علمی- ترویجی علوم زیستی/محیط زیست/فیزیولوژی گیاهی/ فیزیولوژی جانوری/سنجش از دور/...
تاریخچه ماموریت های علمی اکتشافی گیاهی: اهداف و فناوری ها

فاطمه موسوی

دوره 5، شماره 2 ، مرداد 1400، صفحه 1-9

https://doi.org/10.22034/jtae.2021.120513

چکیده
  پیشرفت های اخیر در زمینه فناوری و ساخت فضاپیماهای جدید، راه را برای مطالعه دقیق تر گیاهان در محیط واقعی فضا هموار نمود. مطالعه رشد، نمو و تکوین گیاهان در فضا از دهه 1950 توسط روس ها و آمریکایی ها آغاز شده است. در دهه 1970، اولین آزمایشات گیاهی در رابطه با اثرات طولانی مدت میکروگراویتی بر گیاهان در فضاپیمای اسکای لب ایالات متحده آمریکا و ...  بیشتر

علمی پژوهشی آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
بررسی عددی و تحلیلی ضریب جذب صوتِ لاینر آکوستیکی جهت کاهش صوت موتور توربوفن

ایمان بهمن جهرمی؛ هادی دستورانی

دوره 5، شماره 2 ، مرداد 1400، صفحه 11-18

https://doi.org/10.22034/jtae.2021.129742

چکیده
  با توجه به الزامات زیست‌محیطی در کاهش نویز هواپیما، استفاده از لاینرهای آکوستیکی در ورودی موتورهای توربوفن امری رایج و ضروری می‌باشد. این لاینرها در هندسه‌های مختلف طراحی می‌شوند. درک صحیح اثرات پارامترهای مختلف در طراحی این لاینرها بسیار ضروری می‌باشد. در این مقاله یکی از نمونه‌های رایج، لاینرهای حفره‌ای تاشو (به صورت L شکل) ...  بیشتر

علمی- ترویجی پیشرانش/ترمودینامیک/انتقال حرارت/سوخت و احتراق/انرژی/...
ارزیابی عملکرد یک موتور توربوجت با تحلیل اگزرژی اجزای آن

مرتضی بیاتی

دوره 5، شماره 2 ، مرداد 1400، صفحه 19-27

https://doi.org/10.22034/jtae.2021.129741

چکیده
  در این تحقیق عملکرد موتور توربوجت J85-GE21 با تحلیل اگزرژی اجزای تشکیل‌دهندة آن مورد ارزیابی قرار گرفته است. با استفاده از روابط تعادل اگزرژی، عملکرد موتور توربوجت و اجزای آن برای بارگذاری‌های توانی مختلف در دو ارتفاع سطح دریا و 000,11 متری و در چندین سرعت پروازی بررسی شده است. بالاترین بازدة اگزرژی در سطح دریا مربوط به کمپرسور با 72/96% بوده ...  بیشتر

علمی پژوهشی طراحی/سیستم/قابلیت اطمینان/صلاحیت پروازی/آزمایش‌های پروازی/...
بهینه‌سازی یک هواپیمای بی‌سرنشین با استفاده از منطق فازی و بهینه‌سازی طراحی چندموضوعی

محمد رضا ستاینده؛ علیرضا بابایی

دوره 5، شماره 2 ، مرداد 1400، صفحه 29-41

https://doi.org/10.22034/jtae.2021.129738

چکیده
  در این تحقیق سعی شده است تا با ارائة یک روش، مشکلات مربوط به بهینه‌سازی‌های چندهدفه مقید (پیاده‌­سازی، زمان محاسبات و سادگی) تا حدودی برطرف شود. این روش که بر مبنای منطق فازی است یک مساله بهینه‌­سازی چندهدفه مقید را به یک مساله بهینه‌سازی تک هدفه نامقید تبدیل می‌­کند و به این شکل بسیاری از مشکلات ذکر شده برطرف می‌شود. جهت نشان ...  بیشتر

علمی- ترویجی پیشرانش/ترمودینامیک/انتقال حرارت/سوخت و احتراق/انرژی/...
بررسی تأثیر رفتار رئولوژی پیشرانة ژل بر مشخصه‌های اتمیزاسیون انژکتور جریان پیچشی

علی صابری مقدم؛ فرهاد منصوری زاده؛ اسماعیل ولی زاده

دوره 5، شماره 2 ، مرداد 1400، صفحه 43-56

https://doi.org/10.22034/jtae.2021.129737

چکیده
  پیشرانه­‌های ژل به علت برخورداری از مزایای هر دو پیشرانه­ جامد و مایع آیندة امید بخشی در کاربردهای هوافضایی دارند. پیشرانه­های ژل پیشرانه­‌های مایعی هستند که خواص رئولوژیکی آن­ها با افزودن ژل­‌کننده و برخی افزودنی‌­ها تغییر می­کند. خواص رئولوژیکی پیشرانه تأثیر زیادی بر فرآیند اتمیزاسیون آن دارد، بنابراین در این ...  بیشتر

علمی- ترویجی هوانوردی/خلبانی/مراقبت پرواز/ایمنی/استاندارد/اویونیک/مخابرات هوائی/...
طرح باند بی‌انتها: افقی جدید در توسعة صنعت هوانوردی

پویان ایار؛ علیرضا پورفیض

دوره 5، شماره 2 ، مرداد 1400، صفحه 57-69

https://doi.org/10.22034/jtae.2021.129733

چکیده
  دانشمندان و محققین همواره با توسل به ایده­های خلاقانه خود، سعی در بهینه­سازی توسعه انواع مدهای حمل­‌و­نقل از جمله حمل‌­و­نقل هوایی دارند. یکی از این مصادیق، طراحی فرودگاه­‌هایی با باند­های دایره­ای (بی‌­انتها) می‌باشد که اخیراً بسیار مورد توجه قرار گرفته است. برای این نوع باند­ نیازی به در نظر گرفتن مؤلفه‌های ...  بیشتر