دانشگاه صنعت هواپیمایی کشوری ، تهران، ایران
2 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم تحقیقات، دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی هوافضا، تهران، ایران
3 استادیار، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
چکیده
این مقاله روشی نوین و فراگیر در راستای طراحی مفهومی موتورهای سوخت مایع سیکل انبساطی ارائه میدهد. از مزایای کد محاسباتی توسعه داده شده در این پژوهش، امکان در نظرگرفتن رژیم کار بدون کاویتاسیون پمپها با بیشینه کردن ضربة ویژه سامانة موتور است. بر مبنای الگوریتم ارائه شده، رژیم پایای موتور مدلسازی ریاضی استاتیکی میشود. این امر برای افزایش قابلیت اطمینان، کاهش هزینهها در فاز طراحی مفهومی و بهینهسازی قابل توجه است. یکی پارامترهای تأثیرگذار در قابلیت اطمینان یک سامانه سادگی آن بوده که در این سیکل با حذف مولد گاز از پیچیدگی سامانه کاسته خواهد شد. الگوریتم پیشنهادی علاوه بر برآوردهای ابعادی و عملکردی سامانة موتور، کارایی سامانة پیشرانش (ضربة ویژة موتور، بازدة توربین و پمپها) را در نقاط مختلف کاری بررسی میکند. الگوریتم محاسباتی مدل ریاضی استاتیکی به زبان «ماکروسافت ویژال استادیو» تهیه شده است. برای راستیآزمایی روش یاد شده، نتایج محاسبات تئوری برای موتور "RL10" با دادههای واقعی آن مقایسه میشود که حاکی از دقت مناسب مدل یاد شده میباشد.
کلیدواژهها