نوع مقاله : یادداشت تحقیقاتی
نویسندگان
1 استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران،دانشکده فنی مهندسی، گروه مهندسی هوافضا، تهران، ایران.
2 دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی هوافضا،تهران، ایران .
3 استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم تحقیقات تهران ، دانشکده مکانیک ، برق و کامپیوتر، تهران، ایران.
چکیده
این مقاله بهبود عملکرد آئرودینامیکی پرة یک توربین شعاعی را گزارش میکند و تغییرات اعمالی از بخش ورودی تا انتهای پره را شامل میشود. این تغییرات بهگونهای است که در هر گام کارائی توربین بررسی و در نهایت بهترین حالت انتخاب میشود. برای انجام شبیهسازی از نرمافزار انسیس CFX استفاده شده است. ابتدا، با استفاده از مدل یکبعدی حالتهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته و حالت برتر انتخاب میشود. سپس، با استفاده از حل معادلات حاکم بهصورت سهبعدی، عملکرد توربین طراحی شده ارزیابی میشود. با تلفیقی از یک کد محاسباتی و یک روش تجربی، بهترین پروفیل پره جهت کارکرد بهینه بهدست میآید. پارامتر هندسی برای تعریف هندسه پره بهصورت دو انحنایی تعریف شده و برای هر فاکتور چند سطح انتخاب میشود. با توجه به تعداد پارامترها و تعداد سطوح در نظر گرفته شده، جدول متعامد مناسب را میتوان انتخاب نمود. سپس، با استفاده از روش طراحی تجربی، هندسة پروفیل پرة بهینه تولید شده و مجدداً با نرمافزار CFX مورد شبیهسازی قرار میگیرد. روتور طراحی شدة بهینه بالاترین بازده و توان تولیدی را در مقایسه با روتور اصلی ارائه میدهد، بهطوریکه 3/7 درصد افزایش توان خروجی روتور طراحی شده مشاهده میشود.
کلیدواژهها
موضوعات