نوع مقاله : علمی- ترویجی
نویسندگان
1 استادیار، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع دانشگاهی مکانیک، شـاهین شـهر، اصفهان، ایـران
2 دانشجوی کارشناسیارشد، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع دانشگاهی مکانیک، شـاهین شـهر، اصفهان، ایـران
3 دانشآموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع دانشگاهی مکانیک، شـاهین شـهر، اصفهان، ایران
چکیده
عملکرد سیستم پیشرانش و موتور که به عنوان قلب هواپیما شناخته میشود، وابستگی زیادی به سایر زیرسیستمها از جمله زیرسیستم کنترل موتور دارد. امروزه بیشتر هواپیماهای مدرن مسافربری و نظامی از موتورهای توربینی جهت تولید نیروی تراست استفاده میکنند. سیستم کنترل موتور یکی از پرچالشترین سیستمهای کنترلی هواپیماست که با گذر زمان دستخوش تغییرات و پیشرفتهای چشمگیری شده است. هدف هر سیستم کنترلی موتور، ارائه حداکثر کارایی در شرایط پروازی و افزایش راندمان موتور است. با افزایش نیازمندیها و توسعه تکنولوژی در سیستمهای پیشرانش، کنترل الکترونیکی دیجیتال موتور و کنترل تمام خودکار الکترونیکی دیجیتال موتور جایگزین کنترل هیدرومکانیکی شدهاند. هدف از این مطالعه، ارائه روندنمای توسعه سیستم کنترل موتورهای توربینی از نظر تاریخی و یافتن شیوه-های نوین کنترلی موتور میباشد. باتوجه به پیچیدگی موتور سیستم پیشرانش هواپیما، رویکرد کنترلی موتور تعیین و طراحی خواهد شد.
کلیدواژهها
موضوعات