علمی پژوهشی
هوانوردی/خلبانی/مراقبت پرواز/ایمنی/استاندارد/اویونیک/مخابرات هوائی/...
ایمان شفیعی نژاد؛ مهیار صادقی؛ محمد صیامی عراقی؛ شراره قاسمی
دوره 6، شماره 3 ، آذر 1401، صفحه 1-10
چکیده
در این مقاله با بهره گیری از الگوریتم یادگیری کیو و روش مقایسات زوجی، مسئله کمبود تجهیزات پایش سلامت در خطوط هوایی به جهت شناسایی بیماران مبتلا به ویروس کووید-19 مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش شرکت هواپیمایی کیش ایر به عنوان مورد مطالعاتی بررسی شده است. این مقاله با بررسی مقاصد پروازی شرکت هواپیمایی کیش ایر در طول ...
بیشتر
در این مقاله با بهره گیری از الگوریتم یادگیری کیو و روش مقایسات زوجی، مسئله کمبود تجهیزات پایش سلامت در خطوط هوایی به جهت شناسایی بیماران مبتلا به ویروس کووید-19 مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش شرکت هواپیمایی کیش ایر به عنوان مورد مطالعاتی بررسی شده است. این مقاله با بررسی مقاصد پروازی شرکت هواپیمایی کیش ایر در طول مدت زمان اوج همهگیری ویروس کووید-19 در بهمن ماه سال 1399 با به کارگیری روش مقایسات زوجی و روش یادگیری، میزان ریسک ابتلا به ویروس برای هر مسیر پروازی سنجیده شده است. از طرف دیگر، نحوه توزیع نیروی انسانی و تجهیزات پایش سلامت در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه مدل سازی آماری انجامشده بیانگر ریسک بال تر ابتلا به ویروس کووید-19 در مقاصد پروازی قرار گرفته درمناطق شهری مرکزی ایران در مقایسه با سایر مناطق بوده است.
علمی پژوهشی
مهندسی فضائی/مکانیک مدارهای فضائی/علوم فضائی/مخابرات فضائی/...
زینب رحمانی؛ منیره جدیری؛ ابراهیم حیدری سمیرمی
دوره 6، شماره 3 ، آذر 1401، صفحه 11-20
چکیده
در این پژوهش یک ستون پلاسما با سطح مقطع دایروی که توسط یک میدان مغناطیسی DC محوری مغناطیده شده بعنوان یک آنتن پلاسمایی مورد بررسی قرار میگیرد. سطح مقطع راداری و نقش پراکندگی امواج رادیویی فرودی به این آنتن مطالعه میگردد. آنتن پلاسمایی حاضر علاوه بر مزایایی همچون سبک بودن، نویز حرارتی کمتر در فرکانسهای ماهوارهای و... نسبت به آنتنهای ...
بیشتر
در این پژوهش یک ستون پلاسما با سطح مقطع دایروی که توسط یک میدان مغناطیسی DC محوری مغناطیده شده بعنوان یک آنتن پلاسمایی مورد بررسی قرار میگیرد. سطح مقطع راداری و نقش پراکندگی امواج رادیویی فرودی به این آنتن مطالعه میگردد. آنتن پلاسمایی حاضر علاوه بر مزایایی همچون سبک بودن، نویز حرارتی کمتر در فرکانسهای ماهوارهای و... نسبت به آنتنهای فلزی، بدلیل ساختار ساده و سهولت در بازآرایی آن توسط مشخصههای متنوعی همچون شدت میدان مغناطیسی DC اِعمالی، توزیع جریان، فشار گاز و توان الکتریکی اعمال شده به گاز که منجر به تغییر چگالی پلاسما و فرکانس سیکلوترونی آن میشود، قابلیت تنظیمپذیری بالایی برای فرکانسهای عملیات جدید دارد. چنین ویژگیهایی منجر به کنترل سطح مقطع راداری و الگوی تابشی آن میگردد. در این مقاله اثر فرکانس پلاسمایی و فرکانس سیکلوترونی آنتن پلاسما را بر روی پراکندگی امواج رادیویی با زاویه فرود و فرکانسهای مختلف بررسی میکنیم.
علمی پژوهشی
مکانیک پرواز/ناوبری/کنترل/...
پژمان منوچهری؛ رضا قاسمی؛ علیرضا طلوعی
دوره 6، شماره 3 ، آذر 1401، صفحه 21-31
چکیده
در این مقاله کنترل کننده به صورت محلی و با استفاده از اطلاعات عاملهای همسایه انجام گرفته و گراف مربوطه دارای درخت پوشا می باشد. در ضمن در طراحی کنترل کننده، از سیستمهای فازی بعنوان تقریبگر عمومی استفاده شده و پارامترهای سیستم فازی به گونهای تنظیم شده که خطای ردیابی سیگنال مرجع هر عامل و پایداری از نوع محدود غایی یکنواخت سیستم حلقه ...
بیشتر
در این مقاله کنترل کننده به صورت محلی و با استفاده از اطلاعات عاملهای همسایه انجام گرفته و گراف مربوطه دارای درخت پوشا می باشد. در ضمن در طراحی کنترل کننده، از سیستمهای فازی بعنوان تقریبگر عمومی استفاده شده و پارامترهای سیستم فازی به گونهای تنظیم شده که خطای ردیابی سیگنال مرجع هر عامل و پایداری از نوع محدود غایی یکنواخت سیستم حلقه بسته تضمین گردد. 1- غیر افاین بودن عاملهای سیستم چند عاملی، 2- نامعلوم بودن دینامیک عاملها، 3-همگرایی خطای ردیابی و خطای فرمیشن به سمت صفر، 4-استفاده از سیستمهای فازی به عنوان تخمین گر عمومی، از مزیت های متد ارائه شده از در این مقاله می باشد. در نهایت، در شبیه سازی های انجام شده بر روی کوادروتور، تحقق آرایش بندی رهبر- پیرو برای ماموریت مورد نظر صورت گرفته و با توجه به معیارهای تعیین شده، خطای مورد نظر قابل قبول می باشد.
علمی- ترویجی
علوم زیستی/محیط زیست/فیزیولوژی گیاهی/ فیزیولوژی جانوری/سنجش از دور/...
مریم صلواتی فر
دوره 6، شماره 3 ، آذر 1401، صفحه 33-44
چکیده
همراه با پیشرفت دانش فضایی و تلاشها جهت گسترش حیات به خارج از زمین، مطالعه پاسخ میکروارگانیسمها به شرایط نبود جاذبه بسیار اهمیت دارد چرا که بسیاری از این موجودات به طور اجتناب ناپذیری همراه با تجهیزات و سرنشینها، به فضا ارسال خواهند شد. در واقع قرارگیری در شرایط پر تنش فضا، ممکن است منجر به فعال شدن برخی مکانیسمهای دفاعی ...
بیشتر
همراه با پیشرفت دانش فضایی و تلاشها جهت گسترش حیات به خارج از زمین، مطالعه پاسخ میکروارگانیسمها به شرایط نبود جاذبه بسیار اهمیت دارد چرا که بسیاری از این موجودات به طور اجتناب ناپذیری همراه با تجهیزات و سرنشینها، به فضا ارسال خواهند شد. در واقع قرارگیری در شرایط پر تنش فضا، ممکن است منجر به فعال شدن برخی مکانیسمهای دفاعی میکروارگانیسمها گردد که میتواند منجر به افزایش بیماریزایی آنها شود. تاکنون، تنها پاسخهای چند میکروب شاخص به میکروگرانشی مورد مطالعه قرار گرفته است و تکمیل این مطالعات به دلیل مشکلات تکنیکی و هزینه بالا، به تعویق افتاده است اما بررسی تعاملات میزبان و میکروبها، به منظور پیش بینی این رفتارها و تمهید اقدامات پیشگیرانه در هنگام پرواز فضایی و حتی در زمان استقرار در ایستگاه فضایی، ضروری میباشد. در مطالعه پیشرو، مروری بر برخی تغییرات میکروبها مانند تغییرات رشدی، متابولیکی و تغییر بیان ژنها و پروتئینها در شرایط تنش فیزیکی پرواز فضایی و دستگاههای شبیه ساز میکروگرانشی خواهیم نمود.
علمی- ترویجی
مکانیک پرواز/ناوبری/کنترل/...
حجت طائی؛ رضا غلامیان؛ سپیده آیتی
دوره 6، شماره 3 ، آذر 1401، صفحه 45-55
چکیده
عملکرد سیستم پیشرانش و موتور که به عنوان قلب هواپیما شناخته میشود، وابستگی زیادی به سایر زیرسیستمها از جمله زیرسیستم کنترل موتور دارد. امروزه بیشتر هواپیماهای مدرن مسافربری و نظامی از موتورهای توربینی جهت تولید نیروی تراست استفاده میکنند. سیستم کنترل موتور یکی از پرچالشترین سیستمهای کنترلی هواپیماست که با گذر زمان دستخوش ...
بیشتر
عملکرد سیستم پیشرانش و موتور که به عنوان قلب هواپیما شناخته میشود، وابستگی زیادی به سایر زیرسیستمها از جمله زیرسیستم کنترل موتور دارد. امروزه بیشتر هواپیماهای مدرن مسافربری و نظامی از موتورهای توربینی جهت تولید نیروی تراست استفاده میکنند. سیستم کنترل موتور یکی از پرچالشترین سیستمهای کنترلی هواپیماست که با گذر زمان دستخوش تغییرات و پیشرفتهای چشمگیری شده است. هدف هر سیستم کنترلی موتور، ارائه حداکثر کارایی در شرایط پروازی و افزایش راندمان موتور است. با افزایش نیازمندیها و توسعه تکنولوژی در سیستمهای پیشرانش، کنترل الکترونیکی دیجیتال موتور و کنترل تمام خودکار الکترونیکی دیجیتال موتور جایگزین کنترل هیدرومکانیکی شدهاند. هدف از این مطالعه، ارائه روندنمای توسعه سیستم کنترل موتورهای توربینی از نظر تاریخی و یافتن شیوه-های نوین کنترلی موتور میباشد. باتوجه به پیچیدگی موتور سیستم پیشرانش هواپیما، رویکرد کنترلی موتور تعیین و طراحی خواهد شد.
علمی- ترویجی
سایر زمینههای مرتبط
جلال کفاشان؛ نیکروز باقری
دوره 6، شماره 3 ، آذر 1401، صفحه 57-69
چکیده
پیشرفتهای اخیر در علم الکترونیک، کنترل، رایانه و تلفیق آنها با علم مکانیک و پرواز سبب توسعه خودروهای هوایی بدونسرنشین (پهپاد) شدهاست. آنچه در جامعه مشهود است، بیشتر ذکر مزیت و قابلیت این فناوری است و به پارامترهای فنی و چالشهای اساسی این فناوری جدید کمتر توجه میشود. توانمندی این خودروها تاکنون بهشیوههای مختلف بدون بیان ...
بیشتر
پیشرفتهای اخیر در علم الکترونیک، کنترل، رایانه و تلفیق آنها با علم مکانیک و پرواز سبب توسعه خودروهای هوایی بدونسرنشین (پهپاد) شدهاست. آنچه در جامعه مشهود است، بیشتر ذکر مزیت و قابلیت این فناوری است و به پارامترهای فنی و چالشهای اساسی این فناوری جدید کمتر توجه میشود. توانمندی این خودروها تاکنون بهشیوههای مختلف بدون بیان چالشها به اقشار مختلف جامعه القاءشده و تبلیغات روی واردات این فناوری همچنان ادامه دارد. با این حال به اقرار کارشناسان بینالمللی، ایران در حال تبدیلشدن به ابرقدرت جهانی در حوزه پهپاد است. اما، برخی از تصمیمسازان تنها از منظر واردات و نمایش تبلیغی به این وسیله پیشرفته و گرانقیمت مینگرند. مقاله حاضر قصددارد تا با بیان پیشینه، انواع و کاربردها، به بیان پارامترها و چالشهای مهم این فناوری پیشرفته با هدف آگاهی بیشتر و شناخت عمیقتر چالشها برای انتخاب عالمانه تصمیمگیران و کاربران از یکسو و آیندهپژوهشی برای طراحان، سازندگان و محققان از سوی دیگر، بپردازد.