نوع مقاله : علمی- ترویجی

نویسندگان

1 استادیار، دانشکده‌ مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.

2 دانشجو‌ی کارشناسی ارشد ، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران.

چکیده

دانشمندان و محققین همواره با توسل به ایده­های خلاقانه خود، سعی در بهینه­سازی توسعه انواع مدهای حمل­‌و­نقل از جمله حمل‌­و­نقل هوایی دارند. یکی از این مصادیق، طراحی فرودگاه­‌هایی با باند­های دایره­ای (بی‌­انتها) می‌باشد که اخیراً بسیار مورد توجه قرار گرفته است. برای این نوع باند­ نیازی به در نظر گرفتن مؤلفه‌های سرباد و باد عرضی برای جانمایی فرودگاه­ نیست. با استفاده از باند دایره‌ای ظرفیت و مدیریت ناوگان‌ حمل‌ونقل هوایی به‌طور قابل‌توجهی افزایش می­یابد. همچنین، زمین کمتری برای احداث فرودگاه لازم است. علاوه‌براین، امکان پرواز و عملیات چند هواپیمای غول‌­پیکر در یک زمان مشخص فراهم می‌شود که مزایای  فراوانی در زمان اوج تقاضا و شرایط بحرانی به همراه دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

[1]  Flightpath 2050, Europe’s Vision for Aviation Report of the High Level Group on Aviation Research, EUROPEAN COMMISSION, Directorate-General for Research and Innovation, Directorate General for Mobility and Transport, Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2011.
[2]   Aeronautics and Air Transport: Beyond Vision 2020 (Towards 2050), Background Document, Advisory Council for Aeronautics Research in Europe (CARE), 2010.
[3]   Mirkovic, B., Tosic, V., Peter, K., and Höhenberger, M., “Airport Apron Roundabout – Operational Concept and Capacity Evaluation”, Transportation Research Part C: Emerging Technologies, Vol. 80, pp. 439-453, 2017.
[4]   Roosts for City Airplane: Would This Circular Track Solve the Landing Problem, Popular Science, June 1919.
[5]  Navy Tests Design for Airport with Circular, Banked Runway, The Milwaukee Journal, Dec 1965.
[6]  Hesselink, H., D5.2 Assessment of the Endless Runway, Version 1.0, January 2014.
[7] Conrey J.S., Airport Design, US Patent 3157374, Nov. 1964.
[8]  Woldemar A., Closed Track Airport with Straight Runways for Instrument Landing and Take-off, US Patent 3333796, August 1967.
[9]   Loth, S., Hesselink, H., Verbeek, R., and Dupeyrat, M., "Innovative Airport and ATM Concept (Operating an Endless Runway)", The International Conference of the European Aerospace Societies (CEAS 2013), Linköping, Sweden, 2013.
[10]  https://www.aerosociety.com/news/would-circ ular-runways-drive-pilots-round-the-bend/.
[11]   Mauro, D., Bruna, F., Giovanni, G., Laura, M., and Vittorio, N., “The Evaluation of Runway Surface Properties: a New Approach”, Procedia - Social and Behavioral Sciences., Vol. 53, pp. 1192-1201,2012.
[12]   Dash, S.S., Singh, D., Mohanty, N.P., and Swagatika, S., "A Survey on Passenger-centric, Cost-effective Airport Design via End-less Runway", Conference on Communication and Signal Processing, India, 2019.
[13]  Horonjeff, R., McKelvey, F.X., Sproule, W.J., and Young, S.B., Planning and Design of Airports, Chem. Eng. Sci., McGraw-Hill Education, New York, USA, 2010.
[14]  Chakraborty, I., Comer, A.M., and Dewey, J.M., "A Simulation-Based Aircraft-Centric Assessment of the Circular/Endless Runway Concept", AIAA SciTech Forum, Orlando, FL, USA, 2020. 
[15]  Milbredt, O., Castro, A., Ayazkhani, A., and Christ, T., "Passenger-centric Airport Management via New Terminal Interior Design Concepts", Transportation Research Procedia, Vol. 27, pp. 1235-1241, 2017.
[16]  Baral, P.R., Silwal, N., Aryal, G., Shakya, R., and Pokharel, S., Badu, K.D., "Research Article Revised Concept of Nijgadh International Airport Using Endless Runway", International Journal of Research in Engineering and Science (IJRES), Vol. 9, pp. 8-13, 2021.
[17]  Dupeyrat, M., Aubry, S., Hesselink, H., Loth, S., and Remiro, A., "Evaluation of Operations on an Airport with a Circular Runway", 29th Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences (ICAS 2014), Saint Petersbourg, Russia, 2014.
[18] Hristoski, I. and Dimovski, T., "Modelling Framework for Performance Analysis of Circular Runway Airport Traffic: A Petri Net Approach", 29th ICEST, Sozopol, Bulgaria, 2018.
[19] Hesselink. H.H., D1.3 The Endless Runway Concept: High-level Overview, Version 2.0, December 2012.
[20] Loth, S., Hesselink, H., Verbeek, R., and Dupeyrat, M., D4.2 The Endless Runway ATM Operational Concept, Version 1.0, June 2013.
[21]  Agarwal, M., Agarwal, A., Gopal, K., and Sachet, P., “Airport with a Circular Runway in India", International Journal of Advance Research, ideas and Innovations’ in technology, Vol. 4, pp. 919-922, 2012.
[22]  Greitzer, E.M. and Slater, H.N., N+3 Aircraft Concept Designs and Trade Studies, Final Report, The MIT, Aurora Flight Sciences, and Pratt&Whitney Team, 2010.
[23] Lamiscarre, B., Hermetz, J., Le Tallec, C., Brunet, M., Joulia, A., and Chaboud, T., ATS 2050 Phase 1: Research Paths for a Viable Air Transport System in 2050, ONERA, Ferance 2010.